Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jsem začátečník co se týká PC ale něco vím, ale chtěl bych se naučit poznat dobrý procesor, jak ho poznám? Když půjdu do obchodu vidím samé procesory Intel,AMD ale jak poznám estli tenhle je lepší než tam ten? Moc děkuji za vysvětlení. Chci se to jenom naučit do budoucna abych nebyl debil a nestrapňoval se, protože mám kamaráda v práci a on mi říká co máš za procesor? A dělá ze mě debila když mi všechno vyjmenuje cítím se potom blbě...
Ahoj, je to trochu složitější než jak to popíši, ale budu se snažit to co nejvíc zjednodušit.
Novější procesory Intel řady Core mají značení ve formátu napři "i3-4330". "i3" je model, "4" je 4. generace, "330" je dá se říct výkon. Například i3-4130 bude méně výkonný, zatímco i3-4370 bude výkonnější. i7-2600 tedy bude model i7 2. generace. Dá se ještě setkat s například i7-970 - pokud má jen tři čísla, jedná se o první generaci. Když je za číslem ještě písmeno, jako například i7-4770k - "k" znamená odemčený násobič - procesor se dá přetaktovat. Pokud tam je "X" znamená to "eXtreme performance". "T" jsou modely se sníženou spotřebou na úkor výkonu, to samé je "S", jen je to takový mezikrok (nesnižuje tolik jako T".
U všech ostatních modelů se dá ve většině případů říct to, že čím vyšší číslo, tím výkonnější procesor.
Co se modelů týče, tak to je většinou i7> i5> i3> Pentium> Celeron> Atom. Pak je ještě Xeon, ale to je serverová řada.
U procesorů AMD je značení jednodušší.. například "FX-6300" - "6" značí počet jader, "3" značí 3. generaci a "00" je výkon. Takže například "FX-6350" bude o něco lepší než 6300.
Při porovnávání Intel a AMD se musí počítat s tím, že Intel je na 1GHz cca 2-3x výkonnější než AMD. Proto se nejčastěji porovnávají dvoujádra Intel s šestijádry AMD či třeba čtyřjádra Intel s osmijádry AMD.