Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Schéma ke staré autobabíječce?

Od: synekk odpovědí: 35 změna:
Zdravím vás,
našel jsem doma starší autobabíječku, chtěl bych si ji spravit, je v ní odpojena deska se součástkama.
Na nabíječce nikde není štítek s typem.
Asi mi někdo neporadí jak ji spravit, když nevím k čemu byla deska připojena a nemám schéma? Z nabíječky trčí jen dráty, dva od regulátoru nabíjení a jeden od pojistky, které přijdou do desky zapájet, někdo se v tom už v minulosti hrabal.
Přiložím fotku předního panelu nabíječky a odpojenou desku se součástkama.

Schéma ke staré autobabíječce?
Schéma ke staré autobabíječce? #2

 

 

35 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x
avatar dabel
Je to takovej domací bastl měl sem kdysy doma neco podobnýho
Najdi si na netu jak se měří tranzistory,diody a tyristor
Většinou odejde ten tyristor tečou přez něj velký proudy a on to časem neustoji a odejde
Co vidim s fota tak katoda je ohlá tak že mi to připada že se dotýká obalu - anody tudiž de do skratu
A řízení G nevydim vubec zapojený
Pokud bude tyristor v haji sežen aspon 15A

 

hodnocení

2x
avatar magdon

Podle stavu té desky to vypadá na velmi hrubé amatérské zásahy. Zřejmě se to už jakýsi kutil pokoušel opravit (pravděpodobně neúspěšně) a zmršil co se dalo (škoda, že na fotkách není pohled z druhé strany - na tištěné spoje). Bez odborných znalostí (možná ani s nimi) a vybavení potřebným měřákem bych se do další opravy ani nepouštěl.

Podle mě je ta deska na odpis.


doplněno 06.02.20 09:17:

Fotku DPS dodávat nemusíte, já bych jen pro zajímavost rád viděl jak to dotyčný kutil zapájel, že se mu povedlo na několika místech propálit laminát.

 

111®
hodnocení

2x

když máš znalosti elektro, tak to rozkresli a dodej výsledek, vpravo vidím můstek , pak tyristor, tranzistor a dva odpory asi dělič a zesilovač odchylky napětí na výstupu, a o druhým tranzistoru zatím uvažuji, možní je tam dvoustupňový zesík

 

hodnocení

2x
Vypadá to na nějaký domácí "bastl", rozhodně ne na tovární výrobek.
Na desce se zřejmě nějaký kutil docela vyřádil.
Proč chceš vlastně tu nabíječku opravovat? Je velká, určitě i těžká a oprava si zcela jistě vyžádá dost času. Dnes koupíš v pohodě za 500,-Kč moderní elektronickou nabíječku, která je malá, lehká a nabíjení je řízeno elektronikou, takže si i troufám říct, že kvalita nabíjení bude lepší, než u té nabíječky z fotek.

 

hodnocení

2x
avatar milancukrar

Sebevzdělávání při opravě takových výrobků je chválihodné. Nejde o to, aby to fungovalo, páč se klidně koupí nová nabíječka, ale dokázat, že to umím opravit.

Poradit Vám může někdo, kdo to umí prohlídnout a rozumí tomu. Bez měření není vědění.

 

host
hodnocení

2x

Podle osazení tranzistorů PNP a NPN (zde KF517 a KF509) a zřejmě tyristoru je to nějaké zapojení podobné regulátorům jasu žárovek nebo otáček motoru vrtačky v klasickém zapojení, viz například \ zavodsky1.szm.com/...

Navíc je na první pohled vidět, že modrý vodič od emitoru tranzistoru KF509 (podle čitelného popisu na desce) vedoucí k řídicí elektrodě triaku je utržený, doslova ulomený od vývodu. Možná by stačilo ho připájet.

Obvod by šel možná vyzkoušet tak, že by se na výstup připojila žárovka a sledovalo by se, jestli regulace mění jas svitu žárovky a pak by zřejmě bylo možné analogicky regulovat i nabíjení akumulátoru. Ale akumulátor je velmi drahý, na pokusy se nehodí, možná nějaký starý, už vysloužilý.

