Nejste přihlášen/a.
Záhadná závada u Sencor scooter one 2020. Při pokusu o přepnutí režimu při jízdě (standard/sport) došlo k vypnutí a kolobka nešla zapnout. Displej se nerozsvítí a koloběžka nejede. Po cca 3 minutách další pokus, displej problikne a zhasne, kolobka stále nefunkční. Doma sejmut kryt displeje a měřeno napětí. Na pinech SW a -, ve vypnutém stavu, napětí 37,3V. Po stisku tlačítka opět pouze probliknutí a když změřím nyní, tak SW proti - pouze 7V a pomalu se zvyšuje. Po zvýšení na hodnotu kolem těch 37V se situace opakuje. Pouze opět probliknutí a opět nárůst napětí.Po silovém odpojení baterie (reset ŘJ) se vše vrátí do normálního stavu a koloběžka jde normálně zapnout, displej i ovládání funguje normálně a koloběžka zase jezdí. Nemáte někdo podobnou zkušenost? O co by mohlo jít? Dík za reakce.
Takže příčina dnes zjištěna. A uvádím pro případnou potřebu osatním.
Takže, pokud by se toto někomu stalo, tak jsem dnes konečně zjistil ("laboratorně"), že nejde o žádnou závadu, ale že problém způsobila už nízká kapacita baterie. Ukazatel napětí při jízdě sice ukazoval hodnotu napětí v řádu všech "čárek", ovšem po vypnutí řídící jednotky a jejím ihned následném zapnutí (provedeno za jízdy pokusem o přepnutí režimu), dojde pouze k probliknutí a vzhledem k tomu, že proudové zatížení je nedostatečně podpořeno dostatečnou kapacitou (i proudem), tak nedojde k trvalému sepnutí ovládání. Pokud se ŘJ vypne a baterie se trochu oživí, ovládání se pak opět sepne a kolobka zase jede. Pokud je však baterie více vybitá, je jedinná možnost ji pouze dobít. Pokud se nedobije, ovládání se nezapne ani po jejím odpojení.
Ahoj, zdravím tě. Mám stejný problém, co jsi popisoval. Můžeš mi prosím detailněji poradit, co udělat, aby zase začal scooter jezdit? Také při spuštění jen problikne a pípne a nic. Nabíječka se ukazuje stále jako, že je nabito. Děkuji moc. Zdeněk.
Tak od doby, tohoto mého dotazu, jsem hodně pokročil. Takže se mohu podělit o získané zkušenosti.
Pokud nejde kolobka zapnout, nebo ihned po zapnutí opět vypne, tak, ve většině případů, jde o problém baterie.
V tom případě je nutné ji odpojit a demontovat z koloběžky, rozebrat její obal a proměřit multimetrem napětí jednotlivých sekcí v packu.
Předem ale upozorňuj na to, že s články LiIon je nutné manipulovat a zacházet velmi opatrně a hlavně zamezit jejich nějakému mechanickému poškození, nebo zkratu. Zejména pokud jsou nabity. Při neopatrné manipulaci může dojít k celkem radikální destrukci a prudkému a agresivnímu zahoření. Je to jako "plamenomet" (vlastní zkušenost).
Ale pokud se vše provádí s "respektem", v bezpečnějších prostorách, tak to zase není tak velký problém.
Pokud jde tedy o pack koloběžky Sencor, nebo koloběžek s obdobnou výbavou (s baterií 36V, 7,5 Ah), což jsou i koloběžky třeba Xiaomi a další, tak se jedná o pack, složený z deseti paraleních sekcí, zapojených do serie, po třech článcích LiIon 18650 3,6V, které jsou spojeny paralelně. Každá sekce má kapacitu 7,5 Ah a napětí 3,6 V (3 články 3,6V po cca 2,5 Ah) a těch deset sekcí po 3,6V v serii pak dává napětí celého packu těch 36V. Maximální nabití by nemělo překročit 42V (většinou je o pár desetin méně).Nabíjení a vybíjení je řízeno a hlídáno modulem BMS 10S/3P. Při poklesu napětí na někeré sekce k 2,5V, BMS zablokuje vybíjení packu (provoz koloběžky) a při nabití některé sekce na napětí 4,2V, zase zablokuje nabíjení celého packu (nabíječku). Takže pokud dojde k "rozbalancování" sekcí v packu (podstané rozdíly napětí na jednotlivých sekcích), nejde pak dobít pack na dostatečnou kapacitu (jedna nabitá sekce blokuje nabíjení ostaních, nabíječka signalizuje nabití a nenabíjí) a po zapnutí koloběžky zase dojde k okamžitému vypnutí napájení koloběžky (jedna vybitá sekce blokuje vybíjení packu - provozkoloběžky).
