Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč byl nejen n. p. Tesla tak pozadu?

Od: if odpovědí: 51 změna:

Dobrý den, vím, že se nejedná o nejvhodnější kategorii poradny, nic vhodnejšího zde ale asi není. Teď už ale k mému datazu. Chtěl bych se zeptat, proč byl n. p. Tesla oproti téměř jakékoliv, v té době hlavně Německé konkuranci tak pozadu? A proč hardware a design všech výrobků této firmy vypadal tak, jako kdyby to někdo navrhnul a sestavil doma v garáži? Porovnejte si například jakékoliv autorádio tesla z 80. let s jakýmkoliv pořibližně stejně starým rádiem např. firmy Grundig. Ten rozdíl je obrovský.

Pro obranu ale musím dodat, že se nejedná jen o Teslu, ale i o firmy, jako je Škoda, Calex, Tatramat, Tatra, LIAZ, atd.

 

 

51 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

makk
hodnocení

6x

To by bylo na knihu, ale v zásadě:

1. Šikovných lidí bylo dost, ale nikdo je nezaplatil a nevytvořil jim podmínky.

2. Ředitelem podniku se člověk stával, když měl pár roků do důchodu a nový výrobek znamenal vždy riziko, problémy... a to on nechtěl. On to chtěl v klidu doklepat do důchodu, tedy nebyl zájem o pokrok.

3. Když už se stalo, že nějaká firma dělala špičkový výrobek, tak sláva, co mohlo šlo na export a peníze shrábnul stát, aby mohl dotovat ty prodělečné firmy. Takže proč si honit triko, když z toho nic nemám.

4. Vše bylo regulované (konec konců skoro to samé dnes dělá EU), takže Škoda měla za úkol dělat lidové vozy a nesměla přijít s motocyklem, sportovním autem...

5. Tak jako tak si nic jiného lidi nemohli koupit, nebyla konkurence. Na Škodovky byl pořadník a když na vás přišla řada, nemohli jste si vybrat ani barvu, natož vybavení. Tak proč vyvíjet něco nového, když to staré šlo na dračku.

6. Vývoj se plánoval celostátně. Vyvinout nový výrobek (třeba auto), na to jsou potřeba peníze a čas. Firma se nemohla rozhodnout, že udělá nový výrobek. O tom rozhodovali nahoře a přidělovali peníze na vývoj.

7. A pak milion drobných detailů. Např. konečně smíte vyvíjet nové auto, ale PAL dělá jen dva druhy světel (jedno kulaté, druhé hranaté) a z nich si musíte vybrat. Neexistuje vymyslet si speciální tvar světla. Pak to nemá vypadat jak udělaný v garáži, když pro sportovní verzi lidového auta (třeba Škoda 110R) musíte použít stejné světlo jako má Praga V3S.

Koukněte se na seriál "Inženýrská odysea" nebo "Zákony pohybu". Je to tam idealizované, ale ten princip jak to chodilo tam je.

Tak, tak, svatá pravda, i když velice stručná.

(večer to bylo delší čtení)

@makk: osobně bych před Vaše pravdivá slova, přidal ještě jeden bod a to hned jako první:

0. na 90% elektronických konstrukčních prvků, tedy od diskrétních součástek až po polovodiče, a také samozřejmě na technologii k jejich výrobě, bylo ze strany EHS velmi tvrdé embargo pro tzv. "východní blok", tedy pro tehdejší RVHP

 

hodnocení

3x
Kvalitní včetně vzhledu bylo hlavně na vývoz na Západ a do Sovětského svazu (například osobní Tatra, obráběcí stroje atd). Výroba pro domácí trh nesměla výrazně konkurovat sovětskému dovozu. Pak tu máme samozřejmě další věci jako nedostatek materiálu, peněz atd.

