Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak vlastně fungují digitronové hodiny, nedávno jsem se koupil stavebnici a vše funguje, ale zajímá mi jak to vlastně všechno funguje.
Děkuju
Funguje to tak, že baňka digitronů je naplněna plynem a pracuje jako doutnavka... Při určitém napětí se zapálí oblouk a svítí... Jednotlivá čísla jsou samostatné elektrody a rozsvěcují se vůči takové pletivové mřížce co je vepředu... Je to předchůdce jiných zobrazovačů, problém byl v tom, že je pořeba vyššího napětí než se používalo v TTL technice, tak byl vytvořen speciální budič pro digitrony. ( 74141) .. Moc už si to nepamatuji, myslím že napětí bylo okolo 170V... Je to dobře vysvětleno na wikipedii...
aha, tak to by mě nenapadlo... Asi takto: Nevím jaké je konkrátní zapojení, ale klasicky to funguje takto:
Z oscilátoru který je tvořený oscilačním obvodem a krystalem je signál frekvence krystalu doveden do děliče frekvenkce a zpravidla výsledný signál je impulz 1sekunda... Pak je řada čítačů a to sekund, minut, hodin kde se vše čítá od sekund ... Samozřejmě se musí cyklus čítání krátit , neboť hodiny mají 60 sekund, 60 minut, a 24 hodin... Předpokládám, že hodiny co máte jsou zapojeny klasicky retro z TTL obvodů a pak samotný výstup z čítačů je přes obvody 74141 zobrazen na digitronech... Samozřejmě v nešní době je mnoho IO co mají vše už v sobě..
To co teďka tady poslal kolega, tak to je moderní zapojení hodin, není to klasické retro s TTL... Řekl bych, že to není klasický "veterán" , ale celkem modernější zapojení s výstupem na digitrony...
Stručně. Základem byl krystal na určitem kmitočtu, který se v dalších obvodech postupně dělil na potřebné doby pro spínání příslušných čísel katod v elektronce. Já jsem si před 50lety takové postavil ale nikoliv s krystalem ale mechanické s motorkem a převody na jednotlivé časové úseky.
Pro mne byl vlastně jako základ nikoliv krystal ale motorek. Přesnost hodin záležela na stabilitě kmitočtu v síti (50Hz).