Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Měnič ss, z 12V na 6V, 100W

Od: pavelgsxr odpovědí: 23 změna:

Potřebuji poradit, mám bufíka 6V z trabanta a 12V baterii. Bufík má příkon krátkodobě cca 2min 100W potom už jen 25W, děkuji za rady.

 

 

23 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x

Pulzní stabilizátor na takový proud z běžnými součástkami postavit jde a není ani tak složitý.

pavelgsxr
hodnocení

prohrabal jsem se internetem a narazil jsem na něco. Dva výkonové tranzistory KD503 zapojené paralerně, ovládané stabilizátorem 7806. Před a za kondenzátor.

To má nehorázné ztráty a při 100W to není ideální řešení, bude to chtít chladič velký jako prase. Ideální je ten spínaný stbilizátor s integrovaným obvodem MC33063 a výkonovým FETem to nevychází složitě a má to minimální ztráty - nepotřebuje to tolik chladit

pavelgsxr
hodnocení

bohužel nejsem elektrotechnik a už se trochu strácím, je možné přesnější vysvětlení. jinak tady je odkaz na to kde jsem to sebral

hw.cz/...

Ano to by bylo použitelné, ale autor to používá na stabilizaci to znamená že toto zapojení z nějakých 17V sráží na přesných 14V, vy potřebujete srazit 50% a to už jsou hodně energie "vyletěné komínem". Spínaný stabilizátor má minimální ztráty a tím i minimální chlazení.

pavelgsxr
hodnocení

Dobře, je možné poskytnout nějaké zapojení a seznam použitých součástek?

Pokusím se něco dodat, konkrétní zapojení teď nemám k dispozici.

pavelgsxr
hodnocení

u tohoto schematu (dva tranzistory a stabilizátor) bych potřeboval vysvětlit jak to funguje, já měl představu, že se výkonové tranzistory spínají a rozepínají ve vysoké frakvenci a tím drží požadované napětí a to vše s minimálníma strátama? Je tedy pravda, že u měniče 12V na 6V zahučí polovina výkonu v tranzistorech? Díky za objasnění

 

lui*

BMBX: Nevím jestli to topení znáš. Pokud ano, tak promiň, ale v opačném případě radit bez znalostí potřeb toho zařízení, mi to přijde jako hazard s lidskou důvěrou. A stavět spínaný zdroj s těmito proudy, už je potřeba řešit dopředu i se znalostí možností zástavby do vozidla.

Tak jen tak zběžně: na co můžeš narazit při stavbě:

Víš jak je udělané ovládání toho topení? Je tam elektronika pro ovládání svíčky? Nebo je natvrdo? Jaké požadavky má ovládání(je v něm elektronika?), ventilátor, čerpadlo, ochrany proti přehřátí? Vystačí si s pulsním zdrojem? Nebo je tam jen sada relátek? Ona totíž existuje spousta návodů na spínané zdroje, ale když je postavíš, tak najednou zjistíš, že sice fungují, ale při změně odběru v řádu desitek ampér(jako je tady) je totálně na několik desítek až stovek milisekund "rozhodíš". To je třeba důvod proč musíš znát systém žhavení svíčky. Ona totiž žhavící svíčka nesnese víc než +10% přepětí. Jinak ji výrazně zkracuješ životnost. Jjiné požadavky na ten zdroj budou pokud je napájená natvrdo, stabilizovaným napětím, jiné budou tehdy, když bude řízená PWMkou.

A k tomu nápadu s akumulátorem, který tu někdo měl. Pozor na gelové akumulátory. Existují 2 typy. Koupit startovací, nikoliv zálohovací. Se zálohovacím uděláte 20 startů a můžete ho vyhodit. Ztrati kapacitu.

 

tesyk*
hodnocení

1x

Napadají mě dvě řešení.

1. do série s motorkem zapojit žárovku 6V/35W a do série se žhavičkou dát odpor 0,3-0,4Ohmů s výkonovou ztrátou cca100W. Ten se dá udělat i ze železného drátu.

2. anebo použít k napájení moto baterii cca7Ah a tu permanentně nabíjet z 12V rozvodu v autě.