 

ben®
hodnocení

3x
avatar ben

Dobrý den, TEchnicky SLAbé - to se říkalo za bolševika. A jinak RVHP a rozhodování/nařízení SSSR, co a kde (ve kterém státě) se může vyrábět, plánovité hospodářství (pětiletky) s výrobou na sklad, malá ochota inovací a něco měnit, malý a nenáročný trh socialistických zemí, nedostatek valut na západní součástky a zmar čehokoliv pokrokového, resp. nebyl důvod k nějaké novátorské aktivitě. A když už se něco začalo prosazovat jako novinka, tak většinou zůstalo u prototypu (pro výstavu úspěchů socialismu). Zdravím!


doplněno 26.03.25 21:42: Pokud by to někoho zajímalo, tak v iVysílání je série Zašlapané projekty, kde zjistíte, oč naše společnost přišla kvůli bolševikům. Odkaz je na elektroniku.
ceskatelevize.cz/...

 

hodnocení

2x
avatar ferax

Šikovných lidí bylo vždy dost, ale chyběla inspirace a peníze.

Inspirace nechyběla - jenže pokud realizace nápadu byla finančně i technicky náročná a vyžadovala komponenty z druhé strany železné opony, nastala nutnost netradičních řešení ...

S tím si poradil třeba Družstevní agrokombinát Slušovice, který byl po sametu zlikvidován.

https://cs.wikipedia.org/wiki/JZD_Slu%C5%A1ovice

Naše firma zvažovala koupit počítače právě ze Slušovic. Byl jsem v tom buňkovém areálu, i v obchodním domě Kvadro (také z buněk) ...

aha

Slušovice si s ničím neporadily, to byla jen státem tolerovaná černota, takový komoušský veksl, tam fakt žádný počítač nevymysleli. Všechno ukradené a obšlehnuté nápady, třeba Didaktik byl jen obšlehnutý britský ZX Spectrum apod. Po revoluci nebyli zlikvidováni, ale zkrachovali protože to co oni tahat sem věci z dovozu mohl najednou každý.

Tak Didaktik ze Skalice byl naschvál klon Spectra... Ty klony vyráběl na světě tehdy kde kdo... A byl vyráběn z úplně jiných součástek... Obvod ULA byl nahrazený úplně jiným obvodem a i tehdy u Spectra poruchové pamět spolehlivějšíma... Prostě architektura byla trochu jiná...

 

2024
hodnocení

2x

Často asi Tesla pozadu byla. Nutno ale posuzovat věci z více pohledů.

Měl jsem tape deck Tesla SM261. Nahrávky na tomto tape decku i dnes hrají špičkově (přehrávané dnes na tape Decku Yamaha KX-690). Tesla měla horší mechaické části, dvířka...Ale třeba naladění a kalibrace byla špičková.

 

vedeni
hodnocení

2x

Protože komouši...

Pane xxxx, souhlasím s Vámi. Určitě někteří šikovní lidé tam byli, ale ...

Tak to určitě. Za všechno mohou komouši - a Babiš.

Proč proboha se vždy najde nějaký kretén, který do všeho cpe politiku?

Dovolím si poznamenat, že ani volný trh není samospásný.

vedeni

Ale ono čistě o politiku šlo. Znárodnění, odsunutí nepohodlnýho vedení na kopání uranu nebo aspoň do kotelny, místo nich loajální komanč a řízený centrálně podle ruskýho vzoru. Z a pár desítek let udělali z top průmyslový země banánistán. Nejhorší je že totálně zničili morálku lidí a to se s náma táhne dodnes, jsou tu furt komouši jen s převlečeným kabátem. Tim nemyslim Pavla, ten za svůj život prokázal víc než dostatečně že komouš neni (což komouše děsně žere, tak na něj vytahujou co nejvíc špíny, jen na něj nemaj nic jinýho než že byl v pravěku členem)

To bylo na začátku padesátých let. Koukněte se dál na mou zmínku o Slušovicích.

A myslíte, že je lepší loajální liberální multijedinec, centrálně řízený EU?

Jasně, komunisti vše podporovali...rozvoj atd...

proto úspěšnéí firmy dotovali ty špatné. Zisk jim sebrali, proč tedy se snažit, když za to mám stejně jako lepml.

Jedna vlaštovka...ale to již někdo zmínil.-.

