Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Zapojení motoru do hvězdy a do trojúhelníku

Od: lukash* odpovědí: 36 změna:

Dobrý den, chtěl bych se zeptat jaký je rozdíl mezi zapojením motoru do hvězdy a do trojúhelníku? Nechápu jaký je v tém rozdíl, děkuji Vám za vysvětlení, Lukáš

 

 

36 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jabraka*
hodnocení

4x

Rozdíl pochopíš,Lukáši,když si to nakreslíš.Zakresli tři vinutí motoru.Když spojíš všechny tři cívky,jednu ke druhé do trojúhelníka,přivedeš do každého rohu jednu fázi.Pak bude napětí mezi vinutími 400 V.Zemnící přívod zapojen není.

V zapojení do hvězdy je zapojen nulový vodič na jeden konec všech cívek vinutí,na druhý konec se připojí jednotlivé fáze.

Na každém vinutí bude pak napětí 240 V.

JABRAKA

Zapojení motoru do hvězdy a do trojúhelníku

Při zapojení patkového třífázového motoru 5,5kW 2910/min,do vačkového spínače podle schématu,se při hvězdě,motor plynule rozjede do plnných otáček.

Po přepnutí na trojúhelník,to vybaví jistič 25A.

Nevím proč vlastně vybaví,pokud je motor zapojen dle schématu.

 

kjanik112*
hodnocení

4x

Popíši Vám to z hlediska praxe: Cirkulárka s motorem 4 a vícekW při zapnutí vyhodí automat,neboť nemá sílu, aby se naráz rozběhla do 2500 otáček.Proto se používá dvoupolohový spínač hvězda-trojúhelník.Při zapnutí do první polohy je motor zapojen do hvězdy-má jen třetinový výkon, ale pomalu a silově se rozbíhá.Až dosáhne plných otáček, přepneme spínač do druhé polohy-motor je zapojen trojúhelníka a běží na plný výkon. Proto například truhlář ,pokud na takové pile řeže tenké destičky, zapne ji jenom do hvězdy a šetří odběr el. proudu.Vzniká prý přitom jalový proud, ale to prý není jeho problém. Tolik z praxe.

Myslím si , že povinnost zapojení hvězda - trojúhelník u výkonnějších motorů , zejména pokud se rozbíhají přímo do plné zátěže, je , zmírnit proudový náraz v elektrické instalaci , který by mohl instalaci v okamžiku spuštění motoru nepřípustně přetížit..

rv*

Skutečně šetří odběr el. proudu? Není to zanedbatelné? Dodaná elektřina se spotřebuje na mechanickou práci a ztráty. Mech. práce je u obou zapojení stejná, jak se liší ztráty při zapojení hvězda-trojúhelník jsem neměřil.

Zapojení do hvězdy je fáze-fáze 1 vinutí a k tomu do série 2 paralelní vinutí, u trojuhelníku je fáze-fáze 1 vinutí a k tomu paralelně zbývající dvě v sérii - to je ten zásadní rozdíl, proto je u trojúhelníku větší výkon. Zjednodušeně, ale opravdu zjednodušeně řečeno - u trojúhelníku je vždy jedno vinutí na 380V u hvězdy na 220V.

Není motor jako motor...! Jde jenom o ztlumení proudového nárazu do sítě, hlavně k vůli průběhu jištění, nic víc a nic míň...

 

lukash*
hodnocení

Prosím mohl by mi to někdo nakreslit a popsat? Nerozumím tomu stále, děkuji moc

 

lukash*
hodnocení

0x

A tyto zapojení se používají u motoru 230V nebo 380V? Děkuji

buss

Přečti si prosím řááádně první odpověď! Dyť ti odpovídá - tři vinutí, tři fáze!

kjanik112*

Jen u 380 V.

 

fidonet*
hodnocení

0x

předpokládám, že nerozumíš nějaké otázce ze školy. takže jak Ti tady už správně napsali. Takdé zapojení je na 380 V jedno je ale 3 vodičové to je trojuhelník, který má tři vinutí na 380 každé. Je silnější a výkonější. Pak máš čtyřvodičové, kde krom 3 fází pživádíš i nulu, do středu tedy do takového uzlu. Každé toto vinutí je na 220V ( nově tedy 240 / 400 V ). Když si to nakreslíš, tak trojuhelník ma tři vrcholy a hvězda 3 + 1 střed. Je to celkem složité abys pochopil ostatní věci, třeba jak to, že stejný drát dává 380, když se spojí dva 220V. Ale YD tedy hvězda trojuhelník, je celkem jednoduché .. p.s. třetí odmocnina 220 V * 220V je pravě těch 380V. JInak motory se zapojují i do Zalomevých hvězd ...

vsevim*

nejnovejsi zapojeni silové el.energie (400V) je zasuvkou s peti vodici. se tremi to snad bylo za pana krizika,blahe pameti...

hop®

Ahoj, pane Fido, mohu mít dotaz? ;)

Proč bychom přiváděli jakoukoliv "nulu" do středu hvězdy? Ta nula je potenciál vůči zemi, který je tam měřitelný (nulový), avšak netřeba jej přivádět, natožpak nějak prakticky drátama spojovat s čímkoli...

