Zapojení motoru do hvězdy a do trojúhelníku

Od: Datum: 03.10.10 11:26 odpovědí: 25 změna: 04.05.14 18:16

Dobrý den, chtěl bych se zeptat jaký je rozdíl mezi zapojením motoru do hvězdy a do trojúhelníku? Nechápu jaký je v tém rozdíl, děkuji Vám za vysvětlení, Lukáš


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 03.10.10 11:38
avatar

Rozdíl pochopíš,Lukáši,když si to nakreslíš.Zakresli tři vinutí motoru.Když spojíš všechny tři cívky,jednu ke druhé do trojúhelníka,přivedeš do každého rohu jednu fázi.Pak bude napětí mezi vinutími 400 V.Zemnící přívod zapojen není.

V zapojení do hvězdy je zapojen nulový vodič na jeden konec všech cívek vinutí,na druhý konec se připojí jednotlivé fáze.

Na každém vinutí bude pak napětí 240 V.

JABRAKA

Ohodnoceno: 4x
 
Od: lukash*
Datum: 03.10.10 11:44

Prosím mohl by mi to někdo nakreslit a popsat? Nerozumím tomu stále, děkuji moc

Datum: 03.10.10 14:58

Popíši Vám to z hlediska praxe: Cirkulárka s motorem 4 a vícekW při zapnutí vyhodí automat,neboť nemá sílu, aby se naráz rozběhla do 2500 otáček.Proto se používá dvoupolohový spínač hvězda-trojúhelník.Při zapnutí do první polohy je motor zapojen do hvězdy-má jen třetinový výkon, ale pomalu a silově se rozbíhá.Až dosáhne plných otáček, přepneme spínač do druhé polohy-motor je zapojen trojúhelníka a běží na plný výkon. Proto například truhlář ,pokud na takové pile řeže tenké destičky, zapne ji jenom do hvězdy a šetří odběr el. proudu.Vzniká prý přitom jalový proud, ale to prý není jeho problém. Tolik z praxe.

Ohodnoceno: 4x
 
Od: miro®
Datum: 03.10.10 17:30

Myslím si , že povinnost zapojení hvězda - trojúhelník u výkonnějších motorů , zejména pokud se rozbíhají přímo do plné zátěže, je , zmírnit proudový náraz v elektrické instalaci , který by mohl instalaci v okamžiku spuštění motoru nepřípustně přetížit..

Ohodnoceno: 0x
 
Od: rv
Datum: 14.12.10 19:22

Skutečně šetří odběr el. proudu? Není to zanedbatelné? Dodaná elektřina se spotřebuje na mechanickou práci a ztráty. Mech. práce je u obou zapojení stejná, jak se liší ztráty při zapojení hvězda-trojúhelník jsem neměřil.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 14.12.10 23:25

Zapojení do hvězdy je fáze-fáze 1 vinutí a k tomu do série 2 paralelní vinutí, u trojuhelníku je fáze-fáze 1 vinutí a k tomu paralelně zbývající dvě v sérii - to je ten zásadní rozdíl, proto je u trojúhelníku větší výkon. Zjednodušeně, ale opravdu zjednodušeně řečeno - u trojúhelníku je vždy jedno vinutí na 380V u hvězdy na 220V.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: lukash*
Datum: 05.10.10 21:42

A tyto zapojení se používají u motoru 230V nebo 380V? Děkuji

Od: buss®
Datum: 05.10.10 21:51

Přečti si prosím řááádně první odpověď! Dyť ti odpovídá - tři vinutí, tři fáze!

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 05.10.10 22:39

Jen u 380 V.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 05.10.10 23:10
avatar

předpokládám, že nerozumíš nějaké otázce ze školy. takže jak Ti tady už správně napsali. Takdé zapojení je na 380 V jedno je ale 3 vodičové to je trojuhelník, který má tři vinutí na 380 každé. Je silnější a výkonější. Pak máš čtyřvodičové, kde krom 3 fází pživádíš i nulu, do středu tedy do takového uzlu. Každé toto vinutí je na 220V ( nově tedy 240 / 400 V ). Když si to nakreslíš, tak trojuhelník ma tři vrcholy a hvězda 3 + 1 střed. Je to celkem složité abys pochopil ostatní věci, třeba jak to, že stejný drát dává 380, když se spojí dva 220V. Ale YD tedy hvězda trojuhelník, je celkem jednoduché .. p.s. třetí odmocnina 220 V * 220V je pravě těch 380V. JInak motory se zapojují i do Zalomevých hvězd ...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 13.12.10 17:17

nejnovejsi zapojeni silové el.energie (400V) je zasuvkou s peti vodici. se tremi to snad bylo za pana krizika,blahe pameti...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: hop®
Datum: 15.12.10 00:15
avatar