 

petrm
hodnocení

2x

Takto dopadne ekonomika, když se plánuje na 5-15 let dopředu. Někdo zapomene naplánovat nějakou součástku (šroubek, vypínač, kabel...), firma, která tyto součástky potřebuje, tak je nemůže vyrábět, tak vyrábí zastaralé výrobky. Navíc se rozdělí plán do různých zemí. Stačí si poslechnout vyprávění vývojářů ze Škody MB, jak to dopadlo, když vyvinuli nový typ auta.

 

bear
hodnocení

2x

Protože totalitní režim. Nic z dovozu ani povědomí o novinkách. Otroci sovětského svazu. proto tak pozadu.

V německu už dávno jezdila auta s el. okny a klimou. U nás Š120.

 

hodnocení

1x
avatar amper

jako kdyby to někdo navrhnul a sestavil doma v garáži...

Přesně. Přesně tak to fungovalo. V letech 45-48 zavřeli komunisti pár (miliónů) lidí do garáže. Chytrý i hloupý, šikovný i nešikovný. No a teď jsi v garáži a máš postavit stroj. Z čeho ho postavíš? No, z toho, co je v tý garáži. Ono to bude fungovat. Bude to velký, nemotorný nevýkonný, ale když do toho dáš rozum, cit a zkušenosti, tak to nějak pojede. Ale s omezenejma zdrojema (peníze, suroviny, informace) to nikdy nebude ono. Občas se sice otevřou dveře do garáže a ty uvidíš ven, občas ti něco ukážou, ale se zdrojema z garáže to nemáš šanci vyrobit. A když se ti povede něco pěknýho, může taky přijít garážmistr a říct: Ne, tohle dělat nebudeš, protože Franta ve vedlejší garáži není ani chytrej, ani šikovnej, ale bude to dělat on...

 

km
hodnocení

1x

1/ už jste někdy slyšel o studené válce, železné oponě, sovětském bloku a komunismu? ...

2/ není to zcela tak jak píšete, u některých, někdy dokonce mnohých, výrobků se dá hovořit o kvalitním designu i o kvalitní technologii. mnohem větší problém byl nedostatek.

 

