Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Zkrat lithiové baterie a vyhořelý byt

Od: ukol odpovědí: 11 změna:

Dobrý den,

dnes jsem zahlédl článek: novinky.cz/...

Píšou tam že ten člověk s baterií manipuloval, došlo ke zkratu a baterie vybuchla. Co si mám pod tím představit? To jako jí zkratoval nějakým drátem, tedy + proti - nebo jak k tomu mohlo dojít? Díky.

 

 

11 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x
avatar stir
Promon myslí nejspíš mě, to je jasné. To že elektromobily hoří daleko méně je jasné, nicméně se často zmiňují nesmyslné kubíky vody na zchlazení jedné baterie, už se ale nezmiňují kubíky vody na uhašení násobně více spalovacích aut a co víc, už žádný článek vůbec záměrně neuvádí výjezdy hasičů, kterých jsou řádově vyšší než v případě nehody elektrického vozu. Hasiči jezdí ke každé nehodě spalovacích aut, i když nehoří, poněvadž musí zajistit úniky paliv či olejů , zajistit vyčištění kontaminované půdy či vody. Tohle u ev není třeba , poněvadž nic neteče, nemá co , baterie zvládnou i těžké nehody a samy se odpojí. Takže si řekněme narovinu, že ty výjezdy hasičů jsou tedy ekonomicky nákladné a toto všechno platí každý majitel auta v pojištění vozu. Proč tedy elektromobil hoří méně často než koloběžka či ekolo nebo telefon? Protože má dokonalý termomanagement baterie, který hlídá teplotu baterie a když už je nějaký článek příliš od odchylky, jednoduše ho vyzkratují a tento se již dál nepoužívá. Toto byl i případ toho shořelého jaguaru, která ale toto ještě neměla a proto byly jaguáry s těmito bateriemi na svolavačkách k výměně baterie kvůli výrobní vadě. Nicméně ten jaguára už si uměl zavolat pomoc sám, kvůli zvýšené teplotě článku, ještě než začalo hořet. Každopádně jeden shořelý elektrický jaguár je velké téma, to že ve stejné době v Praze hořely další čtyři spalováky se už nepsalo a ani se nikde nepíše, kolik těch spalovacích aut shořelo od té doby dodnes. No v průměru je to šest shořelých spalovacích aut denně, což ve srovnání s jedním ev asi nic neznamená:) To bylo výjezdů hasičů jen k hořícím vozům za peníze, které platíme v pojistkách.
Koloběžka ani kola toto neumí, navíc trpí vysokými vibracemi a hlavně netěsností, kde vlhkost dělá také problémy. V jiné otázce jsem tady zmiňoval že mobily by se neměly často nabijet do sta procent a vysokým výkonem, protože může docházet ke zvýšení teploty. Největší problém je, že lidé nabíjí své mobily zvláště v noci, mobil je za hodinu nebo i dříve nabitý do plna a do rána připojený k nabíječce, takže se neustále udržuje na sto procentech několik hodin. Mobil stačí nabít do stovky jednou měsíčně, aby si pamatoval svoje rozmezí. Nabíjení do stovky zkracuje životnost, to stejně rychlonabíjení, takže baterie dost trpí a může se stát jako synovcovi, že se mu baterie nafoukla a mobil byl kaput, celý se otevřel a mohl být rád že mu nebouchl, protože má v pokoji nakoupenou zásobu různých petard a dělobuchů. Ono i mnohdy stačí nechat plně nabitý mobil někde na stole, kde svítí sluníčko nebo i v autě. Kola nebo koloběžky nabíjet třeba to 80% a do stovky dobít potom krátce před použitím. Při déletrvajícím nepoužívaní stačí baterii udržovat na 40% v chladu někde ve sklepě. Ono se člověk často dočte v návodu baterii několikrát za zimu dobít do stovky, ale to je blbost, to platí jen u olověných baterií.

Přesně. Tak už víme, jak moc jsou elektromobily bezpečné, je to super, hlavně ten dokonalý termomanagement baterie, už jsme tady četli jak Jágra zachránil EV od smrti díky tuhosti konstrukce a zejména baterie, která tvoří něco jako ochranný štít. A co teprve takový Cybertuck, to je přece skoro obrněnec, jak Musk demonstroval, to auto má nerozbitná okna, je to velká těžká bedna železa, bezpečnost sama. Zřejě proto při celkem banální nehode v něm zemřeli (schválně nepíšu uhořeli, protože ta auta přece nehoří - díky tomu -no - no termomanagementu)

jalopnik.com/...

Jen doplním, že už i systémy telefonů se začínají k baterkám chovat lépe. Pokud večer připojím mobil k nabíječce, nabije se jen na 80% a zbytek se začne dobíjet v tolik hodin, aby při budíku měl 100%.

