Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Domácí elektrocentrála

Od: marekdelong® odpovědí: 23 změna:

Dobrý den,chtěl jsem se zeptat na domácí výrobu elektrocentrály.Někde jsem četl,že to jde udělat z benzínového motoru ze sekačky a alternátoru z auta.potřebuji to jen při vypnutí elektřiny na světla a oběhové čerpadlo na kotel,díky za odpovědi.

 

 

23 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jabraka*
hodnocení

0x

Problém by to nebyl,pokud máš na provoz dost peněz.Ale nebylo by lepší použít akumulátor?Měnič na 230V bude stejně k tomu nutný.Pak stačí jen nabíječka k baterii.,která se zapne při zapnutí sitě.

JABRAKA

 

hodnocení

0x
avatar ernie

Myslím, že by to stejně bylo poddimenzované, slabý výkon a chcípalo by to. Na kilowattovém stroji neuvaříš ani vodu na kafe.

ernie - Tazatel nehodlá vařit kafe. Oběhové čerpadlo má příkon cca 100W, takže s tím 1 kW by mohl pohánět 10 takových čerpadel. Rentabilita je samozřejmě věc jiná.

Teorie. Jednou nám v práci nešel proud, tak si banda chtěla ohřívat jídlo v mikrovlnce na 600W. Centrála 1000W jmenovitě samozřejmě chcípala s indikací přetížení. Ten jmenovitý výkon je potřeba brát s rezervou a dělit dvěma aby to mělo nějaký význam. Musíš počítat nějaké špičky (když spotřebič sepne), ztráty ve vedení atd. Nejsem elektrotechnik, ale myslím, že praktická zkušenost hovoří za vše. Ale je možné, že ta sekačka s altíkem by dvě úsporky a to čerpadlo v kotli utáhla, no.

olinl
Ernie, nevím jaká to byla elektrocentrála a jaké k té mikrovlnce byly připojeny další spotřebiče, kolikametrové prodlužováky, ale co jsme používali ecentrály už v roce 1992, tak si sami přidávaly otáčky, aby dohnaly "výkon". Ovšem spotřeba benzínu vzrostla o takových 20%. Osobně bych si tu centrálu raději koupil, případně aby byla na naftu.

Ale žádné další spotřebiče nebyly. Prostě mikrovlnka je spotřebič, co potřebuje rozběhovou špičku, stejně jako motory a podobně. Na to potřebuješ naddimenzovanou centrálu. Není problém se žárovkama třeba, ty mají konstatntí odběr. Ten alternátor se sekačkou to fakt bude mít problém napájet. Stačí mít zapnutých pár žárovek a jak sepne čerpadlo, tak to zdechne prostě.

Tady:

elektrocentraly.heureka.c/...

Citace:

Ohmové spotřebiče

(spotřebiče s činným výkonem), např. žárovky, topidla, varné desky

Jsou bezproblémové přístroje pro každou elektrocentrálu, neboť přeměňují všechen odebraný výkon na teplo resp. světlo. Uvedený odevzdaný výkon (W) je vždy také příkon, který je odebírán od elektrocentrály. Není proto třeba dbát na vyšší rozběhový proud.

Indukční spotřebiče

(přístroje poháněné elektromotorem), kotoučové pily, kompresor, vodní čerpadlo

U induktivních spotřebičů je od startu až po dosažení konečných otáček nutný podstatně vyšší proud, který může činit 2 - 4 násobný nebo jmenovitý výkon.
 Zásadně by měla být elektrocentrála trochu naddimenzována, především pokud se u připojovaných přístrojů jedná o modely starší konstrukce nebo motory s nižší účinností, které potřebují nadprůměrně vysoké rozběhové proudy.

Pravidlo

Jmenovitý výkon spotřebiče x 2,5 = výkon elektrické elektrocentrály (generátoru).

Pozor
!

U indukčních přístrojů by měl být výkon elektrocentrály minimálně dvakrát vyšší než uvedený příkon přístroje, který chceme použít (u čerpadel a kompresorů třikrát vyšší). U ohmických spotřebičů a univerzálních motorů byste měli ke jmenovitému příkonu připočítat 10 %.

 

vernon
hodnocení

0x
Takových domácích elektrocentrál je... A fungují!

 

hodnocení

Jj,taky jsem slyšel,že měli měnič s auta z 12v na 230v..ale pořebuji to nějak napojit na motor ze sekačky,kdyby vypli proud,ať mi může jet kotel a třeba světla doma.

 

hodnocení

0x
avatar promon

Kolega si něco takového skutečně zbastlil - použil motor ze sněžné frézy, na něm je řemenice o průměru cca 150mm, alternátor má svou původní řemenici a střídač 12V DC /230V AC. K tomu tam má ještě nějakou starší baterku, kvůli buzení alternátoru.

