Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, vím, že se nejedná o nejvhodnější kategorii poradny, nic vhodnejšího zde ale asi není. Teď už ale k mému datazu. Chtěl bych se zeptat, proč byl n. p. Tesla oproti téměř jakékoliv, v té době hlavně Německé konkuranci tak pozadu? A proč hardware a design všech výrobků této firmy vypadal tak, jako kdyby to někdo navrhnul a sestavil doma v garáži? Porovnejte si například jakékoliv autorádio tesla z 80. let s jakýmkoliv pořibližně stejně starým rádiem např. firmy Grundig. Ten rozdíl je obrovský.
Pro obranu ale musím dodat, že se nejedná jen o Teslu, ale i o firmy, jako je Škoda, Calex, Tatramat, Tatra, LIAZ, atd.
To by bylo na knihu, ale v zásadě:
1. Šikovných lidí bylo dost, ale nikdo je nezaplatil a nevytvořil jim podmínky.
2. Ředitelem podniku se člověk stával, když měl pár roků do důchodu a nový výrobek znamenal vždy riziko, problémy... a to on nechtěl. On to chtěl v klidu doklepat do důchodu, tedy nebyl zájem o pokrok.
3. Když už se stalo, že nějaká firma dělala špičkový výrobek, tak sláva, co mohlo šlo na export a peníze shrábnul stát, aby mohl dotovat ty prodělečné firmy. Takže proč si honit triko, když z toho nic nemám.
4. Vše bylo regulované (konec konců skoro to samé dnes dělá EU), takže Škoda měla za úkol dělat lidové vozy a nesměla přijít s motocyklem, sportovním autem...
5. Tak jako tak si nic jiného lidi nemohli koupit, nebyla konkurence. Na Škodovky byl pořadník a když na vás přišla řada, nemohli jste si vybrat ani barvu, natož vybavení. Tak proč vyvíjet něco nového, když to staré šlo na dračku.
6. Vývoj se plánoval celostátně. Vyvinout nový výrobek (třeba auto), na to jsou potřeba peníze a čas. Firma se nemohla rozhodnout, že udělá nový výrobek. O tom rozhodovali nahoře a přidělovali peníze na vývoj.
7. A pak milion drobných detailů. Např. konečně smíte vyvíjet nové auto, ale PAL dělá jen dva druhy světel (jedno kulaté, druhé hranaté) a z nich si musíte vybrat. Neexistuje vymyslet si speciální tvar světla. Pak to nemá vypadat jak udělaný v garáži, když pro sportovní verzi lidového auta (třeba Škoda 110R) musíte použít stejné světlo jako má Praga V3S.
Koukněte se na seriál "Inženýrská odysea" nebo "Zákony pohybu". Je to tam idealizované, ale ten princip jak to chodilo tam je.
@makk: osobně bych před Vaše pravdivá slova, přidal ještě jeden bod a to hned jako první:
0. na 90% elektronických konstrukčních prvků, tedy od diskrétních součástek až po polovodiče, a také samozřejmě na technologii k jejich výrobě, bylo ze strany EHS velmi tvrdé embargo pro tzv. "východní blok", tedy pro tehdejší RVHP
Dobrý den, TEchnicky SLAbé - to se říkalo za bolševika. A jinak RVHP a rozhodování/nařízení SSSR, co a kde (ve kterém státě) se může vyrábět, plánovité hospodářství (pětiletky) s výrobou na sklad, malá ochota inovací a něco měnit, malý a nenáročný trh socialistických zemí, nedostatek valut na západní součástky a zmar čehokoliv pokrokového, resp. nebyl důvod k nějaké novátorské aktivitě. A když už se něco začalo prosazovat jako novinka, tak většinou zůstalo u prototypu (pro výstavu úspěchů socialismu). Zdravím!
Inspirace nechyběla - jenže pokud realizace nápadu byla finančně i technicky náročná a vyžadovala komponenty z druhé strany železné opony, nastala nutnost netradičních řešení ...
