Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Potřeboval bych vysvětlit následující příklad

Od: sehes* odpovědí: 6 změna:

jak vypočítám tyto dva příklady a jim podobné vůbec to nechápu:

( C-2 / C ) - ( C / 2+C ) + ( C+6 / (C na 2) +2C )

( 3X na 2 / X na 2 -2X+1 ) - ( 6 / (X na 2) -1 ) - ( 3X -2 / (X na 2) + 2X +1 )

předem děkuji

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

dejavu*
hodnocení

2x
Predevsim bys mel pouzivat nejakou normalni notaci, aby nam bylo jasne, co mas vlastne pocitat. To, jak pouzivas pri prepisu do radku zavorky, vede na strasne nesmysly.
Pokud je prvni priklad mysleny takto: (C - 2)/C - C/(2 + C) + (C + 6)/(C^2 + 2C),
(symbol ^ pouzivam jako prefix exponentu, tak to treba delal Fortran nebo Basic) dava po prevedeni na spolecny jmenovatel C^2 + 2C, coz je totez jako C (2 + C),
a po souctu/odectu odpovidajicich clenu v citateli docela rozumny vysledek
(C + 2)/(C^2 + 2C) = 1/C
Kdyz pak budu stejne chapat tvoji notaci u druheho prikladu jako

3X^2 / (X^2 - 2X+1) - 6 / (X^2 - 1) - (3X - 2) / (X^2 + 2X +1) uz to tak hezky nevychazi:

Spolecny jmenovatel je sice (X^2 - 2X+1).(X^2 + 2X +1) = (X^2 - 1)^2, ale v citateli po odecteni clenu zbyde 3X^4 + 3X^3 + 5X^2 - 7X + 8, coz tim jmenovatelem, ani zadnou jeho casti neni delitelne, takze vysledek zustane nehezkych

(3X^4 + 3X^3 + 5X^2 - 7X + 8) / (X^2 - 1)^2. Podivej se, jestli jsi to zadani dobre opsal, skolni priklady obvykle takhle do prazdna nevychazeji.

sehes*
hodnocení

omlouvám se spatně sem to sem napsal.

pro ujasněni uvádím co který znak znamená

/ =zlomková čára

4/5= čtyři pětiny

X+2/6 =X+2 šestin

^ = exponent:

2^2 = dva na druhou

[ X^2 ]+6= x na druhou plus šest

jednotlivé zlomky dám do závorek

( C-2/C ) - ( C+2/4 ) = jeden zlomek - druhý

zde nejdříve první příklad znova:

( C-2/C ) - ( C/2+C )+( C+6/ [ C^2 ] + 2C )

dejavu*

potiz je v tom zlomku: X-2/6 je "X minus dve sestiny" anebo "X minus dva, to cele deleno sesti"? priklad mi dava lepsi smysl pri druhem vykladu (jak jsem napsala predtim), ale zavorkova notace je pak nespravne, protoze operace deleni ma ve vsech normalne pouzivanych notacich prednost pred odcitanim. Pri prvnim vykladu je vysledek C - 2/C - 6/[C^2] , coz mi prijde mene "skolske" a proto nepravdepodobne

sehes*
hodnocení

správně je ta druha možnost mate pravdu ale nevím jak vypočítat společného jmenovatele a jak dojit k výsledku

dejavu*
Už jsem to před tím psala, jmenovatel třetího zlomku je součinem jmenovatelů dvou předchozích, takže je zároveň sám tím společným jmenovatelem. U druhého příkladu je to složitější, protože tam žádný ze jmenovatelů společným jmenovatelem není. Tam doporučuji si oživit vzorce (a+b)^2 a (a-b)^2 a (a+b) *(a-b). Pokud by to dělalo ještě problém a potřebuješ to vysvětlit podrobněji, pak napiš na maila, můžeme se o tom domluvit online po skype, protože tohle je časově hodně náročné. Po skype to půjde svižněji.
sehes*
hodnocení

děkuji kdyby byla možná komunikace po skype tak bych to přivítal stále mi to není moc jasné

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]