Cituji: ( nově tedy 240 / 400 V ). Nevím, asi žiju ve staré době, já mám doma furt 230...

Souhlasím s tím, že motory se zapojují do zalomených hvězd, ale asi nejsme ve stádiu řešení elektrických lokomotiv nebo elektrárenských agregátů, běžný člověk málokdy potká motor, který k rozeběhu potřebuje "Y"...

? :)

fidonet*

pane Hope, co dodat. Nutno zagooglovat nebo kouknout třeba sem na kvalitní web

elektrika.cz/...

doplněno 15.12.10 19:02:

zalomená hvězda je principiálně taky jednoduchá na pachopení, ale proč se ptáte mne, když nedávám dobré odpovědi?

 

lukash*
hodnocení

0x

Ano rozumím tomu už konečně, vysvětlíte mi ještě jak to funguje u zapojení do lomené hvězdy?

 

hodnocení

0x

Jeden zásadní rozdíl , který jsem zde nezaznamenal je: Při zapojení do trojúhelníku - 3 X 400 V , má takto zapojený motor příkon 100% , jak je uvedeno na jeho štítku. Při zapojení do hvězdy - 3 x 230 V , má tento motor jen cca třetinový příkon. Neběží na 3 x 400 V ale jen na 3 x 230 V. miro

miljan*

Motor má takový příkon, který odpovídá jeho mechanické zátěži.

To je velké moudro *smich*

A tak jej mohu zatěžovat do nekonečna...*smich*

miljan*

Pokud je soustava motor a poháněná část správně dimenzována, tak se nemůže motor přetížit. Nesmysl je to, že do Y má motor třetinový výkon. bmbx, když jsi tak chytrý, tak ti dám test. Motor třífázový připojený přes wattmetr, na hřídeli vrtule /jednoduchý větrák/. Před vrtulí žaluzie. Jaká bude výchylka wattmetru při zavřených žaluziích a jaká při otevřených žaluziích?

Odpovím otázkou. Jakou výchylku bude ukazovat Watmetr , když rotor asynchronního motoru zcela zabrzdíme a nebo jak se bude chovat když jej bržděním zpomalíme pod jeho jmenovité otáčky.? Schopnosti motoru (výkon) jsou omezené jeho konstrukcí. miro

miljan*

bmbx, to není moudro, to jsou léta praxe, řádově asi 3000 motorů měřených wattmetrem při proměnné mechanické zátěži.

milian:

Vytahovat si triko tady nemusíš, ale nenapsal si to trochu blbě? *smich*

doplněno 16.12.10 07:59:

Já nic o třetinách nepsal...

doplněno 16.12.10 08:03:

Při zavřených žaluziích bude výchylka W-metru menší.

Ale maximání přípustná hranice mechanické zátěže je každěho případu zapojení někde jinde.

 

mazlik
hodnocení

0x

do hvězdy je pouze 1/3 vykonu motoru

 

zdendak*
hodnocení

0x

Jak to tu pročítám, ta jsem jako elektrikář docela zhrozen, na radami některých z nich.
Rád bych pro další příchozí opravil některé zde mystifikující informace. Např. od uživatele Jabraka.
Při zapojení do hvězdy se nepřivádí nula. Nulový potnciál se vytváří při součtu napětí na společném uzlu hvězdy...není zde třeba tedy přivádět další nulový vodič. íce viz Kirchhoffův zákon.
Motor v zapojení do Y je výkonostně srovnatelný s motorem do D. Motor v obou případech jede na plný výkon, rozdíl je pouze ve výkonu spouštěcím. Výkon otoru do Y je v případě puštění měkčí. Zapojení motoru Y-D se používá u motorů s vyšším výkonem, nad 5 kw. Nebo tam, kde je potřeba výkon držet co nejlépe (stará cirkulárka při řezání tvrdého dřeva).
Samotný rozdíl je pouze ve vývodech motoru, kde jedna strana svorkovnice je spojena do uzlu - v případě Y, nebo navazuje na protější svorky následující fáze - v případě D.

jabraka*

Ať si každý spočítá,jaký je výkon,když použiji napětí 240 V na cívce a jaký je při napětí 400 V!

JABRAKA

S tím, že se nepřipojuje nula souhlasím. Ale motor do trojúhelníka a do hvězdy připojený na STEJNÉ NAPĚTÍ nemá stejný výkon! Ten by měl při dodržení štítkových hodnot napětí, což by bylo při Y 690V a při D 400V. Proto se při rozběhu používá hvězda na 400V - motor má nižší výkon.

