Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jaký kabel na alternátor

Od: blesk1996 odpovědí: 36 změna:

Dobrý den, chci se zeptat dělám si vlastní generátor na 12V a nevím čím to propojit tak mě napadlo koupit startovací kabel a uříznout koncovku a dát tam očka a propojil bych tím baterku s alternátorem co vy na to nebo bude stačit nějakej drát na 12V-10A (chci to v zimě na startování auta jako pomocnej zdroj.)

 

 

36 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

cepagis*
hodnocení

1x

10A je šíleně malý proud na to, aby to autu nějak výrazně pomohlo. Na 10A jsou dimenzovány kabely běžných spotřebičů, třeba žehličkou nebo vysavačem tento proud skutečně prochází, takže bohatě stačí průřez 2.5mm2.

blesk1996
hodnocení

Takže drát ss o průřezu 2,5mm2 dokáže dát až 800 A?

cepagis*

No to ne - psal jste 10A, k tomu bohatě stačí těch 1.5mm2. Optimální proudová hustota je tuším kolem 3.5A na mm2 (aby to netopilo a zároveň nebylo předimenzované). Takže 800:3.5=cca 230mm2.

blesk1996
hodnocení

Aha no šlo by to teda propojit těma startovacíma kabelama? Jen mi nejde do hlavy že nejsou tak tlustý takový 1cm2? Jak to že vydrží třeba 500 A 5 sec dodávat aniž by se roztekl?

No vždyť právě proto je tak tlustý, aby se neroztekl...*smich*

blesk1996
hodnocení

Právě že není jak píše kolega nademnou aby to vydrželo 800A:3,5= 230mm2 a startovací kabel má 15mm2 to je to co myslím :)

-Startovací kabely nejsou na trvalé použití

- Při startování teče tak 200A a né 800A (to nevím kde to cepagis vzal takový proud nebere ani pomocný agregát proudových dopravních letadel a to je sakra macek)

blesk1996
hodnocení

Těch 800A jsem napsal já :) Já jsem myslel že když má naše autobaterka startovný proud 640A že to třeba kolem 500A brát bude start.

blesk1996
hodnocení

Tak to jsem rád že to je takhle :) Jenom mohl by jsi mi dát nějaký odkaz na relé které dá takových 100A a spínací proud na 12V dík.

Nojo - na baterce bývá maximum co může dát, ale při startování je to kolem 200A a pár vteřin a z toho se musí vycházet...

doplněno 27.08.11 19:54:

No a ten alternátor dá maximálně ještě menší proud...

blesk1996
hodnocení

JJ to vím já si na to udělám právě držák motor + alternátor a pod tím budu mít autobaterku kterou to tím budu nabíjet a když budu potřebovat nastartovat tak to chytnu za baterku. Už jsem to vyřešil dík už jenom to relé :)

cepagis*

To bmbx: Cepagis nesebral 800A, na tenhle proud se ptal tazatel...:)

No to jsem přehlédl, ale dobré je taky před odpovědí přemýšlet. Pokud tazatel popíše co a jak zapojit, tak je dobré jej upozornit, že to bude trochu jinak a ne to ještě dál rozvádět, to by ty kabely z toho alternátoru nemusel nakonec ani unést *haha*

doplněno 27.08.11 20:11:

blesk 1996:

No to rélé pro připojení nabíjení by mělo být zcela v pohodě, otázka je zdali je opravdu nutné jej tam dávat.

cepagis*

No první tazatelův nápad byl 10A - to jsem úplně zavrhnul...:)

blesk1996
hodnocení

No né já nemyslel že 10A kabelem to propojím a začnu startovat takovej debil nejsem. To bylo jenom kdybych chtěl nabíjet protože jednou mi BMX někde psal že nikdy nejdou všechny A do tý baterky s alternátoru že tam záleží jak je nabitá.

cepagis*
27.08.11 20:16

nechápu:(

capagis:

Tak ještě jednou, pokud by z alternátoru nabíjel baterku tak 10A kabel musí stačit a z původního dotazu je to docela zřejmé ;)

No pokud by se jednalo o propojení alternátoru s baterkou, jak to původně vyznělo, tak by ten 10A drát bohatě stačil. Pokud to má podpořeno další baterkou a z toho to bude připojovat na startování tak to už chce něco silnějšího - startovací kabely budou stačit.

 

blesk1996
hodnocení

Ještě chci tam udělat relé na jeden kabel kvůli tomu aby to hnedka nedobíjelo ale nejdřív abych nastartoval počkal až se zahřeje a pak teprve, mohli by jste mi nějaký doporučit? Našel jsem tento shop.fkt.cz/... šlo by použít? dík

 

hodnocení

0x
avatar jamaca

Jezdím 40 let a myslím, že tento projekt je nanic.