S tím si poradil třeba Družstevní agrokombinát Slušovice, který byl po sametu zlikvidován.
https://cs.wikipedia.org/wiki/JZD_Slu%C5%A1ovice
Naše firma zvažovala koupit počítače právě ze Slušovic. Byl jsem v tom buňkovém areálu, i v obchodním domě Kvadro (také z buněk) ...
Slušovice si s ničím neporadily, to byla jen státem tolerovaná černota, takový komoušský veksl, tam fakt žádný počítač nevymysleli. Všechno ukradené a obšlehnuté nápady, třeba Didaktik byl jen obšlehnutý britský ZX Spectrum apod. Po revoluci nebyli zlikvidováni, ale zkrachovali protože to co oni tahat sem věci z dovozu mohl najednou každý.
Tak to určitě. Za všechno mohou komouši - a Babiš.
Proč proboha se vždy najde nějaký kretén, který do všeho cpe politiku?
Dovolím si poznamenat, že ani volný trh není samospásný.
Ale ono čistě o politiku šlo. Znárodnění, odsunutí nepohodlnýho vedení na kopání uranu nebo aspoň do kotelny, místo nich loajální komanč a řízený centrálně podle ruskýho vzoru. Z a pár desítek let udělali z top průmyslový země banánistán. Nejhorší je že totálně zničili morálku lidí a to se s náma táhne dodnes, jsou tu furt komouši jen s převlečeným kabátem. Tim nemyslim Pavla, ten za svůj život prokázal víc než dostatečně že komouš neni (což komouše děsně žere, tak na něj vytahujou co nejvíc špíny, jen na něj nemaj nic jinýho než že byl v pravěku členem)
To bylo na začátku padesátých let. Koukněte se dál na mou zmínku o Slušovicích.
A myslíte, že je lepší loajální liberální multijedinec, centrálně řízený EU?
Takto dopadne ekonomika, když se plánuje na 5-15 let dopředu. Někdo zapomene naplánovat nějakou součástku (šroubek, vypínač, kabel...), firma, která tyto součástky potřebuje, tak je nemůže vyrábět, tak vyrábí zastaralé výrobky. Navíc se rozdělí plán do různých zemí. Stačí si poslechnout vyprávění vývojářů ze Škody MB, jak to dopadlo, když vyvinuli nový typ auta.
jako kdyby to někdo navrhnul a sestavil doma v garáži...
Přesně. Přesně tak to fungovalo. V letech 45-48 zavřeli komunisti pár (miliónů) lidí do garáže. Chytrý i hloupý, šikovný i nešikovný. No a teď jsi v garáži a máš postavit stroj. Z čeho ho postavíš? No, z toho, co je v tý garáži. Ono to bude fungovat. Bude to velký, nemotorný nevýkonný, ale když do toho dáš rozum, cit a zkušenosti, tak to nějak pojede. Ale s omezenejma zdrojema (peníze, suroviny, informace) to nikdy nebude ono. Občas se sice otevřou dveře do garáže a ty uvidíš ven, občas ti něco ukážou, ale se zdrojema z garáže to nemáš šanci vyrobit. A když se ti povede něco pěknýho, může taky přijít garážmistr a říct: Ne, tohle dělat nebudeš, protože Franta ve vedlejší garáži není ani chytrej, ani šikovnej, ale bude to dělat on...
Pane tomk, někteří jinde i pracovali, páč museli, tak jsme prosazovali, aby nic nedělali, že to bude pro firmu levnější.
Ono hodně věcí pro laika líbivého bylo ale taky levným elektrotechnickým šuntem... Lidem se to líbilo, moderní design, stříbrné obaly atd. Ale vevnitř třeba běžné kazeťáky měly mazání magnetem, stejnosměrnou předmagnetizaci atd. Ať už to byl v té době Nacioanal Panasonic nebo hlavně japonská elektronika. Odstředivou regulaci u motorků... Samozřejmě některé výrobky byly na špičkové úrovni... Ale Tesla to měla poctivě vyřešené. Spíše kulhal ten design... V té době ještě nebyl takový boom v součástkách a použivaly se běžné součstky.
