Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

Digitronové hodiny

Od: honza1234 odpovědí: 9 změna:

Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak vlastně fungují digitronové hodiny, nedávno jsem se koupil stavebnici a vše funguje, ale zajímá mi jak to vlastně všechno funguje.

Děkuju

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

hodnocení

1x

Funguje to tak, že baňka digitronů je naplněna plynem a pracuje jako doutnavka... Při určitém napětí se zapálí oblouk a svítí... Jednotlivá čísla jsou samostatné elektrody a rozsvěcují se vůči takové pletivové mřížce co je vepředu... Je to předchůdce jiných zobrazovačů, problém byl v tom, že je pořeba vyššího napětí než se používalo v TTL technice, tak byl vytvořen speciální budič pro digitrony. ( 74141) .. Moc už si to nepamatuji, myslím že napětí bylo okolo 170V... Je to dobře vysvětleno na wikipedii...

honza1234
Děkuji, ale myslel jsem jak funguje ten čas, myslim jak fungují ty integrované obvody
jdukolem

aha, tak to by mě nenapadlo... Asi takto: Nevím jaké je konkrátní zapojení, ale klasicky to funguje takto:

Z oscilátoru který je tvořený oscilačním obvodem a krystalem je signál frekvence krystalu doveden do děliče frekvenkce a zpravidla výsledný signál je impulz 1sekunda... Pak je řada čítačů a to sekund, minut, hodin kde se vše čítá od sekund ... Samozřejmě se musí cyklus čítání krátit , neboť hodiny mají 60 sekund, 60 minut, a 24 hodin... Předpokládám, že hodiny co máte jsou zapojeny klasicky retro z TTL obvodů a pak samotný výstup z čítačů je přes obvody 74141 zobrazen na digitronech... Samozřejmě v nešní době je mnoho IO co mají vše už v sobě..

To co teďka tady poslal kolega, tak to je moderní zapojení hodin, není to klasické retro s TTL... Řekl bych, že to není klasický "veterán" , ale celkem modernější zapojení s výstupem na digitrony...

honza1234
Dobře, děkuji mnihokrát

jofa*
hodnocení

0x