hodnocení

1x
Ono to taky souvisí s tím, že ten systém nebyl zaměřený na konzum. Na západě poptávka vedla ke kšeftům a vývoji, u nás poptávka vyvolávala vrásky na čelech komoušů. :) Všichni se chtěli mít dobře, ale taky chtěli mít v práci padla o půl třetí a většina to tak měla. Který zaměstnanec dnes může jít domů o půl třetí, že? A systém neměl páky, jak většinu (především tzv. THP, či pracující inteligenci) motivovat k vyšším výkonům. Systém se snažil třeba o dostupné a levné bydlení a bralo se jako katastrofa, když mladá rodina s děckem čekala na byt 3 roky (samozřejmě se lišilo podle města). Za jak dlouho se dnes mladá rodina dostane k bytu, ze kterého ji nikdo nemůže vyhodit, tedy by ho prakticky mohla považovat za svůj a kde by v přepočtu platila směšný nájem kolem 3000? Prostě je to něco za něco, máme cetky, ale jsou hůře dostupné, nebo dražší komodity, jako bydlenï, energie, voda.. Dále se systém snažil s těmito omezenými zdroji a motivačními možnostmi uspokojit co s nejmenšími náklady základní potřeby lidí. To znamenalo, že se vyráběl (budu přehánět) jeden druh auta, jeden druh televize, jeden druh rádia. jeden druh zubní pasty, jeden druh pracího prášku.. A tohoto zboží nebyl nadbytek, často i přímo nedostatek, takže se chtě nechtě šetřilo, tedy se nežilo konzumně, negeneroval každý tuny odpadu. Stejně tak systém nepotřeboval lidem zboží vnucovat, takže neprodával malé zboží ve velkých barevných plastových baleních. Tohle spousta lidí systému vyčítalo, jak nudně a úsporně balil výrobky a jaký je na západě ohromný výběr všeho a vše je krásně luxusně a barevně zabaleno. Jenže ono to vše něco stojí.
No a sotva jsme si konzumu pár let užili, co se nestalo, najednou už je prý konzum zase špatný, ty krásné plastové obaly zase zakážeme, zase se z vlastnění auta stane luxus pro bohaté a nakopou nás do MHD.. Prostě v mnoha ohledech nás nyní pod záminkou zeleného údělu chtějí vrátit zpět do toho, co bylo prý na socíku špatné..
Důvod je trochu jiný. Elity nás už nepotřebují a už se nás nebojí. No tak proč rozežranému dobytku nezkrátit řeťaz a nezmenšit žlab? Zbyde více pro elity, i té pěkné přírody. Vždyť lůza si dnes může dovolit zaplavovat a ničit i ta nejkrásnější místa na světě, to je potřeba zarazit.
doplněno 26.03.25 23:59: Co se týče vlastního bydlení. Tak v 80tkách, kdy byla průměrná mzda 3000 korun, stál například starší zachovalý domek 4+1 se zahradou v Újezdě u Brna 50 000 Kč a malý 2+1 bez zahrady 15 000 Kč. A nikdo je nechtěl koupit, protože to byla starost a závazek a ve státním paneláku bylo vše snažší, včetně topení a teplé vody. To máte jako by dnes stál ten domek pro rodinu nějakých 650 00, a ten domek k opravě něco přes 200 000. Mnozí by se o to porvali, protože dnes je hodnota těch domků víc jak 10x vyšší a pro většinu mimo možnosti. Tehdy o koupi těch domků uvažovala i moje máma samoživitelka s průměrným platem.. Navíc novomanželé tehdy mohli získat bezúročnou půjčku, zatímco dnes s hypotékou ten barák zaplatí několikrát.. Ale většina mladých už dnes na hypo už ani nedosáhne, tak je to nemusí mrzet.. :-P
doplněno 27.03.25 00:37: No a nějaká čísla, třeba v rekordním roce 1975 systém zkolaudoval dnes neuvěřitelných 96 000 bytů, které lidem fakticky zadarmo rozdal. Umíte si to dnes představit? Dále jsme tehdy z rozpočtu živili 10 x větší armádu. Na zbrojení šlo 6 % rozpočtu, to by náš současný rozpočet úplně položilo. Tedy logicky tyto prostředky chyběly jinde, mimo jiné právě v investicích do rozvoje elektroniky. Prostě bylo to i jiných prioritách.
Jak jsem psal o té nemožnosti motivovat "pracující inteligenci" k výkonům. V osmdesátkách jsem se v rámci praxe na škole dostal do VÚZT v Brně do laboratoře vývoje elektroniky. Naivně jsem těšil jsem se, jak konečně třeba trochu své schopnosti porovnám s praxí. No, 14 dní jsem tam třídil normy. :) Ale o to by nešlo, šlo o to, že tam pracovalo 4, nebo 5 lidí, kteří nedělali vůbec nic. Nepřeháním, vůbec nic. Ráno přišli, udělali si kafe a posnídali, popovídali, někdo si dělal něco svého, další si šel do města, někdo z nudy připájel na měříci kablíky pár upadených svorek.. Prostě dokonalá zašívárna. :)

Pane tomk, někteří jinde i pracovali, páč museli, tak jsme prosazovali, aby nic nedělali, že to bude pro firmu levnější.

smode2
Tomkk: výborně shrnuto, 100% souhlas. V praxi nejde o nic jiného než opět o tržní princip. Čeho je moc, to nemá hodnotu a stává se přebytečným odpadem který je třeba regulovat. Nyní je moc lidí a společnost vývojově už na úrovni, takže je třeba lidi omezovat, snižovat porodnost a zbytečně nepodporovat dlouhověkost. Zároveň zařídit nedostupnost bydlení aby se zbytečně moc nerodilo. Což se přesně děje. Až starší generace odejde a bude zase nedostatek lidí, zvedne se jejich cena na trhu, budou mít vyšší mzdy a cyklus začne znovu.

