Nejste přihlášen/a.
Čau lidi, můj dotaz směřuje spíše na bastlíře
Jelikož se mi sešlo hodně nových článků 18650/3.3Ah, chtěl bych si postavit vlastní powerbanku. Na Alíku jsem našel prázdnout case přímo jako powerbanku, ale články jsou tam vkládány natrvrdo, tj. paralelně bez BMS a to se mí zdá hodně riskantní...
Chtěl jsem se zeptat, zda nemáte tip na tovární case s BMS pro výrobu powerbanky z článků 18650.
Ne nemá BMS, již podle fotek jsou baterie propojené paralelně.
Tady něco k BMS lifepo4-shop.cz/...
U toho case je důležité, jestli je dělané na holé články nebo na články s ochranou, které jsou o pár milimetrů delší.
Pro paralelní řazení neni balanční obvod potřeba, všechny baterky mají stejné napětí.
Tam by bylo potřeba balancovat proudy, když to hodně zatížíte, aby jeden článek netáhnul víc než ostatní. (No ale pro malé proudy velikostí, jaké zvládne článek sám to není důležité, ale kdyby to paralelní řazení mělo být i na zvýšení proudu, ne jen kapacity, tak je potřeba i tohle řešit.)
Každopádně běžně se to nedělá, alespoň jsem o tom neslyšel, články se prostě paralelně spojujou natvrdo klidně ve stovkách kusů. I když dneska snad v těch autech je něco jiného než 18650 (takové cihly, no velikosti zhruba cihly) takže už se nespojuje paralelně 150 článků.
A pokud se bavíme o managementu, to se u malých powerbank opravdu nedělá. To spíš u BES (Battery Energy Storage) a větších jednotek, kde opravdu je potřeba monitorovat nějaké elementy (většinou ne články, ale větší skupiny) a včas udělat opatření, pokud by se chovaly divně.
Však k čemu by tam měla být BMS, když jsou akumulátory zapojené paralelně? BMS jednotka se používá při zapojení vícero článku sériově - žádný článek není stejný a po čase se vůči sobě napěťově rozjedou... To je pro ně smrt, v horším požár. Při paralelním zapojení jsou všechny + a - připojeny k sobě, tedy se články pořád balancují mezi sebou. BMS by tohle nijak neovlivnila.
Při dávání článku do powerbanky, hlavně nabij všechny na stejné napětí. Né abys tam dal nabitý články a vybitý články. Ty nabitý by začali dobíjet velkým proudem vybité a teče tam velký proud - tedy i zahřívání akumulátorů a propojovacích můstků. Tohle platí pro všechny baterie/akumulátory - vždy když se spojují k sobě, tak je mít co nejblíže napěťově nabité/vybité.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.