Nejste přihlášen/a.
Hezký den, říkám rovnou, že jsem podceňovala třídění souborů v počítači a jejich archivaci. Pracuji často na notebooku a mám tu řadu souborů, které jsem nechala volně na ploše nebo v Dokumentech atd. Budu teď muset brát Jeden po druhém a třídit a promazávat, což budou hodiny práce. Chci poprosit zkušenější pracující na notebooku, zda mi mohou poradit, zda existují nějaké triky k rychlejšímu třídění a promazávání, a také jakým systémem si archivujete soubory, aby jste měli v počítači větší pořádek. Neužívám počítač dlouho, takže nemám tolik zkušeností jako někteří jiní. Děkuji a přeji všem příjemný den nebo noc
Jak radí @still10k, můžete zkusit nějaký souborový manager, kde uvidíte na dvou panelech tentýž disk a můžete přetahovat sem tam, ale pokud neznáte adresářovou strukturu svého operačního systému (že třeba dokument na ploše najdete v c -> users -> profil -> desktop.) tak bude lepší využít funkcí windows a otevřít si dvě složky, které budou využívat funkcí windows průzkumníka. Ten po uživateli nechce vědět, kde "fyzicky" soubor je, ale rovnou zobrazí složky jako Dokumenty, Hudba, Plocha, Oblíbené atd... Otevřete si na ploše takto dvě jakékoliv složky (nebo taky adresáře, někdo říká i knihovny) vedle sebe a pokud máte windows 7 a výš, tak ten umožňuje přímo přichytávání k hraně monitoru, neboli klikněte na horní pruh jakékoliv složky a táhněte ji k pravé hraně monitoru. Jakmile se kurzor myši dotkne konce obrazovky, automaticky se vám okno přichytí a zvětší/zmenší na polovinu monitoru. S druhým oknem zase klikněte a táhněte doleva - přichytí se na levou polovinu monitoru.
Uvedu příklad jak uklidit plochu, na které mám hodně fotek, pár filmů, několik dokumentů z wordu, excelu, taky pár PDF dokumentů a něco málo MP3 skladeb.
Otevřu si naprosto libovolný adresář (složku, knihovnu, folder...) a v levé liště kliknout na zdroj dat - neboli složku Plocha. Protože náhled plochy bude asi zmatečný a nepřehledný, změníme si náhled zobrazení. (viz obr.1). Já zvolil podrobnosti a tím se nám soubory na ploše zeřadily viz obr. 2. Nyní už jsou soubory sice přehledné, ale protože jsou seřazené podle názvu (poznáte podle malého šedého trojuhleniku ukazující dolu viz zelená šipka. PS: stejne tak lze kliknout na jiny sloupec a řadit soubory třeba dle data, dle typu souboru, atd..) tak jsem pár souborů pojmenoval schválně od písmene F a vidíte, že máme fotka.JPG, zatím hned fofilm.AVI, zatím fisnicka.MP3 a pak zase film.AVI, faktura.XLS, faktura.PDF... zkrátka seřadilo se nám to podle názvu, což není moc šikovné. Lepší je to seřadit buď podle TYPU souboru (viz hnědá šipka) nebo použít filtr (červená šipka). Já např chci přesunout všechny filmy (což jsou přípona AVI) a proto jsem napsal do filtru vyhledej všechny soubory avi, neboli *.avi (hvězdička - tečka - avi) a výsledkem je obr. 3. Nyní můžu všechny soubory označit buď myší, nebo použít klávesovou zkratku CTRL+A (vyber všechny soubory) a nebo pomoci myši a CTRL klávesy a, jak já tomu říkám, "vyzobávat" jednotlivé soubory a ať použijete jakoukoliv techniku, pak si otevřít druhé okno (cílové) kam metodou drag&drop , neboli stiskni a táhni přetáhnete všechny soubory do své složky. Já bych je přesunul do složky VIDEA. A takto to můžete udělat pro všechny soubory MP3 (pisnicky) , JPG (obrazky), DOC (dokumenty), XLS (tabulky), PDF (pdfka), atd atd...
