Nejste přihlášen/a.
Dobrý den chci se zeptat k čemu se používá ampér. Jsem zkušený začátečník. (Umím obvody se solárním panelem, zdrojem z el. sítě...) Zajímalo by mě proč potřebuji znát například kolik ampérů dává nabíječka na notebook, kterou používám jako zdroj napětí. Dává 19,5V a 4,62 A když to připojím k větráčku, žárovičce... vše je funkční. Něco jsem o tom četl například že to určuje jak rychle ve vodiči proudí elektřina, ale mi je jedno jak rychle proudí hlavní je (podle mě) kolik dává V. Děkuji alespoň za nějaké vysvětlení.
(prosím o odpovědi méně odborné)
Není to úplně tak, jak píše fidonet, ale v podstatě má pravdu.
Tak mi to připadá, že jsi nezkušený laik, i když "umíš"to, co píšeš. Doporučoval bych ti hlubší studium elektřiny, aby jsi pochopil aspoň základní fakta a zákonitosti. Už třeba rychlost el. proudu ve vodiči je blízká rychlosti světla, a není závislá ani na napětí, ani na odporu. Píši o rychlosti, o které se zmiňuješ.
Jsi šikovný, zajímá tě to, jinak by jsi se neptal na poradně.
O elektřině je na webu tolik stránek, že budeš moci studovat dlouho a stále toho nebudeš vědět moc, na to třeba roky. Pro zajímavost jedna ze stránek, která by tě mohla uvést aspoň mezi laiky se začátečnickými znalostmi.
cez.cz/...
jinak ti stačí zadat do vyhledavače třeba el. proud nebo napětí, a dozvíš se například, proč je el. proud závislý na napětí, a že proud nedává napětí a pod. Zde ti to můžeme vysvětlit opravdu jen jak pro laika, není tu tolik místa. A pokud chceš tvořit el. obvody, musíš o elektřině vědět více! Pozor, elektřina je dobrý sluha, ale zlý pán! A není vidět!
V podstatě měl ten pán s bradkou z mauzolea pravdu: Učit se učit se učit se!