 

vernon
hodnocení

1x
Bez inovací není konkurenceschopné zboží. Pokud něco zaostává o 20 let, už se to nikdy nedožene. Není jak...

 

hodnocení

1x

Ono hodně věcí pro laika líbivého bylo ale taky levným elektrotechnickým šuntem... Lidem se to líbilo, moderní design, stříbrné obaly atd. Ale vevnitř třeba běžné kazeťáky měly mazání magnetem, stejnosměrnou předmagnetizaci atd. Ať už to byl v té době Nacioanal Panasonic nebo hlavně japonská elektronika. Odstředivou regulaci u motorků... Samozřejmě některé výrobky byly na špičkové úrovni... Ale Tesla to měla poctivě vyřešené. Spíše kulhal ten design... V té době ještě nebyl takový boom v součástkách a použivaly se běžné součstky.

Určitě v tomto hraje roli tržní hospodářství, neboť když není nic ničí, tak se i tak pracuje... Jenom je zajímavé, že je na Světě mnoho demokratických států s tržní ekonomikou, ale ve skutečnosti v tomto světě vládne jen několik států co by člověk spočítal na jedné ruce...

 

jiofa
hodnocení

0x

Tak nemáte tak docela pravdu, co se týče Tesla 50-70 léta. Gramofony na špičkové úrovni a docela i nějaká cena ze světové výstavy v Bruselu 58. Desing roněž hodnocen na vysoké úrovní proti konkurenci. Reprobedny Tesla špičkové. Design tranzistoráků předběhl svou dobu. První kufříkové gramo a další. Technologicky ano, pozadu s technologii určitě, ale produkt byl kvalitní a lampové výrobky v určité kategorii ještě dnes jsou ceněny víc než současné digitální.

Proč byl nejen n. p. Tesla tak pozadu?
Proč byl nejen n. p. Tesla tak pozadu? #2
Proč byl nejen n. p. Tesla tak pozadu? #3

Co dalšího? Největší tranzitorák?

Jasně, občas se něco povedlo.

jiofa

Pane milane: O elektroniku jsem se zajímal od roku 1960 a vím o čem mluvím. Dále sklo, Liaz, Tatra, traktory, elektr. lokomotivy, motocykly a další. Jistě, pokrok nebyl tak rychlý, ale kvalita zde byla, narozdíl od některých nynějších zahr. výrobků. Zase nedělejte z našich vývojářů ... Dále tryskové stavy, první na světě ...-.

jiofa

Lustry, nej na světě...

jiofa

Že to nebylo u nás většinou ke koupi by bylo samozřejmě na jinou debatu.

jiofa

A další přdám. Hudební nástroje dechové i kytary o klavírech ani nemluvě. Motocykl Jawa vám mohli v Japonsku utrhat ruce.

Zase nedělejte z našich vývojářů ****to mi něco podsouváte, co jsem nesdělil..

A co radary z Pardubic?

jiofa

No vidíte další, radary. Samozřejmě se západem jsme nemohli tehdá realizovat nápady. Ty technologie nám ani neprodali ani nedali a soudruzi ze SSSR by ani něco takového nedovolili. No a po revoluci se lecos rozjelo a lecos dobrého skončilo. Takový je život.

vedeni

Těch pár vlaštovek jaro nedělá.. Kde skončila ta slavná Jawa, Zetor.. Dobrý leda pro Indii protože to jelo furt.. Podobně kola, kde je Eska, Favorit, všchno to zaostalo v pravěku. Po revoluci komouši měli prostředky a kontakty, tak privatizovali, brali půjčky, tunelovali a tunelujou dodnes. A zase je tu pár vlaštovek kde to funguje, ale celkově to je pořád velká bída..

K těm gramofonům - dříve a muslím i nyní se na západě prodávaly pod značkami tamějších firem (Lenco, Dual). Takže musely být špičkové.

