Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, jsem student a dostal jsem za úkol k maturitní práci vyrobit nabíječku alkalických baterií (akumulátorů). Našel jsem toto: belza.cz/...
Potřeboval bych pomoci upravit toto zapojení (viz. odkaz výše), tak aby u každé z baterií byly 3 LED diody znázorňující stav baterie (vybito, nabíjí se, nabito). Tahle funkce už v daném zapojení je, ale ne u každé baterie zvlášť. Byl bych vděčný za jakoukoli radu. Děkuji
Mně se zdá, že v tomto zapojení "vybito = nabíjí se". Takže jsou stavy dva: nabito a nabíjí se.
To zapojení už má signalizaci "nabito" zelenými LED pro jednotlivé větve. Jestli chceš trochu zbytečně signalizovat i "nabíjí se" pro každý článek/paralelní_baterii zvlášť, tak bych asi pro začátek zkusil přidat červené LED do každé větve: k výstupu 7 (resp. 8) IC2 bych anodou připojil červenou LED a z její katody přes vhodný odpor pokračoval do GND. Když budeš mít štěstí, bude se přepínat ZELENÁ/ČERVENÁ, když nebudeš mít štěstí, bude to signalizovat divně.
No, alkalické články se dneska, bohužel, vyrábějí už jen nedobíjecí (asi ty dobíjecí byly moc dobré: levné, ekologické, bez paměťového efektu, s dobrou teplotní charakteristikou, napětím 1,5 V, ...). Přesto i ten nedobíjecí článek lze malinko nabít (nebo spíš občerstvit, než se úplně vybije), zkoušel jsem to i kdysi dávno s obyčejnými uhlíkovými, taky to malinko šlo.
To, co je u schématu na fotce, jsou ale opravdové dobíjecí alkalické články (akumulátorky), před pár lety se daly normálně koupit a stál jeden tužkový asi 30 Kč (5krát méně, než NiMH).
Já vím, že alkalické články se dají trochu dobíjet, jako malý kluk jem je takto využíval opravdu "do mrtě". Ale zarazila mne formulace tazatele, docela bych řekl že neví která bije a že to zadání takto nezní.
alkalický článek je v principu něco jako železoniklový akumulátor, jen nemá vyřešeno pohlcování plynů vznikajících při nabíjení, narozdíl od těch nabíjecích.