Ahoj, pane Fido, mohu mít dotaz? ;)

Proč bychom přiváděli jakoukoliv "nulu" do středu hvězdy? Ta nula je potenciál vůči zemi, který je tam měřitelný (nulový), avšak netřeba jej přivádět, natožpak nějak prakticky drátama spojovat s čímkoli...

Cituji: ( nově tedy 240 / 400 V ). Nevím, asi žiju ve staré době, já mám doma furt 230...

Souhlasím s tím, že motory se zapojují do zalomených hvězd, ale asi nejsme ve stádiu řešení elektrických lokomotiv nebo elektrárenských agregátů, běžný člověk málokdy potká motor, který k rozeběhu potřebuje "Y"...

? :)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.12.10 19:01
avatar

pane Hope, co dodat. Nutno zagooglovat nebo kouknout třeba sem na kvalitní web

http://elektrika.cz/terminolo…inolog2Definition_simple_view

doplněno 15.12.10 19:02:

zalomená hvězda je principiálně taky jednoduchá na pachopení, ale proč se ptáte mne, když nedávám dobré odpovědi?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: lukash*
Datum: 09.10.10 16:11

Ano rozumím tomu už konečně, vysvětlíte mi ještě jak to funguje u zapojení do lomené hvězdy?

Od: buss®
Datum: 13.12.10 17:22

Stačilo použít Vyhledávání, nedávno to tu bylo

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 15.12.10 09:16

Jeden zásadní rozdíl , který jsem zde nezaznamenal je: Při zapojení do trojúhelníku - 3 X 400 V , má takto zapojený motor příkon 100% , jak je uvedeno na jeho štítku. Při zapojení do hvězdy - 3 x 230 V , má tento motor jen cca třetinový příkon. Neběží na 3 x 400 V ale jen na 3 x 230 V. miro

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miljan*
Datum: 15.12.10 18:24

Motor má takový příkon, který odpovídá jeho mechanické zátěži.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 15.12.10 21:03

To je velké moudro *smich*

A tak jej mohu zatěžovat do nekonečna...*smich*

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miljan*
Datum: 15.12.10 22:30

Pokud je soustava motor a poháněná část správně dimenzována, tak se nemůže motor přetížit. Nesmysl je to, že do Y má motor třetinový výkon. bmbx, když jsi tak chytrý, tak ti dám test. Motor třífázový připojený přes wattmetr, na hřídeli vrtule /jednoduchý větrák/. Před vrtulí žaluzie. Jaká bude výchylka wattmetru při zavřených žaluziích a jaká při otevřených žaluziích?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 16.12.10 09:19

Odpovím otázkou. Jakou výchylku bude ukazovat Watmetr , když rotor asynchronního motoru zcela zabrzdíme a nebo jak se bude chovat když jej bržděním zpomalíme pod jeho jmenovité otáčky.? Schopnosti motoru (výkon) jsou omezené jeho konstrukcí. miro

Ohodnoceno: 0x
 

 

Od: miljan*
Datum: 15.12.10 22:37

bmbx, to není moudro, to jsou léta praxe, řádově asi 3000 motorů měřených wattmetrem při proměnné mechanické zátěži.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: bmbx®
Datum: 16.12.10 07:57

milian:

Vytahovat si triko tady nemusíš, ale nenapsal si to trochu blbě? *smich*

doplněno 16.12.10 07:59:

Já nic o třetinách nepsal...

doplněno 16.12.10 08:03:

Při zavřených žaluziích bude výchylka W-metru menší.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 16.12.10 09:07

Ale maximání přípustná hranice mechanické zátěže je každěho případu zapojení někde jinde.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: mazlik
Datum: 04.05.14 18:16

do hvězdy je pouze 1/3 vykonu motoru

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.