Nejste přihlášen/a.
Zdravím,
koupil jsem novou indukční desku, byla odborně zapojená a po 4 měsících přestala fungovat. Objednán servis u prodejce, který po otevření a prověření desky prohlásil: (Vadné varistory, nejspíše chyba v síti, na to se záruka nevztahuje).Obrátil jsem se tedy na ČEZ, který mě prvně potvrdil že v tu dobu byla chyba v síti, ale následně reagoval takto:
...Závěrem bychom rádi zmínili, že každý vlastník elektrického zařízení má povinnost v souladu s platnou legislativou a příslušnými technickými normami provést vhodná opatření v případech, ve kterých pokles napětí nebo jeho přechodná ztráta a následujícíobnovení mohou způsobit nebezpečí pro osoby nebo majetek. Tato opatření provádí vlastník na své náklady. Na základě výše uvedeného sdělujeme, že Váš požadavek na náhradu škody za poškozený spotřebič v souvislosti s OZ považujeme za neoprávněný. V tomto případě se jednalo o běžný provozní stav sítě.
Pojišťovna na to reagovala tak, že nemám pojistku proti přepětí a i kdybych měl, tak se nevztahuje na spotřebiče v záruce.
Je tedy normální, že si člověk koupí nový a poměrně drahý spotřebič, chová se k němu jak má a když mu po 4 měsících odejde, tak má prostě smůlu?
Můstek (a celkově všechno v rozvaděči) jsem zkontroloval ještě před příjezdem technika - šrouby nebyly nijak povolené... Desku mám už týden novou a je bez problému - doufám, že nebudu za další 4 měsíce kupovat třetí :/
Houmr:
pokud jsou jen vadné varistory, jejich výměna je otázka několika stokorun za práci, samotné varisotory cca 10 korunová položka.
CEZ zodpoveda napriklad za poruchu PEN vodica v jeho rozvode, ked je to u vas, tak uz nie. Prepetovku a uzemnenie mate? Samotne prerusenie dodavky je naozaj bezny prevadzkovy stav a spotrebic ho musi prezit, napokon to iste sa deje pri vypnuti / zapnuti istica. CEZ vam potvrdil len vypadok, nie prepetie.
Přepěťovku nemám - uzemění také ne, pouze PEN od ČEZu (je to starý RD po rekonstrukci elektroinstalace)
Děkuji za reakce,
reklamaci jsem objednával u prodejce (Datart), ti mě předali kontakt na výrobce (Gorenje) a ti ke mě obratem poslali technika.
Pojištění přepětí nemám, pouze jsem se u pojišťovny telefonicky informoval.Ani nevím, jestli by mě přepěťovka k něčemu byla, když starý dům nemá uzemění, pouze je připojen na PEN od distributora...
Celé vyjádření:
Prověřili jsme události v distribuční soustavě s vazbou na Vaše odběrné místo a dne 19.
11. 2023 evidujeme v našem řídícím systému vteřinový výpadek působením ochran
automatiky opětovného zapnutí na lince vysokého napětí VN (dále jen "OZ"), a to v čase
13:43 hodin. Reakce ochran OZ v uvedeném čase mohla způsobit kolísání napětí či
krátkodobý výpadek.
Úkolem OZ je zkrátit dobu přerušení dodávky elektřiny – po vypnutí zkratu a uplynutí
časové prodlevy (přibližně 1 s) dává automatika popud k opětovnému zapnutí. Hlavní
myšlenkou OZ je tedy snaha o automatické obnovení dodávky elektřiny při přechodných
poruchách, kdy jejich příčina velmi rychle odezněla (např. atmosférické přepětí, zkrat
způsobený ptákem, spínací přepětí, pád větve do vedení apod.). Toto technické
zabezpečení je standardně využívané u zařízení distribuční soustavy a eliminuje čas
nedodávky elektřiny pro konečného zákazníka v případě vzniku poruchové události na
vedení VN a VVN.
Je nutné konstatovat, že využití uvedených automatizovaných prostředků je zcela v
souladu s nastavenými regulačními pravidly a požadavky na kvalitu dodávky ze strany
Energetického regulačního úřadu. Počet drobných poklesů napětí a výpadků není vůči
distributorovi striktně regulován.
Závěrem bychom rádi zmínili, že každý vlastník elektrického zařízení má povinnost v
souladu s platnou legislativou a příslušnými technickými normami provést vhodná
opatření v případech, ve kterých pokles napětí nebo jeho přechodná ztráta a následující
obnovení mohou způsobit nebezpečí pro osoby nebo majetek. Tato opatření provádí
vlastník na své náklady.
Na základě výše uvedeného sdělujeme, že Váš požadavek na náhradu škody za poškozený
spotřebič v souvislosti s OZ považujeme za neoprávněný. V tomto případě se jednalo o
běžný provozní stav sítě.
Pokud jsou po 4 měsících skutečně vadné varisotry na vstupu, opravdu to není věcí záruky. Nadruhou stranu, pokud jsou jen vadné varistory, jejich výměna je otázka několika stokorun za práci, samotné varisotory cca 10 korunová položka. Pokud je ale vadné i něco za nimi, bude to nejspíše neopravitelné, ale také znamení, že se nejednalo o nějaké delší "nadpětí" ale skutečně špičkové přepětí, např. od bouřky. To by měla bez ohledu na dobu záruky pojišťovna řešit, samozřejmě asi po potvrzení neuznání záruky, jak tu někdo psal. Nic jiného než ta deska v té době neodešlo?
Přepěťovou ochranu bych klidně osadil, to je to nejmenší - ale je bez uzemění vůbec k něčemu? A jak udělat ve 100 let starém řadovém domě funkční uzemění?
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.