Neznám původ motoru, ale pokud ho někdo takto odstřihnul, tak bych čekal že proto, že má vadné vinutí. Zkusit to pustit samozřejmě můžete, ale pokud nemáte ani možnost měřit, tak je to dost loterie. Možná spíš ruská ruleta.
Začátky vinutí by mělo jít určit buď "očima" podle směru navinutí, nebo s pomocí dc zdroje (třeba jen baterka) a magnetu/kompasu. Rotor by bylo lepší vytáhnout. Já bych zkombinoval obě metody, prvně zkusil směry vypozorovat očima, a pak potvrdit vytvořením rotaćního, či spíš posouvajícíbo se pole pomocí dc zdroje. Doporučuji prvně podle výukových obrázků na netu si vyjasnit, jak je vinutí provedeno a podle toho ta vinutí a orientaci určitt.
Z motoru vede šest drátů, multimetrem můžete zjistit které vždy dva patří k sobě (mělo by to jít i podle barev izolace) - to jsou jednotlivá vinutí která se pak zapojí na svorky svorkovnice.
Pak to chce měřič izolačního odporu a změřit jednotlivá vinutí mezi sebou navzájem a proti kostře motoru jestli mají dobrý izolační odpor. Musí být řádově megaohmy. Pokud je odpor nízký - stator vysušit, pokud to nepomůže bude asi vadný.
Pokud je toto ok může se přistoupit k určení jednotlivých stran všech vinutí ("začátky" a "konce") a k jejich zapojení na svorkovnici, a potom se motor zkusí postupně rozeběhnout při sníženém napětí které se postupně zvyšuje a sleduje se odebíraný proud ve všech fázích a teplota motoru a tak se modlit ať tam není mezizávitový zkrat...
ja1
Takto jsou zapojena vinutí na jednotlivé svorky svorkovnice, jen se musí určit jejich jedna a druhá strana vinutí - "začátky" a "konce".
ja1
17.02.24 12:00
jezevec559
Děkuji moc dá se nějak jednoduše určit začátek a konec toho vinutí?
ja1
Ano, strany vinutí se dají určit, ale je to trošku náročnější na vysvětlení. Chtělo by to ale mít k tomu tu svorkovnici, nebo jí aspoň nějak "nahradit" , abyste vinutí motoru hned zapojil protože tam se měří napětí a podle toho jak to vyjde se zapojí vývody z motoru definitivně na svorky.
akorát mne zaráží že je na jednom obr. se svorkovnicí a krabicí a pak už není...
jezevec559
Mám těch motoru víc úplně stejných jen tedy všechny mají odstřihnutou svorkovnici tak se nemám čeho chytit je to ze zrušené výroby ,která jela do poslední chvíle takže bych tipoval že budou funkční.
Do hvězdy má motor samozřejmě menší proud, ale má velké ztráty v železe, pominu snížený výkon. Mám odzkoušené, že motor 35kW na ventilátoru (Siemens) puštěný do hvězdy má menší proud, ale za cca 30minut má teplotu nad 60°C a při běžném provozu do trojúhelníku je vlažný...
Ale to přehřívání je ve vašem případě dáno tím, že v zapojení do hvězdy má nižší výkon, který nestačí pro udržení otáček ventilátoru, tedy má vyšší skuz a vyšší ztráty. Prostě motor se dá zapojit do hvězdy pouze tam, kde snížený výkon stačí.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.