Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Výpočet Baterií pro led pásky

Od: tomasen odpovědí: 30 změna:

Zdravíčko. Chtěl bych si udělat led podsvícení chaty skrze olověné baterie a 1 fve panel. Pro vysvětlení koupil jsem od Victronu MPPT solární regulátor Victron Energy SmartSolar 100/20, FVE panel Ledvance 410Wp a od známého mám za cenu olova možnost koupit autobaterie / baterie z kamionu. Vím, že pro fve by byly lepší lifepo baterie, ale to by byla jiná cena. Když baterie umístím v chatě kde je permanentně nad 12° a nejde do mrazu, když zapojím 4 baterie paralélně aby se sčítala kapacita, tím pádem by nemělo docházet k velkému podvybití a i životnost těch baterií by mohla být minimálně rok nebo dva (pokud ty použité baterie budou v průměrném stavu).

Tento led pásek by měl mít spotřebu 3.5W na 1 metr, použil bych 10 až 15 metrů. To znamená 35 až 52.5W, baterky pojedou na 12V a napojil bych je skrze stmívač, jakmile začne noc tak se ledky zapnou. Bude to fungovat v pohodě, doporučí někdo na co si dát pozor, nebo jeslti uvažuji špatně tak mě opravit?

 

 

30 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x

No. Já bych začal u těch baterek. Nevím, v jakým stavu opotřebovanosti se obvykle mění u kamionů, ani co bylo důvodem výměny těchhle, ale o osobáků mám zkušenost, že při běžným denním provozu přestávají být baterky schopné spolehlivého startu=na výměnu při poklesu kapacity na cca čtvrtinu původní. Takže málokdo baterku mění dřív. Tedy nedělal bych si moc iluze o jejich stavu. Ale pořád se dá padnout na baterky, co lidi z paneláku/bez nabíječky po vybití prostě vyměnili za novou a tu "starou" postavili k popelnici.

Další věc je to vybíjení na 11,8V, to i novou startovací baterku zabije tak po 30 cyklech, opakovaně jsem si to bohužel potvrdil v obytným přívěsu, baterky byly i bez tahle hlubokýho vybíjení po smrti po roce, z toho zhruba měsíc byly v provozu, po zbytek roku udržovány solárem. A po výměně za další se po roce scénář opakoval. A to jsem naivně doufal, že s trochou péče chcípnou až na stáří a ne na vycyklování, chybná úvaha. Takže opravdu mají význam baterky buď trakční, nebo lépe lithium, pokud už startovací, tak ale udržovat pořád co nejvíc nabitý a z jejich kapacity využívat jen pár procent. Takže limit pro odpojení žádných 11,8V, ale tak 12,4V, u AGM ještě výš. Hranice vybití se sice uvádí snad 10,5V, ale pod velkou zátěží, kdy po odpojení napětí zase vyskočí přes 12.

A pak ten solár, kde uváděný výkon je teoretické maximum za ideálních podmínek, reálně je to daleko míň, když je zataženo nebo prší, tak skoro nic.

Zase mám zkušenost z obytnýho přívěsu, starší panel "160W", konkrétně něco kolem 8A do baterky přes obyč PWM regulátor, ale jen při fakt pařícím slunci přímo kolmo. Od podzimu do jara, kdy je slunce nízko a příves stojí u baráku pod vysokým stromem (takže bez poledního nejvyššího svitu), výkon panelu občas nestačí pokrýt ani trvalé odběry různých vestavěných drobností, celkem kolem 100mA.

Druhou zkušenost se soláry mám z domova, kde jsem loni na jaře zapojil 26 panelů, převážně amorfních, s teoretickým výkonem asi 3kWp. Nemám je na střeše, ale blbě, "nízkorozpočtově" umístěný kolem baráku - na přístřešku pro auto, na pergole, fasádě, domku pro děti :) Nemám to do baterek, ale na ohřev vody. Nikdy nesvítí na všechny panely najednou, část je vždycky ve stínu, jak se slunce (nebo Země) během dne otáčí, každopádně výkon snad nikdy nepřesáhnul 700-800W, průměr odhaduju tak 200-300W, a pokud je hnusně tak po celej den klidně jen jednotky až nižší desítky wattů.

