Nabíjení oloveného akumulátoru trafem

Od: Datum: 28.05.12 21:05 odpovědí: 19 změna: 30.05.12 20:48

Dobrý sen mám doma olověný akumulátor (ten menší co se používá např v motorkách) ale nemám nabíječku a shánět jí nechci mám doma něaká 12v trafa myslíte že bych to s tím mohl něak nabít?


avatar
Upozornění
Tato otázka je 5 let bez odpovědi a proto byla uzavřena.
Máte-li podobnou otázku, a nenašli jste vhodnou odpověď, založte novou otázku.
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 28.05.12 21:06
 
avatar

Přes trafo? Jen to ne! Na to potřebuješ nabíječku (nebo jiný stejnosměrný zdroj), která dává 14,4V (nebo při tomto napětí sama vypne).

doplněno 28.05.12 21:08:

mimochodem nabitý 12V akumulátor (v klidu) má asi 12,8V, takže při nabíjení 12V bys ji nenabil vůbec. A trafo má na výstupu střídavé napětí, tím bys akumulátor akorát zničil. Musel bys napětí usměrnit a trochu vyfiltrovat na stejnosměrné. Ale pořád by ti tam stejně nesedělo to napětí.

 
Od: semi*
Datum: 28.05.12 21:10
 

a co usměrněné napětí 15 V? kdybych to hlídal s multimetrem?

Datum: 28.05.12 21:12
 
avatar

Jo, kdybys to hlídal a při dosažení 14,4V vypnul, tak by neměl být problém :) Jen teda jestli to není gelový akumulátor, ty by se totiž měly nabíjet ne konstatním napětím, ale impulzy.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: semi*
Datum: 28.05.12 21:13
 

ne ne je to olovo dík za radu

Od: bmbx®
Datum: 28.05.12 21:18
 

Ono je jedno jakým napětím ten akumulátor budeš nabíjet, důležité je dodržet proud, který by měl být ideálně 1/10 kapacity a pak nabíjet 14-16 hodin. Pokud bude nabíječka dávat 14V tak nabíjet do poklesu proudu na nulu.

 
Datum: 29.05.12 10:28
 
avatar

Miki,nabitý olověný akumulátor ma při měření naprázdno až 14,7V.

JABRAKA

 
Od: semi*
Datum: 28.05.12 21:16
 

ještě se chci zeptat jak s polama + na + a - na- nebo prohodit?

Od: bmbx®
Datum: 28.05.12 21:18
 

Samozřejmě že plus na plus...

 
Od: jdukolem
Datum: 28.05.12 21:21
 

Pokud máš skutečně trafo 12V,ale dostatečně tvrdé,tak s ním po usměrnění aku nabiješ.Neměř napětí,ale nabíjecí proud,na většině hoby nabíječek nenaměříš ani těch 12V,nabíjejí pulzy.Aku se dá nabít i přímo ze sítě,stačí můstkový usměrňovač a proud omezit žárovkou.Důrazně tě před tím varuji,nezkoušej to,ale kdysi jsem to v nouzi použil.

 
Datum: 28.05.12 23:12
 
avatar

Stačí i jednocestné usměrnění.

 
Datum: 29.05.12 10:32
 
avatar

Při jednocestném usměrnění tí 12 V střídavých nestačí,po usměrnění získáš jen efektivní hodnotu 12x0,7V = 8,5 V

JABRAKA

 
Datum: 29.05.12 14:21
 
avatar

Jabraka

efektivní hodnota se nijak nevztahuje - nabíjí špičky sinusovky, které jsou vyšší než napětí aku. Špičkové napětí ( i po usměrnění) při použití 12 V trafa je 16 V. Pak omezení proudu odporem nebo stabilizátorem.

 
Datum: 29.05.12 14:47
 
avatar

Juro,pleteš si stále jednocestné usměrnění a usměrnění Graetzem.Tedy čtveřicí diod.

JABRAKA

 
Datum: 29.05.12 23:32
 
avatar

Jabraka

jednocestné či dvoucestné - nabíjí jen vrcholy sinusovky převyšující napětí aku. Dvoucestné jen lepší využií zdroje - trafa.

 
Datum: 30.05.12 10:18
 
avatar

Když jsem o tom přemýšlel,tak máš trochu pravdu.Dokonce se uvádí mnohem větší účinnost přenosu iontů při pulzním provozu,ale asi by to proudově nebylo moc efektivní.Proud by tekl jen malou dobu.(po dobu té špičky.)

JABRAKA

 

 

Od: lui*
Datum: 30.05.12 20:48
 

Lidičky přemýšlejte, než něco napíšete. 12V efektivních znamená, že špičkové nebo chcete-li vrcholové napětí, a tedy napětí na kondenzátoru po usměrnění je 12x1,4=16,8V. To znamená, že trafo s uvedeným napětím je možné za určitých podmínek použít na nabíjení. Samozřejmě po usměrnění. Rozdíl jestli použít jednocestné, nebo dvoucestné usměrnění, je potřeba zvážit jen z pohledu potřebného výkonu, potažmo potřebného proudu pro nabíjení.

 
Od: technoman*
Datum: 28.05.12 23:42
 

Jeden ze znaků nabití PLNĚ nabitého olovělého akumulátoru:

Ke konci nabíjení vzroste napětí na 2,6 až 2,75 V na článek 15,6-16,5V a během dvou hodin se nemění.*cteni*

Takže 14,4 v je málo! Tím se baterie nabíjí v autě aby neplynovala.

 
Od: colombo*
Datum: 29.05.12 09:13
 

Prosím tě, ověř si co je to za akumulátor.

V motorkách se dříve použivaly akumulátory 6V, které byly velikostně menší.

A rozhodně bych zašel do prodejny elektro a tam si zakoupil nějakou "kvalitní a inteligentní" nabíječku olověných baterií.

Inteligentní nabíječka si sama nastaví vhodný režim podle aktuálního stavu baterie, po nabití baterie nabíjení přepne do režimu udržování.

Při jakémkoliv kaskadérském nabíjení ti hrozí trvalé poškození akumulátoru nebo dokonce výbuch akumulátoru a poleptání kyselinou. Zvaž jestli ti to stojí za to riziko.

 
Datum: 30.05.12 12:45
 
avatar

jestli máte trafo například 220/15 V, pak do výstupního patnáctivoltového obvodu zapojte nějakou silnější diodu pro usměrnění proudu a za tuto diodu ještě žárovku na 3.5V / 0.3A, jaká se používá do ručních svítilen. Vznikne vám sice hodně provizorní a nouzová nabíječka, kterou ale bez obav můžete nechat zapnutou třeba dva dny. Jen si dejte pozor na polaritu diody. Kladná elektroda se připojuje směrem na kladný pól akumulátoru.

doplněno 30.05.12 12:50:

tahle sestava samozřejmě platí ale jen pro 12 V akumulátor.

 

 

 

 

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.