Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč nesmí baterie do letadla a mobil vypnout?

Od: ln odpovědí: 6 změna:

Ahoj, mohl by mi někdo, prosím, vysvětlit, proč nesmím mít lithiovou baterii, což je napřílad powerbanka, v odbaveném zavazadle? ono to může nějak vybuchnout? Ale přitom ji můžu mít naopak v říručním zavazadle, či kabinovém, tak nechápu, proč nemůže být ve velkém kufru, kde by se snad nic nestalo?

A druhý dotaz - proč je důležité mít mobil během letu vypnutý nebo celou dobu v režimu letadlo, a co by se stalo, kdybych to nedodržoval... a kolik lidí myslíte, že to nedodržuje v reálu? Nebo to stewardi poznají a hlídají, aby to lidi nezapínali? Mají na to nějaký radar? Předpokládám, že to může třeba rušit elektroniku a signál v letadle, no ale taky nevím jak a proč...

děkuju!

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

7x
avatar arne1

1) baterie v zavazadle je problém, protože při hoření se to nedá rychle zjistit a eliminovat (je to nepřístupné). V kabině je možnost to zlikvidovat.

2) telefon vypnutý být nemusí, jen pro start / přistání pro jistotu požadují letecký režim. MImo tyto dvě části letu můžete normálně používat, však také spousta létadel má lokální WiFi kde se můžete koukat na trasu letu nebo na nějaé filmy z jejich filmotéky. A to nemám na mysli nějaké superaerolinky, ale i ty naše běžné.

 

ml1
hodnocení

1x

Lithiové baterky v čínském provedení rády hoří a blbě se hasí. Pokud baterka chytne v letadle v kabině, je docela slušná šance požár zvládnout už v počátku. Pokud chytne v zavazadlovém prostoru, je to bez šance, o požáru se ví až když už je neuhasitelný. S tím souvisí i to omezení kapacity. Věří se, že požár baterie do těch 100 Wh by se měl zvládnout (asi to neni jen víra, asi je to podložené nějakými testy).

Byl jsem přítomen jedné takové demonstraci výbuchu lithiového akumulátoru (jeden článek zhruba velikosti cihly) a zrovna na téhle demonstraci to vypadalo docela pohodově. (Ovšem i podle člověka ("soptíka"), který to předváděl to většinou tak poklidné nebývá.) Okolo hasiči ze široka daleka, kdyby se něco dělo (nebo možná aby se něco přiučili), my přihlížejíjící asi ze dvoumetrové vzdálenosti. Bezprostředně u baterie v neprůstřelném obleku "soptík" a jeho asistent. Baterie byla přivedená k výbuchu přebíjením. Samotný výbuch vypadal pokojně, nejdřív takové upšouknutí, to povolil přetlakový ventil, ale tím to nekončilo, nabíjelo se dál, pak vyšlehnul plamen, ale taky nic moc, točil jsem to na kameru a při 30 fps byl ten plamen jen na dvou okénkách. Ale baterie postavená na louce na nehořlavé podložce (teplota baterie ke konci toho experimentu byla 300 nebo možná víc) je něco jiného než mnoho baterií někde naskládaných třeba v kufru elektromobilu (nemluvě o letadle).

Pokud jde o rušení, letecké přístroje mohou být rušené mobilním signálem. Ne ty současné, ty už musí s mobily počítat, ale létají letadla s přístroji z dob před mobilizací. Ale ani ty současn nejsou úplně imunní. A aby toho nebylo málo, tak se začlo říkat, že to ruší i přístroje ve vlaku. Svého času se na mobily sváděly nějaké poruchy v Elefantech, tak to vypadalo, že se nebude smět telefonovat ani ve vlaku. Ale nějak to utichlo.

 

kmet
hodnocení

0x

Jen se rozhlédni po letadle, každý druhý má bezdrátová sluchadla, všichni to ví a neřeší, nestane se vůbec nic.

 

ukraj
hodnocení

0x

A věděli byste, z čeho samotný název režim letadlo znamená? Opravdu ten symbol je přežitek. Dokonce i ikonku to má letadlo

Já mám spíš teorii, že je připodobnění , jako když jsem v letadle(v době ,kdy aerolinky nesuplovaly signál): nikam si nezavolám, nikde žádná wifi,

 

lalla
hodnocení

0x

Powerbanku muzete mit tusim do kapacity 100 Wh?

100 Wh. Při napětí 3.7V se jedná 27027 mAh. Na větší powerbanky pak existují různá omezení.

Režim letadlo vypíná všechny aktivní vysílací prvky v telefonu, takže GPS, která pouze příjímá, zůstává aktivní ...

Je to proto, aby vysílání mobilu (vysílají technologie GSM, bluetooth, wifi, NFC) neovlivnilo přístroje v letadlu. Dnes už by měly být ty přístroje odolné, ale jeden nikdy neví. To se taky jednou stalo, že nějaký šprýmař se napojil na Letadlový info tainment A teď nevím jestli tím přímo shodil letadlo a nebo jenom způsobil vážné problémy a havárku, bylo to v Leteckých katastrofách...

 

hodnocení

0x

1) V zavazadlovém prostoru se během letu hodně snižuje tlak. Pokud není baterie v úplně perfektním stavu, může zvětšit svůj objem nebo prasknout a začít hořet, ale tam by se k tomu nikdo nedostal. Vyjeďte si někdy s mobilem třeba někam do 3500m nad mořem a uvidíte, co Vám bude mobil dělat. V kabině klesá tlak také, ale mnohem méně a navíc je zařízení pod dohledem a dá se to nějak řešit hned.
2) Obecně mohou mobily rušit signál ostatních palubních přístrojů, prokazatelně rušily některé typy palubních displayů v době, kdy mobilní telefony se začaly ve velkém používat. Dnes se používají jiné typy displayů (u nových letadel, u starších ještě mohou být ty staré) a je to spíš preventivní opatření. Stejně tam nahoře není signál, tak proč to nevypnout... Článek zde: techfocus.cz/...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]