Tak ta výroba motorek skončila jednoduše proto, že napřed byly motorky náhradou drahého auta, ale cca od 50. až 60. let už bylo jasné, že každý by raději auto a motorka je spíš něco zbytného, pro zábavu. A zbytné věci reżim nepodporoval, takže utnul vývoj a fakticky jen ty motorky dovyráběl, dokud o ně byl zájem ve třetím světě. To byl celkem logický přirozený vývoj, ne nějaká zvůle. S auty to bylo o trochu lepší, ale ani tam nebylo nikdy cílem, aby každá rodina měla dvě auta jako dnes a aby města a vesnice vypadala jako jedno obří smrduté parkoviště.

Ostatně, kteří "kapitalističtí" evropští/britští výrobci motocyklů od šedesátek dál ve velkém vyráběli a přežili to, že motocykl zde přestal být běžným masovým dopravním prostředkem? Tohle souvisí se životní úrovní, kdy si ten, kdo potřebuje vlastní dopravní prostředek raději koupí auto, podnebím (12 měsíců v roce na motorce zde jezdili jem opravdu otrlí. Jo, byl jsem mezi nimi.) a třeba i přelidněností, když se do přelidněných asijských měst prostě 10 mega aut nevleze. Proto se výroba motorek v pozdějších letech udržela pouze v Asii, kde motocykl z výše uvedených důvodu ještě desítky let zůstal dopravním prostředkem pro masy a ne jen koníčkem pár pár nadšenců. O něco déle přežíval zájem o přesouvadla typu Babetta.
Takže ano, nostalgicky a se slzou v oku vzpomínáme na kdysi úspěšnou Jawu, ale ten zánik byl přirozený a logický, stejně jako že třeba před 100 lety zanikla výroba kočárů.

 

hodnocení

0x
Na a jakou pěknou kvalitní a moderní elektroniku vyrobenou v ČR, nebo EU si v obchodě můžete koupit dnes? Povídejte, přehánějte. :-D
A pokud se vám náhodou něco podaří najít, tak ještě vyřaďte ty smontované výrobky, které se neobejdou bez součástek a čipů z Asie, nebo USA. Nejspíš budete na nule. Takže můžeme otázku položit i jinak, jak to, že se v ČR dařilo před rokem 89 za zavřenými hranicemi vůbec něco vyrábět? ;)

O elektroniku ani tak nejde. To je spotřební zboží.

Ale sušené švestky z Čile nebo USA, česnek z Egypta ... to už je na pováženou.

aha

jak to, že se v ČR dařilo před rokem 89 za zavřenými hranicemi vůbec něco vyrábět?

To nevíš? Protože těm vyráběným šuntům chyběla konkurence kvalitního zboží ze zahraničí, tak se tu vyráběly šunty, lidi věděli že jsou to šunty, ale nic jiného jim nezbývalo, pokud se nedostali k těm pár kouskům z TUZEXU nebo od veksláků kterým mohli utrhat ruce. Pamatuju reportáže z tehdejší televize, dokonce i přes státní cenzuru tam mluvili o tom jak třeba u televizorů už z výroby vyjíždí většina zmetkových kusů, přesto se prodávaly, najděte si co byly tzv. partiové prodejny, nedostupnost náhradních dílů, tehdejší servis to byla kapitola sama pro sebe, no prostě socialismus..

 

riva
hodnocení

0x

Hlavně protože menší trh. Na to teď dojíždí i Amerika vůči Číně.

A můžeme to vidět i v jiných oblastech - v přírodě třeba přírodní výběr, který běžel v menší oddělené Austrálii pomaleji než jinde a proto se nedostal k savcům.

aha

Nedostal k savcům jo? *alene* A třeba klokan je podle vás ryba nebo pták?

 

hodnocení

0x

Z jednoduchej veci. Tým,že sme odmietli západný menový systém, kvoli tomu bola menová reforma, boli uvalené sankcie na celý blok pod záštitou ZSSR. Týkal,sa technologii,prístupu na trhy a všetko to ostatné. Takže sa vyvíjalo len to,čo sa dalo a na čo technologicky prišlo. Samozrejme k tomu prispelo aj podozrievanie šikovných a ich strach pred represáliami.

