Nejste přihlášen/a.
Mám 11 letého syna, který už od počátku školní docházky odmítal domácí přípravu. Teď už je na druhém stupni a jeho záporný postoj ke škole a potřebě vzdělání trvá. Chodí do třídy, kde se většina dětí učí s horšími známkami, takže vlastně zapadá do průměru třídy. Je mu jedno, že mu vycházejí zatím dvě čtyřky. Poraďte. Mám denně kontrolovat co se musí naučit na každou hodinu? Mám ho do učení nutit a tím hrotit domácí špatnou atmosféru mezi námi? Nebo mám dát na rady klinické psycholožky a nechat ho být i za cenu toho, že třeba propadne? To, že propadne synovi prý nevadí a dle jedné jeho učitelky by se propadl do lepší třídy. Ještě nutno doplnit, že speciální pedagožka z PPP má na toto názor jiný než psycholožka. V PPP radí, abych se s ním učila a tlačila ho dál. Také říká, že změna kolektivu by pro něj byla špatná. Zatímco psycholožka radí nechat být. Zkoušela jsem i kladnou motivaci, ale syn je náročný a chtěl by jen elektroniku, dovolenou a podobně. Když jsme se domluvili na méně finančně náročné motivaci nikdy mu nevydržela dlouho a klidně mi řekl, že už mi na to kašle. Zákazy a jiné tresty jsou spíš ke škodě. Syn se pak blokuje a je drzí a agresivní. Je zde někdo, kdo vyzkoušel třeba psychiatra a nějakou medikaci? Syn bral asi 2 měsíce Ritalin, ale nic se nezměnilo, tak mu ho neuroložka vysadila. K psychiatrovi ho nikdo nikdy neposlal.
Můžete zkusit tuto metodu:
Ve škole by měl mít cca 3-4 hlavní předměty - češtinu, angličtinu a matematiku, popř. k tomu přidejte jeden, který ho baví. Nechte jej vybrat si z těchto předmětů dva, kterým se bude věnovat, a které se bude snažit mít na dobré úrovni (např. max 3). Když přinese dobrou známku, pochvalte či dejte malou odměnu. Neptejte se ho, co za to chce, prostě mu něco dejte. Špatné známky nekomentujte. Samozřejmostí je učit se s ním a koumat tak dlouho, až vykoumáte, jak ho vlastně k učení přitáhnout, aniž by se vztekal nebo odmlouval. Žádné "běž si udělat úkoly", ale "pojď, sedni si tady se mnou a ukaž mi, jak ten úkol vyřešíš (o co tam jde, zadání,...)." Ze začátku s ním asi budete sedět nad vším, ale postupně můžete osamostatňovat. Udělejte co nejvíc pro to, aby nedošlo k argumentům a hádkám, jeho odporu a vztekání se - budete potřebovat šílenou dávku sebekontroly. Některé děti mohou slyšet na to, že rodiče jsou z jejich přístupu smutní a trápí je to, protože si (ty děti) neuvědomují, že rodičům tyto pocity způsobují, ale mají je rády a tohle je ťukne. S tím ale opatrně, zajít moc daleko = psychické týrání.
Netvrdím, že to bude fungovat. Jen, že by mohlo.
Změna kolektivu může dost pomoci, ale také uškodit - a dopředu nikdy nevíte. Nicméně také jsem za své učitelské praxe viděla plno dětí, které, když tu kuli viděly černou na bílém, tak se vzchopily. Vždy je ale lepší, aby to bylo pololetí (šance, že nepropadne na konci roku a má druhé pololetí na to, aby zapracoval).
Zákazy nebo sliby jsou tady k ničemu - prostě si s ním sedněte každý večer a učte se spolu. Je to velmi náročné a obtížné, ale moje žena takto se starším synem jedná už přes rok (já mám většinou odpolední směny ) a výsledky jsou znát...
To, že mu zakážu mobil, PC, kamarády,... to ho opravdu jen naštve, blokne a vsteká se hodiny..., takže "příklady táhnou" - pojď, dnes budeme dělat úlohy spolu, mne to taky zajímá... pojď mi to vysvětlit,...bude to chvilička...
Taky se snažíme úkoly nedělat "naráz" - prostě půlku jedné stránky hned, druhou před večeří, čtení před spaním...
Zkuste, třeba to pomůže.., pokud tedy máte možnost být s ním.
