Nejste přihlášen/a.
Nadproudové relé chrání motor před přetížením. Motorový spouštěč je něco jako vypínač, jehož součástí je nadproudové relé. Při použití nadproudového relé potřebujete ke spuštění motoru kromě tlačítek ještě stykač. K motorovému spouštěči stačí už jen tlačítka.
Spouštěč motorů je z definice ČSN 60947-4-1 přístroj nebo sestava přístrojů sloužících k zapnutí a vypnutí motoru, jeho součástí je tepelná ochrana motoru.
Spolu s požadavky ostatních norem týkajících se jak samotné instalace rozváděče, tak elektrického obvodu, vypadala by motorová odbočka v rozváděči takto:
Tyto funkce mohou zajišťovat čtyři různé přístroje: odpínač, pojistky nebo motorový jistič bez nadproudové spouště, tepelné ochranné relé a stykač.
Pro ruční spouštění motoru použijeme motorový spouštěč, který zajišťuje všechny tyto funkce. Spouštěče motoru do výkonu motoru 15 kW (32 A) lze vybrat mezi spouštěči GZ1M s vypínací schopností od 10 kA. Pod značkou TeSys, v průmyslovém provedení, spouštěče GV2 s vypínací schopností 50 kA. Protože se ruční spouštění motoru používá blízko spínaným motorům, jsou do 30 A k dispozici i spouštěče v krabičce s krytím IP55.
Všechny spouštěče motoru jsou osazeny tepelnou nadproudovou spouští třídy 10a, jsou tedy určené pro rozběhy motoru od 2 do 10 sekund.
Pro delší (tzv. těžší) rozběhy už musíme rozdělit zkratovou a nadproudovou spoušť do více přístrojů. Lze tak využít motorového jističe bez nadproudové spouště s tepelným relé třídy 20. U spouštění motorů s velkou počáteční setrvačností nastává ještě jeden specifický problém, Tím je nutná tolerance provozních přetížení po rozběhu motoru. Velmi účinným řešením je v těchto případech elektronické nadproudové relé LR97, které umožňuje oddělenou kontrolu rozběhového proudu od proudového přetížení v ustáleném chodu motoru. Velkou předností tohoto relé je i rychlá (0,3 s) detekce zablokovaného rotoru.
Při pohledu na ampér/sekundovou vypínací charakteristiku v ČSN 60947-4-1 zjistíme, že tepelná spoušť standardních bimetalových relé vypíná zablokovaný motor řádově během minuty. Je to dáno tím, že pokud dojde k zablokování rotoru až během chodu motoru, tak odebíraný proud je jen trojnásobkem jmenovitého proudu. Tato závada motoru se vyskytne cca 12x ze 100 spálených vinutí. Elektronické relé LR97 má navíc efektivní ochranu proti ztrátě fáze. Při této poruše sítě dojde k navýšení proudu ve zdravých fázích o zhruba 1/3 a tomuto navýšení odpovídají vypínací časy standardních spouští, které jsou desítky minut. Každý desátý poškozený motor byl "chráněn" chybně zvoleným nebo nastaveným bimetalovým relé. Elektronické relé LR97 reaguje na ztrátu fáze do 3 sekund.
nonek - důležitá je informace, ne až tak odkud pochází. Já také nepíšu, že jsem to vymyslel. V mém věku už mám problém s pamětí, hlavně s detaily, proto jsem rád, že je možné čerpat z různých zdrojů. V produktivním věku jsme absolvovali školení a člověk si dost zapamatoval i z praxe. Dnes už je to horší, jak říkám, hlavně s detaily. Ne každý umí informace najít.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.