Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Měření funkčnosti LED světlometu denního svícení multimetrem?

Od: postcd® odpovědí: 38 změna:

Dobrý den, LED světlomet denního svícení na autě přestal svítit (druhý svítí OK).

Rozpojil jsem u světlometu kabel (2 konektory) a zkusil jsem multimetrem měřit konektor kabelu od zapalování a pak i konektor od světlometu:

Od zapalování:

Stejnosměrné napětí V: naměřil jsem asi 29

Odpor (na multimetru asi hodnota 20k - je tam i 2k, 200k) a naměřilo to asi -500 (bez kontaktu se zobrazuje 1)

Od světlometu:

tam jsem nenaměřil nic (také měřen odpor) ani u toho, který fungoval, možná, že to u LED nelze měřit. Funkčnost LED světlometu tedy poznám pouze přepojením na kabel, na kterém jiný světlomet funguje a nebo pokud mám napájecí zdroj (nevím s jakým napětím), na který světlomet připojím?

Co vám říkají ty hodnoty, které jsem naměřil? Děkuji

 

 

38 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

riva
hodnocení

5x

Z daných hodnot usuzuji, že jste chyběl ve škole když se probíraly základy elektřiny a měření elektrických veličin.

hodnocení

Odpověď k ničemu. Co usuzujete ohledně konektivity/funkčnosti atd..

ridic

Vaše otázka byla: "Co vám říkají ty hodnoty, které jsem naměřil?"

Takže se nerozčilujte. "Riva" má naprostou pravdu!

Jak můžete naměřit 29 (zřejmě voltů, protože kdyby jste měřil ampéry, tak by to vypálilo pojistky), když je v autě napětí 12V (nebo možná 24V u náklaďáku).

Mě ty naměřené hodnoty také říkají, že sice máte multmetr, ale nevíte co měříte ani jak to máte měřit.

riva

Na ten kabel bych si připojil jinou LED (na stejné - snad 12V napětí, třeba to druhé denní svícení) a pokud se LED rozsvítí, tak vím, že kabel k LED je v pořádku.

A to vadné LED světlo bych si vzal na stůl, rozebral a připojil na (regulovaný) zdroj napětí, kde bych sledoval i proud. Pokud v tom LED uvidím několik LED čipů, tak pohledem uvidím který je vypálený (obvykle je na něm černá tečka). U čipů si měřením zjistím jejich otvírací napětí a potvrdím si, že ten pohledem vadný skutečně nesvítí. Dle nálady šáhnu do šuplíku a vyberu vhodnou náhradu, kterou ten vadný nahradím, nebo celý šmejd rovnou vyhodím.

hodnocení

Jak to tedy měřit správně, když použijete ten mnou zmíněný postup? Zatím nikdo neuvedl, že LED světlomety nelze měřit a pokud jde, tak jak (riva uvedl jak testovat). Dále jak měřit správně ohledně měření kabelu k zapalování? Děkuji za příp. odpovědi.

riva

No hlavně bych se nesnažil měřit odpor na kabelu pod napětím. A ani proud na svorkovnici pod napětím.

@riva *zdravi* , brzy budou Vánoce a s nimi třeba i nový multimetr

@postcd ... ještě jste nezkusil osciloskop, tím lze měřit napětí také. Jinak ale opravdu zkuste metodu "půlení intervalu", jak Vám radí Riva. Dostanete se rychleji k nalezení a určení problému.

hodnocení

Děkuji, @millcom nevím co je to půlení, ohledně náhradního LED světlometu, pomocí kterého bych ověřil funkčnost kabelu směrem k zapalování auta, tak funkční světlomet, který bych nemusel složitě odmontovávat, nemám. Proto jsem se ptal na měření multimetrem. Teď jsem zkoušel měřit odpor kabelu k zapalování znovu (na multimetru bylo pokud se nepletu Ohmy 20k a na displeji se zobrazilo asi -500 až -300 u obou konektorů na kabelech jdoucích od zapalování). Protože světlomet na jednom z těch kabelů fungoval a podle těch hodnot hádám, že tedy fungují oba kabely a je problém v jednom světlometu - odpor na něm nenaměřím, zde už někdo vysvětloval že je to dáno povahou LED. Ohledně otestování světlometu, jak doporučoval @riva mám jen adaptér 12V 1.5A a adaptér 3-12V 2500mA, který bych mohl k tomu LED světlometu připojit, tyto hodnoty vypadají dobře? Mohu zkusit zda svítí (asi nebude), případně můžu měřit napětí (a nebo odpor jednotlivých diod)? Na žádném z LED čtverečků nevidím tečku (prý má znamenat znamenat závadu). Na Youtube je možné najít videa pod "LED tube light repair"..

