Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak odzkoušet trafo 230V na 24V AC

Od: martin0 odpovědí: 10 změna:

Potřebuji odzkoušet funkčnost trafa z elektrického otevírání vrat, které po bouřce přestalo fungovat.
Domnívám se, odešla řídící jednotka (kontrolky nesvítí a nereágují, pojistky jsou vpořádku, zajímavé je, že fotobuňky fungují).
Ale možná, by také mohlo být něco s trafem. A proto ho chci prvně odzkoušet.
.

Na sekundáru trafa jsem měřil 45-50V (AC), ale bez zátěže to ukazuje jiné napětí. (bylo to připojené k řídící jednotce, ale je zřejmě K.O. tak odběr žádný)

Když jsem odpojil trafo, a vyjmul ho, bylo celkem horké. Jako třeba 40W nebo 60W žárovka.
.
Jak ho teď otestovat?

Chtěl bych jej změřit pod zátěží (tedy s nějakým spotřebičem).
Nenapadá mě, co bych k tomu mohl připojit za spotřebič (něco na střídavých 24V).

Máte nějaké nápady?

.
Nebo ho zavést do nějaké firmy, kde by to někdo otestoval? Zase nevím kam se obrátit.

.
Prosím o radu, jak by jste postupovali.
Děkuji


Jak odzkoušet trafo 230V na 24V AC
Jak odzkoušet trafo 230V na 24V AC #2

 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

bear
hodnocení

5x

Vemte z auta dvě 12V halogenové žárovky a zapojte je na trafo seriově.

 

hodnocení

2x
Trafo bez zátěže by mělo být jen vlažné, to že je horké to je buď mezizávitový zkrat nebo máte závadu v elektroinstalaci a do trafa jde sdružené napětí.
Trafo můžete vyzkoušet dvěma autožárovkama do předních světlometů, výstupní napětí by se mělo blížit jmenovitému.

 

riva
hodnocení

0x

Když je na trafu napsáno, že je primár 230V a sekundár 22V, tak na něm naprázdno naměříte nějakých 22V. Samozřejmě střídavých. Pokud naměříte něco dost odlišného, očekával bych mezizávitový zkrat (když na primáru, tak naměříte napětí vyšší) a trafo se bude víc hřát.

bear

Neměl by mít při mezizávitu spíše napětí menší + ohřev vinutí?

riva

Asi máte pravdu. Zkratované vinutí se tváří jako další vinutí na transformátoru a to vinutí, které je ve zkratu.

riva

Snad když by ta zkratovaná část vinutí byla proudově přetěžována a přepálila by se. Nevím, jak jinak vysvětlit vyšší napětí na sekundáru.

Když je na trafu napsáno, že je primár 230V a sekundár 22V, tak na něm naprázdno naměříte nějakých 22V.

Domnívám se, že naprázdno tam bude více jak 22 V v efektivní hodnotě.

Těch jmenovitých 22 V bude při jmenovitém výkonu 110 VA (proud sekundáru 5 A na odporové zátěži)

bear

Je to tak. Naprázdno holé trafo dává víc. I z hlediska síťe, když bude mít na vstupu př.: 225 - 240V.

Můj tip je, že naměří cca 29V

kdosi

Když má mít primár 230V a sekundár 22V, tak závity budou v poměru 230:22. Pokud se na primáru zkratuje třeba půlka závitů, tak poměr bude 115:22 a po připojení na 230V bude na sekundáru 44V, čili dvojnásobek.

Navíc na trafu bude kromě původních vinutí ještě ten zkratovaný kus (druhých 115 závitů), který bude do zkratu dodávat proud na ohřívání toho trafa, dokud se nepřepálí. (Záleží na kvalitě trafa a na detailech toho zkratu, zda tam bude nějaký přechodový odpor (nebo taky třeba oblouk) a jak velké proudy tam konstrukce umožní.)

 

hodnocení

0x

Trafo naprazdno nesmie byt vyrazne teple.

Test so zatazou : 2 x 12V ziarovka do serie, ako pisu kolegovia alebo varna konvica, ktora ma prikon okolo 2 kW pri 230V, cez tu pojde cca 1A. Merat napatie naprazdno a pri zatazi, aj prud.

Pripadne usmernit, vyhladit a pripojit umelu nastavitelnu zataz.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]