Tak nemáte tak docela pravdu, co se týče Tesla 50-70 léta. Gramofony na špičkové úrovni a docela i nějaká cena ze světové výstavy v Bruselu 58. Desing roněž hodnocen na vysoké úrovní proti konkurenci. Reprobedny Tesla špičkové. Design tranzistoráků předběhl svou dobu. První kufříkové gramo a další. Technologicky ano, pozadu s technologii určitě, ale produkt byl kvalitní a lampové výrobky v určité kategorii ještě dnes jsou ceněny víc než současné digitální.
Pane milane: O elektroniku jsem se zajímal od roku 1960 a vím o čem mluvím. Dále sklo, Liaz, Tatra, traktory, elektr. lokomotivy, motocykly a další. Jistě, pokrok nebyl tak rychlý, ale kvalita zde byla, narozdíl od některých nynějších zahr. výrobků. Zase nedělejte z našich vývojářů ... Dále tryskové stavy, první na světě ...-.
A další přdám. Hudební nástroje dechové i kytary o klavírech ani nemluvě. Motocykl Jawa vám mohli v Japonsku utrhat ruce.
Zase nedělejte z našich vývojářů ****to mi něco podsouváte, co jsem nesdělil..
A co radary z Pardubic?
No vidíte další, radary. Samozřejmě se západem jsme nemohli tehdá realizovat nápady. Ty technologie nám ani neprodali ani nedali a soudruzi ze SSSR by ani něco takového nedovolili. No a po revoluci se lecos rozjelo a lecos dobrého skončilo. Takový je život.
Těch pár vlaštovek jaro nedělá.. Kde skončila ta slavná Jawa, Zetor.. Dobrý leda pro Indii protože to jelo furt.. Podobně kola, kde je Eska, Favorit, všchno to zaostalo v pravěku. Po revoluci komouši měli prostředky a kontakty, tak privatizovali, brali půjčky, tunelovali a tunelujou dodnes. A zase je tu pár vlaštovek kde to funguje, ale celkově to je pořád velká bída..
K těm gramofonům - dříve a muslím i nyní se na západě prodávaly pod značkami tamějších firem (Lenco, Dual). Takže musely být špičkové.
Tak ta výroba motorek skončila jednoduše proto, že napřed byly motorky náhradou drahého auta, ale cca od 50. až 60. let už bylo jasné, že každý by raději auto a motorka je spíš něco zbytného, pro zábavu. A zbytné věci reżim nepodporoval, takže utnul vývoj a fakticky jen ty motorky dovyráběl, dokud o ně byl zájem ve třetím světě. To byl celkem logický přirozený vývoj, ne nějaká zvůle. S auty to bylo o trochu lepší, ale ani tam nebylo nikdy cílem, aby každá rodina měla dvě auta jako dnes a aby města a vesnice vypadala jako jedno obří smrduté parkoviště.
Ostatně, kteří "kapitalističtí" evropští/britští výrobci motocyklů od šedesátek dál ve velkém vyráběli a přežili to, že motocykl zde přestal být běžným masovým dopravním prostředkem? Tohle souvisí se životní úrovní, kdy si ten, kdo potřebuje vlastní dopravní prostředek raději koupí auto, podnebím (12 měsíců v roce na motorce zde jezdili jem opravdu otrlí. Jo, byl jsem mezi nimi.) a třeba i přelidněností, když se do přelidněných asijských měst prostě 10 mega aut nevleze. Proto se výroba motorek v pozdějších letech udržela pouze v Asii, kde motocykl z výše uvedených důvodu ještě desítky let zůstal dopravním prostředkem pro masy a ne jen koníčkem pár pár nadšenců. O něco déle přežíval zájem o přesouvadla typu Babetta.
Takže ano, nostalgicky a se slzou v oku vzpomínáme na kdysi úspěšnou Jawu, ale ten zánik byl přirozený a logický, stejně jako že třeba před 100 lety zanikla výroba kočárů.
O elektroniku ani tak nejde. To je spotřební zboží.
Ale sušené švestky z Čile nebo USA, česnek z Egypta ... to už je na pováženou.
jak to, že se v ČR dařilo před rokem 89 za zavřenými hranicemi vůbec něco vyrábět?