Tyto informace jsou bez záruky, jsou to jenom dohady, bylo by dobré, aby se na nabíječku podíval odborník a nedělal pouhé pokusy, ale cíleně nabíječku zkontroloval, přezkoušel a uvedl do provozu i se záruku své odbornosti.

 

hodnocení

2x
avatar nonek

Je to něco podobného, jako tady ..."Automatický nabíječ akumulátorů" od Františka Neumanna. Akorát na čelním panelu vaší nabíječky chybí regulace napětí (potenciometr) pro "vypnutí" nabilé baterie. Jinak je to schéma z AR6/1979 (Amatérské radio č.6 z roku 1979). Mohlo by vám to pomoci, dejte info.


Automatický nabíječ AR6_1979.docx153.45 kB

 

host
hodnocení

2x

Je deska na fotografii vůbec z vaší nabíječky? Vypadá to na amatérsky vyrobený regulátor otáček k malému motorku, nebo stmívač osvětlení nebo podobný regulátor, jako je na stránce zavodsky1.szm.com/... htm. Zde je regulátor napájený ze sítě ale při změně hodnot odporů a nižším napětí ze síťového transformátoru se takto regulovala například teplota hrotu páječky 24V, otáčky motorku, atd.., ale tento druh zapojení je už z principu spínání tyristoru zdrojem rušení a tak by měl být i odrušený.

Navíc - podívejte se na diody. Jsou to ně/... zřejmě malé KY130 na 300 mA, nebo větší KY132 na 1 A, nebo možná i KY189 až KY195, dalo by se to zjistit podle rozměrů a bližší typ a tím i mezní napětí podle barevného, zde bílého, proužku, ale to by chtělí mít katalog tesla a mít na to čas a chuť to hledat.

Podle stupnice na měřidle by vaše nabíječka měla zvládat proudy až do 8 A, takže by tomu měly odpovídat i diody. Typ tyristoru uvidíte s lupou na naší desce, takto by se dalo jenom hádat.

synekk
hodnocení

Nejsem si vůbec jistý, jestli ta deska patří do nabíječky.
Tyristor je tam KT714, vyčetl jsem z katalogu že je na 3A, je třeba i ten dát jiný do 8A?
Diody teda seženu taky do 8A.
Jinak mělo by to pak teoreticky fungovat?
Ještě dodám schéma zapojení jak dokreslím.
host

Pro nabíjení běžné 44 Ah baterie stačí nabíjecí proud velikosti desetiny kapacity v ampérhodinách, takže 44 :10 = 4 A a podle toho by se dimenzovaly diody. Když už tam jsou a asi to s nimi fungovalo, tak je zbytečné je měnit, spíš se podívat, jaká je v nabíječce pojistka, nebo pojistky, aby místo nich nebyl drát nebo hřebík. Pojistky jsou důležité.

Také se podívejte, jaké je použité trafo, jaké má napětí na sekudnáru, ale pokud nabíječka fungovala, je to zbytečné, jistě to je dobře navržené. Možná bude opravdu stačit jenom desku trochu vyčistit, možná opravit nějaké spoje a hlavně připájet odpadlý drát (lanko v modré izolaci), které zřejmě mělo vést z emitoru tranzistoru na řídicí elektrodu (G) tyristoru, pokud je to opravdu zapojené podle nějakého podobného schématu jako v odkazu.

synekk
hodnocení

Dobrý den,
tak jsem měl ve schématu chybu, D2 a D4 jsou propojené, přikládám schéma znova.
Desku dám do kupy, jen mi z nabíječky trčí 4 dráty a podle vašich popisů připojení mi moc nesedí.
Dva dráty jdou z potenciometru od regulace nabíječky, další je fáze od pojistky, poslední jde od trafa.
Jak toto zapojit?
Nějak se mi to nezdá.
Děkuji
opravit desku
Schéma ke staré autobabíječce? #3

 

111®
hodnocení

2x

takhle, na diody přijde připojir střída z trafa, akorát ten tyristor se mi nelíbí snad to někdo doplní, fungoval by do zkratu

Schéma ke staré autobabíječce? #4

 