To se snažím dělat se s ním učit, ale jsou to boje. Je pak kvůli tomu doma opravdu dusno. Vzdoruje třeba i dvě hodiny než něco začne dělat. A když má toho na učení víc , tak to pak ani nejde stihnout. Dle psycholožky to právě dělat nemám, aby to nenarušilo náš vztah . Syn když se učí z donucení tak ze sebe dělá strašnýho blbce, že to člověka strašně vytáčí.
Přestaňte syna tahat po psychiatrech a psycholozích a úplně normálně se mu začněte doma věnovat. Úkoly dělejte se synem, dohlížejte, aby měl věci nachystané a vše kontrolujte. Třeba i celou základní docházku. Vyplatí se vám to. Žádné léky na nechuť do školy nejsou. Jak se synovi ve škole jinak líbí? Má tam kamarády? Líbí se mu mezi dětmi? Nemá nějaké problémy v kolektivu? Zaráží mě, že synovi nevadí, že by propadnul. Nemůže to být například tím, že se mu v jeho třídě nelíbí? Jinak - proč byla nutná návštěva syna u klinické psycholožky a neurologa?
Do PPP nás poslali už v MŠ, protože syn odmítal kreslit a malovat. Tam bylo zjištěno, že má poruchu pozornosti a , že je dysortografik, dysgrafik a má dyslektické obtíže. Docházet tam musíme, protože si to žádá škola a syn má individuální plán. ADHD bylo potvrzeno i na neurologii z EEG.
Ahááá, tak to je jasné. O to víc platí to, co jsem napsala. S synem se učit, po malých dávkách. Děcka s ADHD nemají velikou výdrž a brzy se u učení unaví. Kontrolujte všechno, nachystání věcí počínaje, úkoly konče. Řvát na dítě nemá cenu, on vesměs nemůže za to, jaký je. A hlavně - mějte ho moc a moc ráda. To ale neznamená kupovat drahé dárky. Mateřskou lásku jde vyjádřit i jinak. Jo a smiřte s tím, že váš syn nebude standardní dítě a jedničky ze školy asi nosit zatím nebude.
Dřív se ADHD říkalo LMD lehká mozková diskunkce...prostě kluk je o něco hloupější. Nekteré děti jsou nadprůměrně chytré a jiné podprůměrně. Třeba se kluk vyučí se čtyřkami a nakonec bude spokojený
Před tím než dáte synovi tzv. léky, si přečtěte o co se jedná např. zde drogy.cz/... Jsou to léky opravdu na ty nejhorší stavy, na lehčí formy nepozornosti bych nedávala. Jsou návykové -- Ritalin je obchodní název pro metylfenidát, který Americká protidrogová agentura (DEA) klasifikuje jako narkotikum kategorie II – tedy stejně jako kokain, morfium a amfetaminy*. Pro své stimulační účinky je často zneužíván dospívajícími
Víte určitě, že jste ve výchově udělala vše správně? Nebyly v rodině konflikty třeba někdy dřív?
doplněno 07.11.14 10:02:Kluk může propadnout na vyšším stupni pouze 1x, velká tragédie by to snad nebyla. Ohlídejte si, aby pak dodělal i 9. třídu kvůli splnění základního vzdělání. Povinná školní docházka je devítiletá. Pokud tedy zopakuje ročník, bude moci ukončit ZŠ již po osmé třídě. Rozhodně je lepší dodělat devítku
doplněno 07.11.14 10:06:Když je dítě s ADHD chytré, má často tzv. dvojí výjimečnost...handikap ADHD je vyrovnán nadprůměrnými schopnostmi nadanedeti.cz/...
Jelikož jste byla v PPP a synovi dělali testy, soudím, že neobjevili zvýšenou inteligenci či nadání...
LMD, alias ADHD ale neznamená, že dítě je hloupé. Hodně dětí s touto diagnózou je naopak velmi inteligentních. Pletete si pojmy a paní pak matete.
Konflikty byly vždy jen kvůli tomu, když měl něco dělat jak v MŠ ( třeba to kreslení jak píši výše ) nebo v ZŠ. Léky bral jen ty zmiňované dva měsíce. Jinak nic nebere. Že léky na ADHD obsahují amfetaminy vím, ale pokud by se situace změnila, klidně bych byla pro, aby je měl. Několik let jsem byla proti medikaci až mám pocit, že jsem propásla ten správný čas. Kdybych věděla, že jsem ve výchově dělala vše správně nedávala bych sem tento dotaz. Zarážejí mě i třeba ropzdílné názory od psycholožky a spec. pedagožky z PPP.
