Nejste přihlášen/a.
Je tu mezi vámi někdo, kdo se vyznáv elektronice na e-koloběžkách? Vyměnil jsem na koloběžce regulátor, ale ten nový nemá konekor na tachometr. Má někdo z vás ponětí, jak se tam měří rychlost, jestli je to od Hall senzorů motoru, nebo od čeho, a jak opět zprovoznit tachometr. Jsem elektrikář, ale s elektronikou mi ujel vlak, ale podle pokynů dokážu pracovat...
Jestli k motoru vedou tři dráty, tak hádám asynchronní motor a u toho je senzorless řízení dávno zvládnuté (to se snad už učí i ve škole) u synchronního je to normální (ten pokud nevypadne ze synchronizmu má synchronní otáčky). Jenom u stejnosměrného je to krapet složitější. Tohle už snad ani neni otázka elektrikářská, ale programátorská (ovšem programují to elektrikáři).
A jde už jen o převod na rychlost, což při zanedbání prokluzu je jen nějaká konstanta pro převod z otáček. (Ani se neptejte, jak odborník na trakci reagoval na nápad zanedbat prokluz, ale to bylo u železného kola na kolejnici ne u pneumatiky na silnici, kde je prokluz menší a zanedbat se snad může, pokud se někdo nevěnuje driftování.)
tak podle toho že k motoru vedou 4 vodiče napájení usuzuji na krokový motor. Snímání otáček může být bod Hall nebo stroboskopickým kotoučem. U stroboskopi je zdroj světla s snímač buď ve viditelném nebo infra pásmu. Ten zelený bu mohl být výstup signálu , proti - , pokud to není kostra.
Tak ten zelený to v žádném případě není, protože i u jiných regulátorů jsem měl tento vývod nezapojený, a ani nereaguje na tachometr, stejně, jako pro mě naznámý vývod High brake?!?! Oni ty e-kolobrndy jsou jedna záhada, všechno je to Čína, ale u nich asi neexistuje nějaká ČSN, protože každý to dělá podle toho, jak to dělal jeho děda, a tak nepasují ani konektory "male" nebo "female", ani nic jiného... Teď jsem dostal "schéma" tachometru, které je naprosto, pro mé staré oči, nečitelný, ale třeba z toho něco vyčteš?! Já určitě NE! Přesto jsem připraven k další diskuzi...
vzhledem k tomu že rotor je tvořen magnety , dalo by se usuzovat že Hall snímač mlůže bát zabudován ve statoru.
Tak po trochu laborování jsem pochopil z tvých překlepů, co jsi mi chtěl napsat... Ano, máš pravdu, že k senzorům jde 5 vodičů, napájení 5V, plus 3 senzory, ale to je všechno funkční, mě jde o to jak získat "signál", nebo jak bych to nazval, pro tachometr, protože netuším, na jakém principu to funguje, a o to mi jde od začátku.
psal jsem z mobilu. Funguje to tak, že pokud dostane Hall napájení je v nějakém stavu na výstupu, když otočíš kolem a projde kolem něj magnet stav se změní, vytvoří se impulz, detekovat to jde třeba LED diodou s odporem, výstup je také kolem 5V. nebo detekovat sondou na TTL logiku.
Ještě bych přidal pár mých dedukcí o samotném tachometru (sdruženém displeji). Je k němu přivedeno 6 vodičů, 2x napájení 60V, P+L směrovka, přední světlomet, a ten zmiňovaný fialový vodič. Signalizace směrovek, stav baterie a světlomet na dispeji fungují, ale nefuguje tam signalizace zvoleného výkonostního stupně a rychlost, a tím pádem asi nebudou fungovat ani najeté km. Z toho vyplývá, že po tom jednom vodiči by mělo jít do toho přístroje více informací, tak to asi bude nějaký "kódovaný signál", když to má dodat infomaci o rychlosti a zvoleném výkonostním stupni... Je ti to pochopitelné, jak je to ovládané?!
