Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Udržovací proud olověného akumulátoru

Od: rumicek® odpovědí: 8 změna:
avatar rumicek

Dobrý den, jak velký má být udržovací proud olověné baterie? Já si matně pamatuji, že proud v mA se rovná kapacitě baterie v Ah děleno 2. Vůbec si ale nejsem jist, jestli to není jinak.

 

 

8 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

4x

Běžně se ve staré literatuře uvádí 1/1000C, což znamená že např. pro baterii 55Ah je vhodný udržovací proud cca 50-60mA a maximální udržovací napětí 13,8-14V. Já teď cpu do baterie zapojené v autě (odběrelektroniky v autě ±20mA) podomácku vyrobenou udržovačkou ze zvonkového trafa a jedné diody a díky měkkosti trafa to láduje do baterie asi cca 60mA a baterii to v pohodě udržuje v pohotovostním stavu kdykoliv natočit motor. Samozřejmě jednou za čas změřit napětí na baterii a hlídat množství elektrolytu zda neubývá ;)

 

111®
hodnocení

2x

Tady je něco skoda-club.net/...

 

hodnocení

2x

Já to taky vidím tak jak to tam píší předemnou... Klasický olověný akumulátor může mít samovybíjení cca až 1% denně... Což na akumulátoru 65Ah je dobíjet ho cca 28mA... A teď je druhé ale... Když budu dobíjet akumulátor cca 28mA, tak na odpojeném akumulátoru... Pokud na připojeném ve vozidle tak to vidím o cca 20-40 mA navíc... Viz spotřeba automobilu ve vypnutém stavu...

 

vernon
hodnocení

1x
Udržovací napětí je 13,7V. Proud zdroje libovolný, po nabití je prakticky nulový.
Ten tvůj vzoreček je blábol.
hodnocení

Není to blábol. Olověný akumulátor ztratí samovybíjením cca 20 % kapacity měsíčně. (U moderních akumulátorů je to nejspíš mnohem méně.) Takže měsíčně se musí do 100 Ah akumulátoru nabít cca 20 Ah, to je 20 / 30 = 0,67 Ah denně a 0,028 Ah za hodinu. No a to je stálý proud 28 mA.

Já si to pamatuji z vojny v 60. letech, kdy jsme konstruovali udržovací nabíječku pro cca 100 aut. A pamatuji si, že jsme laborovali se zapojením žárovičky v sérii tak, aby tekl stálý proud a žárovička svítila. Když zhasla, znamenalo to, že je problém s dobíjením nebo že odešel akumulátor. Jen jsem si nepamatoval, do jakého proudu jsme se trefovali. Zřejmě to byla kapacita akumulátoru v Ah dělená 4.

V 60tých letech měly všechny akumulátory zátky pro možnost doplnění elektrolytu. Dnešní akumulátory je nesmysl nabíjet proudovým zdrojem. Navíc při dnešních cenách el.energie příkon zdroje (trafo + žárovka) za několik měsíců může být větší jak hodnota udržovaného akumulátoru.
Chcete li počítat podle vzorečku tak musíte znát všechny proměnné včetně aktuálního stavu akumulátoru.

 

hodnocení

0x
avatar dabel

pokud uvažuješ si koupit či vyrobyt nákou udržovací nabíječku tak já si vyráběl udržovací nabíječku a ta dávala něco kolem 100mA

 

trtr
hodnocení

0x
Zdravím, hotový výrobek, např. idaran.cz/...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]