111®
hodnocení

2x

je to celý nějaký divný, domnívám se že ten tyristor patří do serie v +. Třeba to dá někdo dohromady, podle těch odporů 73k a 2k3 by to nabíjelo mini proudem. Zkus to nakreslit znovu

 

111®
hodnocení

1x

mě to přijde celý divný, tipoval bych že je to z něčeho jiného...

nejvíc podobné k tomu podle součástek mi přijde tohle, ale to nakreslené zapojení tomu moc neodpovídá


doplněno 10.02.20 12:07:

ale i tady je asi chyba, ten odpor 1,2/150W by měl být paralelně Ampermetru předpokládám

Schéma ke staré autobabíječce? #5

 

111®
hodnocení

0x

pokud jsi elektro obor tak si poradíš a pokud ne tak to dohromady stejně nedáš..

 

synekk
hodnocení

Ještě dole vlevo na DPS byla nějaká součástka, základní znalosti elektroniky mám, součástky přeměřím a vyměním, jen nevím jak to bylo zapojené k vodičům, foto DPS z druhé strany dodám později.

 

synekk
hodnocení

Dobrý nápad, nakreslím schéma a pošlu to tady.
Děkuji

Bacha na to, až to dáš třeba dohromady, tak se nepokoušej nabíjet baterie, které jsou dnes v nových vozech. Na to jsou "chytré"nabíječky, třeba jako tahle.

 

synekk
hodnocení

Zdravím,
schéma je trošku jiné, ale i tak v některých věcech třeba pomůže.
Chci se poradit, v zapojení mám tyristor KT714.
Nemohu se vyznat v datasheetu a zjistit, které nožičky jsou A, K a G.
Může mi někdo poradit?

Tohle by ti mělo stačit. G, K i A jsou tam jasně popsané.

Anoda je šroub s matkou
Katoda ten delší
G je ten menší na fotu ulomenej vedle katody
Prostřední obrazek
Schéma ke staré autobabíječce? #6
synekk
hodnocení

Tak to je bezva popis i s fotkou :)
Chtěl bych ten tyristor zkusit změřit jestli funguje, mám multimetr i zdroj napětí.
Poradil by jste mi jak to udělat?

 

synekk
hodnocení

Nakreslil jsem schéma, je možné tento obvod vůbec použít? Jsou tam celkem 4 možné připojovací body, netuším co kam připojit nebo bych obvod nejprve rád vyzkoušel.
Ještě tam byla dole vlevo nějaká součástka, ale vůbec nevím jaká. Děkuju
Schéma ke staré autobabíječce? #7

 

ja1
hodnocení

0x

Vypůjčete si knížku Arendáš - Ručka - Nabíječe a nabíjení, tam je spousta návodů a schémat, myslím že jedno z nich by mohlo být podobné tomuto. Každopádně ten tyristor máte nakreslený ve schématu blbě, takto by vám zkratoval usměrňovač.

Tu chybějící součástku bych podle zbytků identifikoval jako svitkový kondenzátor, takzvaný "hovňák" (byly v plastovém pouzdru barvy "průjmová hněďá" a taky za to samé stály svojí kvalitou*blee* )


doplněno 10.02.20 19:44:

Pokud je tyristor v nabíjecím obvodu tj, že přes něj teče přímo nabíjecí proud - kde má chladič?*hi*

 

ja1
hodnocení

0x

Tak se mi zdá že něco ještě v té nabíječce chybí. Na přímé řízení proudu je usměrňovač poddimenzovaný a tyristor by se upekl. Spíš se mi to jeví jako jen část regulace nebo ochrany.


doplněno 10.02.20 20:15:

asi to bude primární část regulátoru, napájející přes impulsní - budící trafo vlastní další výkonový tyristor . Jestli je tam jen tato destička, trafo a nic dalšího, je to divné, podle mně tam ještě něco chybí, protože tam máte i kontrolku "nabíjení dokončeno".


doplněno 10.02.20 20:26:

Není to něco podobného?

Schéma ke staré autobabíječce? #8

 

ja1
hodnocení

0x

Tak jsem nakoukl do katalogu - a proud tím vaším tyristorem bez chlazení je jen 1A, takže tento tyristor je zde použit buď v primární části (230V) kde jsou proudy malé, nebo tato destička je podle toho divného zapojení jak jste nakreslil jen částí regulace, nebo nějaké ochrany či signalizace nabíjení.

