Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Porucha nabíjačky autobatérii

Od: slavco31® odpovědí: 23 změna:

Dobrý večer, chcem sa opýtať na poruchu nabíjačky pre autobatérie. Jedná sa o starú nabíjačku,pomenovanú ako sélenový usmerňovač. Je na 6 V a 12 V. Teraz o príčine poruchy. AK zmerám napätie na prázdno na výstupe,tak je tam cca 15-16 voltov. Po pripojení na batériu napätie klesne na 12,2 V a tým pádom batériu nenabíja. Odskúšané aj na inej batérii a robí to iste. Porucha sa stala zrazu, pri potrebe nabíjania,odstavená bola funkčná. Kde hľadať chybu. A nie nechcem ju vyhodiť na zberný dvor,ale opraviť.


doplněno 18.05.24 22:58:

Tak dnes sa mi podarilo dostať k oprave. Po meraní,ktoré mi tu boli dopručené, bol zistený úbytok napätia na prepínači 6 / 12 V. Po rozobratí a vyčistení prepínača, nabíjačka nabíja tak ako predtým. Pre objasnenie sa ešte pýtam. Na výstupe z trafa je 10,5 V striedavých. To po usmernení cez selénový usmerňovač stúpne napätie na cca 15 V jednosmerných? V obvode je ešte drôtový odpor.

 

 

23 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

6x

To je v pořádku. Baterie má menší vnitřní odpor než nabíječka. Pro zjištění funkce je potřeba měřit proud.

kenav

Stačí žarovka z auta.zda ji nabijecka rozsvítí ,pokud ne hledej v nabíječe asi ten selen

hodnocení

V poriadku to nie je, nikdy to tak nerobilo,ak som napojil nabíjačku ku baterke,tak vždy to napätie bolo cca 15 V a postupne klesalo až na 12,9 V,čo bolo plné nabitie batérie,ktoré sa potom ustálilo na 12,7 V. Ani po 12 hodinách nabíjania to napätie nestupne. Nabíjačka dáva len toľko,koľko je napätie na baterke.

hodnocení

Kenav,dobre,spravím ten test so žiarovkou.

To, co popisujete, není obvyklé. Aby po připojení nabíječky stouplo napětí na 15 V, musel by být vnitřní odpor nabíječky menší než baterie, což je u zdravého olověného akumulátoru vyloučené. Muselo tedy jít o baterii vadnou, hluboce vybitou nebo o chybu měření. Pro ověření funkce nabíječky není důležité napětí při nabíjení, ale proud. Připojení žárovky je také dobrý způsob.

hodnocení

Napätie na prázdno je cca 15 V po napojení klesne,čo nerobilo. Vyskušané na troch baterkách,z nich sú dve na 100 % funkčné a boli udržiavané nabité tou nabíjačkou a pri pripojení bolo napätie podobné ako na aute cez 14 V. Test so žiarovkou : žiarovka sa normálne rozsvietila o príkone 45 W čo je odber 3,45 A. Otázkou je prečo klesne napätie po pripojení na baterku?

Protože baterie má nižší vnitřní odpor než nabíječka. Dřív jste nejspíš nabíjel hluboce vybité nebo vadné baterie, které měly vnitřní odpor větší. Mohlo jít také o chybu měření. Teď je to v pořádku.

 

hodnocení

2x
Začal bych u toho selenovyho usměrňovače. A možná i skončil a nahradil ho křemíkem. Akorát by o něco vzrostlo napětí, takže bych rovnou doplnil nějakou regulaci, třeba tyristorovou napěťovou mám rád. A jak dlouho se nepoužívala? Selen snad může potřebovat po delší době "naformátovat" provozem, jsem myslím někde pochytil. A nebo je tam prostě jen někde studenak, stejně jako u nějaký takový nabíječky, co se mi před časem dostala na opravu, taky davala jen napětí bez proudu, už jsem ji chtěl překopat a ono stačilo propájet, jen už si nevybavuju, co konkrétně.
hodnocení

Nabíjačka bola použitá pred zistením poruchy asi pred 3 týždňami a všetko bolo OK. Na výrobu usmerňovača a regulácie si netrúfam, To by som akurát poletoval niejakú stavebnicu.

