Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Baterie li-on..Bude po smrti?

Od: doutnak® odpovědí: 25 změna:
Ahoj,dostal jsem aku vrtačku Makita se třemi baterkami,které původní majitel vybil používáním a jelikož těmto věcem nerozumí, tak to prostě odložil a neřešil..Byly nové, než je vybil..Ale teď indikátor nehlásí ani jednu čárku..Nabíječku už nenašel..Budou baterky nutně po smrti,nebo je šance, že to přežily? Jde mi o to,zda má smysl kupovat nabíječku..Zatím jsem nenašel nikoho,kdo by mi jí na zkoušku půjčil..Netuším, jak dlouho je měl doma ve vybitém stavu..
doplněno 12.02.25 09:45: Objednal jsem originál nabíječku..Ale díky všem za rady..Pak dám vědět, zda to baterky přežily;)
doplněno 13.02.25 19:56: Nabíječka je doma..slabší a pomalejší verze-levnější..A hlásím, že dvě zze tří baterek jsou naživu;)

 

 

25 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

trtr
hodnocení

2x
Zdravím, buď sežeňte nabíječku, nebo někoho s laboratorním zdrojem a ten to oživí. Pokud máte rčení modely, šlo by to zkusit i skrze modelarskou nabíječku.

 

hodnocení

2x

Tu máte video,ako sa to robí. Princíp je rovnaký u všetkých značiek.


 

hodnocení

1x

Ten konektor je vývod z balanceru... Když rozmontuješ tu baterii, tak tam je deska plná elektroniky... Je to baterie co se používá v průmyslovém akunářadí. Baterie běžně po x cyklech a letech odcházejí... Prostě baterie...

Taky bych to viděl na balancer, pro nabíjecí proudy se mi zdá ten žlutý konektor moc subtilní. Tyhle baterie určitě neodešly cyklováním, neodešly ani vybitím, elektronika to nepustí do nadměrného vybití, nicméně pokud Li-ion baterka leží dlouhodobě ve vybitém stavu, tak značně trpí a může se stát, že ji nabíječka odmítne nabíjet. Osobně bych si tipnul, že baterky po nabití budou použitelné.

hodnocení

Co je to vlastně balancer?..Mám to nabít teda pomocí drátů z jiné nabíječky se stejným napětím?Na netu je spoustu videií, ale ptám se radši tady..zda někdo ví
Zjednodušeně takový omezovač napětí, obvod, který zajistí, nebo se o to aspoň snaží, rovnoměrné nabití všech článků.
Základní je odporový, ten na konci nabijeni malým proudem v řádu desítek miliampér vybíjí články, které už dosáhly plného napětí, což umožní, že ty míň nabitý se ještě chvíli dobíjí. Ale při rychlym nabíjení je to skoro nanic.
Pak je lepší kapacitní, ten neustále proudem i několika ampér "přelévá" šťávu ze silnějších článků do slabších, obrazně řečeno je rychle střídavě připojuje ke kondikum. Ten funguje v celým rozsahu napětí.

 

makyta
hodnocení

1x
Nevymyslejte kraviny a kupte nabijecku, aku budou v pohode. A pokud ne, tak koupite nove a k nim tu nabijecku stejne potrebujete. Vyrizeno.
Kdyby musel koupit baterku (spíš dvě) i nabíječku, tak se dostane dost vysoko nad cenu běžné akuvrtačky, která kutilovi zpravidla stačí.

tomkk® - máš pravdu, cena baterií převyšuje silně nad nákupem nové sady baterií i akučkou...

 

hodnocení

0x
Nepíšete, jak dlouho byly ponechány vybité. Napřed bych je změřil, a pak připojil na zdroj s proudovým omezezením, nebo ještě lépe rozmontoval a po jednom článku nabil univerzální nabíječkou. Bez tohoto procesu se vám může stát, že je bez přednabití nebude chtít origo nabíječka dobíjet, i kdyby byly životaschopné.
hodnocení

Já psal,že nevím, jak dlouho byly vybité..Do těchto věcí nedělám, tak se v tom nevyznám..Mám nabíječku se stejnou voltáží,ale nepatří k tomu..Můžu to nabít pomocí drátů, ale nevím jak zapojit, abych to nezkujvil;) Plus a mínus je označené, ale nejspíš slouží k odběru..Na nabití asi slouží žlutý konektor..nevím
Baterie li-on..Bude po smrti?
Baterie li-on..Bude po smrti? #2
Aspoň u noname čínský pilky s baterkama s paticí
záměnou s makitou jde nabíjení tou kratší čárkou vedle dlouhý plusovy, mínus je samozřejmě společnej. Ale pro oživení menším proudem bych klidně zkusil i ty dlouhý výstupní kontakty, možná jsou určeny obojetne pro nabíjení i vybíjení a i pokud by ne, tak výstupní mosfet bude mít ochrannou diodu, přes kterou proud do baterky, pozor, bez omezení, půjde.