Zkušenější uživatelé používají při třídění velkého množství souborů nějaký pokročilejší souborový manažer s alespoň dvěma panely (existuje i se čtyřmi). Má to tu výhodu, že nemusíte neustále překlikávat mezi okny a pokud se s tím jednou opravdu naučíte (třeba si zapamatujete i klávesové zkratky) tak to lítá a uklizeno je za chvilku
Např. FreeCommander
cistepc.cz/...
Dokážete si představit třídění různých papírových dokumentů, faktur, dopisů, apod. do šanonů?
Například máte šanon "Dopisy" a tam dáváte dopisy, další šanon je "Faktury" a tam dáváte faktury (může být rozdělený třeba podle dodavatelů, nebo na zaplacené a nevyřízené), další šanon může být "xy", atd.
V PC si můžete udělat pořádek podobným způsobem - vytvoříte složky do kterých si ukládáte a třídíte soubory. Složky pochopitelně pojmenujete, podle toho, co tam budete ukládat, a v hlavní složce mohou být další složky. Složky si můžete pro lepší přehlednost upravit i tak, že změníte ikonu.
Nepoužívám notebook, ale ve vašem případě, pokud nemáte v notebooku více disků či oddílů, bych postupoval tak, že bych si koupil externí disk, ten bych rozdělil na oddíly a pojmenoval bych je například takto:
F: Fotky
V: Videa
R: Archiv
I: Informace
D: download či S: stažené soubory či S: Škola
P: Práce (nebo P: Programy nebo P: Pošta)
U: Učení apod.
Do toho bych začal data třídit... Záleží co na PC děláte.
Musíte si určit kolik místa nastavit.
Ve Windows XP lze pro nastavení Oddílů: použít například tento program
C: / WINDOWS / system32 / diskmgmt.msc
Pro práci s programem si najděte nápovědu nebo se poraďte s odborníkem.
Musíte si ujasnit, jakého typu máte dokumenty a podle toho si navrhnout nějakou strukturu složek ("domácnost" a v ní složka "elektrika", složka "plyn",...), kam je budete ukládat. Zároveň je i vhodné dokumenty nějak jednotně pojmenovávat ("2018-10-19_Faktura_za_elektřinu_2017.01.jpg").
A samozřejmě provádět zálohu.
Vloni jsem dostala nový počítač a nechtěla jsem nikoho otravovat, tak jsem se snažila sama. Také jsem to měla ve složkách na ploše a v oblíbených. V jednom momentu jsem ztratila trpělivost a velikou většinu jsem vyházela, vymazala, zlikvidovala. A víte co? v novém počítači mi to vůbec nechybělo. A co chybělo, to jsem s lehkým srdcem oželela, protože bych to v tom obrovském objemu stejně neměla trpělivost hledat. A co nevyházíte, pusťte na to ccleaner, ten zruší všechno, co nebylo dlouho použité. Chcete radu? Vyházejte to všechno! Stejně nebudete mít trpělivost hledat v tomto počítači. Zadáte do vyhledávače a najdete informace novější, aktuálnější.
Je mnohem důležitější, mít srovnané v hlavě.
Radit aby smazala všechna svá uživatelská data ( fotky z dovolených, dokumenty, pracovní smlouvy, video nahrávky svých dětí, atd atd) nemůžete myslet vážně !?
Za takovou radu bych vám dal do této sekce nejraději BAN.
PS: CCleaner nikdy uživatelská data nemaže. Ten slouží naprosto k něčemu jinému.
Asi to bude proto, že mám fotky úplně jinde, v Picase. A tam jsou v bezpečí. Ale nejspíše máte pravdu, nevím, kde je má tazatelka. Určitě ví, ve které je má složce a tu nesmaže.
yakub® - přesně tak, tahle babkazov píše něco o srovnání v hlavě, ale očividně ani neví, která bije.
babkazov - jediné bezpečí je nepoužívat k ukládání čehokoli, jakékoli místo na webech, ale na svých uložištích. Externí disky, nebo NAS. Ještě tak možná DVD.
Ideální je, jak už zde bylo popsáno, vytvořit složky pro dané soubory a pojmenovat podle svého. Já ale ještě používám aplikaci pro změnu barvy ikony složek, je to daleko přehlednější a hledání je rychlejší. Můžete použít např. Mark Folder, ale lze najít i jiné. To, na čem mě záleží, mám uloženo na externím disku, který mám k počítači připojen. Ale můžete ho k PC připojit pouze v případě potřeby.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.