Snížení napětí

Od: Datum: 22.07.12 19:17 odpovědí: 22 změna: 23.07.12 16:13

Ahoj, mám takový problé. Potřebuji si v zahradním traktůrku zapojit světla a dobíjení baterie, ale z motoru přes usměrňovač mi jde 18 V až 20V, což je na světla i dobíjení baterie trochu moc. Potřeboval bych snížit to napětí na 12V až 14V.

Četl jsem tady na fóru, že pro snížení stačí lineární regulátor napětí. Ale vůbec nevím, jak by to mělo vypadat. Nestačil by tam jen nějaký odpor? To napětí už je stejnosměrné.

Děkuji za pomoc


avatar
Upozornění
Tato otázka je 4 roky bez odpovědi a proto byla uzavřena.
Máte-li podobnou otázku, a nenašli jste vhodnou odpověď, založte novou otázku.
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: hop®
Datum: 22.07.12 19:23
 
avatar

Možná blbá otázka, ale těch 18-20V je naprázdno, nebo už s nějakou zátěží?

 
Od: seldaruza
Datum: 22.07.12 19:26
 

Na volnoběh bylo 18V a na plný plyn 20V, ale k těm kabelům nic připojenýho nebylo. Takže na prázdno

Od: cepagis*
Datum: 22.07.12 19:32
 

Takže naprázdno. Co tím zkusit dobíjet ten 12V akumulátor a změřit to při tom nabíjení... to už tam 20V určitě nebude:-D A je hned po problému...

 
Od: hop®
Datum: 22.07.12 19:32
 
avatar

Zkus tam zapojit třeba autožárovku a změř to znova, pak upřesni, OKI? :D

 
Od: seldaruza
Datum: 22.07.12 19:41
 

Ok, zítra to zkousím, takže připojit na akumulátor a pak změřit to napětí

Od: hop®
Datum: 22.07.12 19:54
 
avatar

Jj, ideální, akumulátor krátkodobě přežije i vyšší napětí, změřit při zátěži...

 
Od: cepagis*
Datum: 22.07.12 19:29
 

Souhlas s hopem, 18-20V altík je divná hodnota. Opravdu to nejspíš bude naprázdno a na dobíjení 12V akumulátoru to bude ideální. A i kdyby ne, snižovat 6V měničem (tzn. soustava střídač - trafo - usměrňovač) mi přijde zbytečné, to bych přebytečný výkon raději mařil na něčem jiném...

 
Od: seldaruza
Datum: 22.07.12 19:38
 

Teď nevím, jak to myslíte s tou zátěží.

Motor mi vyrábí 18V střídavý, pak to jde do takové kostky (asi usměrňovač), protože z toho pak vylézá 18V stejnosmětných. Je to vůbec možné?

Právě těch 18V stejnovměrných bych potřeboval snížit na 12V.

Datum: 22.07.12 19:27
 
avatar
Sežeň si několik výkonových diod, třeba z můstku autoalternátoru a zapoj je do série tak aby napětí bylo max. 14,2V. Pokud použiješ AGM aku, tak max. 13,8V.
doplněno 22.07.12 19:30: No moment, to nemůžeš měřit naprázdno. Pokud tam není regulátor napětí, musí být generátor té mašiny zatížen předepsanou zátěží.
 
Od: seldaruza
Datum: 22.07.12 19:31
 

Nevíš kolik by jich bylo potřeba?

Datum: 22.07.12 20:06
 

0,7 V jedna

 
Od: bmbx®
Datum: 22.07.12 20:10
 

Připojit na baterku a baterka to krásně stáhne na těch 14V. Ještě bych pro jistotu změřil proud co tam teče, aby nebyl moc velký pro ten altík ;). Pro ostatní - baterka se nabíjí proudem a ne napětím. Pokud je dodržen proud, tak baterka vždy zdroj zatíží k obrazu svému i kdyby se tam připojovalo 200V ;)

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 22.07.12 22:11
 
avatar

Je to tady za poslední dobu už druhá podobná debata a opět musím úplně souhlasit s názorem @bmbx .

 
Datum: 22.07.12 22:36
 
avatar
To je samozřejmě nesmysl. Respektive, platilo by to pouze v případě, že se po nabití akumulátor odpojí. To ale není tento případ, u soustav s trvale připojeným olověným akumulátorem se nesmí překročit určité napětí, v tomto případě tedy 14,4V aby se akumulátor nepřebíjel.
Je totiž klidně možné, že ten jeho zahradní traktůrek, nebo co to je, má stabilizovaný alternátor s vadným regulátorem napětí a proto dává až 20V. Musí ho tedy nejdřív zatížit odběrem a to třeba právě akumulátorem. Pokud bude napětí stále vyšší než 14,4V nebo pokud poleze nahoru tak jak bude baterka víc a víc nabitá, je to špatně!
 
Datum: 22.07.12 22:20
 
avatar

Důležitý pro nabíjení je proud,napětí až druhotně.Pokud při provozu je proud do baterie 1/10 kapacity,je vše v pořádku.Pokud ovšem nefunguje regulátor dobíjení,tak je nebezpečí přebití baterie.Je nutno omezit budicí proud do rotoru alternátoru.Pokud dobíjíš pomocí alternátoru.

