Nejste přihlášen/a.
Čau borsi koupil jsem si kompreson na 380v,ale bohužel jsem pak zjistil že mám v garáži jen 220v,motor jsem zapojil podle návodu na googlem ale s rozběhovým kondenzátorem viz foto se ze zátěži motor neutáhne,naprázno se rozjede v pohodě ,bohužel ani neznám jaký má motor výkon je to vše domácí výroba a a ni na motoru není štítek prosím můžete mě poradit v čem je chyba,nebo jestli nějakým způsobem nelze zjistit co je to za motor. Vím jen že motor má 12kg
Chyba je v tom, že toto řešení není vhodné zrovna pro tvrdý rozběh co má kompresor. Kompresory co jsou na 230V mají zpravidla/obvykle dva kondenzátory a jeden mechanický (odstředivý) kontakt. Pro razantní rozběh je v pomocné fázi zapojený kondenzátor s větší kapacitou který se po roztočení motoru odpojí pomocí odstředivého kontaktu a motoru stačí proud přes provozní kondenzátor. U větších kompresorů je také "odlehčovací" ventil, který zaručuje to, že při rozběhu netlačí kompresor v okamžik startu do zátěže. Tyto motory jsou samozřejmě vyrobeny jako motory na 230V, tedy dvě cívky se společným uzlem, pomocné vinutí bývá zpravidla i slabší než provozní.
Řešení zapojení běžného 3 f motoru vidím na kompresor dost neperspektivní... A frekvenční měnič z 230/400 3f lze použít, ale při daném výkonu a 3f provedení i starší balancuje s cenou celého kompresoru...
To, co popisujete, je vcelku očekávatelné. Předpokládám, že jde o nějaký domobastl kompresor, kterému se o nějakém odlehčovacím ventilu ani nezdá. Krom toho ta řemenice na motoru má poměrně velký průměr - tedy motor při rozběhu musí vyvinout poměrně velký krouťák, jenže o ten právě tou úpravou z 3f na 1f přišel. Takže logicky - nerozeběhne se.
Jinak údaj, že motor má 12kg je sice interesantní, nicméně nevypovídá lautr nic o výkonu a podobných veličinách potřebných ke správnému zapojení.
Řešení - frekvenčák - jenže ten Vás vyjde na víc, než celý nový kompresor s 1f motorem...
Řešením - hodně nouzovým by bylo - nechat při rozběhu prokluzovat řemeny a po rozběhu motoru postupně napnout. Prostě spojka nouzovka. Netuším, jak velký výkon kompresor potřebuje a jak moc se budou řemeny pálit. Ale je to řešení zadara. Motor je asi na kolíbce nebo to má nějaký napínák. Důležité je jen - povolit jen málo, aby řemeny nespadly (pozor, může to cukat) a nenechat se namotat. A po otestování tomu dát nějakou páku (a stavitelný doraz va směru uvolnění), abyste se neometal blízko řemenů.
Velikost a parametry elektromotoru jsou definované několika parametry:
výška osy hřídele od spodní plochy patek na ukotvení motoru
průměr výstupní hřídele
otáčky elektromotoru (ty musíš změřit otáčkoměrem)
hmotnost motoru je poslední orientační hodnota.
Pak si musíš sehnat frekvenční měnič pro příslušný výkon elektromotoru. Bez frekvenčního měniče z toho elektromotoru nezískáš výkon, který je potřeba na rozběh kompresoru. A motor s frekvenčákem musí být zapojený do troúhelníku, aby byl na 3x230V. Jestli ten elektromotor tak může a bude fungovat, to zjistíš pouze zkouškou.
Taky je možné, že po zapojení s frekvenčním měničem ti to bude vyhazovat pojistky, protože ta jedna fáze, kterou tam máš bude přetížená.
Podle katalogu Siemens mají hmotnost elektromotoru okolo 12kg tyto motory:
1,5kW / 2860ot
1,1kW / 1415ot
0,75kW / 915ot
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.