Za prvé je nutné zkontrolovat vizuelně propojení jednotlivých článků a sekcí. Někdy se stává, že se otřesy a i případnou korozí, odpojí některé spoje. Pokud se nějaké odpojení zjistí, je nutné provést propojení. Buďto bodovačkou, ale dá se po dobrém očištění poloch i propájet i výkonnější pistolovou pájkou a cínem (Sn60/Pb4) + kalafuna. Pájet co nejrychleji a s co nejmenším prohřátím baterie.
Pokud pack nefungoval, tak došlo nejspíše i k napěťovému "rozbalancování" mezi jednotlivými sekcemi. Mohlo být způsobeno i výše uvedeným problémem s propojením, nebo případně i rozbalancováním delším provozem. Vyjímečně se stává, že je poškozen modul BMS, který má mít funkci balancéru. Dojde totiž ke stavu, kdy pokud jedna sekce má napětí vyšší než ostatní, tak po připojení nabíječky, modul BMS, ihned zablokuje nabíjení (svítí zelená kontrolka nabíječky), aby nedošlo k oškození této sekce přebitím. Přitom ostatní sekce mohou být s podstatně menším napětím (nejsou nabity-takže bez kapacity). A pokud pak je ještě případně některá sekce s velmi nižším napětím, kolem těch 2,5V, tak zase, po zapnutí koloběžky, okamžitě dojde k zablokování napájení z baterie tímto modulem BMS, který tímto brání poškození této sekce podbitím.
Takže je nutné proměřit mutimetrem napětí jednotlivých sekcí. Pokud je na jednotlivých sekcích napětí větší jak 2,5 V, tak může pak stačit, že se dobijí jednotlivé sekce na shodné napětí (je možné provést i obyčejnou nabíječkou na mobily, ale je nutné pohlídat měřením, aby nebylo překročeno napětí 4,2V! A je to možné provést bez rozpojování mezi jednotlivými sekcemi, pouze napojením kablíky na spoje mezi sekcemi). Pokud se srovnají napětí všech sekcí, na napětí nižší než těch 4,2V, pak je možné ještě dobít pak celý pack originální nabíječkou s cca 42V, na maximální napětí. Pokud by se nabily ale všechny sekce (nebo jen některá z nich), až na těch 4,2V, pak už žádné dobití nepůjde, neboť toto zablokuje modul BMS (svítí červená kontrolka na nabíječce).
Pokud by se stalo, že na některé sekci je napětí menší naž 2,5 V, tak se nemusí podařit sekci dobít a může jít o vadný některý článek v sekci. Pak je nutno rozpojit články v této sekci, zjistit vadný článek a tento vyměnit. Ovšem většinou, v tomto případě, bývá nutné vyměnit všechny tři články dané sekce.
Takto jsem v poslední době vybalancoval a "zrepasoval" už 3 nefunkční packy 36V/7,5Ah pro Sencor a ECO Ride 350. Jako náhradní články používám články LiIon 18650 HG2 3,6V/3000 mAh/20A z Aliexpressu, za cca 60,- Kč/kus.
A obdobné je to i u dalších koloběžek (případně elektrokol), pouze se to liší množstvím paraleních článků v sekcích (větší kapacita), nebo je více sekcí v serii (vyšší napětí packu).
Ahoj. NO, uvidím. Ale pokud by si byl někde poblíž mne, tak bych docela uvítal, kdyby si se mi na tu baterii mrkl. Maš v tom prostě praxi. Samozřejmě za dohodnutou úplatu. Já jsem od Děčína, kdyžtak. Z.
Tak to k sobě máme tedy dost daleko (Šumperk). Ale určitě se najde někdo ve větší blízkosti, kdo by Ti tu baterii dal dohromady, nebo ji zrepasoval. Zkus dát dotaz na FB ve skupině "Elektrické koloběžky-údržba, optravy a úpravy svépomocí". Tam jsou kluci, kteří se tím zabývají a i sami se nabízí. Viz odkaz na skupinu. Nová baterie u nás stojí kolem 3-4 tisíc, na Ali i za tisícovku. Ovšem na Ali je to "sázka do loterie".
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.