Jinak nevím jaký typ konkrétně máte, ale u některých je navíc ještě čerpalo a elmag pojistný ventil. Jde totiž o to, že přestane-li se z jakýchkoliv důvodů točit motor a tím pádem přestane být vyvíjen umělý tah, tak hrozí nebezpečí, že to chytne i jinde, než jen v té spalovací komoře.

pravdomluvny*

tesyku to první řešení nedovedu posoudit, tak daleko mé vědomosti nesahají, ale ta druhá baterka mě taky napadla. . Nebylo by ale lepší tam dát přímo baterku, jaká je v trabantu? A to dobíjení...bylo by to bez problémů?

tesyk*

Tak vzhledem k tomu, že největší odběr je cca 20A, ale pouze po dobu žhavení a ta je, pokud si dobře pamatuji, asi 3 sec., tak si myslím, že ta moto baterie by musela v pohodě stačit. A to dobíjení by taky neměl být problém. V podstatě by se připínalo pouze v době, kdy to topení běží.

 

hodnocení

0x
avatar kejikl

Netusim zda to vyhovi vykonove.
fulgurbattman.cz/...

doplněno 30.09.10 21:31:

Nebo
lhotsky-elektro.kabel1.cz/...

pravdomluvny*

Já bych řekl, že je to žalostně slabé. Odebíraný proud mi vychází při 100W a 6V cca 17A. Ale nejsem v tom až zas tak kovaný :)

pavelgsxr
hodnocení

Pro doplnění topení obsahuje elektromotor ventilátoru, palivové čerpadlo (elektromagnetické) a žhavící svíčku.

 

lui*
hodnocení

0x

No, řešení by bylo několik. Ale každé je závislé na mechanickém provedení toho topení, a na elektrické výzbroji, která to topení ovládá. Bude závislé na tom, jestli např. žhavící svíčka je napájena přímo 6V, nebo nějakými pulsy. Jak moc je možné do toho topení zasáhnout. Pokud do něj není možné zasáhnout vůbec, bude potřeba stabilizátor z 12 na 6V, dimenzovaný na proud 100:6=cca 18A. Takový zdroj postavit není žádná hračka. Možná by bylo jednodušší napájet tu svíčku po dobu žhavení jinak. Postavit regulaci jen pro svíčku, a a zdroj 6V postavit jen pro těch asi 25:6= cca 5A. To už se dá udělat s běžnými součástkami.

 

jabraka*
hodnocení

0x

Domnívám se,že topení má tepelnou pojistku,aby se vinutí nepřepálilo,tedy vlastně regulaci teploty.Pokud teče patřičný proud,je jedno,jaké je tam napětí.i při 12 V to ohřeje,a termostat vypne.Až zase se vinutí ochladí,zapne.Takže se vlastně topí pulzně.

Pokud tam regulace není,dá se vyrobit.Nejjednodušeji použitím termistoru.

JABRAKA

lui*

Tak jeden z nás dvou nepochopil. Autor psal, že má bufíka. tedy naftové nebo benzínové topení. Pokud je to tak nepochopil jsi otázku. Pokud má nějakou elektriku, pak se nejedná o bufíka, a nepochopil jsem já.

 

miljan*
hodnocení

0x

Jednoduché, potřeba dát "silnější"tranzistor a tlumivku, možná i D1. pandatron.cz/...

Zapojení je funkčí, osobně vyzkoušeno.

pavelgsxr
hodnocení

Dobrý odkaz. Jen bych potřeboval poradit s hodnotami součástek.

Jinak topení je benzinové, žhavící svíčka je ovládána bimetalem, žádná elektronika se v topení nenachází, palivové čerpadlo je elekromagnetické, ventilátor, jinak tam už nic není.

lui*

No, já bych řešil napájení svíčky pomocí PWM regulace. Podle všeho by měla stačit střída 1:1 s nějakým dobrým CMOS tranzistorem. A pro ventilátor už to nebude díky menšímu odběru takový problém. Možná by ten motor "skousnul" i trochu upravené napájení ze zdroje pro svíčku.

To elmag. čerpadlo je pulzní? Jak funguje? Kde bere pulsy pro svoji činnost?

pavelgsxr
hodnocení

Pulzy nevytváří žádná elektronika, v čerpadle je rozpínací kontakt, po přitažení jádra se kontakty rozpojí a pružina vrací jádro zpět (a zároveň vytlačuje benzín), po uplném vrácení do základní polohy se opět sepne kontakt a jádro se znovu přitáhne a rozepne kontakt atd...

 

hodnocení

0x

Kdyby se jednalo o topení s elektrickou spirálou jak pochopil jabraka tak krmit to dvojnásobným nepětím a využívat při tom tepelnou pojistku - no potěš pánbů... *zed*

Jinak úplný souhlas s milan

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]