JABRAKA

 
Datum: 22.07.12 23:24
 
avatar
Ale kdepak! Vždyť to není tak dávno co jsem to tady vysvětloval. Tak nechápu proč se zde zase sešlo tolik nesmyslů, jeden by zaplakal.
U dobíjecí soustavy se na žádnou regulaci proudu, natož na proud odpovídající 1/10 kapacity akumulátoru nehraje. Nic takového jako regulátor dobíjení u alternátoru totiž neexistuje!
Alternátor ve spojení s napěťovým regulátorem nemá charakteristiku proudové nabíječky a nestará se o stav a kapacitu akumulátoru, vlastně jeho přítomnost ani nevnímá. Alternátor pouze udržuje napětí pro spotřebiče a akumulátor na stanovené výši a nabíjecí proud je dán pouze napěťovým spádem mezi napětím altu a vnitřním napětím aku. Tak jak se akumulátor dobíjí, proud klesá a může klesnout skoro až na nulu, tak jak se mu vyrovná napětí s altem. U toho traktůrku, pokud je tam stabilizace napětí, to je stejné jako u jakékoliv nabíjecí soustavy u motorových vozidel, akorát v menším vydání, možná dokonce že je tam zkratový regulátor jako u některých motocyklů a to tam potom není ani budící vinutí.
Princip nabíjení akumulátoru alternátorem je ale vždy stejný - odlišný od nabíječky s proudovou charakteristikou. Proto je dosažené napětí důležité, nejen nabíjecí proud, protože právě ten se, narozdíl od nabíječek nereguluje.
Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 22.07.12 23:29
 
avatar

S tímto příspěvkem souhlasím. Regulátor alternátoru má za úkol udržovat stálé napětí i vzhledem ke všem spotřebičům v autě. Jaký nabíjecí proud si vezme akumulátor, to je jen jeho věc, ale předpokládá se, že při zvoleném napětí se dostatečně nabije. Jakým proudem, to záleží na rozdílu napětí alternátoru a akumulátoru.

 
Od: bmbx®
Datum: 23.07.12 00:02
 

alternátor bez zapojené baterky dává na prázdno víc - s regulátorem i bez něj ;)

 

 

Datum: 23.07.12 00:13
 
avatar
Bez zapojené zátěže. Lhostejno zda tou zátěží bude akumulátor nebo třeba světla.
On to měřil naprázdno, což prve nenapsal.
 
Datum: 23.07.12 00:03
 
avatar
Ano, protože alternátor slouží ve vozidle jako napěťově stabilizovaný zdroj elektrické energie. To že k tomu navíc nabíjí jakýsi akumulátor je mu srdečně jedno, dobíjení baterie je u elektroinstalace vozidla sekundární, nicméně samozřejmě důležitá funkce.
 
Datum: 23.07.12 15:08
 
avatar

Martine,nelze s tebou souhlasit.Princip regulace dobíjecí soustavy je právě v regulaci proudu do rotoru alternátoru.Velikost proudu stanoví velikost buzení a tím také indukované napětí v statoru a na usměrňovacích diodách.Alternátor totiž bez připojené baterie nefunguje.,musel by mít na rozběh zbytkový proud,který vybudí ze sítě zpět rotorové cívky.Sám jsem měl na Felině podobný problém,selhal regulátor a baterie se přebíjela.Behem 100 km jsem ji odpravil.Doslova se uvařila velkým proudem.Je jasné,že proudovým hodnotám odpovídá i patřičné napětí.Vždy platí Ohmův zákon.

JABRAKA

 
Datum: 23.07.12 16:13
 
avatar
Tak moment. Aby nedošlo k nedorozumění.
Já jsem o principu na kterém regulátor reguluje napětí alternátoru vůbec nemluvil. To se samozřejmě děje regulací proudu do jeho budícího vinutí (pokud není regulace založena na principu zkratového regulátoru).
Já jsem reagoval na bláboly typu "regulátor dobíjení alternátoru", nabíjecí proud v ampérech musí být 1/10 ampérhodinové kapacity aku a taky ten nesmysl, že je nabíjecí proud důležitější než napětí.
Tohle totiž platí jen u nabíječek s regulací proudu, u autoalternátoru nic takového neexistuje, tam je regulováno pouze napětí a akumulátor se nabíjí různým proudem podle jeho kapacity a stavu dobití.
Hodně lidí si myslí, že alternátor v autě řídí nabíjení akumulátoru ale to pochopitelně není pravda.
doplněno 23.07.12 16:38: Pokud ti přestala fungovat regulace alternátoru (většinou v regleru odejde zenerova dioda a hlavní tranzistor zůstane trvale otevřený a do buzení jde plný proud), nebylo regulováno výstupní napětí alternátoru. A vzhledem k tomu že alternátor felicie dá v tomto případě i 20V, prostě se ti začal přebíjet akumulátor. Nic víc, nic míň. Je to nejčastější závada v elektroinstalaci těchto vozů, vadnými reglery zákazníků bych mohl tapetovat :-D
Ovšem tento stav lze velice dobře poznat (kontrolky v přístrojovce nezvykle silně září, větrák topení hučí podle otáček motoru, často bliká se směrovkami i kontrolka přídavné zátěže a podobně). Pokud sis toho všimnul až po zničení akumulátoru, jsi hodně nevšímavý ;)
 

 

 

 

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.