Pro děti s ADHD je důležitý pravidelný režim a chválit za to, co se mu podaří. Třeba, i když donese tu čtyřku. Hlavně, že to není pětka. A příště to třeba bude lepší. U ADHD je nepozornost, ty děcka dělají chyby z nepozornosti, navíc nevydrží mít pozornost dlouho. Hlavně se zklidněte vy a učení nehroťte. Po malých dávkách se prokousávejte dál. Psycholožka a spec. pedagožka jsou jen lidi, a lidi dělají chyby. Nejsou neomylní, i když mají vysokoškolský titul. Doporučila bych vám si pořídit nějakou literaturu o dětech s ADHD. Možná by vám to mohlo pomoci. A na medikaci jste správný čas nepropásla, akorát jestli je to vhodné. Existují samozřejmě léky na nepozornost, ale ty předepisuje pouze psychiatr. Nikoliv neuroložka. Ale hodně můžete pro svého syna udělat i vy sama. Hlavní je,jak už jsem psala, ten pravidelný domácí režim. Děti s ADHD se dost brzy unaví. Kromě toho, váš syn jde do puberty, tak to bude všechno složitější, ale ne beznadějné. Co vašeho syna baví? Má nějaký oblíbený předmět ve škole? Víte, když mu to učení tak moc nejde, tak ho to pak ani nebaví. Podpořte ho v tom, co ho baví a co umí. Kreslení a psaní to asi nebude, ale neříkejte, že v něčem nevyniká. To se mi nechce věřit. A právě o to jde, ukázat mu, že je v něčem dobrý.
Na to v čem je syn dobrý se mě ptala i psycholožka a já zjistila , že o ničem takovém nevím. Teď mě napadlo, že prý mu jde vybíjená v TV. Ale jinak fakt nic. S jemnou motorikou je taky dost na štíru. Jinak ho nebaví nic než PC hry a mobil, protože tam má taky hry. Už šest let chodí do skauta, ale tam už ho to taky moc nebaví. Navíc v poslední době, když mají nějakou víkendovou akci, tak ve škole píšou několik písemek a já ho tam nepošlu, protože se musí o víkendu učit. Někdy jsou to akce na oba víkendové dny a když se mi pak v neděli odpoledne vrátí je tak unavený, že se s ním nedá nic moc dělat. Např. teď mají akci ode dneška do soboty 21:00. A příští týden píší velkou písemku z matiky a i z fyziky. Dostal ve škole papíry s okruhy učiva a řeknu Vám, že nevím jak to stihnem. Navíc v té matice si nemůže dovolit další špatnou známku.
IQ testy mu dělala psycholožka teprve nedávno a přesné výsledky budu vědět až teď v úterý. Bezprostředně po testu mi ale paní doktorka řekla, že se jí syn vůbec nezdá podprůměrný ba naopak. Totéž mi nedávno řekla i synova učitelka Aj, když se mu v hodině prostě nechtělo pracovat a tak si nechal dát rovnou několik pětek.
Dobrý nápad má eulalie s literaturou o ADHD. Pokud možno pořiďte si nějakou z francouzského zdroje, jestli u nás vyšla...francouzští specialisté jsou výborní na tento problém, nekupujte si přeloženou americkou. Zahraniční články jsou i na internetu, ale málo v češtině
V USA má diagnostikovanou ADHD přes 9% dětí, velmi často se dávají léky. Ve Francii méně než 0,5 % Mají k tomu zcela odlišný přístup... něco málo zde
doplněno 07.11.14 13:31:není pravda, že vhodné léky předepisuje pouze psychiatr. Předepisovat může jak neurolog tak psychiatr pro děti a dorost. Dětských psychiatrů je málo a čekací doby jsou dlouhé. Ritalin máte vyzkušený a nefunguje. Případně se lékaře optejte se na jiné léky. Máte v blízkosti specializované poradenské centrum pro ADHD?
Dobrý.Já jsem v 7 třídě,a pro nikoho z nás by nebylo příjemné propadnout.Já si myslím,že byste ho měla nechat být pokud by propadl do lepší třídy.Kamarády by si tam asi našel pokud nemá problémy se seznamováním.kamarádi by ho i potlačili... Ale neznám Vašeho syna takže to nelze posoudit,tzřeba by mu naopak prospělo ho do učení tlačit.A zabavit mu některé věci zakázat PC,mobil tablet všechno! Dokd nebude nosit jedničky dvojky,má smůlu.Mi rodiče občas dají zaracha,ale však ...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.