Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Základní servis psacího stroje

Od: consulator odpovědí: 8 změna:

Zdravím zdejší osazenstvo. Není tu mezi vámi odborník na psací stroje? Chtěl bych konzultovat postup servisu u strojů, které třeba 30 let nepsaly. Rozebírat a kontrolovat vůle, nebo jen očistit lihem, odmastit, znovu namazat čistým minerálním olejem, vymenit pasku za novou a vic neresit? Píši hodně, tak 3-5 stránek denně. A nekde mi o konkretni modely strojů. Mam vice znacek. Consul, Erika, Chevron,... díky všem za jejich čas, při psaní odpovědí!

 

 

8 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x
avatar mrpajer

Zdravím,

také sbírám psací stroje, mám jich už 11 - Consuly, Zety, Underwood, Olivetti, Adler - od všeho něco.

Co se údržby strojů týče, jako samouk jsem jeden stroj, který byl v docela zoufalém stavu celý rozebral a na něm se naučil jak vlastně takový stroj funguje, co a jak je kde chycené atd. Podařilo se mi jej postupně pokusem/omylem uvést do funkčního stavu. Prostě to chce jeden stroj "obětovat" a na něm se naučit nějaké opravy, čištění atd.

Ale u většiny strojů co mám fakt stačilo jen odkrytovat, pořádně vyfoukat od prachu, vyčistit vše k čemu je přístup, maximálně seřídit přeřazování (aby byly malá a velká písmena na papíře pěkně v rovině) a dát novou pásku. Když někde něco drhne, tak se snažit spíš řádně vyčistit a seštelovat, než mazat, olej v segmentech typových pák a v ložiskách vozíku válce rád zatuhává (hlavně v kombinaci se starou špínou, kterou se nepodaří vyčistit). Také bývá na strojích hodně ztvrdlá guma na válci pro papír, takže velice doporučuji při běžném psaní si papír podkládat třeba ještě dalšíma dvěma listama, aby typy tvrdý válec nepoškozovaly.

 

hodnocení

2x

Psací stroje žádné zvláštní seřizování nepotřebují. Kdysi jsem měl na starosti Consuly u sálového počítače a nepamatuji si, že by bylo potřeba u nich něco nastavovat, třebaže psaly celý den. Stačilo jednou za týden vyčistit typy zubním kartáčkem v lihu a trochu namáznout páky a vedení válce. U dlouho nepoužívaného bych viděl spíš zatuhlé mazivo než opotřebení. Pro většinu míst by měl stačit štěteček namočený v benzínu s trochou oleje.

consulator
hodnocení

Díky za příspěvek, dostal jsem do ruky obsáhlou knihu (nutno podotknout, že pro psací stroje "Made in USA"), kde se právě píše, že by se měly některé vůle jednou za čas kontrolovat, případně seřizovat (vadné díly měnit).

 

111®
hodnocení

2x
Válec čistit zásadně lihen nejlépe lékařským. Jinak se válec nafiukne a ztvrdne. Očistit od prach prokaniut pwtrolejem vyčistit a naznout olejem na kola nebo šicí stroje pro fajnšmekry na zbranr

 

host
hodnocení

1x

1. pracovní plochu na stole si vystelte vrstvou z novin, třeba dvě, tři vrstvy. Pripravte si štětec s tuhými štěninami na špínu, kartáček na zuby s ostrými štětinami, na vyčištění znaků na typových pákách, trochu lihu v malé mističce, stačí troška, méně než malý panák (prcek) a papírové kuchyňské utěrky na otření, které se dají vyhodit, hadříčku je škoda a špičaté párátko na vyšťourání špíny z malých otvorů některých znaků.

2. pokud to u vašeho typu jde, sundejte kryt kryjící koš s typovými pákami a přístup k cívkám s páskou. Dobře se podívejte kudy vede páska, novou musíte vložit do stejných vodítek, aby při stisku klávesy vyskočila nahoru pod typovou páku, aby se otiskla na papír.

