Jak usměrnit Dynamo na 5 V

Od: Datum: 02.11.12 17:42 odpovědí: 12 změna: 04.11.12 10:24

Dobrý den,

Chtěl bych se zeptat jak můžu dostat z dynama(alternátoru) od jízdního kola, který dává střídaví proud dostat proud stejnosměrný z napětím 5 V.

Potřeboval bych z dynama na kole napájet vstup USB abych si k tomu mohl potom připojit baterku, která se nabíjí přes USB.


avatar
Upozornění
Tato otázka je 4 roky bez odpovědi a proto byla uzavřena.
Máte-li podobnou otázku, a nenašli jste vhodnou odpověď, založte novou otázku.
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 02.11.12 17:51
 
avatar

Trochu to pletete dohromady. Dynamo dává proud stejnosměrný (s tím nemusíte dělat nic), alternátor dává proud střídavý. Ten musíte usměrnit, nejlépe diodovým můstkem. Ovšem napětí po usměrnění bude o něco vyšší. Netuším, jaké napětí dává alternátor (?) na kolo, nicméně asi bude nutné toto napětí ještě upravit (asi snížit) na požadovaných 5 V.

 
Od: buss®
Datum: 02.11.12 18:02
 

Střídavý na stejnosměrný usměrnit diodovým můskem, pokud je dostatečně vysoké napětí, dal bych pak integrovaný
stabilizátor na 5 V + kondenzátory. Ze své podstaty dávají dynama stejnosměrný proud, alternátory střídavý..

 
Od: obi*
Datum: 02.11.12 18:16
 

Nápětí se na tom dynamu liší podle toho jak na kole jedu rychle od 0V až po nejakých 24V když jedu 30km/h.

Datum: 02.11.12 18:34
 
avatar

Právě proto je nutná elektronická regulace, jak psáno výše.

 
Od: zabu
Datum: 02.11.12 18:30
 

Obyčejnému dynamu na kole se dynamo jen říká. Ve skutečnosti je to alternátor a leze z toho skutečně střídavý proud. Takže usměrnovač a stabilizátor jak se píše výše je nutností.

 
Datum: 02.11.12 18:33
 

To, co se odjakziva jmenovalo dynamo, skutecne dynamo je a dava stejnosmerny proud, jestli se dneska na kola vyrabeji alternatory netusim, magdon ma pravdu.

 
Datum: 03.11.12 02:01
 
avatar

no myslí že na tom kole to asi byl odjakživa alternátorek schovanej pod názvem dynamo protože na matčniný esce je taky toto a dává to střídavý podle měřáku na ss rozsah neukázal nic a na střídavej něco od 0 - 23 v střídavých při jízdě z kopce takže tak ...

Ohodnoceno: 2x
 
Od: juldab*
Datum: 03.11.12 11:00
 

To čemu se na kolech říkalo dynamo byl ve skutečnosti alternátor kde rotor(kotva) tvořil pernamentní magnet a stator byla civka navržená tak, že se chovala jako zdroj proudu. Odpadla tím nutnost kartačů a díky tomu, že se používalo pouze na svícení bylo jedno že se jedná o AC.

doplněno 03.11.12 11:25:

Myšleno toto

 
Od: buss®
Datum: 03.11.12 11:06
 

Udělejte pokus, vemte to "dynamo" a pusťte do něj střídavinu, např. 6 V.

doplněno 03.11.12 19:05:

Mimochodem, používalo se to jako motor do gramofonů.

 
Od: bmbx®
Datum: 03.11.12 11:25
 

To co je na kole, je od nepaměti konstrukčně ALTERNÁTOR, dynamo se to nazývá nesprávně lidově. Vždy to byl a je stator z cívek a rotující magnet. Je potřeba to usměrnit a stabilizovat. Pokud chceš stabilizaci hotovou, stačí koupit USB nabíječku do auta, jedná se o bezztrátový spínaný stabilizátor, který funguje až do 35V - nic lepšího nevymyslíš.

doplněno 03.11.12 11:40:

Alternátor je to v jakémkoliv provedení, ať se jedná o třecí (viz foto výše, nebo v náboji kola)

zde jsem našel nějakou diskuzi i z praktickými zkušenostmi:

http://www.mobilmania.cz/bles…5463/default.aspx?showforum=1

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 03.11.12 23:42
 

Vzdycky tam bylo tohle:

Dynamo je točivý elektrický stroj, přeměňující mechanickou energii z rotoru hnacího stroje na elektrickou energii ve formě stejnosměrného elektrického proudu. Jedná se tedy o stejnosměrný elektrický generátor.

Dynamo se skládá ze statoru tvořeného magnetem nebo elektromagnetem a rotoru s vinutím a komutátorem. Konstrukčně je tedy podobné stejnosměrnému elektromotoru používanému k opačnému účelu. Stejnosměrný elektromotor může pracovat v generátorickém režimu, tedy jako dynamo, například při elektrodynamickém brzdění dopravních prostředků.

Až do nástupu polovodičovýchusměrňovačů bylo dynamo nejvýznamnějším zdrojem elektrické energie (ve formě stejnosměrného proudu) v průmyslu i dopravě. Dnes jsou dynama vytlačována spolehlivějšími a konstrukčně jednoduššími alternátory a zařízeními pro následné usměrnění vyrobeného střídavého proudu na proud stejnosměrný - viz (usměrňovač).

Pokud se to za poslednich 35 let zmenilo, to uz ja neznam.

 
Od: bmbx®
Datum: 04.11.12 10:24
 

pecenkav:

Na kole vždy byl a je konstrukčně a principiélně ALTERNÁTOR - dynamo se mu říká nesprávně hovorově.

1) žárovka na kole nepotřebuje stejnosměrný proud

2) rotující cívky a komutátor je zbytečná komplikace

Takže jsou tam statorové cívky a rotující magnet.

Co se toho kola týče tak to se nezměnilo za posledních 100 let že tam je a vždy byl alternátor, zvaný lidově dynamo *smich*

Ohodnoceno: 2x
 

 

 

 

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.