Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Zapojení el. motoru

Od: michalll odpovědí: 10 změna:

Dobrý den, mám tento motor ale nemám schéma jak jej zapojit, můžu požádat o radu a nejlépe o nakreslení zapojení? Děkuji


Zapojení el. motoru
Zapojení el. motoru #2

 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ja1
hodnocení

6x

Tak podle štítku pro připojení na naší trojfázovou síť 3x400v je už to zapojené - do hvězdy, jednotlivé fáze zapojíte na spodní svorky A, B, C a ochranný vodič na samostatný šroub úplně nahoře na kostře motoru - (nad svorkovnicí mezi svorkami CO a AO)

Motorvý spouštěč (jistič motoru) bude nastavený max na 2,8A.

michalll
hodnocení

Dobrý den, píšete o třech vodičích tudíž to nejde zapojit na 220 V?

 

riva
hodnocení

2x

Teď ten motor máte zapojený do hvězdy a 3 fázové vodiče přivedete na spodní svorky A, B a C. Když se bude točit obráceně, tak libovolné dva fázové vodiče mezi sebou prohodíte.

Ale když se na toto ptáte, tak nevím, jestli se do toho máte pouštět - vypnout jistič, před motorem mít nějaký motorový chránič/spouštěč.

michalll
hodnocení

Dobrý den,

zapojoval jsem si už tři motory české výroby, jeden mám na hoblovce, jeden na cirkulárce a jeden na drtiči ale od všech jsem měl schéma takže to nebyl problém, u tohoto si nejsem jistý tak se radši ptám, je lepší být chvíli za blbce a zjistit než nevědět vůbec :)

 

hodnocení

0x
avatar hejkal
Na 230 V půjde zapojit, jen je třeba z hvězdy propojit na trojúhelník a připojit kondenzátor.
Dobré povídání na elektrika.cz/...

Při zapojení třífázového motoru na 230V bude mít motor pouze třetinový výkon.

michalll
hodnocení

Dobrý den, na štítku má ale motor uvedeno 220/380 V co to tedy znamená? Že je možné ho tedy připojit na 220 V ale bude mít pouze částečný výkon?
Opakují text uvedený krom jiného v mém odkazů výše! Je tam i schéma zapojení! I hodnoty kondenzátoru podle výkonu motoru...
...Máme-li takový elektromotor na 3-fáz. proud a k dispozici jen 1-fáz. síť, můžeme si třetí pracovní vodič vytvořit fázovým posunem o 90° pomocí kondenzátoru (nazvu jej provozní kondenzátor C1).
Velikost provozního kondenzátoru závisí na mnoha faktorech:
- na fázovém proudu
- na účiníku motoru (cos fí)
- na provedení motoru (poměr počtu drážek statoru oproti drážkám rotoru,počet pólových dvojic)
- na provozních podmínkách (motor se rozbíhá naprázdno,nebo od počátku do protitlaku)
Rozběhový moment se při zapojení na jednofázovou síť sníží na 30-40% a výkon asi na 70-80% oproti výkonu při napájení z trojfázové sítí.
Pro motory malých výkonů, nebo motory, které spouštíme naprázdno nám stačí jen (jeden) provozní kondenzátor C1.
U trvale zatížených motorů, nebo motorů větších výkonů musíme navíc použít ještě rozběhový, spouštěcí kondenzátor C2, který se krátkodobě, po dobu rozběhu motoru, připojí paralelně k provoznímu kondenzátoru. Zapojení svorkovnice motoru spolu s kondenzátory je na obrázku.
Trvale připojený provozní kondenzátor je označen C1, přídavný spouštěcí C2.
Pokud máte třífázový rozvod tak zapojit třífázově do hvězdy.
U nás máme dnes všude napětí mezi fázemi 400V, dříve byly lokality kde bylo napětí 220V tam se motor připojoval do trojuhelniku.
Nemáte doma 3x220V pro zapojení v trojúhelníku, takže zapojte do hvězdy na 3x400V. Na 1x230V jedině s kondenzátorem a nevýhody máte popsány výše...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]