Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Komutatorovy motor - iskrenie

Od: belus odpovědí: 10 změna:

Zdravim,mam komutatorovy motor z maleho rotavatoru.Z akehosi dovodu mi neskutocne iskri ked zapnem.Motor sa pekne rozbehne.Komutator je perfektne ocisteny,jemne prebruseny.Uhliky nove ( neviem aky typ,ci su aj ine - poucte ),zabrusene na velkost komutatora.Aka moze byt vada,ze to neskutocne iskri.Tak sa to cele ohrieva,ze vypina tepelna ochrana.Co s tym,poradte,kde hladat chybu.Dakujem.


doplněno 14.02.22 19:24:

Este doplnenie otazky : uhliky by mali byt uzsie ako jednotlivy segment komutatora?

 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x

Moze byt niekde medzizavitovy skrat na vinuti, to je neopravitelna zavada. Iskrenie je normalny jav pri tomto druhu motora, casom si uhliky "sadnu", ale prehrievat by sa to nemalo.

Aky bol dovod demontaze z rotavatora?

belus
hodnocení

Prave kvoli ohrievaniu.Male iskrenie by bolo v pohode,ale toto je ako zvaracka.Rotavator po 4-5 metroch zastal.Asi prehriatim mozno od iskrenia a vypnutim tepelnej ochrany.A ako zistit medzizavitovy skrat.Da sa to vobec v domacich podmienkach?

V domácích podmínkách mezizávitový zkrat nenajdete... Chce to nový rotor... Typ motoru? Výrobce? A uhlíky stejného rozměru, jak jejich "vedení", (jsou větší, než lamela..) A pokud by byl oválný komutátor, taky by to více jiskřilo, ale nevypínala by tepelná ochrana...

Byl komutátor rotoru vyrovnán nožem na soustruhu? Proškrábány drážky mezi lamelami? Při oválném komutátoru je to nutnost...ten soustruh...

Peter má pravdu, ze zkušenosti to také vidím na mezizavitový zkrat. Ale aby nebylo všemu konec, tento jev dokáže i mezizavitový zkrat cívky ve statoru...
belus
hodnocení

Dnes mi premerali rotor aj stator.Ze vraj su v poriadku.Zohnal som nove uhlik,ze vraj boli uz kratke.Este potrebujem preskrabat lamely a liznut komutator,podla servismana by to malo byt v poriadku.Uvidime.

Pootocit uhliky - to neide.Je to na pevno.

 

hodnocení

0x

To či je vadné vynutie na rotore vyskúšaťe tak,že vždy dve lamely oproti sebe preskúšate multimetrom,nastavenom na prepípnutie a meranie odporu. Výsledná hodnota má byť rovnaká na všetkych dvojiciach lamiel. Rozdiel 1-2 desatiny max. v hodnote a žiadná z lamiel nesmie vytvoriť obvod s kostrou rotora.

 

veronica
hodnocení

0x

Jiskření způsobuje nesprávná poloha uhlíků, pokud je to možné, tak o kousek pootočit celý nosič kartáčů.

Drvivá väčšina komutátorových motorov má držiak uhlíkov napevno,otočné to majú,kde sa mení smer otáčánia. Veľké iskrenie sposobuje na 90 % vadný rotor.

 

lubek
hodnocení

0x

Mám podobný problém na hoblíku. Ibaže som si vedomý toho, že je to hobby hoblík a ja som ho niekoľko hodín výrazne zaťažoval úberom na celú šírku záberu. Výrazný zápach, veľké iskrenie na komutátore a strata otáčok ma prebrali z pracovného zápalu. Hoblík som rozobral, uhlíky nie sú v najlepšej kondícii, ale nie sú úplne zodraté. Rotor na pohľad nevyzerá prehriaty, párové dvojice komutátora som síce nemeral, zato vinutie statora je na cca 1/3ne zahnednuté, zrejme prehriate.

Myslím, že v oboch prípadoch ide o preťaženie, ktoré za prejavilo prehriatím vinutí, medzizávitovým skratovaním a potom nie bežným iskrením komutátora. Už mám vyhliadnutý nový hoblík a mám poučenie, že hobby technika nie je profi a treba s ňou podľa toho zaobchádzať.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]