To nevíš? Protože těm vyráběným šuntům chyběla konkurence kvalitního zboží ze zahraničí, tak se tu vyráběly šunty, lidi věděli že jsou to šunty, ale nic jiného jim nezbývalo, pokud se nedostali k těm pár kouskům z TUZEXU nebo od veksláků kterým mohli utrhat ruce. Pamatuju reportáže z tehdejší televize, dokonce i přes státní cenzuru tam mluvili o tom jak třeba u televizorů už z výroby vyjíždí většina zmetkových kusů, přesto se prodávaly, najděte si co byly tzv. partiové prodejny, nedostupnost náhradních dílů, tehdejší servis to byla kapitola sama pro sebe, no prostě socialismus..
Z jednoduchej veci. Tým,že sme odmietli západný menový systém, kvoli tomu bola menová reforma, boli uvalené sankcie na celý blok pod záštitou ZSSR. Týkal,sa technologii,prístupu na trhy a všetko to ostatné. Takže sa vyvíjalo len to,čo sa dalo a na čo technologicky prišlo. Samozrejme k tomu prispelo aj podozrievanie šikovných a ich strach pred represáliami.
V jedné Tesle jsem pracoval.
Mně se třeba ještě za totality stalo, že jsem byl namočený v úkolu co řešili v jednom výzkumáku. Ten úkol se táhnul, z výzkumáku občas přijeli, jeden problém vyřešili, další dva nadělali a pak zase půl roku na nás neměli čas. Já jsem se začal bát, že to špatně skončí a já budu po ruce. Když jsem k nim jednou jel, do cestovní zprávy jsem napsal shrnutí, že by bylo potřeba uvážit zda má význam v řešení toho úkolu pokračovat, podle mého názoru který vychází z dosavadního průběhu prací, technické úrovně řešení (a ještě z něčeho co už jsem zapomněl) to význam nemá. I byl jsem povolán na kobereček k šéfovi, že to musím přepsat, protože on by někoho musel finančně postihnout. Protože účel to splnilo, šéf to vzal na vědomí, tak jsem to shrnutí opravil, jako že průběh prací na řešení úkolu budu sledovat a v potřebném rozsahu budu spolupracovat (nebo tak něco). I byl jsem opět povolán na kobereček k šéfovi, že to musím přepsat, protože papírově je ten úkol už úspěšně vyřešený. Tak jsem to shrnutí vymazal.
Krátce na to vypuknul plyšák v podniku se ustavilo Občanské Fórum a jako jeden z cílů si stanovilo přezkoumání spolupráce s tím výzkumákem (nebyl jsem jediný, kdo byl namočený ve "spolupráci" s oním výzkumákem, občas se stalo, že jsem strčil nos do jiné kanceláře a když jsem se tam o tom zmínil, nastalo mezi námi ovzduší plné pochopení a vzájemného porozumění, jak jsme začali svorně nadávat, co je to tam za L. E. mply a De Billy) - proslýchalo se, že náš ředitel měl nějaké techtle mechtle s ředitelem toho výzkumáku, potřeboval mu lifrovat nějaké peníze a celkem nezáleželo na tom, jestli z toho podnik něco bude mít. Ale šlo to do kytiček, asi nebyl vyšší zájem to vyšetřit.
Zdravím, TESLA (taky vznikla říkanka TE = technicky, SLA = slabá) a nejen ta, bylo určitě poznamenáná věcmi, který tu už padly, nebo byly zmíněny. Pokud se soudruhům něco nelíbilo, tak smolík. Pokud se to líbilo, tak to většinou nebylo patentově ošetřeno a zase smolík.
Jednou v TV běžela celá řada dokumentů z řady "Zašlapané projekty". Tam padaly takové věci a nápady, že jsme v nadsázce mohli vlastnit svět.
Podobná situace byla a je v Rusku, navenek si z ruské techniky dělali srandu, ale mnohdy byla na stejná úrovni či ještě výše než americká výroba. Problém byl záměr mít co nejméně znalé a vybavené obyvatele.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.