3. před čištěním je lepší pásku vyndat, ale při malé očistě se může nechat. Kartáčkem na zuby nebo ostrým štětcem namočeným v trošce lihu můžete vyčistit jednotlivé znaky, můžete si je lehce nadzvednout stiskem na klávesu a podržením v ruce. Jednu po druhé vyčistěte. Drobky a špína budou kapat na podložku pod strojem. Některé mají na dně kryt, jiné ne. Záleží na vašem typu. Kryt je dobré po práci také vyčistit, nebo ho před čištěním sundat.

4. Z typů s malým otvorem, například a, b, d, g, m, n, o, p, q, atd. můžete špínu ještě trochu vyšťourat dřevěným párátkem, nebo ještě trochu přitlačit na kartáček. Půjde to.

5. pokud je stroj zaprášený, samozřejmě ho vyčistíte štětcem s delšími a tuhými štětinami. Špínu vymyjete štetečkem namočeným v lihu a zbytek vykape dolů pod stroj. Zkontrolujte gumové přítlačné válečky, jestli nejsou ztvrdlé a rozpraskané, nebo rozpláclé tlakem na válec.

6. pokud mermomocí chcete vyčistit i válec, tak opatrně, ať ho nepoškrábete a nazapatláte. Stačí suchý bavlněný hadřík, případně lehce namočený v lihu. Špinavé ruce si průběžně utírejte do papírových ubrousků a pak je vyhodíte.Celá pojízdná část stroje - vozík (carry) se také dá vyndat, ale je to zbytečné.s

7. na olejničku zapomeňte, pokud stroj opravdu nevrže nebo není úplně zatuhlý, jinak vám bude olej po typových pákách lézt až na konec a ušpiníte papír.

8. podívejte se, jak je nasazená páska na cívky. Musí být přichycená pevně, protože při dojetí na konec to a přepne páčku na chod na opačnou stranu zase zpět. V cívce bývá háček na zachycení pásky. Pásku veďte mezi vodítky a skrčeninu narovnejte, aby byla pěkně rovná. Pokud chcete použít starou pásku, podívejte se, jestli není protlučená skrz nebo vyschlá, raději kupte novou, ale i nová se starých skladových zásob může být vyschlá.

9. pak můžete stroj vyzkoušet, jestli "píše", ne na válec!, ale na čistý papír, aby bylo vidět, jestli na něj nekapou kapky špíny, nebo se nešpiní od přítlačných válečků.

10. no a pak nasadíte kryty, důkladně vyčistíte lihem, ne ředidlem ! Pokud vás napadne čistit klapky kláves s písmenky rozpouštdlem, trichloretylenem nebo jinými chemikáliemi, zjistíte, že jsou lepkavé, rozpouštějí se a to už je pozdě. Stačí líh, Nasaďte kryt, očistěte, otřete celý stroj, vyházejte špinavé papírové ubrousky i podložní noviny, umyjte si ruce a zkuste psát.

P.S. jsou to laické rady, dejte raději na rady předchozích zkušených rádců, kteří stroj čistili profesionálně. Tyto rady berte jen jako doplňek.

 

hodnocení

0x
avatar ringo

Pokud jste sběratel, tak to chápu, ale pokud chcete jen udržovat svůj stroj, vyplatí se koupit jiný. Dnes jich na trhu je mraky a za pár korun. Já měl známé prodat elektrický a skoro zadarmo ho nikdo nechtěl. Ale jako věc sběratelská to má budoucnost. Být mladší, tak do toho jdu. Za 50 let budou velká vzácnost.

consulator
hodnocení

Chápu, některé stroje aktuálně opravdu nejsou valné hodnoty (a i tak se dají slušné pořídit za 300. KČ). Ale je mi líto je neopravovat. Jednou třeba budou lidé chtít zase psát na stroji a pak tyhle kousky budou chybět :)
Beru to tak, že v 90.letech jsme na Pionýrech měnili motor kus za kus a starý šel do smeťáku. Nikdo se s tím nechtěl opravovat kvůli zlomené vidličce, nebo zadřenému pístu. A dnes? Co by jeden za ty motory dal, když už se nedá koupit ani české převodové kolečko.

 

111®
hodnocení

0x

typy se nejlépe čistí plastickou gumou z papírnictví..pozor na kryty starých strojů, nečistit lihem , bývají šelakované a pod šelakem zlacení písmo..ty staré historické , jen mýslová voda...a po vyschnutí přetřít hadříkem mastným od oleje..

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]