No, funguje to - ale pak zjistíte, že je skoro praktičtější koupit už hotovou centrálu třeba z Lidlu

lidl-shop.cz/...

 

nikdo*
hodnocení

0x

Jedno z možných řešení je následující: Využít 12V alternátor na dobíjení větší baterie12V, alespoň 70Ah, včetně možnosti použití original nabíjecí automatiky z auta.
Nezávislý duplicitní 12V rozvod pro světla s 12V žárovkami na svícení.
Na kotli vyměnit stávající čerpadlo na 230V 50Hz, za čerpadlo na 12V ss. Tyhle čerpadla se dnes již dají koupit i s regulací.

nevýhoda: počáteční větší investice do čerpadla, a nemáte-li do baterie
Výhoda: úspornější provoz, menší ztráty - odpadají ztráty při převodu z 12V na 230V, Na 12 V se dělá jednoduššeji automatizace, než na nn.


doplněno 13.11.18 17:16:

Vernon: A budící napětí pro alternátor se reguluje čím?

vernon
O jaké "nabíjecí automatice z auta" je řeč?
Nic takového totiž neexistuje, alternátor není dobíječka...
vernon
Regulátor napětí není "nabíjecí automatika". A nereguluje budící napětí, ale proud...
nikdo*

Vernone, slovíčkaříš a hloupě. Nabíjecí proud se reguluje pomocí regulace napětí na budícím vinutí. To jsi nevěděl?

vernon
Žádný nabíjeci proud se v autě nereguluje. Regulátor napětí reguluje proud do buzení alternátoru, aby alternátor držel stálé napětí.
O něčem, co by regulovalo dobíjení akumulátoru v autě, nemůže být řeč...
Nepočítám některé sofistikované systémy např. u Fordů, které skutečně měří stav akumulátoru a přizpůsobují tomu naoětí alternatoru.
nikdo*

Vernone, regulátor nabíjení NEREGULUJE PŘÍMO PROUD. Regulátor připíná a odpíná cyklicky napětí na budící cívky, a tím proud podle Ohmova zákona teče nebo neteče. Bez napětí sepnutého jedním nebo více spín. prvků(podle typu regulátoru), by se nekonal proud. A to jestli daný spínací prvek regulátoru je sepnutý, tedy nabíjí se AKU, nebo není sepnutý, tudíž se nenabíjí, je řízeno napětím AKU.

A uvědomuješ si, že se tu bavíme ve vztahu k řešené otázce, o prdu?

vernon
Ty jsi tatar? Regulátor napětí reguluje proud do budícího vinutí alternátoru, (dělá to samozřejmě pulzně, tedy u moderních altíků pomocí PWM regulace).
Čemu konkrétně nerozumíš na této větě? Já možná slovíčkařím, ty si ale pleteš pojmy s dojmy, ty nabíjecí automatiko...
nikdo*

Ach jo, Vernone, přečti si něco o PWM regulaci. Pří ní posíláš jen dvě napětí. 0V a +12V. Má to obdélníkový průběh, kde se jen mění střída signálu. Ale nereguluješ do budících cívek proud. Spínáš do nich skokově opakovaná jen ta dvě napětí. .

vernon
Samozřejmě. A co? Vždyť o tom celou dobu píšu...! Regulací proudu do buzení alternátoru není myšlena lineární regulace proudu, ale impulzní. Výsledek je ale stejný.
nikdo*

Ty jsi jak tatar. Opravdu těžko se dohadovat s někým, kdo nemá základní znalosti elektrotechniky. Tak ještě jednou. Nereguluješ proud do vinutí ale napětí. Regulací proudu, je myšlena spojitá regulace. Nikoliv nespojitá, jako např u PWM. Jasný?

 

vernon
Těžko se dohadovat s někým, kdo si plete proud a napětí...

 

jabraka*
hodnocení

0x

Domácí centrály jsou i takové co fungují,ale tady je snaha vyrobit zdroj proudu z alternátoru běžného automobilu.Ty mohou dát výkon i 100kW,ale pro napájení dalších zařízení potřebují stejně baterii a měnič14V/230V.Bez baterie nemůže fungovat,protože z baterie je buzen.Proto je už jednodušší,pro nouzové světlo a malé motory použít akumulátor a k němu měnič.

JABRAKA

100 kW určitě ne. 2 kW možná.

To by mě skutečně zajímalo, Jabrako, který že to běžný automobil má 100 kW alternátor?

Většina běžných aut nemá ani 100kW výkon motoru. Tak kde je chyba?

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]