A teď zpátky k baterkám - olovo se musí udržovat pořád co nejvíc nabitý, ponechání vybitý baterky na "až vyleze sluníčko" znamená její smrt, desky se rozsypou, na jaře takovou můžeš rovnou odvézt do sběrny.

A ještě k paralelnímu spojení baterek - určitě ne dohromady s tekutýn elektrolytem a AGM, které mají o čtvrt voltu vyšší napětí=trvale by se vybíjely do těch tekutých.

Jinak, pokud se nebudou takhle lišit a budou denně dobíjené = budou se tak eliminovat drobné rozdíly jejich napětí dané jejich stavem a opotřebením, nevidím v paralelním spojení problém. Ale ne je nechat paralelně spojené odstavené od dobíjení, to by opravdu čaem ta "horší" trvalým pomalým vybíjením stahla na stejnou úroveň i tu původně lepší.

Jsem se sem zase vrátil :)

ještě k těm páskům, snížil bych jejich odběr (a tím i zvýšil životnost). LEDky v nich jsou proudově na hraně, takže, režimu, kdy už klesá jejich životnost i účinnost. Při rozumným snížení jejich proudu/napětí bude pokles intenzity svitu subjektivně minimální, ale spotřeba klesne poměrně znatelně a životnost se výrazně zvýší. Asi stačí to ošetřit odporem/slabým přívodem, přínos pwm regulace by při tak malým úbytku napětí nebyl zásadní.

tomasen
hodnocení

Pokud bych chtěl cena / výkon nějakou blbuvzdornou baterii s kapacitou těch 200ah, můžeš doporučit nějaký odkaz co koupit? Ať to nestojí desítky tisíc, ale zase ať to nevyhodím během roku užívání?

Pokud se rozhodnete pro koupi nového Pb akumulátoru, tak asi bude lepší zvolit trakční baterii, uvádí se u nich větší odolnost proti hlubokému vybíjení. Nebo kouknout na LiFePO4 akumulátory, jsou bezpečnější než běžnější Li-ion akumulátory.

mll

Zcela blbuvzdorné jsou prý NiFe, ale to byl archaizmuz už podle učebnic, které jsme měli na učňáku (učebnice většinou ze šedesátých a sedmdesátých let). Prý přežily i 50 let velmi hrubého zacházení mechanicky i elektricky. Mají dost malou hustotu energie a při nabíjení se část proudu spotřebuje na rozklad vody na vodík a kyslík (musí se dolévat a taky je nějaké minimum, kdy se už nabíjí a jen nerozkládají vodu). Pak se prý začly přidávat vylepšující prvky a jako nejlepší se ukázalo kadmium. Když se zjišťoval optimální poměr železa a kadmia, zjistilo se, že nejlepší je to úplně bez železa a tak vznikly akumulátory NiCd, které už všichni důvěrně známe. Tolik pohádka o bateriích.

tomasen
hodnocení

Chci se zeptat ještě na rozdíl paralelního zapojení a tohoto které jsem zkoušel. Baterie jsou svedeny do jedné+ a - svorkovnice a z té to jde ro regulátoru. To je taky obdoba paralelního zapojení, nebo úplný nesmysl?

Pro příklad první obrázek nahoře je paralelní zapojení tak jak to ukazuje Google, Dole je ot co jsem vymyslel.

Výpočet Baterií pro led pásky
111®

varianta č.2 je praktičtější ale jinak jsou finkčně shodné..

tomasen
hodnocení

Aha, ale je to taky paralelní zapojení jo? Já se právě po tomto zapojení zděsil, že jsem to ani neudělal viz. návod.

111®
Ano také paralelni. Ale je pohodlnější pro montáž, zatizeni vodičů ke svorkovnici je rovnoměrně, silnější průřez musi byt mezi svorkovnici +a- do mbenice.