 

kmet
hodnocení

2x

Taková baterie musí mít u sebe elektroniku pro bezpečnost. Ta elektronika je napojená na ono + a - a hlídá podmínky nabíjení, vybíjení, teploty baterie. Z elektroniky, vede + a -, které se používá v zařízení, pokud se zde "vyzktatuje", tedy spojí + a - velmi nízkým odporem, elektronika obvod rozpojí a nic se nestane. Když by jsme vyzkratovali + a - přímo u baterie, bez pojistky, bez ochranné elektroniky, tekl by proud úměrný odporu obvodu, protože měděné vodiče mívají nizký odpor, uplatňuje se zde vnitřní odpor baterie, který je vlastně v sérii s vodiči. Začne se uvolňovat velké množství tepla, vodičum se může tavit izolace, baterie samotná se enormně zahřívá. Lithiové baterie na tohle reagují vytvářením plynu, který deformuje baterii a následně unikne z pouzdra baterie a protože je horlavý často hoří a zapaluje vše co jde okolo. Pokud plyn nechytne, je to hustý, neprůhledný štiplavý kouř ve velkém množství. Lithiové baterie taky reagují kromě zkratu na narušení pouzdra a kontakt s kyslíkem, baterie se tzv. nafoukne, většinou to nafouknutím, nebo varovným začouděním končí, občas si ale způsobí deformací vlastní zkrat uvnitř se vší parádou výše.

 

hodnocení

0x

Na YT mate plno videii, kde sa skratuje niekde na betone na dvore len jeden clanok 18 650, akych je v elektro naradi 5 a viac ks a v bicykli aj 40 ks. Hori to a vybuchuje.

Clanok sa vyraba bez ochran, ochrany su zabudovane v aku packu alebo v pripade jedneho clanku su pridane ako maly plosny spoj na jeden z kontaktov.

bear

Není tak úplně pravda. Články třeba zmíněný 18650 se dělá i s PCM ochranou přímo u pólu.

Viz.:

tme.eu/...

 

hugon
hodnocení

0x

Jednoduše. Špatně nasazený kosmodisk.

 

hodnocení

0x
avatar promon

Jde o to, že Li-Ion i Li-pol baterie jsou sice výbornými zdroji energie s mnoha pozitivními vlastnostmi, ale přes všechen technologický pokrok nejsou zcela bezpečné.

Samozřejmě, novináři si rádi přisadí a ještě raději zveličují, takže v praxi nedojde k explozi, dojde k prudkému zahoření. Ovšem dnes je moderní zase naopak tvrdit, že jde o zcela bezpečnou a zvládnutou technologii a není se čeho obávat. Pravda je, jak už to bývá, někde uprostřed.

Pro představu - jsem modelář, zažil jsem nástup těchto baterií v modelařině. Tehdy jsme využívali Li-Ion z NTB, i tehdy horkou novinku Li-Pol - tzv pytlíky. Oba druhy baterií uměly při nevhodné manipulaci, nebo nabíjení vzplanout, často za značného vývinu plynů, což v praxi vypadalo tak, že baterka vyletěla jako raketa a zalétla třeba pod gauč. Proto jsme tehdy odlévali betonové schránky, do kterých se baterie umísťovaly při nabíjení a ty dokázaly požáru předejít. A to se bavíme o dvou - tří článcích 18650.

Ano, z dnešního pohledu jsme jednali předposr*ně. Dnes lidé v klidu nabíjí doma na gauči a bez dozoru akumulátory do elektrokol či elektrokolobrnd, které obsahují daleko více článků a myslí si, že je vše OK. Stejně jako spí s nabíjejícím se mobilem pod polštářem a pod. Přece je vše bezpečné, že? I zde máme rádce, který zarytě přesvědčuje o naprosté bezpečnosti a nehořlavosti zejména elektromobilů. Ale praxe a zkušenost hovoří jinak. Ne že by elektroauta hořely víc než spalováky - ale prostě Lithium neuhasíte tak snadno, jako hořící benzín. A čím víc Lithia, tím, pochopitelně hůř. Ale pozor - i mrňavá baterka v mobilu dokáže vyrobit poměrně hodně veselí, nemá cenu zabíhat do všech historicky zdokumentovaných požárů - stačí jen nedávný případ, kdy se kvůli blafnutému mobilu musel nouzově vrátit na letiště Boeing plný lidí . Ostatně - i v článku se uvádí, že k podobnému incidentu dochází v letadlech více než jednou týdně. idnes.cz/...

Tož tolik asi k tématu bezpečnosti Li baterií .

V našem dětském pokoji lze na koberci nalézt opravované místo po požáru IPadu. Popálené ruce se dceři už zahojily. IPad blafnul na origo nabíječce v noci.

 

hodnocení

0x
Mohlo se jednalo se jednat třeba o článek vybraný z akupacku s nabodovanými plechovými vývody. Takový vývod se na plášť baterie zkratuje snadno, zvlášť pokud při demontáži dotyčný poškodil, nebo odstranil izolační disk. No a vůbec, píšou, že baterie byla s dalším harampádím v bedně, tam nejspíš byla spousta kovových součástek.

 

hodnocení

0x
Vodivé spojení +a-. Uvolnilo se hodně tepla a v článku začala chemická reakce. U lion akumulátorů je problém že obsahují v sobě jak palivo tak i oxidační činidlo, proto nejdou uhasit. Od jednoho článku začnou hořet posléze okolní články.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]