Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
dnes jsem zahlédl článek: novinky.cz/...
Píšou tam že ten člověk s baterií manipuloval, došlo ke zkratu a baterie vybuchla. Co si mám pod tím představit? To jako jí zkratoval nějakým drátem, tedy + proti - nebo jak k tomu mohlo dojít? Díky.
Přesně. Tak už víme, jak moc jsou elektromobily bezpečné, je to super, hlavně ten dokonalý termomanagement baterie, už jsme tady četli jak Jágra zachránil EV od smrti díky tuhosti konstrukce a zejména baterie, která tvoří něco jako ochranný štít. A co teprve takový Cybertuck, to je přece skoro obrněnec, jak Musk demonstroval, to auto má nerozbitná okna, je to velká těžká bedna železa, bezpečnost sama. Zřejě proto při celkem banální nehode v něm zemřeli (schválně nepíšu uhořeli, protože ta auta přece nehoří - díky tomu -no - no termomanagementu)
Taková baterie musí mít u sebe elektroniku pro bezpečnost. Ta elektronika je napojená na ono + a - a hlídá podmínky nabíjení, vybíjení, teploty baterie. Z elektroniky, vede + a -, které se používá v zařízení, pokud se zde "vyzktatuje", tedy spojí + a - velmi nízkým odporem, elektronika obvod rozpojí a nic se nestane. Když by jsme vyzkratovali + a - přímo u baterie, bez pojistky, bez ochranné elektroniky, tekl by proud úměrný odporu obvodu, protože měděné vodiče mívají nizký odpor, uplatňuje se zde vnitřní odpor baterie, který je vlastně v sérii s vodiči. Začne se uvolňovat velké množství tepla, vodičum se může tavit izolace, baterie samotná se enormně zahřívá. Lithiové baterie na tohle reagují vytvářením plynu, který deformuje baterii a následně unikne z pouzdra baterie a protože je horlavý často hoří a zapaluje vše co jde okolo. Pokud plyn nechytne, je to hustý, neprůhledný štiplavý kouř ve velkém množství. Lithiové baterie taky reagují kromě zkratu na narušení pouzdra a kontakt s kyslíkem, baterie se tzv. nafoukne, většinou to nafouknutím, nebo varovným začouděním končí, občas si ale způsobí deformací vlastní zkrat uvnitř se vší parádou výše.
Na YT mate plno videii, kde sa skratuje niekde na betone na dvore len jeden clanok 18 650, akych je v elektro naradi 5 a viac ks a v bicykli aj 40 ks. Hori to a vybuchuje.
Clanok sa vyraba bez ochran, ochrany su zabudovane v aku packu alebo v pripade jedneho clanku su pridane ako maly plosny spoj na jeden z kontaktov.
Jde o to, že Li-Ion i Li-pol baterie jsou sice výbornými zdroji energie s mnoha pozitivními vlastnostmi, ale přes všechen technologický pokrok nejsou zcela bezpečné.
Samozřejmě, novináři si rádi přisadí a ještě raději zveličují, takže v praxi nedojde k explozi, dojde k prudkému zahoření. Ovšem dnes je moderní zase naopak tvrdit, že jde o zcela bezpečnou a zvládnutou technologii a není se čeho obávat. Pravda je, jak už to bývá, někde uprostřed.
Pro představu - jsem modelář, zažil jsem nástup těchto baterií v modelařině. Tehdy jsme využívali Li-Ion z NTB, i tehdy horkou novinku Li-Pol - tzv pytlíky. Oba druhy baterií uměly při nevhodné manipulaci, nebo nabíjení vzplanout, často za značného vývinu plynů, což v praxi vypadalo tak, že baterka vyletěla jako raketa a zalétla třeba pod gauč. Proto jsme tehdy odlévali betonové schránky, do kterých se baterie umísťovaly při nabíjení a ty dokázaly požáru předejít. A to se bavíme o dvou - tří článcích 18650.
Ano, z dnešního pohledu jsme jednali předposr*ně. Dnes lidé v klidu nabíjí doma na gauči a bez dozoru akumulátory do elektrokol či elektrokolobrnd, které obsahují daleko více článků a myslí si, že je vše OK. Stejně jako spí s nabíjejícím se mobilem pod polštářem a pod. Přece je vše bezpečné, že? I zde máme rádce, který zarytě přesvědčuje o naprosté bezpečnosti a nehořlavosti zejména elektromobilů. Ale praxe a zkušenost hovoří jinak. Ne že by elektroauta hořely víc než spalováky - ale prostě Lithium neuhasíte tak snadno, jako hořící benzín. A čím víc Lithia, tím, pochopitelně hůř. Ale pozor - i mrňavá baterka v mobilu dokáže vyrobit poměrně hodně veselí, nemá cenu zabíhat do všech historicky zdokumentovaných požárů - stačí jen nedávný případ, kdy se kvůli blafnutému mobilu musel nouzově vrátit na letiště Boeing plný lidí . Ostatně - i v článku se uvádí, že k podobnému incidentu dochází v letadlech více než jednou týdně. idnes.cz/...
Tož tolik asi k tématu bezpečnosti Li baterií .
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.