Nejste přihlášen/a.
Ahoj, přemýšlím o pořízení sauny do bytu, nicméně jsem se zarazil, že topidlo má výkon 3000W. Nejsem elektrikář, vím akorát že spodní zásuvky mají 16A a mám staré hliníkové rozvody - Můžu toto topidlo zapojit do zásuvky, při tom provozovat z jiné zásuvky ještě např. televizi, počítač atd,. aniž bych riskoval vyhořen? Na kolik W jsou konstruované zásuvky v bytech? Jsem chemik a elektřině nerozumím
Rozvod je jen tak silný, jak jeho nejslabší článek.
Zásuvky jsou některé na 10A (ABB Klasik) a některé na 16A.
Je to na nich napsáno. Podle vzorce P=U*I vychází 230V*16= 3680W
Takže zásuvky 16A vpohodě, ale volil bych nějakou lepší a určitě novou, protože stará vychozená zásuvka v bytě má mnohdy vyžší přechodový odpor. Pak se ten proud přeměňuje na nedotaženém kontaktu nebo zaoxidovaném kontaktu na teplo (ztrácí se na takovém odporu napětí) a zásuvka hoří.
Další věc jsou kabely. Pro tak silný odběr rozhodně není doporučeno a ani tuším schváleno použít obvod několika zásuvek. Množí se totiž v nich ty přechodové odpory, jak vodič prochází z jedné na druhou.
Je tedy potřeba ty přechodové odpory maximálně minimalizovat a tak se třeba na pračky či trouby dělá samostaný obvod jistič v rozvaděči-> kabel -> jedna zásuvka -> spotřebič.
Kabel musí být na takovou zásuvku Cyky 3x2,5mm2 a pokud by to bylo nějak extrémě daleko od rozvaděče (80m třeba), tak by se i vyplatilo dát Cyky 3x4mm2 z důvodu minimalizace odporu vedení.
To vedení by na tak velkou vzdálenost zbytečně hřálo do zdi a při zátěži 300W by jsi tam měl klidně 200-210V ve finále (zbytek by se v drátech přeměnil na teplo díky jejich odporu na té délce - větší průřezy mají menší odpory).
Jistič vyhovuje 16A v B kategorii (běžný).
...