Jestli jste zapojil ohmetr mezi vývody ke světlometu, tak jste na vypnutém obvodu nemohl žádný odpor změřit, na zapnutém jste zničil ohmetr. Vykašlete se konečně na měření multimetrem. Kromě toho, že to neovládáte, je to naprosto nesmyslné počínání. Na vyzkoušení světla nepotřevujete žádný zdroj, ale dva kusy drátu, kterými ho připojíte k akumulátoru. K vyzkoušení instalace stačí žárovka, kterou připojíte místo světla. Ke zjištění závady nic jiného nepotřebujete. Jestli chcete nějaký nástroj, tak si kupte na tržišti žárovkovou zkoušečku.

hodnocení

@hlada já akumulátor nemám, kromě toho co je v autě. Mám ale ty adaptéry, které jsem uvedl o příspěvek výše. Jaké parametry by měla mít ta žárovka, já žádnou izolovanou s přiletovanými kabely nemám. Zkoušečku máte asi na mysli tu s kabely. Multimetr funguje.

111®

když ti funguje multimetr to je takový problém ho přepnout na 20V= a strčit šňůry to dírek toho přívodního kabelu? Naměřit by jsi měl 12 nebo -12V

@postcd Na vyzkoušení světla vám stačí akkumulátor v autě. Na zkoušení přítomnosti napětí můžete použít jakoukoli žárovku z výbavy. Jestli neumíte letovat, můžete jí dát do objímky nebo koupit hotovou žárovkovou zkoušečku.
shopcom.cz/...

To jste si tady všichni jistí, že LED reflektor je napájen přímo 12 V a není před ním měnič s proudovým výstupem?
111®

i kdyby byl tak budou dva? nebo jedn pro obě světla?

Tohle se u automotive nedělá. Na 99% je zdroj LED integrován ve světle.

Kdyby tam byl měnič, budou dva.
hodnocení

@111 děkuji, na kabelu od zapalování ke světlometu jsem naměřil napětí 29.0 (při přepnutí multimetru na jednosměrné napětí a hodnota 200). U hodnoty V 20 displej ukazoval asi jedničku (opakované měření). Jde o osobní auto, ne náklaďák. Při měření napětí na baterii naměřeno 12.1V a při vypnutém zapalování 12.3V. Tedy mám ověřeno, že tam napětí je a kabely jsou v pořádku. Děkuji

@postcd ... metoda "půlení intervalu" je nejsnažší metoda při hledání závady. Zkrátka se problém rozdělí např. na dvě části a zjišťuje se, ve které části mohl problém nastat. Pokud se chybná část správně identifikuje, nemusím se již tou druhou (bezproblémovou) částí zabývat. A ta část, kde se problém identifikoval, tak se opět rozdělí a hledá se dál. Takto lze postupovat prakticky až k nalezení konkrétní chyby (součástky, konektoru, kabelu, atp.). Je to poměrně jednoduchý a relativně i rychlý postup při hledání závady - a to nejen v elektronice, ale obecně při hledání jakékoli chyby :)

 

 

hodnocení

3x

Pro zjišťování závad na autě nepoužívejte multimetr, ale žárovkovou zkoušečku. Voltmetr multimetru má velký vnitřní odpor, takže jím naměříte napětí i za zkorodovaným spojem, takže závadu nezjistíte. V LED světle svítí polovodič, který nízké napětí baterie ohmetru neotevře, takže opět takto závadu nezjistíte. Hledejte žárovkou a dvěma kusy drátu.

 

riva
hodnocení

2x

Být vámi, začal bych třeba na x-idea.cz/...

 

hodnocení

0x

Mne z toho vychadza, absolutne netusite co a ako sa meria a ako sa interpretuju vysledky. Ste na dobrej ceste poskodit instalaciu v aute, v lepsom pripade len spalite poistku.

hodnocení

Zkusím se zeptat jinak. Jak to tedy správně měřit - odpovězte na otázku ohledně naměřených hodnot a ověření funkčnosti světlometu + kabelu, který k němu jde (detaily lze snad vyrozumět z úvodního dotazu). Zapoměl jsem napsat, že při měření kabelu k zapalování auta, byl přirozeně klíč otočen tak, aby světla svítila.

 

hodnocení

0x

Hodnoty mi vypovídají to, že neumíte s multimetrem zřejmě měřit...

Těch 29 měřeno multimetrem je myšleno Voltů?

Světlomet je v jakém vozidle. Originální v hlavním světlometu?

hodnocení

Ano, vždyť to píši. Stejnosměrné napětí tedy V - Volty.

V osobním cozidle, separé LED světlomety podobné tomuto (konektory to má stejné): images.sklepy24.pl/...

Který, pravděpodobně nepatrně starší auto má palubní soustavu na víc, nežli 12 V? Nákladní auta mají 24 V.