jak to vymysleli netuším, signál z Hall bude stejnosměrný impulz a to ostatní může být střídavé. Nebo to mohou být různé hladiny stejnosměrné..také mohou být vysílány pro každou funkci různé frekvence , přijímače si to přeberou.Je to jen úvaha ze zkušeností elektro...
může být také vysláno vícebitové binární slovo s předem definovanými hodnotami 0 a 1 pro dané stavy..
no říká to že bez osciloskopu se ti zjistit nedá, takže LED padá. Ale už víš které dráty asi kam...a co je + rudá a - černá nebo modrá, ostatní jsou výstupy z HallJe tam prostě udělán vysokofrekvenční přenos , moduluje se signál 15kHz šířkou impulzů ze snímačů , možná á každý snímač svoji frekvenci
koukám na to od znova a řekl bych že displej se připojí na SENSORY...Jinak nemám ponětí co je sdružený přístroj. slušná dokumentace není tak ti nevím..
Tak senzory jsou z motoru vyvedené společně se silovými kabely na konektor. Silové kabely jsou ukončené oky a zapojené na svorkovnici na vývod silových kabelů z regulátoru. To samé z regulátoru vede 5 vodičů na protikus konektoru senzorů. Z druhé strany jsou ty konektory zajištěné tmelem, aby se nedaly vytáhnout a zaměnit, a ani měřit, takže něco měřit na senzorech je vyloučeno, nedostaneš se k tomu! Pokud rozpojíš konektor senzorů, tak se motor ani nerozběhne.
A sdruženým přístrojem se rozumí celý tachometr, který signalizuje několik funkcí, směrová světla, rozsvícení hlavního osvětlení, dole je 20 svislých čárek, které signalizující ubývání energie v baterii, vlevo je obdélník, ve kterém se má objevit momentálně zvolený výkonostní stupeň, ty dvě velké nuly jsou rychlost, a pod nimi je ujetá vzdálenost. A ten rozmazaný obrázek mi poslali, jako vnitřní zapojení toho sdruženého přístroje. Do přístroje je přiveden plus 60V od směrovek a hlavního osvětlení, a to se normálně zobrazuje na displeji, jak jsem už psal...
Také jsem psal Číňanovi, aby kontaktoval výrobce, aby mu vysvětlil, jak lze zapojit tachometr, když tam není vývod, ale zatím žádná odpopvěď... Už nevím, koho jiného bych mohl kontaktovat, kdo by se v tom vyznal... Nechápu, proč tam není ten vývod na tachometr?! Snad všechny Choppery, i ty nejjednodušší mají tachometr!
To mi poslali z eu.koloběžky, že je to zapojení tachometru, ale i když já nejsem odborník, tak jsem tam také viděl seřazené nějaké MOSFETy, nevím, jak se to píše... jako v regulátoru, ale musíš pochopit, oni v tom servisu nic neopravují, jen vyměňují, tak o tom nic moc nevědí, asi jako já, možná ještě méně...
Obdivuji tě, že jsi mě ještě nenakopal do zadku, a stále máš se mnou trpělivost. Já ti jsem za to vděčný... i když si za to nic nekoupíš!
tak ono je to zajímavé...a na tom úvodném obrázku řídící jednotky a tachometru ty konektory Sensor na sebe pasují? Ono to možná víc nepotřebuje...
Zkus to Čínu požádat o service manuál..
To je dobře, že na tom něco vidíš, já jsem zkoušel rozebrat ten původní regulátor, aby bylo vidět, odkud je napojen ten původní fialový vývod na tachometr. Ne že bych to já dokázal vyřešit, ale třeba by to tobě pomohlo, ale ty výkonové trnzistory jsou přilepeny na tom vnějším chladiči, nějakou teplovodnou směsí, a musel bych použít asi větší násilí.. Pokud by to ale mohlo pomoci, tak bych to podstoupil...
