Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Motor z pracky

Od: radek123 odpovědí: 10 změna:
Dobry den mam moturek z pracky a potreboval bych poradit z jeho zapojenim
Motor z pracky
Motor z pracky #2

 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x
avatar bohumil

Mohlo by Ti pomoci toto (viz odkaz). Ale budeš muset provést proměření odporů jednotlivých vinutí. Nemusí být sice shodné, ale zapojení a odpory vinutí by mohly být altrenativní v poměrech.

Motor z pracky #3

 

hodnocení

0x
avatar nonek

Typ pračky, štítek motoru, foto štítku, lepší foto svorkovnice, prostě veškeré informace...vypadá to na starší typ dvouotáčkového motoru...

radek123
hodnocení

Pracku nemam motor sem nasel doma a svorkovnici mohu zitra poslat

 

jenicek*
hodnocení

0x
Nejdříve musíte změřit odpor mezi vodiči a kostrou motoru. Poté se dá radit jak jej zapojt. Pokud nevíte jak to udělat tak požádejte někoho kdo to umí a má s tím zkušenosti.
Předpokládám, že mezi všemi vodiči a kostrou motoru by měl být odpor "nekonečný".
jenicek*
@mikihans: Ano,máte pravdu. Ale ne vždy tomu tak je. Odpor mezi vodiči a kostrou by měl být "nekonečný" ale také nemusí být. To se ověří jedině měřením. Zároveň se zjistí zda není ve vinutí mezizávitový zkrat a lze tak předejít případným problémům.

Měření mezi kostrou a vinutími by bylo spíše vhodné změřit megmetem - izolační stav (případně zkrat na kostru). Jinak by bylo možno zjistit mezizávitový zkrat pouze přesným měřením odporu cívek, ale to by musel být znám jejich odpor v neporušeném stavu- Případně porovnáním odporu cívek, které by měly mít odpor shodný. Ale tento motor bude mít odpory cívek asi různé. Viz můj dřívější odkaz.

jenicek*
@bohumil: Je jasné že cívky nebudou mít stejný odpor. Jeden drát bude hlavní vinutí,druhý bude rozběhové vinutí atd. Pravda,izolační stav je potřeba měřit megmetem.

Menší upřesnění (pojmy a teorie).:)

" Rozběhová"vinutí mají pouze jednofázové asynchronní motory s odstředivým vypinačem (na hřídeli), který toto rozběhové vinutí po rozběhu motoru odpojí. Toto je dimenzováno pouze pro krátkodobou činnost při rozběhu.

Ale tyto staré asynchronní motory praček nemají "rozběhové"vinutí, ale mají všechna vinutí aktivní, po celou dobu činnosti. Pouze jedno je zapojeno stále přes kondenzátor, který vytváří stále fázový posun, nutný k vytvoření točivého momentu, který je větší a stálý, než u motorů s odpojovanou "pomocnou"fází. A vinutí jsou u nich navíc dvoje, jejichž zapojení umožňuje dvoje otáčky. Jako dvoupól (odstřeďování- 2840 ot./min) a šestipól (praní-480 ot./min). Ty jsou pak pochopitelně ještě zpřevodovány velkým převodem "do pomala". Vidno i na mém předešlém odkaze zapojení těchto motorů.

Motory ještě mnoha dnes vyráběných praček jsou již ale konstruovány jiným způsobem, zatím většinou ještě komutátorové a tyto umožňují nastavování různých otáček (v podstatně větším rozsahu) pomocí řízení otáček elektronicky. Jejich nevýhoda - komutátory a kartáče, jež se provozem opotřebovávají.

V současné době se už ale zase přechází na ještě dokonalejší motory, motory invertorové. Ty jsou rovněž bez komutátoru, ale s velkou možností řízení otáček pouze elektronicky. Pokud zajímá, viz odkaz.

kralmotoru.cz/...

radek123
hodnocení

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]