 

hodnocení

0x
Selenový usměrňovač už nebude funkční, prostě stáří a degradace.
Náhrada za diody není jednoduchá, protože dioda má jinou charakteristiku. Je třeba omezovač nabíjecího proudu, třeba autožárovku nebo rezistor.
Pro vas to znamená že současný stav má hodnotu výkupu ve sběrných surovinách a zprovoznit nabíječku je vyvinout a vyrobit nový výrobek. Pokud nemáte potřebné znalosti elektrotechniky tak levnější je koupit novou.
hodnocení

Kvoli tomu,že je to trafo nabíjačka ju nechcem vyhodiť, mám zo šrotu ešte torza,takej nabíjačky kde sú seleny. Prípadný postup opravy by mi pomohol. Ak nájdem,tak sem vložím el. schéma.

ml1

Když jsme tohle opravovali ve škole, tak se tam na omezení proudu dávala tlumivka (myslím že na primáru). Tehdy jsme navíjeli trafo (bylo vyhořelé), vyměňovali selénové desky za usměrňovač (ty desky byly ohromné, usměrňovač byla taková malá kostička) a právě vyráběli tu tlumivku. Ale to byl nějaký vrak, ohromná železná krabice v ní ohromné trafo a selénové bloky plus nějaké další věci (voltmetr, ampérmetr, žárovka, přepínač...bylo to docela monstrum). Podle toho, co dneska znám, by se dalo trafo navrhnout s měkčí charakteristikou (menší sycení) a tlumivka by nebyla potřeba, no ale když se namotá trafo přesně podle původního, tak co s tím nadělat.

Tady bych začal kontrolou spojů, jestli je tam přepínač, může být zkorodovaný (to by stačilo několikrát přepnout tam a zpátky). Ty selénové usměrňovače bývaly docela trvanlivé.

Myslím, že pokud je v pořádku trafo, tak to má minimálně hodnotu toho trafa. Usměrňovač se dá koupit hotový, ale je tu právě ta nevýhoda odlišné charakteristiky (což většinou je dobře, ale zrovna tady to může vadit, pokud se omezení proudu spolehá na odpor usměrňovače).

Seleny mají omezenou životnost, nové ani nevim že by se vyráběly.
Pořád platí to co jsem psal, kdo tomu nerozumí tak to musí nechat opravit od někoho kdo tomu rozumí a ten to nebude dělat z nudy ale za peníze.

 

hodnocení

0x
Můžete to odpojené od sítě otevřít a zavrtět unvitř dráty, jestli se něco neuvolnilo. Taky pobiskou v pouzdře, jestli má.
Jinak s náhradou je trošku potíž, lepší charakteristiky dobíjení mívají "chytré" nabíječky. Jenže mají jednu nectnost, a to že často odmítnou nabíjet akumulátor vybitý např. pod 9 V. Takže je fajn mít doma jak starou hloupou, kterou se baterie bobije ke 12 V, tak chytrou, na kterou se pak se přepojí.
Varuji před kvalitou těch levnějších hloupých nabíječek tvaru malého černého plastového kufříku.

 

111®
hodnocení

0x
Na jedné desce by mel být úbytek kolem 1V. Pokud je větší znamená to že je větší vnitrni odpir desky. Pak samozřejmě klesá napětí na beterce vic nez je žádoucí. Vymnenit za kremik10A z vice diod v sérii. Podle konstrukce jestli je pulvlnna nebo celovlnna.
hodnocení

Premerám a dám vedieť, možno sa podarí nájsť aj schému zapojenia.

 

111®
hodnocení

0x
Pokud to napětí stoupne bez baterie znamena ti ze je za usmernovacem jeste kondenzator. Ten způsobí to zvyseni cca o 50%.
Kondik tam určitě nebude, vyhlazení napětí pro nabíjení PB aku je kontraproduktivní. A 50% nárůst napětí vyhlazení neudělá, jde o 40% a ještě je tam úbytek na usměrňovači, v případě selenu dost značnej. Takže těch 10,5V st spíš odpovídá 6V baterce a bude tam ještě další vinutí/odbočka.
111®

že to je kontraproduktivní vím,,, ale jak by došel po usměrnění k vyššímu U na výstupu bez baterie?

 

hodnocení

V nabíjačke je len transformátor,kde sekundár má dva výstupy pre dve napätia. Výstup ide cez prepínač na selén a druhý na drôtový odpor,ktorý je navinutý na keramike a má posuvné objímky a z neho jeden výstup na kontrolku nabíjania a druhý na selén. Pred vstupom na selén je cca 10,5 V striedavých a na výstupu nabíjačky cca 15 V jednosmerných, bez napojenia baterky. Nabíjačka je pre 6V baterku a 12 V baterku. prepnutím prepínača sa napätia znížia. Inak po oprave už nabíjačka dobila 3 autobatérie na potrebné napätie a kapacitu. Okrem poistky na 220 V, tam nič iné nie je.

111®

OK posuvný odpor je na eliminování úbytku na selenu. To bych si změřil třeba s připojenou 25W žárovkou napsal a uložil do nabíječky abych mohl kontrolovat stárnutí selenu..

Stejná napětí ještě změřte po připojení baterky. Mohl by mít studeňák i ten drátový rezistor.
hodnocení

Prechodový odpor bol na prepínaču 6 V / 12 V. Už opraveno.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]