Vyjádření od sdružení ochrany spotřebitelů: Dobrý den, pane, odpovídám na Váš výše uvedený dotaz: Dle §622 odst. 2 občanského zákoníku kupujícímu náleží stejná práva jako v případě neodstranitelné vady- tedy právo na výměnu věci nebo právo odstoupit od smlouvy (dle volby kupujícího), jestliže pro opětovný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad nemůže věc řádně užívat. Judikatura dovodila, že o ,,opětovný výskyt" se jedná v případě třetího výskytu totožné vady v záruční době (tedy po dvou předchozích opravách). Totožnými vadami se rozumí vady, které se totožně projevily, přičemž jejich příčiny mohou být různé. Pojem ,,větší počet vad" je soudy vykládán jako výskyt tři různých odstranitelných vad na věci naráz. Pokud výše uvedený výklad použijeme na Váš případ, zjistíme, že již při třetím výskytu totožné vady jste měl dle §622 odst. 2 občanského zákoníku právo požadovat odstoupení od smlouvy. Tohoto práva jste však nevyužil. Dle mého názoru Vám vzniklo právo na výměnu věci či odstoupení od smlouvy také v případě výskytu čtvrté různé odstranitelné vady v záruční době. Podmínky pro nároky vyplývající z §622 odst. 2 občanského zákoníku jsou splněny, neboť se jedná o opětovné vyskytnutí vady po opravě a zároveň vám toto opětovné vyskytnutí vady brání věc řádně užívat. Posouzení závisí na více okolnostech (například v jakém časovém rozmezí se vady projevily, jak dlouho trvalo v konkrétních situacích vyřízení reklamace) a posouzení této právní otázky definitivně rozhoduje až soud. Pro úspěšné uplatnění Vašeho nároku je však vždy nezbytné při reklamaci trvat na řádném vyplnění reklamačního protokolu a uvést v něm Vámi požadovaný nárok z odpovědnosti za vady. Jestliže však máte v reklamačním protokolu uveden jako požadovaný nárok z odpovědnosti za vady opravu věci, pak se lze zpětně stěží domáhat odstoupení od smlouvy, byť na něj máte ze zákona právo. Uvádíte, že jste telefon pouze podal k reklamaci. Z toho dovozuju, že jste tedy neuváděl Vámi požadovaný způsob vyřešení reklamace. Prodávající reklamaci posoudil a vyplynulo, že se jednalo o odstranitelnou vadu. Z Vašeho dotazu nevyplývá, zda je již vada opravena či nikoliv. Pokud prodávající vadu ještě neodstranil, pak jste oprávněn odstoupení od smlouvy požadovat. Co se týče požadavku prodávajícího na zaslání telefonu na posouzení, na to bych v takovém případě nepřistoupil. Jestliže byla reklamace uznána, vzniká Vám již ze zákona právo na odstoupení od smlouvy, které můžete uplatňovat. Postup navrhovaný prodávajícím nemá oporu v zákoně a není nutný pro uplatnění Vašeho práva Pokud prodávající věc již opravil a vy nemáte v reklamačním protokolu uveden jako požadovaný nárok odstoupení od smlouvy, pak se již bohužel tato situace nedá napravit. Požadavek prodávajícího na zaslání telefonu na posouzení bych ani v takovém případě rozhodně neakceptoval. Pokud je již vada odstraněna, není důvod ji posuzovat. Zde hrozí riziko, že prodávající vadu neuzná a bude po Vás požadovat uhrazení nákladů. Můžete trvat na nároku odstoupit od smlouvy. Jestliže prodávající nevyhoví a neprojeví vůli dohodnout se, nárok musíte uplatnit u soudu. Problém však spočívá v tom, že z důkazního hlediska nejste v dobré pozici, pokud uplatňovaný nárok na odstoupení od smlouvy nemáte uveden v reklamačním protokolu. Pokud nemáte dostatečné důkazy prokazující, že jste požadoval odstoupení od smlouvy (nejlépe vyplněný reklamační protokol, případně svědectví osob), pak oprávněnost Vašeho nároku neprokážete. S ohledem na vynaložený čas, finanční částky a důkazní situaci se jedná o velmi rizikový postup. Pokud Vás prodávající řádně neinformoval o Vašich právech při reklamaci, porušil svou povinnost vyplývající ze zákona č.634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Prodávající má dle §13 zákona č.634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele povinnost řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobku. Informace lze podat více způsoby, např. písemně v záručním listě nebo ústně (zákon formu nestanovuje). Jestliže toto prodávající neučinil, porušil svou povinnost. V takovém případě se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci (internetové stránky www.coi.cz ->Spotřebitel- E-podatelna), kde lze podat stížnost pro porušení zákona o ochraně spotřebitele. Ve Vašem případě je však problematické, že porušení informační povinnosti prodávajícímu obtížně prokážete. Jestliže prodávající namítne, že Vás řádně informoval ústně, prokázat opak je složité (jako důkaz může posloužit svědectví osoby, která byla reklamaci přítomna). Pro předcházení problémům spojeným s nesprávným způsobem vyřízení reklamace je vždy třeba trvat na řádném vyplnění reklamačního protokolu a písemné uvedení požadovaného reklamačního nároku. Prodávající má dle §19 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele povinnost vydat písemné potvrzení reklamace. Doporučuju také vadu prodávajícímu přímo při reklamaci předvést a trvat na tom, aby bylo do protokolu potvrzeno, že se vada na prodejně projevila. Prodávající se pak nemůže vymluvit, že reklamaci zamítá z důvodu, že se vada neprojevila. V případě, že požadovaný nárok přesně nespecifikujete a prodávající reklamaci vyřeší nevyhovujícím způsobem, pak záleží na tom, zda se s prodávajícím domluvíte či nikoliv. Jak jsem však již výše uvedl, postup navrhovaný prodávajícím se mi nejeví jako standardní. Z toho, že reklamaci uznali, vyplývá, že vada se projevila. Není mi tedy jasné, co servis chce nyní posuzovat. V případě doplňujících dotazů mne neváhejte kontaktovat S pozdravem, Jan Kuráň Odborný právní poradcekuran@asociace-sos.cz