Připojení druhé baterie v autě přes zapalovač

Od: Datum: 02.11.12 15:09 odpovědí: 18 změna: 04.11.12 13:28

Prosím o radu. Chci si udělat nezávislé topení do auta na druhou autobaterii. Neřešme prosím výdrž baterie, potřebný výkon na vytápění atd. Můj dotaz je co se bude dít když vybitou autobaterii připojím do zásuvky zapalování? Předpokládám že bych vybitou baterii připojoval po cca 10-15min jízdy až altrernátor dobije autobaterii po startu, aby nebyl alternátor přetěžovaný. Bude to tak fungovat? Vím že se obě baterie budou snažit dostat na stejnou "kapacitu" (do stejného stavu nabití) takže nabitá baterie "bude nabíjet" vybitou. Můj cíl samozřejmě je aby až dojedu do cíle byla autobaterie v motoru plně nabitá (pominuli stáří a opotřebení baterie) a druhá baterie bude nabitá natolik kolik se prostě za tu jízdu stihne nabít, ale aby se mi tím nevybila baterie v motoru. Je to takto reálné? Předem děkuji za rady.


avatar
Upozornění
Tato otázka je 4 roky bez odpovědi a proto byla uzavřena.
Máte-li podobnou otázku, a nenašli jste vhodnou odpověď, založte novou otázku.
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 02.11.12 15:20
 
avatar
Přes zapalovač je to nesmysl, vyrovnávací proudy dosahují i desítek ampér. Musel bys použít vodič od první, dostatečného průřezu.
doplněno 02.11.12 15:25: Ještě technická poznámka.
Pokud ti běží alternátor, tedy za jízdy, vybitý aku se dobíjí přímo z alternátoru, proud by se mezi oběma aku začal přelévat až po vypnutí motoru.
doplněno 02.11.12 15:29: Jinak, systém se dvěma akumulátory se používá u karavanů, druhý akumulátor může být startovací nebo trakční a je z nabíjecí soustavy vozu připojen přes oddělovací relé, které se rozepne pokud by proud tekl zpátky do auta.
 
Datum: 02.11.12 15:23
 
avatar

Popsaný postup Vám v první řadě vyhodí pojistku zapalovače a pokud jí propojíte natvrdo, pravděpodobně Vám vyhoří elektrika.

 
Od: buss®
Datum: 02.11.12 15:24
 

Zajímat se, jaký proud může téct max. přes tu zásuvku. Pokud je alternátor v pořádku, proudy se rozdělí, tam už záleží na stavu aku, ta na topení asi bude více vycuclá. Jinak bych se toho nebál. Dále záleží přece na době jízdy.

 
Datum: 02.11.12 16:15
 
avatar

Použil bych postup,kdy obě baterie by byly nezávislé a přepojovaly by se do sítě podle potřeby dobíjení.Šlo by to zařídit automaticky,nebo ručně.Propojovat akumulátory paralelně není vhodné.

JABRAKA

 
Datum: 02.11.12 16:34
 
avatar
Tak ano, taky by to šlo. Jen by musel přepínač zajistit, aby se nejdřív ta druhá připojila a teprve ta první odpojila. Nesmí dojít k odpojení obou a to ani na zlomek času.
 
Od: buss®
Datum: 02.11.12 16:36
 

To už bych dal k té druhé diodu...

 
Datum: 02.11.12 16:40
 
avatar
Dioda způsobuje úbytek napětí, akumulátor by se velice špatně dobíjel.
 
Od: buss®
Datum: 02.11.12 18:07
 

Hmmm a víš o kolik? Je to naprosto nepodstatné a ještě záleží na diodě - Ge, Si.

