Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Powerbanka DIY 18650/3.3Ah

Od: drn odpovědí: 7 změna:

Čau lidi, můj dotaz směřuje spíše na bastlíře :)
Jelikož se mi sešlo hodně nových článků 18650/3.3Ah, chtěl bych si postavit vlastní powerbanku. Na Alíku jsem našel prázdnout case přímo jako powerbanku, ale články jsou tam vkládány natrvrdo, tj. paralelně bez BMS a to se mí zdá hodně riskantní...
Chtěl jsem se zeptat, zda nemáte tip na tovární case s BMS pro výrobu powerbanky z článků 18650.

 

 

7 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ttt
hodnocení

2x

tahle BMS podle mne ma:

vi.aliexpress.com/...

Ne nemá BMS, již podle fotek jsou baterie propojené paralelně.

Tady něco k BMS lifepo4-shop.cz/...

 

ml1
hodnocení

2x

U toho case je důležité, jestli je dělané na holé články nebo na články s ochranou, které jsou o pár milimetrů delší.

Pro paralelní řazení neni balanční obvod potřeba, všechny baterky mají stejné napětí.

Tam by bylo potřeba balancovat proudy, když to hodně zatížíte, aby jeden článek netáhnul víc než ostatní. (No ale pro malé proudy velikostí, jaké zvládne článek sám to není důležité, ale kdyby to paralelní řazení mělo být i na zvýšení proudu, ne jen kapacity, tak je potřeba i tohle řešit.)

Každopádně běžně se to nedělá, alespoň jsem o tom neslyšel, články se prostě paralelně spojujou natvrdo klidně ve stovkách kusů. I když dneska snad v těch autech je něco jiného než 18650 (takové cihly, no velikosti zhruba cihly) takže už se nespojuje paralelně 150 článků.

A pokud se bavíme o managementu, to se u malých powerbank opravdu nedělá. To spíš u BES (Battery Energy Storage) a větších jednotek, kde opravdu je potřeba monitorovat nějaké elementy (většinou ne články, ale větší skupiny) a včas udělat opatření, pokud by se chovaly divně.

Budete se divit, ale Tesla používá ve svých elektromobilech baterie složené z článků 18650. Ty má spojené do modulů a z modulů se pak skladají baterie. Jeden modul je možné v případě poruchy vyměnit (celý).

 

hodnocení

2x
V 5V powerbankách se články zapojují natvrdo paralelně. Není důvod je rozdělovat, vytvoří jeden velký člànek. (Ale musí mít před spojením všechny cca stejnè napětí.)
Powerbanky jsou dnes tak levné, že bych se s tím nevyráběl a články když tak použil na repas, nebo něco jiného. I kvůli bezpečnosti i kvůli tomu, že powerbanka bez funkce rychonabíjení má jen omezené vyużití. Například v různých LED svítilnách a jiných zařízeních z úsporných důvodů montují 18650 s kapacitou kolem 1 Ah. Tam velmi potěší výměna za normální kapacitu. (Pokud tedy ty vaše opravdu 3,3 Ah mají.)

 

hodnocení

1x
avatar blesk1616

Však k čemu by tam měla být BMS, když jsou akumulátory zapojené paralelně? BMS jednotka se používá při zapojení vícero článku sériově - žádný článek není stejný a po čase se vůči sobě napěťově rozjedou... To je pro ně smrt, v horším požár. Při paralelním zapojení jsou všechny + a - připojeny k sobě, tedy se články pořád balancují mezi sebou. BMS by tohle nijak neovlivnila.

Při dávání článku do powerbanky, hlavně nabij všechny na stejné napětí. Né abys tam dal nabitý články a vybitý články. Ty nabitý by začali dobíjet velkým proudem vybité a teče tam velký proud - tedy i zahřívání akumulátorů a propojovacích můstků. Tohle platí pro všechny baterie/akumulátory - vždy když se spojují k sobě, tak je mít co nejblíže napěťově nabité/vybité.

 

drn
hodnocení

Děkuji všem za odpověďi a cenné informace :)

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]