 

hodnocení

2x
Pro začátečnické pokusy jsou olověné akumulátory ideální, pak je prodáte na reciklaci.
Systémové napětí FVE zvolte 24V. Pro led pásky dejte DC/DC měnič který zajistí stabilizované napětí, to jest svit se nebude měnit počas vybíjení a při napětí větší jak 12V nebude led pásek přetěžován a nebude krácená životnost! Měnič na 12V může být blíže spotřebičům a budou menší ztráty na vedení. K akumulátorům dejte balancér ten zamezí přebíjení slabšího. Akumůlátory nevybíjejte pod 2x 12,5V, zvýšíte tím životnost. Nepodceňujte dimenzování a jištění rozvodů, při zkratu musí vzniknout tak velký proud aby dostatečně rychle přepálil pojistku a vodiče se moc neohřály! Dlouhé ledpásky napájejte z více míst aby svítivost byla stejná. Nepoužívejte vypínače pro střídavý proud.

 

hodnocení

0x
avatar nonek

Nevíme NIC o bateriích, pouze že jsou olověné a 12V...kapacita v Ah, stáří? Jinak ...fungovat by to mělo bez problémů, jen překlenout dny bez slunce, kdy se baterie nenají skoro nic, možná tak 10% výkonu panelu...ale neznáme baterie. jakou budou mít celkovou kapacitu, tedy ty vyřazené...


doplněno 21.02.24 22:02:

Dalo vy se použít něco jako balancér pro olovo; ale pořád to chce stejné baterie od stejného výrobce ...a ze stejné série?

..nenabijí...

a má to fungovat celoročně?

tomasen
hodnocení

Kdybych měl jednu z kamionu s 50% životností: autobaterie.heureka.cz/...

A pak 3 autobaterie s 70% životnosti a hodnoty Kapacita 64 Ah, Startovací proud 640 A, Napětí 12 V.

V létě i kdyby pár dní bylo pod mrakem, něco malo prosvitně a jsou krátké noci.

V zimě to by i 3-4 dny bez slunce mohlo na pohodu vydržet, s takovou velkou kapacitou a když si vezmu že 10 metrů = 35W a kdyby to svítilo 10 hodin denně, to by mělo utáhnout.

nq5e
Až se v zimě akumulátor vybije, co pak?
tomasen
hodnocení

Až se baterie vybijí na 12.5V, tak nebudou svítit. Pokud se přes zimní den kdy svítí malinko dobijí na 12.7V, tak budou svítit třeba hodinu nebo dvě, od 12.5V se zátěž opět odpojí a záleží co se dobije přes den.

 

 

hodnocení

0x
48W prikon pasika je okolo 4A prudu pri 12V, pocas 10 hodin tmy to zoberie 40 Ah z akumulatora a musite mat rezervu v jeho kapacite aspon raz tolko, nech vam to hlboko nevybija. Potom sa uz len modlit, aby sa to stihlo nabit cez den.
tomasen
hodnocení

Tedy za 10 hodin svícení 40Ah spotřeba a ideálně mít jednou tolik. Tedy pokud bych měl 2 z kamionu 2*120ah a k tomu 2x z autobaterie 2*60ah = 240 + 120 = 360ah by mohlo být v pohodě. Ale jelikož nejsou nové, tak kapacita může být někde kolem 280ah reálná. Takže 2-3 dny může být v pohodě, jenom jak říkáš může být období kdy 2 týdny je hnusně a baterie celkem podvybiju. Od toho je pak asi regulátor, kde si nastavím aby nedošlo k podvybití (příkladem když napětí baterií klesne pod 11.8V, regulátor vypne napájení ledek). Až bude opět hezky, baterie se dobijí a ledky zase budou v provozu. Zkusí se to takto, kdyby to nestačilo tak seženu další 1-2 baterie do paralelního zapojení. To by šlo ne?

Paraelne by som zapajal rovnake typy s rovnakou kapacitou a rovnako opotrebovane, nie mix s vyrazne roznymi kapacitami. Zvazte aj seriove zapojenie a 24V led pasik.
tomasen
hodnocení

Když zapojím paralelně silnou z kamionu, pak slabší z auta, tak zkrátím živostnost, nebo hrozí poškození / nebezpečí?

Jsou to baterky za cenu olova, pokud 4 různé baterie vydrží alespoň rok nebo dva, tak je prodám za cenu olova a zase vezmu nějaké funkční ale použité.

