Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Měření el. obvodu auta. Na co si dát pozor?

Od: postcd® odpovědí: 14 změna:

Dobrý den,

v os. autě s 12V baterií nesvítí jedna ze tří žárovek pravého koncového světlometu (levý svítí), na místě nesvítící žárovky nesvítí ani náhradní žárovky. Na obrázku jde o dolní žárovku couvací a mlhovou. Podle obrázků z návodu a pojistkové skřínky se zdá, že zadní mlhovky na pravé/levé straně nejsou v odděleném el. obvodu a protože levá svítí, tak asi půjde o špatný kontakt u té pravé?

Pokud chci tedy proměřit kontakty na tom světlometu, tak jak to udělat abych nezničil sebe, měřený obvod (včetně spotřebičů a pojistky), ani multimetr?

Předmět měření: Hádám, že budu při zapnutých mlhovkách a vyndané žárovce měřit plech vedoucí k objímce žárovky (1) a kontakt, který doléhá ze spodu na nyní vyndanou žárovku (špatná polarita měření by neměl být problém, multimetr jen ukáže záporné číslo)?

Veličina měření: veličina, kterou mohu bez rizika měřit (při zapnutém napájení, předpokládajíc funkční pojistku) je pouze napětí? @riva v jiném příspěvku uvedl "bych se nesnažil měřit odpor na kabelu pod napětím. A ani proud na svorkovnici pod napětím" (nevím co se myslí v tomto případě svorkovnicí)

Naopak někdo jiný zase mluvil o měření vodivosti, tedy měřit objímku po vyndané žárovce a ten spodní kontakt pod ní, zda pípne (což by znamenalo funkční obvod včetně pojistky), já jsem si ale myslel, že ten test vodivosti je o odporu, který ale riva uvádí že by nedělal pod napětím. Ale z principu zapínání světel se obvod sepne jen pod napájením (to bych musel odpojit baterii auta).

Prosím odpovězte blbuvzdorně 1) které veličiny mohu měřit, 2) za jakých podmínek a 3) jak přesně na uvedeném příkladu a prosím o případný komentář k té nejasnosti ohledně toho, co napsal riva na případu měření tohoto světlometu. Děkuji za trpělivost.


Měření el. obvodu auta. Na co si dát pozor?
Měření el. obvodu auta. Na co si dát pozor? #2

 

 

14 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

4x

Kupte si nieco taketo 12volt.sk/... a na meranie sa vyklaslite. Krokodyla o kostru, hrot tam, kde chcete vediet, ci je napatie pre spotrebic / ziarovku.

Pripadne si kupte vykonovy odpor 100 ohm / 5W, zapojte to paraelne k multimetru na rozsahu 20V a cierny kablik cvaknite na kostru, cervenym kontrolujte napatie.

 

hodnocení

4x
avatar dabel
Ja v autě co de měřim pomoci 12V/5W žárovky a hned vim jestli tam to spravný napětí je nebo ne
Konkrétně světla jeden konec kostra druhej konec kontakt v odpojenym konektoru
Pokud se mi někde žárovka rozsviti du zhasnout vypinač od daného světla a pokud žárovka zhasne vim že to je ten spravnej drát
Kapku problém je s canbusama tam stačí špatná vatáž žárovky a světlo ti řj odpojí a ty musiš znova vypnout a zapnout světla
Co to je za auto jestli nákej francouz tak zkoukni hlavně kontakty v tom deklu na žárovky a konektor dost jim to oxiduje a vyhřívá se
Většinou to mechanicky očistíš mirně naohejbaš kontakty a stříkneš kontaktolem

 

hodnocení

4x

Žádné veličiny nemusíte měřit. Nic neseřizujete. Hledáte závadu. Když v autě nesvítí žárovka a není vadná, je nejčastěji někde zkorodovaný spoj. Ke zjištění takové chyby je multimetr naprosto nevhodný, protože pracuje s malými proudy. Musel by se použít voltmetr s malým vnitřním odporem a speciální miliohmetr s velkým proudem. Nic z toho nepotřebujete. K opravě stačí žárovková zkoušečka a dva kusy drátu. Kdybyste chtěl obojí v jednom, tak se můžete podívat po staré zkoušečce SN 2 nebo ZN 2.

hodnocení

Děkuji, kdybyste chtěl, napište prosím i jak byste to s tou zkoušečkou zkoušel. Třeba s ohledem na ty obrázky výše, pakliže nesvítí spodní žárovka. Také jak poznat, že kov, ke kterému to přiložím je kostra a že jsem to k ní správně přiložil... děkuji

Já se chystám nakupovat v obchodě, kde mají jen LED zkoušečku 6-24V s kabelem na jehož konci je ozubená koncovka, za 50Kč. Ty zkoušečky SN: zbozi.cz/...