 

yarda1
hodnocení

0x

V jedné Tesle jsem pracoval.

Mně se třeba ještě za totality stalo, že jsem byl namočený v úkolu co řešili v jednom výzkumáku. Ten úkol se táhnul, z výzkumáku občas přijeli, jeden problém vyřešili, další dva nadělali a pak zase půl roku na nás neměli čas. Já jsem se začal bát, že to špatně skončí a já budu po ruce. Když jsem k nim jednou jel, do cestovní zprávy jsem napsal shrnutí, že by bylo potřeba uvážit zda má význam v řešení toho úkolu pokračovat, podle mého názoru který vychází z dosavadního průběhu prací, technické úrovně řešení (a ještě z něčeho co už jsem zapomněl) to význam nemá. I byl jsem povolán na kobereček k šéfovi, že to musím přepsat, protože on by někoho musel finančně postihnout. Protože účel to splnilo, šéf to vzal na vědomí, tak jsem to shrnutí opravil, jako že průběh prací na řešení úkolu budu sledovat a v potřebném rozsahu budu spolupracovat (nebo tak něco). I byl jsem opět povolán na kobereček k šéfovi, že to musím přepsat, protože papírově je ten úkol už úspěšně vyřešený. Tak jsem to shrnutí vymazal.
Krátce na to vypuknul plyšák v podniku se ustavilo Občanské Fórum a jako jeden z cílů si stanovilo přezkoumání spolupráce s tím výzkumákem (nebyl jsem jediný, kdo byl namočený ve "spolupráci" s oním výzkumákem, občas se stalo, že jsem strčil nos do jiné kanceláře a když jsem se tam o tom zmínil, nastalo mezi námi ovzduší plné pochopení a vzájemného porozumění, jak jsme začali svorně nadávat, co je to tam za L. E. mply a De Billy) - proslýchalo se, že náš ředitel měl nějaké techtle mechtle s ředitelem toho výzkumáku, potřeboval mu lifrovat nějaké peníze a celkem nezáleželo na tom, jestli z toho podnik něco bude mít. Ale šlo to do kytiček, asi nebyl vyšší zájem to vyšetřit.

 

hodnocení

0x

Mám strach, že s plánovaním a řízením z EU se budeme pomalu vracet zpátky do minulosti...

trtr

Zdravím, toto už probíhá, bohužel.*hi*

 

Áno pokrokom vedy je cúvanie späť,hlavne,že sa zarobilo. Typickým príkladom sú LED. Úspora na energii, no veľa odpadu potom,vyššia cena energie na výrobu, svietivosť klesá dosť razantne a hlavne neopraviteľne a cena drahšia ako obyčajnej žiarovky.

 

trtr
hodnocení

0x

Zdravím, TESLA (taky vznikla říkanka TE = technicky, SLA = slabá) a nejen ta, bylo určitě poznamenáná věcmi, který tu už padly, nebo byly zmíněny. Pokud se soudruhům něco nelíbilo, tak smolík. Pokud se to líbilo, tak to většinou nebylo patentově ošetřeno a zase smolík.

Jednou v TV běžela celá řada dokumentů z řady "Zašlapané projekty". Tam padaly takové věci a nápady, že jsme v nadsázce mohli vlastnit svět.

Podobná situace byla a je v Rusku, navenek si z ruské techniky dělali srandu, ale mnohdy byla na stejná úrovni či ještě výše než americká výroba. Problém byl záměr mít co nejméně znalé a vybavené obyvatele.

ben®

trtr - jsem potěšen, že jste zde poctivě četl můj příspěvek (včetně odkazu) .

 

hodnocení

0x
To mi připomnělo ten známý starý vtip, který koloval za socíku:
Škodovka vystavuje na zápaďáckým autosalonu. Seběhnou se k autu Němci, Američané, Japonci a auto nadšeně obdivují: "Úžasné! Fantastické! Dokonalé! A to jste dělal sám, nebo vám s tím někdo pomáhal?" :-D

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]