Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Párování baterie lifepo a olověná

Od: babetka odpovědí: 15 změna:

Dobrý den,

poprosím o radu,mám malý ostrovní fotovoltaický systém,kde používám dvě duální baterie Varta 12V 230Ah spojené paralelně,ted budu mít baterii lifepo 4, 12.8V,100Ah.Můžu ji připojit paralelně k těm dvěma stávajícím,nebo ji používat samostatně s dalším měničem?Děkuji všem za pomoc.

 

 

15 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ttt
hodnocení

0x

ne, protoze treba jeden z nekolika duvodu je, ze maji jinou vybijeci charakteristiku.

babetka
hodnocení

Děkuji za info,tak nějak jsem to tušil,protože je to vlastně úplně jiná kategorie.Ještě prosím dotaz,dokáže solární mppt regulátor sám rozpoznat o jakou baterii jde,nebo je třeba ho přenastavit?Moc děkuji.

ttt

tak zase takhle obecne veci resit nejdou.

Nevime co je to za 12V LiFePo baterii, zda obsahuje BMS a charge controler.

Jestli se 12V LiFePo umi nabijen klasickou autotabijeckou a charge controler si s tim poradi. Nebo jestli vyzaduje LiFePo nabijecku.

No a stejne je to s MPPT.

 

hodnocení

0x
Nejen že to jde, ale kvůli poškození regulátoru je to vhodné. Olovo by se nemělo vybíjet pod 12,5V a to je to napětí kdy v lifepo4 je už málo energie. Nabíjecí napětí na regulátoru je nutné nastavit pro life. Parkrát za rok akumulatory rozpojit a olovo dobít a desulfátovat. 100Ah kapacita bude asi malá, protože life má malí vnitřní odpor a podle měniče se musí dimenzovat aby vybíjecí proud byl do 0,2C.
babetka
hodnocení

Zdravím,neví prosím někdo jak u těchto regulátorů provést přenastavení na baterii lifepo?Ještě posílám fotku té baterie a poprosím o info,zda je možno použít proFV.Moc děkuji všem.

Párování baterie lifepo a olověná
Párování baterie lifepo a olověná #2
Párování baterie lifepo a olověná #3
Taky jsem názoru, že provoz paralelní kombinace obou chemií je v praxi možný. Nabíjecí napětí se téměř neliší, lifepo má jmenovité i reálné trochu vyšší, cca na úrovni plně nabitého olova připojeného řekněme na udržovací nabíječce.
V reálu se ze soláru každý den obě baterky plně dobijí, primární odběr pokryje lifepo (+ současně bude nepatrně dobíjet olovo) a v okamžiku poklesu na cca 12,8V, kdy bude téměř vybité, převezme funkci olovo a tak dokola.
Párkrát jsem to takhle praktikoval v obytném přívěsu, kde mám solár a malou 64Ah lifepo, kterou za jízdy můžu dobíjet z auta buď paralelně, nebo přes step-up, případně i s vybitou baterkou v autě ji naopak dobít z lifepo v přívěsu.
Podmínkou je ale opravdu každodenní solární dobíjení, jinak by olovo jen svým "udržovacím" odběrem tu lifepo za pár dní vysálo. Každopádně olovo takhle slouží v podstatě jen jako taková zaloha, spodní buffer, takže pro něj ideální podmínky, trvale plně dobito.
babetka
hodnocení

Pro Ra 20z

Zdravím a děkuji,takže jestli jsem to dobře pochopil,můžu propojit lifepo paralelně s olovem?Moc děkuji,nerad bych něco odpálil.

ttt

to bych teda rad vedel, jak to bude fungovat.

To se bude tedy nabijet olovo pres cc/cv jako Lifepo, kdyz bude paralelne?

Regulátory na fotkách neznám.
Při lifepo4 je vždy dobré když regulátor komunikuje s BMS. Když není možná komunikace tak je nutné mít více akumulátorů, protože je menší šance kdy u některého odstaví bmeska nabíjení.
Akumulátory je nutné připojit přes pojistky na společnou sběrnici. Jednak každý akumulátor a spotřebič musí být jištěn, pak také kvůli údržbě můžou být jednotlivé celky připojované a odpojované.
U většiny mppt asi odpojení bmskou regulátoru moc dobře dělat nemusí, ale předpokládám, že ty určené už i pro lifepo musí s takovým stavem počítat.
U pwm to bude jedno, tam přepětí nehrozí. Možná bych se obával, aby regulátor s automatickou detekcí 12/24V "nepřeřadil"na 24 :)
Jinak mě napadla taková myšlenka s cílem udržování dobré kondice autobaterky. Ta má ráda trvale plné nabití a zároveň má minimální cyklickou odolnost - co k ní trvale připojit malou lifepo, jen pár Ah, třeba ze startovací powerbanky? Moje teorie je taková, že proudová lifepo se dobije i během krátké jízdy, kdy olovo stihne pobrat jen minimální kapacitu. Takže ta rychle nabitá lifepo by po vypnutí motoru díky drobnému rozdílu napětí prakticky celou svoji
kapacitu předala té olověné startovacce, která by tak skoro po každé jízdě dostala řádově 3Ah k dobru.
Nemá někdo praktickou zkušenost nebo podobnej nápad?
babetka
hodnocení

Zdravím a omlouvám se,že se ještě vracím k párování lifepo 4 a olova.Vzhledem k tomu,že jsem k lifepo dostal i nabíječku na 230V,tak mne napadlo co nabíjet samotnou lifepo origo nabíječkou napájenou měničem z FV.Není to blbost?Děkuji.

Každá konverze má ztráty. Když je dost slunce tak větší ztráty nevadí.

 

ttt
01.07.25 07:36
hodnocení

0x

.

 

pronajimatel
hodnocení

0x

Pro lajka se to nedoporučuje, musíš vědět, co děláš a proč, což z typu dotazu plyne že vůbec nevíš. Hlavně si zajistí revizní zprávu, aby to nebyl další barák nadlehčení výbuchem jako před přesně rokem - Taky měl " těsně před revizi " ...

 

riva
hodnocení

0x

Olovo vyhoď, pro fotovoltaiku je nevhodné. LiFePO4 si poskládej z článků (cca 280 Ah) a k tomu vhodnou BMS (JK-BMS přes Aliexpress). Spolehlivý dodavatel je:

nkon.nl/...

Jo a zvaž, jestli má cenu pokračovat na 12 V. Normální je 48 V systém. Pokud je místo pro FV panely, tak může být čas přejít na vyšší level.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]