Co všechno v té nabíječce ještě je?

 

synekk
hodnocení

Zdravím vás,
v nabíječce je ještě nějaké chlazení, přiložil jsem fotku.
230V jde do desky a z ní pak do trafa 230/24V, pak už do usměrňovače? (chladiče)?
Díky
Schéma ke staré autobabíječce? #9
synekk
hodnocení

Co by se stalo, kdybych tu desku vynechal a připojil na vstup trafa přímo 230V?
Měla by nabíječka fungovat, jen by byla bez regulace?
Díky
ja1

Bez regulace by byl nabíjecí proud příliš vysoký a trafo přetížené. Baterie a nabíječka by se tak vysokým proudem poškodila. Měl jsem nabíječku s regulací triakem v primáru, trafo běžné 100VA z 220 na 24V/4A, musel jsem odmotat závity ze sekundáru a i tak při naplno otevřeném regulátoru nabíjecí proud lezl přes 5A, tj trafo bylo přetížené.

Jak se na to schéma dívám *cteni*se mi rozjasňuje - na ty svorky vlevo na schématu bude připojený ten potenciometr, tím by se reguloval RC článek - nabíjení kondíku přes odpor a poťák (kondík je odlomený jak jsem psal) který dělá pomocí dvou tranzistorů zapalovací impulsy pro otevírání tyristoru.

On ten usměrňovač zde funguje trochu jinak než je obvyklé, on neusměrní napětí - proud do trafa, ale pouze tekoucí přes ten tyristor protože je zapojený s trafem v sérii - ale současně usměrní napětí pro RC článek a pro řízení spouštění tryristoru - je to taková vychytávka.představte si tok proudu v obou půlvlnách.

Takhle to bude.*placni*

Takto bych to zkusil. otázka je ale ta kapacita ulomeného kondíku. není v nabíječce nějaký zbytek, nebo není na destičce vyrytá hodnota?

a ty svorky vpravo u toho usměrňovače připojit do série s primárem trafa.

synekk
hodnocení

Díky za všechny rady, zkusím sehnat ten svitkový kondík a tyristor, který je špatný a zapojím co to bude dělat.
Svorky z DPS vlevo připojím na potenciometr a svorky vpravo na primář trafa, bude to tak správně?
Nepochopil jsem jak usměrňovač připojit do série s primárem trafa?
Díky

 

ja1

Ano - svorky vlevo zapojit na potenciometr. Svorky vpravo do série s primárem trafa dle nákresu.

No, on je to takový usměrňovač - neusměrňovač. Všimněte si na obrázcích principu funkce a směru toku proudu (červeně) v obou půlvlnách. Pokud je tyristor zavřený, žádný proud nemůže protékat. je to jednosměrná součástka, proud jí protéká vždy jedním směrem.

V podstatě ta kombinace tyristoru a čtyř diod nahrazuje triak.

Schéma ke staré autobabíječce? #10
synekk
hodnocení

Krásně vysvětlené, budu shánět součástky, jsem na to celé zvědav.
Díky ozvu se pak.
ja1

Tak jo, sám budu zvědavý jak to dopadne. Zkusil bych pro začátek kondíky 22n - 47n co to bude s nimi dělat...

 

ja1
hodnocení

0x

Původní byl typ podle zbytků tzv."hovňák"takže svitkový, nový dejte taky svitkový - fóliový. Podle velikostí ostatních součástek se jednalo určitě o malý hovňák, tj průměr 9 a dlouhý 19 mm. Podle katalogu by se těm rozměrům odpovídající hodnoty pohybovaly mezi 6n8 až 220n. Napětí nevíme bohužel, tak bych zkusil dát něco na min. 250V takže 6n8 až 33n.

No a pak bych se posunul dál, změřit na kondíku napětí a pokud bude nižší než 100V pak možná zkusit vyšší kapacity, tj. 47n - 220n protože ty se vyráběly jen na nižší napětí. Vycházím z dobových hodnot těchto součástek z katalogu, viz obrázek.

teslakatalog.cz/...

Schéma ke staré autobabíječce? #11

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]