 

hodnocení

0x
Pokud je vybil používáním, tak do ještě bezpečného stavu, kdy výstup odpojila bms. Ale pokud tak byly uskladneny roky, mohla je dorazit svým byť téměř neměřitelným odběrem, hranice mezi bezpečným vybitím a smrtí je dost tenká, stačí vybít už jen trochu...
Když není nabíječka, je po ruce aspoň nějakej zdroj kolem 20V? Vybitý baterce to neublíží a její bms probere k životu aspoň pro změření napětí. Neznám Makita baterky, ale předpokládám u nich bms plnohodnotnou, která zabrání i přebití, pak by bylo možné baterku nabít jakymkoli zdrojem minimálně 21V , třeba od akuvysavače a podobně.
hodnocení

Zdroj by byl..Ale mate mně ten žlutý konektor..Nevím teda,jak to připojit..A na jak dlouho..
To tak nevím. Kolik ma pinů? Dá se na nich něco naměřit? Že by byl pro balancování, jako to bývá třeba u modelářských packu?
hodnocení

Pinů je sedm..Zatím jsem to neměřil..Zkusím to

 

hodnocení

0x
avatar herd

bojím se, že pokud liion baterie je dlouho, víc jak půl roku nechaná vybitá , tak ji to zničí.

 

hodnocení

0x
Já myslím, že pude i ta třetí, jem potřebuje trošku postrčit z vnějšího zdroje. A všechny nechte na nabíječce ještě několik hodin poté, co nabíječka bude ukazovat nabito, ať se články vybalancují. Třeba celý den. Ale pod dohledem, když budete doma, ono to přece jen může něco udělat.
hodnocení

Jak postrčit tu mrtvou? Vzal jsem staré nabíječky na motorku 0,8A a autobaterie 12V 2,7A,ale ikdyž jsou staré, tak už poznají "mrtvolu" a prostě nic..Můžu to tam "naprat" na pár vteřin baterkou z auta? Nebo radši jen z motorky?

Naprat určitě ne. Já bych prvně měřil. Aku bych otevřel a voltmetrem obešel všechny články, abych věděl, jaké je na nich napětí. Pokud je na některých méně než cca 2,5 V, je potřeba je dobít aspoň cca k 3..3,3V, pak je nabíječka bude ochotna nabíjet.

Záleží, co máte k dispozici. Dá se to dělat zdrojem s proudovým omezením po jednom článku, nebo i celou baterii.. Pokud bych neměl nic takového, vzal bych aspoň transformátorovou autonabíječku a přes autožárovku třeba 5..10 Watt bych nabíjel celou baterii, tedy přes krajní kontakty celého packu. Toto by mohlo stačit jen pár minut, aby napětí na každém článku vylezllo dost vysoko, aby originální nabíječka byla ochotna akumulátor dobíjet. Lze to dělat i po jednom článku např. dalším plně nabitým článkem 18650 a opět s např. autožárovkou v sérii. Takto je potřeba postupně obejít všechny články, každý nabíjet třeba 1 minutu. (Nebo se dají místo jednoho článku 18650 použít třeba tři tužkovky v sérii.) Stále je potřeba být opatrný ,aby se někde něco nepřehřívalo, nebo nezkratovalo.

bery2
Co tak mám zkušenosti s oživováním možná už stovek článků, tak pokud je ještě v resuscitovatelnem stavu, stačí několikavteřinové nakopnutí 5A zdrojem, aby ho nabíječka vzala. Pokud nestačí a napětí hned po odpojení rychle padá, nemá smysl pokračovat, článek se už bude jen zahřívat a není zachranitelny. Jinak mám rád takové ty čínské moduly tp4056, které na rozdíl od "chytřejších" nabíječek neodmítnou podvybite články a malým proudem se je snaží probrat, například jsem 3 nacpal do odpálené nabíječky typu ImaxB3 a paráda, prostě pokud je šance nabít, tak nabije cokoli.
A ohledně balancování, balancery za pár korun už jsem přidával do různých packů, ale u dvou čínskych akupilek za 7 stovek jsem to (kromě výměny článků za modelářské) vylepšil ještě doplněním odporu, který i po ukončení nabíjení do baterky dál krmí asi 30mA, což 60mA balancer zvládne protopit a všechny články se až do odpojení nabíječky srovnávají.

 

Ano, pokud pokud o pokusu článek dobít na něm napětí rychle padá, tak už je po něm. To pak většinou stejně znemožní ten postup povytáhnout napětí před strčením do nabíječky, protože to napětí často klesne rychleji, než to člověk sihne přepojit. Takový článek už nemá smysl oživovat. Naopak nabíjen( už může být nebezpečné.
hodnocení

Díky za rady..Tu poslední někomu daruju,ať si kutí ;) Rozebírat jí nebudu..Hrabu se v lecčem,ale tohle jde nějak mimo mně. Navíc jsem nedávno viděl, co to dokáže..Soused kutil právě aku a během pár vteřin propálená podlaha..v mžiku

Pokud je to 18V akumulátor, tak podvybitý může mít kolem 12V, čili na oživení by stačilo něco mírně přes 14V. Já mám regulovatelný zdroj, ale kdybych neměl, tak mám zásuvkový adaptér 12V, k němu do série bych připojil dvojici NiMH tužkových článků a na půl hodiny to připojil na výstupní kontakty baterky. To by ji mělo oživit.
Samozřejmě je třeba opatrnost, nicméně v současnosti se používají poněkud méně hořlavé lionky než ty typy pár let zpátky.

No, mně nedávno jedna 18650 ošklivě vybuchla v nabíječce Litokala. Jak malý granát, plech roztrhaný, nabíječka mechanicky poškozená. A to baterka nebyla nijak problematická, ale byla to nějaká noname ze svítilny. Nabíječka má mezi šachtami termistory, ale nepomohlo to.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]