Moje zkušenost, držet baterku nabitou klasickou nabiječkou - to musí úplně stačit.
Pokud je baterka špatná - vyhodit, nestojí to za ty nervy. Pokud opravdu ráno vstanu a nejde natočit, dám nabiječku na 10 minut - potom startuju s nabiječkou, vždy jsem potom nastartoval. A okamžitě zháním novou baterku - šetřím si nervy v terénu.,
Mám starší 2,5 litr TDi.

blesk1996
hodnocení

JJ, ale to bude mít ještě vícero využití :)

Jaké další využítí, a co by to pohánělo.

blesk1996
hodnocení

Plánuju časem tam dát menič napětí (výjde mě to na míň než koupit hotovou elektrocentrálu) a doma mám solární panel a tím nabíjím autobaterku a v domě jsou diody a tím svítím a protože je mám slabé (panely) tak vím že mi to v zimě nebude stíhat nabíjet tak na půl hoďky zapnu svoji homemade cetrálu a mám elektriku :)

blesk1996
hodnocení

A alternátor bude pohánět sekačkový motor.

Dobrý projekt, ale to se budeš ptát asi ještě mnohokrát.

blesk1996
27.08.11 21:34
hodnocení

Možná jo :)

Tazatel asi nemá kam připojit nabíječku, proto ten alternátor ;)

doplněno 27.08.11 20:30:

Já taky v nouzi použil na baterku, která nestartovala elektrocentrálu, centrála má jako další funkci nabíjení. Přestože to nabíjení dává necelé 3A tak po pár minutách to stačilo a auto jsem nastartoval

blesk1996
hodnocení

Jen se chci ještě zeptat když se dívám na to relé tak má normální placaté výstupy a jak na ty malý konektory který se vyrábějí ve velikostech jenom na 6mm2 kabel jak tam mám přidělat 20mm2 kabel?

Na tom je krásně vidět, že na 70A (což je maximální proud relátka) je 20mm2 asi zbytečně moc velký průřez vodiče. Pokud vím, tak tím chceš připínat baterku na nabíjení a tam rozhodně 70A nepoteče, jak jsem už psal na nabíjení stačí mnohem menší průřez vodiče a stačilo by i slabší relé.

doplněno 27.08.11 22:23:

Na kolik si odhadl tento projekt, když bude levnější než hotová elektrocentrála?

blesk1996
hodnocení

Teďka zadarmo motor, alternátor, řemen, autobaterka všechno mám doma časem jenom dokoupím ten měnič napětí. No ten průřez protože tam chci dát alternátor o 65A a když tam dám třeba kabel na 20 A budu stím startovat auto tak s tím 20A kabelem poteče 65A a né 20A a proto by se mohl usmažit.

cepagis*

Krátkodobě zvýšení proudu nevadí. Oni i ty levné startovací kabely z Kauflandů a jím podobných také nesnesou deklarovaných 100A. Dobré je, že jsou tlusté, to je prodává. A jelikož měď je drahá, tak většinu té tloušťky spolkne plastová izolace, vlastní Cu lanko je směšně tenké. Takže kabely jsou vesměs k ničemu - topí a taví se, úbytek napětí a vytápění kabelu zase maří výkon pomocného zdroje. To už je lepší sehnat třeba kabely od svářečky...

blesk1996
hodnocení

Hmm tak teď jsem se díval na net a máš pravdu ty kabely mají tloušťku kolem 3,3mm2 takže to není tlustý takže když tu baterku a alternátor propojim třeba kabelem o pruřezu o 5mm2 tak se tomu nic nestane když to budu třeba odebírat 4 sec?

 

cepagis*

Je to limitní, ale ano. Provoz v řádu sekund to snese, samozřejmě udělat kabel co možná nejkratší...

doplněno 28.08.11 00:15:

Zkus se podívat třeba sem: elektro-montaze.kvalitne./... Je to sice o CYKY, ale ta měď to musí unést...

doplněno 28.08.11 00:17:

Ale jak říkám - ty startovací kabely nekupuj, levné jsou dobré na topení a drahé je škoda ničit. Radši někde v kovošrotu sežeň poctivou měď z té svářečky...

blesk1996
28.08.11 00:52
hodnocení

Šel by

blesk1996
hodnocení

Omlouvám se, já jsem se překlik chtěl jsem se zeptat jestli by šel použít tento kabel dík. bmshop.eu/...

Pokud se nepletu tak si psal, že na alternátor bude napojena baterka a teprv z ní budeš mít napojeny startovací kabely. To znamená, že při startování z toho alternátoru taky nepoteče těch 65A a už jsem ti taky psal , že se musí uvažovat, že startování je několik vteřin a tím pádem to musí snést i slabší vodiče. Jinak jsem ti našel odkaz - proštuduj ;)

svetelektrotechniky.ic.cz/...

a dále on line kalkulačku ať se tím nemusíš namáhat *smich*

danyk.wz.cz/...

Když je baterka v autě mrtvá tak ti nepomůžou sebelepší startovací kabely a mluvit o dostatečném průřezu aby přenesly patřičný proud je trochu mimo mísu - to bys je pak stejně nemohl připojovat krokodýlama, ale musel bys mít baterkovou svorku a dvě se ti na kolík baterky stejně nevejdou.;)

doplněno 28.08.11 07:01:

V té kalkulačce jde mimo jiné vypočítat oteplení vodiče, pokud z toho alternátoru poteče 70A (já tvrdím, že zdaleka ne, když bude paralelně s baterkou a další baterka je v autě - i když ta v autě bude slabá) a budeš startovat 20 sekund bez přestávky tak se 6mm2 vodič oteplí o 13st C.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]