Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Napájení z autotransformátoru

Od: babetka odpovědí: 17 změna:
Dobrý den,
omluvám se,za možná hloupý dotaz.Mám autotransformátor,který by dle původního majitele byl schopen dát i 16A.Pokud si na něm nastavím 12V a připojím autožárovku bvude proud těch 16A,nebo si vezme žárovka svoje cca 2A?Děkuji.

 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

5x

Take pokusy s vasimi znalostami radsej nie, galvanicky spojeny primar a sekundar = nebezpecie.

Prud ziarovkou pri nominalnom napati je taky, ako udava vyrobca, aby bol vacsi, muselo by sa zvysit napatie.

 

hujer
hodnocení

5x

No jestli si neděláš srandu a myslíš to vážně, tak si zopakuj základy fyziky. Pokud nastavíš na žárovce 12V, jak by sama o sobě mohla brát proud 16A? ALE BACHA z principu autotransformátoru- jaké máš napětí na primáru?

Jestli 230V pak je to smrtelné a hrozí úraz el. proudem, neboť na žárovce (sekundární straně autotrafa budeš mít fázi proti zemi). On takový autotransformátor nemá oddělené prim a sekundární vinutí!

Koukám, že ti už odpověděl PETER jedno a to samé...

 

trtr
hodnocení

2x
Taky nechápu, že se člověk "hrabe" ve všem, ale základ nula. Velké to riziko.*hi*

 

hodnocení

2x
Nabíjet nestabilizovaným zdrojem a bez omezení výstupního proudu lion akumulator není dobrý nápad. V lepším případě dojde ke snížení kapacity. Je velké riziko přehřátí článků a vzniku požáru. Autotranformátor nesplňuje ochranu SELV,je vysoké riziko úrazu el. proudem.

 

vernon
hodnocení

2x
Nedoporučil bych ti ani se autotransformátoru i jen dotýkat, natož ho používat...

 

yarda1
hodnocení

0x

Vojín Kotas, já mám dotaz: K čemu to potřebuješ?

BTW: Kdysi jsem řešil opačný problém - jak něco co je určené k připojení do sítě napájet z baterky:

kutilska.poradna.net/...

babetka
hodnocení

Zdravím,
potřeboval jsem zkusit nabít baterii do elektrokola,protože jsem jeětě neměl originální nabíječku,tak jsem si nastavil na autotr.usměrněných 41V a při krátkém připojení a změření kleštákem mi to do baterky cpalo 13A.Myslel jsem,že si baterka díky svému vnitřnímu odporu bude brát mnohem méně.Proto ten dotaz.Nehodlám si svítit autožárovkou a už vůbec ne přes autotrafo.Děkuji za pomoc.
halamus

Můžete být rád, že ste nezpůsobil při svém neuváženém pokusu požár, terminus technikus nedbalost nevědomá.

trtr
Jj, toto ala amatérské nabíjení popisuje na YouTube Ampérák. Vždy je třeba pouštět proud přes nějaké omezení, žárovka atd. Vůbec bych se nedivil, kdyby se baterka nafoukla!

@babetka : to sa robi napriklad zdrojom od Ridenu, ktory dava max 60V / 12A, nastavi sa nominalne napatie litiovky a hlavne prudovy limit na povedzme 4A, cim zdroj prejde na uvod do rezimu CC.

mll

Požár lithiové baterky je docela průser, to je na totální vyhoření. Naštěstí není prý tak jednoduché (zdravou) baterku k požáru přivést. (Ostatně byl jsem při pokusu, kdy jakýsi profesor Helmut příjmení si nepamatuju, od tohoto pokusu byl pro nás Soptík, předváděl samozřejmě za asistence hasičů a s patřičným výkladem výbuch baterky. Trvalo asi půl hodiny, než se něco začlo dít (odstřelil ochranný ventil) a pak ještě asi 10 minut, než vyšlehly plymeny. Protože jsem si to točil na kameru, tak v záznamu jsem viděl, že plameny jsou jen na 3 okénkách (při 25 fps), subjektivně jsem myslel, že to je déle, no ale baterka byla na nehořlavé podložce daleko od budovy a poblíž hasiči v pohotovosti.) Navíc lithiové baterky mívají ochranu, která nabíjení i vybíjení včas utne.

Prostě takto bych baterku netrápil. Pokud je to autotrafo regulovatelné, tak bych pomalu zvyšoval napětí a sledoval ampérmetr, aby tekl nějaký rozumný proud (ideální je vědět kolik to má být, ale kdyžtak radši míň, než by to být mohlo, 0,1C by měla zvládnout snad každá baterka).

babetka
hodnocení

Zdravím peter.
zdroj Riden už mám,čekám pouze na napájecí zdroj 60V.Nejsem takový ignorant,abych seděl u akupacku napojeném na autotrafo a cpal do toho 16A.Jenom jsem to zkusil,protože v té době jsem ještě neměl jinou možnost.Originální nabíječka byla v té době na cestě.regulovat proud přes autožárovku jsem ani nezkoušel,nechtěl jsem riskovat zničení baterie.

 

halamus
hodnocení

0x

Pokud chcete svítit, kupte si 4 Wnebo 5 W LED žárovku.
Pokud chcete topit a evítit současně, sežeňte si 25 W žárovku na 230 V.
Použít na tohle autotransformátor je nerozum, důvodů je více, hlavní důvod vám tu napsali.

 

 

hodnocení

0x

Blahoslaveni chudobni duchom, lebo nevedia, co cinia. Nabijat aku z bajku cez trafo spojene galvanicky so sietou je pokus o dvojitu samovrazdu : urazom prudom a poziarom / vybuchom. Raz sa vam tie pokusy ozivit / opravit kdejake stare haraburdy vypomstia, mali ste tu viac otazok podobneho druhu. Cim menej vedomosti, tym viac odvahy, klasika.

Ještě aby tu baterku nabíjel zároveň připojenou ke kolu a nejlíp někde ve společných kočárkarne :)

 

mll
hodnocení

0x

Hlavně pozor na to, že autotrafo je galvanicky spojené se vstupem a těch 12 voltů můžete klidně mít na potenciálu 230 voltů. (Je dobré si pro tyhle účely ohlídat, aby ten průchozí vodič byl připojený na "nulák" a ani tak se na to nespoléhat a pracovat s tím jako se síťovým napětím.)

Takže s takovými pokusy opravdu opatrně.

Jinak k dotazu, je to asi takové, jako když síť vám dokáže dát 6kA a Vy k ní připojíte třeba 150W žárovku (teda na 2A by musela být pětistovka). Taky si vezme co potřebuje a ne celý zkratový výkon.

 

hodnocení

0x

Teoreticky žárovkou může téct i 16A při 12V, pokud dotyčná žárovka má tantalové vlákno a v kapalném héliu (4,2K) ji vychladíte tak, aby měla odpor 0,75 Ohmů.

Pro běžné vlákno z kovového wolframu by asi byla potřebná nižší teplota.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]