Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, studuji elektrikáře na jedné nejmenované škole v Pardubickém kraji. Každý druhý týden máme odborný výcvik, kde jen tak mimichodem často pájíme klidně i na 40 let starých trafopájkách a vybavení školy se celkově zaseklo někde v 80. letech minulého století. To, že se s takovým vybavením v praxi už nikdy pravděpodobně nesetkám a nebudu tím pádem umět zacházet s vybavením novým reději nechme stranou. Nejvíce mě totiž děsí to, že se zde používá starý olovnatý cín (62% Sn, 37 % Pb), se kterým pájíme bez jakéhokoliv odsávání splodin. Asi zde nemusím říkat, že je při práci s tímto cínem (zejména při jeho odsávání ze starých spojů) všude okolo mě olovnatý prach, který samozřejmě i vdechuji. Je to bezpečné? Pokud vím, tak je olovnatý cín díky EU dost regulovaný a smí se používat jen velmi omezeně. Silně tedy pochybuji, že je jeho použití ve škole povolené a pokud, tak zcela jistě pouze s kvalitním odsáváním spoldin, které na této škole ale neexistuje a nikdy pravděpodobně ani exitovat nebude. Je má doměnka s regulací olovnatého cínu ve školách pravdivá, nebo se mýlím? Na internetu jsem o tom bohužel nic nenašel. Opravdu se bojím, že když pravidelně budu vdechovat olovnatý prach, tak z toho dříve, nebo později budu mít nějaké zdravotní komplikace...
PS: Vím, že s olovnatým cínem se dělá o poznání lépe, než s cínem bezolovnatým. Já ale budu raději, pokud mi práce půjde hůře, ale přežiju jí bez kompikací...
Olovo se při pájení dostává do vzduchu naprosto nepatrně, to není ten důvod, proč bylo zakázáno. Zakázáno bylo, že se pak ty olovem pájené věci někde vyhodí a olovo se nakonec rozptýlí do přírody. Ale v porovnání s tím, že mezi lety 1920 a 1990 se používaly olovnaté benzíny, miliony tun olova vyletělo přes výfuk do vzduchu a nyní nenajdeš jediný kousek Země, kde by nebylo olovo, tak ten olovnatý cín je proti tomu naprosto bezpečný.