Tak jsem se pokusil něco vyhledat, ale kromě takových rad, že je to nelegální koloběžka, že to zastane každý chytrý mobil, který nemám... jsem se nic nedozvěděl. Maximálně nabídky na prodej toho tachometru, ale ti prodejci o tom nic nevědí, to už jsem se přesvědčil...
Ta fotka toho kola je originál nebo ilustrační? Chtělo by to detail toho tišťáku a z obou stran.. A to bude asi poslední pokus. Kolik kabelů vede do toho tachometru? Nebo má na sobě nějaké další konektory? Měl jsi ho rozebrán aby jsi viděl jak vypadá uvnitř podle toho videa?
Pokud máš na mysli fotku toho otevřeného ze senzorama, tak ta je originál, když jsem to měl předloni otevřené, a upravoval jsem ten kryt kvůli brzdovému kotouči. Pokud máš na mysli tišťák z tachometru, tak to připravím, ale pokud budeš chtít něco z motoru, tak to by bylo strašně práce... Jak už jsem psal, do tachometru vede napájení + a - 60V, asi na podsvícení a signalizaci stavu baterie, napětí od blinkrů L+P, napětí od předního reflektoru, a potom ten vodič na měření rychlosti, km a výkonového stupně...
myslel jsem kolo, tak se na to vykašli. Ještě jsem se od tebe nedozvěděl jestli na sebe pasují konektory Sensor na řídící jednotce a kabel co čučí z tachometru na úvodních obrázcích..
Tak ty konektory z regulátoru a atchometru na sebe pasovali, ale z regulátoru jde jen jediný vodič, ten fialový s kulatým konektorem, ostatní je zapojené mimo regulátor, protože se to spíná na řídítkách, a ty infomace do regulátoru nejdou. Tam jde informace od plynu, a přepínače výkonů. V tom tachometru je přívod napětí zel. - červ. +, sv.m. P, oranž. L, tm.m. reflektor, a čn.-bílý je ten z regulátoru na rychlost...
ne z toho se nedá nic odvodit. Chtělo by to blokové schema. Co je to vlastně za tajnou kolobrndu?
Blokové schéma čeho? Žádná tajná kolobrnda to není, ale jak já jí říkám, koloběžka pro starší a pokročilé, protože já mám už přes 70 roků a kolem 90 kg, tak si nemohu pořídit takovou tu tenkou kolobrndu, co na nich jezdí ti mladí. Proto jsem si pořídil Choppera GR11X 1500W 40Ah, kterého jsem potom předělal. Zadní motor 1,5kW jsem namontoval dopředu, a dozadu jsem koupil motor 2kW, a příslušný regulátor, který ovšem měl asi špatnou sínusoidu, takže při rozjezdu vrčel jako staré trolejbusy v Hradci Králové. Chtěl jsem přiložit video, ale vejde se tam jen 3MB, tak ti dám odkaz na rajče:
Ten ovšem měl i vývod na tachometr, a fungovalo to, jen ten hluk při rozjezdu mě vadil...Takže původně jsem měl žlutočernou kolobrndu na hliníkových kolech, kterou jsem předělal na červenočernou s výkonem 3,5kW. Vyhodil jsem druhé sedlo, domontoval kufr chopper tašky, velký oranžový blinkry, namontoval bordelkryt... Prostě jsem si ji vytunil, a když jsem na ni jel, tak mě i motorkáři zdravili vystrčenou nohou dopředu, což jsem kvitoval. Kdyby jsi měl zájem se podívat na všechny fotky z přestavby, tak jsou na tom rajčeti, včetně mých modelů. Já jsem totiž celý život modelář, a nakonec jsem skončil u modelů bojové techniky v měřítku 1:7, které jsou plně funkční.
krásná práce, napadá mne co máš za vybavení...a také nešel by namontovat tachometr na kolo?
Já se zabýval telkomunikacemi a je mi 80... telefon.unas.cz/...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.