 

hodnocení

0x

V zapojení do hvězdy se u motoru nulový vodič nezapojuje!

Zásadní rozdíl je v tom, na jaké napětí je navinuté vinutí!

1) 240/400V DY

2) 400/660 V DY

Zpravidla, obvykle jsou malé motory vinuty 240/400V , čili motor je používán na 400V

Motory většího příkonu/výkonu se běžně zapojují v rozběhu Y/D ...

Čili vinutí ve hvězdě je na 660V a pouštím do něho jenom 400V, tak je rozběh měkčí, má samozřejmě menší příkon a velké ztráty, je malé sycení magnetického obvodu a po delší době se motor celkem slušně třeba i třeba hřeje...

Proto se po roztočení na jmenovité otáčky přepne do D kde už bere svůj jmenovitý proud..

Dnes se stále používá běžně rozběh Y/D, softstarter, frekvenční měnič...

V domácnosti by se měl rozběh používat u motorů nad 3kW...

V průmyslu je to vyšší, jen větší motory... Třeba motory chladících věží JE Dukovany mají 4.8MW a spouštějí se napřímo...

Nulový vodič se nepřipojuje ani při zapojení do trojúhelníka. Motor se pouze připojuje na ochranné pospojení. A to každý motor, pokud se nejedná o nějaké speciální zařízení.

Hloupá otázka... Kam by se tak v zapojení do D zapojil nulový vodič? Já to tam napsal původně už jen proto, že tam zřejmě radil nějaký netechnik, že se zapojuje do hvězdy ...

 

jabraka*
hodnocení

0x

Tato diskuze mi zamotala myšlení.Když jsem na zahradě čerpal vodu ze studny,bleskla mi hlavou myšlenka,že se na věc díváme špatně,Je nutno přemýšlet o proudech ve vinutí nejen okamžitě,ale v časové závislosti,vždyť průběh napětí v určitých bodech zapojení je závislý na čase,protože sinusovka střídaveho proudu v každé fázi probíhá jinak,je posunuta o 120st proti druhé fázi.Proto nebude v každém okamžiku napětí mezi fázemi 400V .Výkon motoru bude dán jinými konstantami.

 

 

fero*
hodnocení

0x

Dobrý den,jak vidno zapojení 3 fáz.motoru je stále žhavé tema.A stále se opakující nesmyslné rady za které jsou

ještě k tomu bodovány.Npř.hned první odpověď @jabraka-při zapojení nuláku na svorku kterékoliv cívky motoru

poběží tento cca 2-5 min a pak vyhoří.

Naprosto souhlasím s @zdendak,který jediný to poradil správně a úplně.Jenom pro některé bych ještě (znovu)

uvedl,že nulák je výsledek u tří fáz.soustavy vektorový součet proudů i napětí,které jsou proti sobě posunuty

o 120°.Výkon motoru při zapojení do Y,nebo D je stejný.Rozdíl je v tom,že při Y je napětí 400V a proud I1, při

zapojení do D je napětí na cívkách 230 V a proud I2. (230 = 400/3½ a I2 =3½× I1).

Při spuštění motoru se zvyší záběrový proud 6-8 x více než při běhu z toho důvodu se motory o vyšším výkonu

rozbíhají na Y a pak se přepnou do režimu D,a to proto,že v síti kolísá napětí,(proud je konstantní) a tím by docházelo

ke snížení výkonu .(zvláště u větších motoru).

U běžných tří fáz.motoru je vždy na štítku uvedeno Y/D tj.400V/230V // I1 / I2, pro informaci ,podle které se použije

kabel(vedení) přiměřené dimense.

jabraka*

To Fero:

Asi jsi zaujatý,o žádném vyhoření motoru jsem nemluvil.Nakonec jsem se sám vzdal vlastní první odpovědi.Čau

JB

 

malem*
hodnocení

0x

A jak je to se zapojením hvězda trojuhelník u elektrického kotle v tomto schématu? Topné spirály kotle jsou v pravo nahoře. Po levé straně jde vidět stýkač který umí spirály sepnout do hvězdy (magnetic kontakt C) nejsem si ale jistý jestli při sepnutí stýkače "B" dochází k zapojení do trojuhelníku nebo to je ještě nějaký jiny typ zapojení. Samozřejmě že oba zároveň být sepnuty nemohou. Kotel má výkon 9kW (3x3kW).

Jaký bude jeho celkový výkon a tekoucí proud každým vodičem při zapoje stýkače C a jaký při zapojení stýkače B?

Zapojení motoru do hvězdy a do trojúhelníku #2

 

libor
hodnocení

0x

ahoj, pokud se dívám dobře na schéma, tak pokud nesepne stykač B, současně s Áčkem, tak to nikdy topit nebude!
Céčko zajišťuje přepnutí na plný výkon - spojí se vinutí.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]