S 24V bych získal co? To je spíše naopak, silnější pásky kterou budou mít i větší spotřebu ne?

 

111®
hodnocení

0x
Pri dvojnasobnem napeti a stejmem vykonu bude proud polovicni. Takze pomalejsi vybijeni.

To je hodně zajímavá úvaha, že baterka složená na dvojnásobné napětí (a tak poloviční kapacitu) se bude při zatížení stejným výkonem pomalejší vybíjení... Já bych je dal všechny do série, pak by se mohly samy nabíjet a může se ušetřit za solár a svítit nonstop :)

halamus

Při dvojnásobném napětí a a stejném výkonu (LED pásku) bude kapacita daná v ampérhodinách poloviční. Takže rychlost bybíkení naprosto stejná.

111®
No jo kapacitu baterky jsem opomnel.

 

halamus
hodnocení

0x

Zapojovat různé baterie do série nebo paralelně je velice špatný nápad.
Taky je nutné hlídat napětí autobaterie, aby nedocházelo v přebití a zejména hlubokému vybití. Litium je na to ještě choulostivější, litium-cosi baterie majá většinou ochranné obvody zabudované a uživatel to neřeší.
Já osobně bych to udělal tak, že osvětlení chaty má (předpokládám) jenom dekorační účel, bykud by baterie byla vybitá, tak holt by se nesvítilo.
Taky by se, hlavně v zimě, kdy je slunečního světla málo, bo slunko nízko, dny krátké, ale noci dlouhé nesvítil třeba od 22. do 6. ráno.

Dlaší možnost, jak ušetřit energii je použít světelný řetěz namísto pásky. Můžete nainstalovat obojí a v létě svítit na LED pásek.

OZE = občasné zdroje energie

tomasen
hodnocení

"Velice špatný nápad" - prosím co konkrétně hrozí? sehnat stejné akumulátory bude asi problém, tedy typ i značku určitě. Po čase se snad podaří najít baterie kde bude stejné napětí, kapacity vše a bude jen odlišný výrobce.

Regulátor by měl hlídat podle napětí přebití a podvybití baterií. Hlídá aby nešlo napětí po 11.7V a nepřesáhlo 13.7V.

V zimě bych klidně mohl nastavit aby se svítilo od 16 do 22h. Ono je to pro hobby projekt, pokud jde o to abych neriskoval vyhoření kvůli paralelně zapojených baterií tak seženu jednu z kamionu silnou a nastavím světelné čidlo + časové čidlo a prostě bude se svítit od setmění 4 hodiny a vypne se. Svícení ve 2 ráno nepotřebuji

pan @bery vam to nizsie velmi pekne vysvetlil ...

halamus

I když jsou články stejného typu, typicky od stejného výrobce sjeté z výrobní linky třeba i ve stejnou hodinu, nikdy nejsou natolik stejné, aby je bylo možné spojit paralelně. v případě baterie (a taky autobaterie) se rozdíly nasčítají s počtem článků.

Při sériovém zapojení to s trochou zjednodušení jde přirovnat k řetězu, ten je tak silná, jako jeho nejslabší článek. A podle toho, co popisujete, chcete spojit silnější a slabší řetězy, navíc notně nahlodané korozí.

Já tedy nevidím větší riziko v paralelním spojení různých Pb akumulátorů. Co se asi tak může stát? Jedná se o nehořlavé akumulátory, přinejhorším se jeden z nich může vyzkratovat a maximálně může vytéct, že by se uvařil elektrolyt. Tedy z důvodu možného úniku elektrolytu bude vhodné umístit je do nějaké nádoby.

tomasen
hodnocení

Právě to jsem si říkal, přece jen jsou to šrotovky.. Kdybych příkladem spojil 3 kamionové baterie a nedostal je po 12.5V a měly živnostnost rok, tak by to bylo super. Nepodvybíjely by se a regulátor by hlídat vybíjení i nabíjení. Pokud by nastal problém, myslím si že baterie se buď podvybijou a odejdou, nebo přebijou a nafouknou. Ale horší scénář mě nenapadá.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]