Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Nadproudové relé VS motor.spouštěč

Od: fanda7 odpovědí: 9 změna:
Dobré dopoledne,
jaký je rozdíl mezi nadproudpvým relé a motor.spouštěčem, není to to samé nebo kde se co používá? Rozumí tomu někdo? Díky

 

 

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

6x
avatar nonek
Nadproudové relé pouze "hlídá" proud motoru a v případě jeho překročení vypíná silový obvod - většinou stykač nebo silové relé; motorový spouštěč nejen hlídá proud, ale má i silové kontakty, pomocí kterých vypíná motor, nepotřebujete tedy stykač... kromě toho má zapínací i vypínací tlačítko, kterým ovládáte motor. Do spouštěčů např OEZ je možno namontovat přepěťovou nebo podpěťovou spoušť a dva pomocné kontakty.. Takže nadproudové relé pouze hlídá, motorový spouštěč i ovládá a signalizuje...a zase jsem se rozepsal, jsem pomalý... hlavně s připojením na Poradnu
doplněno 10.07.18 12:21: Přepěťová, správně napěťová spoušť slouží k dálkovému vypnutí spouštěče a tím i motoru. Podpěťová vypíná při pozvolném poklesu napětí, zabrání opětovnému zapnutí motoru po výpadku napětí... umožní sepnout spouštěč při minimálních 85% jmenovitého napětí...
fanda7
hodnocení

Jo aha dobrá OK
A ještě co je a k čemu ta možnost přepěťová nebo podpěťová spoušť?
děkuju
Motorový spouštěč ale umožňuje pouze ruční zapínání motoru. Pokud chcete spouštět motor automatikou/vzdáleně, stejně za něj stykač musíte dát.
fanda7
hodnocení

Supr.
Ta napěťová spoušť se dá jen zacvaknout do mot.spoštěče jako třeba pomocné kontakty? A dálkově když na ní přivedu napětí vypne mot spouštěč? To se pak musí ale ručně zase nahodit pak tlačítkem?
Díky

Přesně tak...jak píšete...více třeba zde...

 

hodnocení

4x
avatar ferax

Nadproudové relé chrání motor před přetížením. Motorový spouštěč je něco jako vypínač, jehož součástí je nadproudové relé. Při použití nadproudového relé potřebujete ke spuštění motoru kromě tlačítek ještě stykač. K motorovému spouštěči stačí už jen tlačítka.


doplněno 11.07.18 10:16:

Spouštěč motorů je z definice ČSN 60947-4-1 přístroj nebo sestava přístrojů sloužících k zapnutí a vypnutí motoru, jeho součástí je tepelná ochrana motoru.

Spolu s požadavky ostatních norem týkajících se jak samotné instalace rozváděče, tak elektrického obvodu, vypadala by motorová odbočka v rozváděči takto:

Tyto funkce mohou zajišťovat čtyři různé přístroje: odpínač, pojistky nebo motorový jistič bez nadproudové spouště, tepelné ochranné relé a stykač.

Pro ruční spouštění motoru použijeme motorový spouštěč, který zajišťuje všechny tyto funkce. Spouštěče motoru do výkonu motoru 15 kW (32 A) lze vybrat mezi spouštěči GZ1M s vypínací schopností od 10 kA. Pod značkou TeSys, v průmyslovém provedení, spouštěče GV2 s vypínací schopností 50 kA. Protože se ruční spouštění motoru používá blízko spínaným motorům, jsou do 30 A k dispozici i spouštěče v krabičce s krytím IP55.

Všechny spouštěče motoru jsou osazeny tepelnou nadproudovou spouští třídy 10a, jsou tedy určené pro rozběhy motoru od 2 do 10 sekund.

Pro delší (tzv. těžší) rozběhy už musíme rozdělit zkratovou a nadproudovou spoušť do více přístrojů. Lze tak využít motorového jističe bez nadproudové spouště s tepelným relé třídy 20. U spouštění motorů s velkou počáteční setrvačností nastává ještě jeden specifický problém, Tím je nutná tolerance provozních přetížení po rozběhu motoru. Velmi účinným řešením je v těchto případech elektronické nadproudové relé LR97, které umožňuje oddělenou kontrolu rozběhového proudu od proudového přetížení v ustáleném chodu motoru. Velkou předností tohoto relé je i rychlá (0,3 s) detekce zablokovaného rotoru.

Při pohledu na ampér/sekundovou vypínací charakteristiku v ČSN 60947-4-1 zjistíme, že tepelná spoušť standardních bimetalových relé vypíná zablokovaný motor řádově během minuty. Je to dáno tím, že pokud dojde k zablokování rotoru až během chodu motoru, tak odebíraný proud je jen trojnásobkem jmenovitého proudu. Tato závada motoru se vyskytne cca 12x ze 100 spálených vinutí. Elektronické relé LR97 má navíc efektivní ochranu proti ztrátě fáze. Při této poruše sítě dojde k navýšení proudu ve zdravých fázích o zhruba 1/3 a tomuto navýšení odpovídají vypínací časy standardních spouští, které jsou desítky minut. Každý desátý poškozený motor byl "chráněn" chybně zvoleným nebo nastaveným bimetalovým relé. Elektronické relé LR97 reaguje na ztrátu fáze do 3 sekund.

ferax... čerpáno odsud? Nebo se mýlím...?

nonek - důležitá je informace, ne až tak odkud pochází. Já také nepíšu, že jsem to vymyslel. V mém věku už mám problém s pamětí, hlavně s detaily, proto jsem rád, že je možné čerpat z různých zdrojů. V produktivním věku jsme absolvovali školení a člověk si dost zapamatoval i z praxe. Dnes už je to horší, jak říkám, hlavně s detaily. Ne každý umí informace najít.

souhlas, jsem na tom podobné - jen jsem se ptal z důvodu, že v článku je hodně dalších užitečných informací (alespoň pro některé ptající se popř. i rádce), které by jinak v poradně o hodně prodlužovaly odpovědi ...z toho důvodu při citacích preferuji odkazy

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]