Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
v os. autě s 12V baterií nesvítí jedna ze tří žárovek pravého koncového světlometu (levý svítí), na místě nesvítící žárovky nesvítí ani náhradní žárovky. Na obrázku jde o dolní žárovku couvací a mlhovou. Podle obrázků z návodu a pojistkové skřínky se zdá, že zadní mlhovky na pravé/levé straně nejsou v odděleném el. obvodu a protože levá svítí, tak asi půjde o špatný kontakt u té pravé?
Pokud chci tedy proměřit kontakty na tom světlometu, tak jak to udělat abych nezničil sebe, měřený obvod (včetně spotřebičů a pojistky), ani multimetr?
Předmět měření: Hádám, že budu při zapnutých mlhovkách a vyndané žárovce měřit plech vedoucí k objímce žárovky (1) a kontakt, který doléhá ze spodu na nyní vyndanou žárovku (špatná polarita měření by neměl být problém, multimetr jen ukáže záporné číslo)?
Veličina měření: veličina, kterou mohu bez rizika měřit (při zapnutém napájení, předpokládajíc funkční pojistku) je pouze napětí? @riva v jiném příspěvku uvedl "bych se nesnažil měřit odpor na kabelu pod napětím. A ani proud na svorkovnici pod napětím" (nevím co se myslí v tomto případě svorkovnicí)
Naopak někdo jiný zase mluvil o měření vodivosti, tedy měřit objímku po vyndané žárovce a ten spodní kontakt pod ní, zda pípne (což by znamenalo funkční obvod včetně pojistky), já jsem si ale myslel, že ten test vodivosti je o odporu, který ale riva uvádí že by nedělal pod napětím. Ale z principu zapínání světel se obvod sepne jen pod napájením (to bych musel odpojit baterii auta).
Prosím odpovězte blbuvzdorně 1) které veličiny mohu měřit, 2) za jakých podmínek a 3) jak přesně na uvedeném příkladu a prosím o případný komentář k té nejasnosti ohledně toho, co napsal riva na případu měření tohoto světlometu. Děkuji za trpělivost.
Kupte si nieco taketo 12volt.sk/... a na meranie sa vyklaslite. Krokodyla o kostru, hrot tam, kde chcete vediet, ci je napatie pre spotrebic / ziarovku.
Pripadne si kupte vykonovy odpor 100 ohm / 5W, zapojte to paraelne k multimetru na rozsahu 20V a cierny kablik cvaknite na kostru, cervenym kontrolujte napatie.
Žádné veličiny nemusíte měřit. Nic neseřizujete. Hledáte závadu. Když v autě nesvítí žárovka a není vadná, je nejčastěji někde zkorodovaný spoj. Ke zjištění takové chyby je multimetr naprosto nevhodný, protože pracuje s malými proudy. Musel by se použít voltmetr s malým vnitřním odporem a speciální miliohmetr s velkým proudem. Nic z toho nepotřebujete. K opravě stačí žárovková zkoušečka a dva kusy drátu. Kdybyste chtěl obojí v jednom, tak se můžete podívat po staré zkoušečce SN 2 nebo ZN 2.
Děkuji, kdybyste chtěl, napište prosím i jak byste to s tou zkoušečkou zkoušel. Třeba s ohledem na ty obrázky výše, pakliže nesvítí spodní žárovka. Také jak poznat, že kov, ke kterému to přiložím je kostra a že jsem to k ní správně přiložil... děkuji
Já se chystám nakupovat v obchodě, kde mají jen LED zkoušečku 6-24V s kabelem na jehož konci je ozubená koncovka, za 50Kč. Ty zkoušečky SN: zbozi.cz/...
to je ti k prdu taková zkoušečka. Protže nemá spotřebu. A prpojení na kostru se zkouší šlusmetrem..
Kostra je na spoji vlevo, který propojuje všechny objímky. Aby se při zkoušení přišlo na závadu, musí obvodem procházet větší proud než voltmetrem nebo ohmetrem multimetru. (Ohmův zákon, úbytek napětí na odporu.) Minimálně stovky mA. Proto zkoušení žárovkou. Pro vyloučení přerušení je potřeba improvizovat obvod s baterií a žárovkou nebo použít hotovou zkoušečku. Dřív se prodávaly zkoušečky s elektromagnetem a baterií s žárovkou SN2 a ZN2. Také se prodávala upravená kapesní svítilna My Day na plochou baterii. Lze koupit na Bazoši nebo Aukru.
aukro.cz/...
aukro.cz/...
Děkuji. Kdybyste demonstrovali tu vhodnost mít zkoušečku s baterií (nevím jak výkonnou) než zkoušečku bez baterie na příkladu zkoušení toho obvodu, který je popsán a vyobrazen v úvodní otázce, pomohlo by to lépe pochopit ten rozdíl v praxi. Tuším možnou souvislost s tím, co psal @hlada v jiné odpovědi "V LED světle svítí polovodič, který nízké napětí baterie ohmetru neotevře, takže opět takto závadu nezjistíte. Hledejte žárovkou a dvěma kusy drátu."
Přeedstav si to jako s vodou a trubkama - měřením multimetrem stačí aby trubkou prošla kapka vody za minutu a multimetr naměří že to je průchodné. Kdežto žárovka s odběrem pár W měří nejen průchodnost ale i průtok, jakoby když nenateče za minutu kýbl tak to vyhodnotí jako neprůchodné (žárovka nesvítí).
Co a kde je kostra atd to si hledej už sám, literatury je dost a opisovat sem základy elektrotechniky a schemata zapojení se sem asi nikomu chtít nebude...
Ty potřebuješ změřit jestli jde šťáva na patici žárovky a pak ukostření tj. od patice k baterce.
Multimetrem měřit spíš úbytek napětí než odpor nebo propípnutí.
= primitivní metoda dvou drátů a žárovky je v podstatě nejlepší
Podle obrázků z návodu a pojistkové skřínky se zdá, že zadní mlhovky na pravé/levé straně nejsou v odděleném el. obvodu a protože levá svítí, tak asi půjde o špatný kontakt u té pravé?
Aproč je ta posledí pojistka označena také jako mlhovka? Zkusil ych ji vyndat. Mšřil jsi tu označenou pojistku?
Pro takový průsery stačí zaoxidovanej spoj na kostru, což si mnozí ani neuvědomí. A přitom se to tváří měřením OK!
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.