 
Datum: 02.11.12 18:13
 
avatar
U výkonových křemíkových diod o 0,55 - 0,6V a pod maximálním proudem který je dioda schopna přežít i dvakrát tolik. Pokud je dobíjecí napětí 14,2V na takovém akumulátoru by bylo maximálně 13 - 13,6V. A to je málo.
Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 02.11.12 16:27
 
avatar
Je to trošku mimo téma, i když se vlastně také jedná o dobíjení další baterie.
Na trhu jsou k dostání "startovací" sady do zapalovače - kabel, na obou stranách zástrčka. Jeden konec se strčí do zapalovače startovacího auta, druhý do zapalovače startovaného. Řidiči si ale neuvědomují, že nemohou hned startovat, že se jedná jen o dobíjecí sadu - ve vstupní zásuvce je měnič s výstupem zhruba 18V (naprázdno) s výstupním proudem několik ampér (tedy jako u nabíječek s proudovou charakteristikou) a tímto proudem se aspoň trochu za pár minut dobije aku startovaného auta. Není potřeba zvedat kapotu, nejsou tedy potřeba startovací kabely, jejich manipulace v prostoru obou akumulátorů, kde někteří motoristé dokáží při jejich propojování vyrábět jiskření a jiné pyrotechnické efekty ;) a podobně.
Vytváří to pocit, že lze přes zásuvku přenést značný proud, ale tak to není.
 
Od: bmbx®
Datum: 02.11.12 17:30
 

-Zapalovač je jištěn 10A pojistkou a to by mělo stačit.

-Úbytek na diodě nebude tak obrovský, aby se akumulátor špatně nabíjel

 
Datum: 02.11.12 18:16
 
avatar
Bude, viz výše.
Navíc je to i prakticky vyzkoušené, olověný akumulátor potřebuje 13,8 - 14,2V jinak se optimálně nenabijí.
doplněno 02.11.12 18:28: Bude se špatně dobíjet, jsem chtěl napsat.
 
Od: zabu
Datum: 02.11.12 18:51
 

V karavanech se řeší nabíjení druhé baterie automaticky, Step-Up konvertorem, který se ale spouští až po dobití primární-startovací baterie. Zeptejte se v okolí někoho, kdo dělá servis na karavany.

 
Datum: 03.11.12 20:12
 
avatar

Správná odpověď - Zabu.

JABRAKA

 

 

Datum: 03.11.12 20:42
 
avatar
Vzhledem k tomu, že tazatel potřebuje dobít druhý aku co nejrychleji a co nejlépe využít potenciál alternátoru, není to příliš dobrý nápad.
Odpověď tedy dobrá, ale asi k ničemu.
 
Datum: 03.11.12 21:17
 

Přes diodu a tu podelší jízdě překlenout. Dioda zajistí předností dobití hlavního AKU. Ovšem! Dioda, která přenese dejme to mu 30A DC, tj opravdový proud a ne jen usměrňovací pulzy (hodnota proudu diody v katalogu) musí být cca 3x předimenzována (cca 100A, vlastní zkušenost. A vypínač musí být také sakra masivní...

 
Datum: 04.11.12 10:02
 

Před 30ti roky jsem tento problém řešil u karavanu. A nakonec se mi to podařilo zcela jednoduchým řešením. Původně jsem to zkoušel také s diodou, ale ta má DVA zásadní problémy.

1. jak bylo již řečëno je na ní úbytek napětí. Sice šlo použít germaniovou, ale i tam ten úbytek byl.

a za 2. což je daleko větší problém je ten, že při vybíjení se vám budou vybíjet OBA akumulátory, takže máte reálnou šanci, že pak nenastartujete.

Nakonec se mi jako nejjednodušší řešení osvědčilo přímé propojení autobaterie s baterií v karavanu pomocí relátka ovládaného napětím z rozsvícených světel. Takže v klidovém stavu jsou baterie oddělené a v okamžiku, kdy rozsvítím, tak se paralelně spojí. A protože jejich kapacita byla +-stejná, tak žádný problém nenastal po celou dobu používání několika roků.

 
Datum: 04.11.12 13:28
 
avatar
Tak to nás oba napadlo totéž, já měl v karavanu 120Ah startovací aku a oddělovací relé 50A bylo ovládáno ručně, později od alternátoru - po nastartování se akumulátor připojil, po vypnutí motoru se to odpojilo. Tehdy se totiž ve dne ještě nesvítilo.
Dioda je nesmysl.
 

 

 

 

Poslední otázky Poradny elektronika
Nejnavštěvovanější otázky v rubrice

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.