Tudíž mě není jasný, jak a čím jsi dokázal naměřit 29 voltů?

Co to máš vlastně za auto?

Tak tyto jsou zcela určitě zapojeny na 12V a tedy hodnota 29V bude zcela určitě nesmysl... Nejjednodušší je vzít a zapojit namísto druhého světla, případně je tedy přehodit... Tyty zcela často odcházejí ...

hodnocení

> Nejjednodušší je vzít a zapojit namísto druhého světla
Jaké jsou další, méně jednoduché možnosti?

Jak to tedy měřit správně, když použijete ten mnou zmíněný postup? Zatím nikdo neuvedl, že zmíněné LED světlomety nelze měřit a pokud jde, tak jak. Dále jak měřit správně ohledně měření kabelu k zapalování? Děkuji za příp. odpovědi.

Tak na konektoru co do toho světla vede bys měl naměřit 12V na DC rozsahu. Případně nejjednodušší mít žárovičku na dvou drátech.. Ale tu zase taky každej nemá... Světlo LED může být zapojené různě, tak může mít různý odpor obvodu a taky nemusí vůbec svítit a může mít odpor ... Nejlepší přivést napětí cca 12V do konektoru, jenom světlo je zpravidla polarizované, tedy má plus a mínus, při přepolování by se teoreticky nemělo poškodit...

ridic

Jednoduše řečeno: Do LED světla vedou 3 dráty. Jeden je zapojený na kostru vozidla - ohm-metrem změříže odpor, ten by měl mít (ten drát proti kostře) maximálně 1 ohm, idálně 0. Druhý drát je přívod napětí - při zhasnutých světlech a zapnutém zapalování na něm proti kostře musí být 12V, při vypnutém zapalování zapalování 0V. Třetí drát při svítících světlech má mít proti kostře 12V a při vypnutách světlech 0V.

Při měření LED světel jedině porovnávat hodnoty u dobrého a špatného - jestli se liší.

Pokud je to světlo toho typu co posílal pán, tak tam má pouze dva vodiče.. Zřejmě tedy +-12V

hujer

Nechte ho ať se jde z toho vyspat! Neumí ani napsat v jakém vozidle!

ridic

"hiawata" ještě jednou se k zapojení vracím:

Pokud tam jsou jen 2 vodiče, tak budou mít oba světlomety společné spínací relé. Jestli jedno světlo svítí a druhé ne, tak relé bude v pořádku. (Bez společného spínacího relé by LEDky svítily, při zapnutém zapalování, stále - nezhasínaly by při zapnutí hlavních světlometů.)

Pokud jedno světlo nesvítí, tak jsou 2 možnosti - světlo je vadné, nebo je přerušený jeden z vodičů.

Snad si tohle tazatel přečte a konečně pochopí v čem má problém.

A také, snad napíše, jak to opravil, protože to může zajímat i další s podobnou poruchou.

hodnocení

Děkuji, když je zapalování pootočeno tak, aby světla svítila a měřím napětí na konektoru kabelu, jdoucího od zapalování, tak opakovaně naměřím napětí (sice divné: 29, při přepnutí multimetru na hodnotu napětí 200. Na baterii naměřím 12.3V) - tedy kabel asi funguje a problém je ve světlometu.. Jinak do světlometu jdou jen 2 drátky. Děkuji za pomoc, já uvidím co dál. Zatím mi nikdo neschválil to, abych připojil adaptér 12V 2500mA k tomu světlometu. Nechtěl bych ho zničit.

111®

copak o to , jen nikdo neví jestli to má omezení proudu a jestli s tím umíš, tak si nikdo nedovolí ti to doporučit, neb nechce být pachatelem zničení světla

Chápeš

@úpstcd Světlo nemusíte připojovat k adaptéru, když máte v autě akumulátor. Nepíšete příkon. Jestli si z nás neděláte legraci, tak byste měl raději požádat o pomoc někoho zkušenějšího.

Podle toho co píšeš o 29V a na 200 ti ukazuje 12,3 tak ten multimetr za stovku zahoď. Je to střep.

Správnej multimetr a hlavně zdravej na rozsahu 20 ti má ukázat 12,34V třeba a né 29V

 

hodnocení

0x

Buď vůbec neumíte měřit multimetrem a používat jeho rozsahy a rozlišovat střídavé a stejnosměrné volty, střídavé a stejnosměrné ampery a vhodné přepojení měřících šňur v dírách multimetru

a nebo je multimetr vadný. Nejčastěji ty s otočným spínačem a rozsahy se různě zkratují nebo mají velký přechodový odpor a pak to ukazuje bludy.

29V se v 12-14V soustavě osobního auta nevyskytuje

 

111®
hodnocení

0x

Jak se světlomety souvisí kabel k zapalování?

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]