111®

to je ti k prdu taková zkoušečka. Protže nemá spotřebu. A prpojení na kostru se zkouší šlusmetrem..

Kostra je na spoji vlevo, který propojuje všechny objímky. Aby se při zkoušení přišlo na závadu, musí obvodem procházet větší proud než voltmetrem nebo ohmetrem multimetru. (Ohmův zákon, úbytek napětí na odporu.) Minimálně stovky mA. Proto zkoušení žárovkou. Pro vyloučení přerušení je potřeba improvizovat obvod s baterií a žárovkou nebo použít hotovou zkoušečku. Dřív se prodávaly zkoušečky s elektromagnetem a baterií s žárovkou SN2 a ZN2. Také se prodávala upravená kapesní svítilna My Day na plochou baterii. Lze koupit na Bazoši nebo Aukru.
aukro.cz/...
aukro.cz/...


hodnocení

Děkuji. Kdybyste demonstrovali tu vhodnost mít zkoušečku s baterií (nevím jak výkonnou) než zkoušečku bez baterie na příkladu zkoušení toho obvodu, který je popsán a vyobrazen v úvodní otázce, pomohlo by to lépe pochopit ten rozdíl v praxi. Tuším možnou souvislost s tím, co psal @hlada v jiné odpovědi "V LED světle svítí polovodič, který nízké napětí baterie ohmetru neotevře, takže opět takto závadu nezjistíte. Hledejte žárovkou a dvěma kusy drátu."

asd1

Přeedstav si to jako s vodou a trubkama - měřením multimetrem stačí aby trubkou prošla kapka vody za minutu a multimetr naměří že to je průchodné. Kdežto žárovka s odběrem pár W měří nejen průchodnost ale i průtok, jakoby když nenateče za minutu kýbl tak to vyhodnotí jako neprůchodné (žárovka nesvítí).

Co a kde je kostra atd to si hledej už sám, literatury je dost a opisovat sem základy elektrotechniky a schemata zapojení se sem asi nikomu chtít nebude...

Ty potřebuješ změřit jestli jde šťáva na patici žárovky a pak ukostření tj. od patice k baterce.

Multimetrem měřit spíš úbytek napětí než odpor nebo propípnutí.

= primitivní metoda dvou drátů a žárovky je v podstatě nejlepší *smich*

 

hodnocení

2x
Multimetrem změříte statické hodnoty, ale dynamické a přechodné stavy je problém odečítat přeblikavající údaje. U žárovkové zkoušečky nemusíte neustále koukat na displej a zároveň při měření napětí měříte i vodivost obvodu.

Ono ked sa niekto musi pytat ako merat a multimeter mu pri merani odporu ukazuje zaporne hodnoty, tak sanca, aby nieco opravil, je blizka nule - chybaju mu zakladne teoreticke znalosti.

 

111®
hodnocení

2x

Podle obrázků z návodu a pojistkové skřínky se zdá, že zadní mlhovky na pravé/levé straně nejsou v odděleném el. obvodu a protože levá svítí, tak asi půjde o špatný kontakt u té pravé?
Aproč je ta posledí pojistka označena také jako mlhovka? Zkusil ych ji vyndat. Mšřil jsi tu označenou pojistku?

 

111®
hodnocení

2x

Pro takový průsery stačí zaoxidovanej spoj na kostru, což si mnozí ani neuvědomí. A přitom se to tváří měřením OK!

 

hodnocení

0x
avatar herd
Vevsí úctě, pokud tou nerozumíte a ptáte se, radši bych to přenechal někdo kdo o těchto základech ví . Kromě taky bude vědět, na co se zaměřit.
Lze měřit úbytek napětí na vodiči voltmetrem. mezi 2 body. To je bezpečná metoda, jelikož měřeničem neprotéká skoro žádná energie
Vodivost se měří když na součástce není napětí. Jinak naměříš nesmysl nebo odpálíš měřák.
Lze měřit proud, a tam je nevětší riziko, jelikož měřákem nude protékat ten proud, který měříš a to může být už energie, která není zanedbatelná. krát vnitřní odpor Ampérmětru, což je třeba 5ohmů na malém sub-A rozsahu a 0.5ohmu na celoamplérovám(10)rozsahu
A už vůbec ne měřit proud na krátko, pokud na 100% nevíš že je to bezpečné (což je u tužkovek 1.2V). U 4V Li-ion je to na hraně a na 12V je to žhavení drátů.

 

hodnocení

0x
Ve většině případů si v těchto případech vystačíte s měřením napětí. Proto žàrovkovà zkoušečka bohatě stačí, naopak má výhodu, že jí poznáte, źe to napětí je i celkem "tvrdé". Tedy měření je vcelku bezpečné, pokud dodrźujete základní pravidlo pràce s multimetrem: nikdy po práci nenechávat kabely v proudových svorkàch a přepínač vźdy po práci vracet na nejvyšší DCV rozsah.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]