Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Úprava zapojení

Od: destik* odpovědí: 9 změna:

Dobrý den, neuměl by někdo upravit hodnoty součástek (asi těch kondíků + zenerky), aby to místo 12V dávalo cca 8V? Děkuji za odpověď.


Úprava zapojení

 

 

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hm*
hodnocení

5x

K čemu to chceš použít?

Diody + kondíky slouží ke zdvojení vstupního napětí, jestli dynamo dává do 6 V stř., výstup bez zenerek by měl asi do 16 V a zenerky ho omezí na těch tak nějak 15 V. Přebytek zenerky mění na teplo.

Snížit výstupní napětí by se dalo buď prostým usměrněním (nezatížený výstup za usměrňovačem s vyhlazením by pak byl zhruba do těch 8 V a dal by se zas pojistit vhodnou zenerkou (zenerkami)), nebo použít ten zdvojovač vstupu a jen zenerky s nižším napětím (ty bydou topit jako dvě krávy, ale zas by tam těch 8 V bylo dřív, ne až při maximální rychlosti dynama).

Napěťový konvertor zmíněný *jentakem* je celkem luxusní volba s mnohem lepším výsledkem, než udělají nějaké zenerky, je ale o něco větší a dražší. Takže k čemu to celé má být?

destik*
hodnocení

Je to na dobíjení akumulátoru na kole (akumulátor je použitý pro světla a tachometr). Je to 6V Pb akumulátor.

To s tím zdvojovačem a zenerkama 8V by asi šlo, sice by to topilo (-> výkonnější zenerky), ale máte pravdu, že by to bylo celkem stálé napětí.

jentak*

V první řadě omluva, nevšiml jsem si, že jsou zapojené ty diody do zdvojovače. Nicméně zapojit je do můstku(přidat ještě dvě, nebo použít integrovaný můstek) a ty kondy jen jako filtracní není velká úprava.

Není škoda energii vygenerovanou lidským sádlem, pálit na zenerkách? Ten DC/DC konvertor je malinkatá destička, napětí výstupu si nastavíš tím trimrem na 7,4V a nemusíš se o nic starat. A stojí necelou stovku.

hm*

Aha, 6V Pb akumulátor.

Doufám, že nemáš takové to staré dynamo, co se přicvaklo ze strany na pneumatiku, to by bylo akorát utrpení. A i kdybys měl to nové nábojové, skoro bych se zamyslel, jestli tím budu nabíjet.

Ale k věci: Nevím, jak přesně se chová dynamo. Ale asi by opravdu šlo použít ten zdvojovač a jen vyměnit zenerky. Baterka bude nejspíš tak hladová, že jak nastane snaha ji dobíjet, všechno zblajzne a zenerky budou bez práce. Nejjednodušší je to zkusit. Chystáš se dobíjet trvale, i ve dne?

destik*
hodnocení

@jentak: Já nejedu na sádlo, ale na jídlo:). Jojo, máte pravdu, že je to škoda, ale jak jinak? Šlo by to tím DC-DC konvertorem, ale je taky pravda, že to už je pro tento účel dost drahé/složité.

@hm: No, moc nedoufejte, mám takové to dynamo, co se přicvakne z boku na plášť. Není to sice to klasické ze SRN, ale celkem nové. Myslíte, že bude tolik zatížené, že pude na plášti prokluzovat?

Asi to nakonec udělám tak, že tam dám ten zdvojovač a zenerky, bude to sice topit, ale zase to bude jednoduché. Jak výkonné by ty zenerky měly být? (Šlo by použít jednu, ale výkonnější?) A je taky pravda, že ta baterka se chová tak, že po připojení napětí je na ní např. 6,5V a postupně se zvedá. Takže tu energii/elektřinu vycucne.

Nešla by ještě upravit kapacita kondíků na zdvojovači (pro dosáhnutí nižšího napětí)?

hm*

destik: Jestli bude prokluzovat, nevím. To záleží na aktuální čistotě pláště, přítlačné síle, křivosti kola, ... Ale vím, že to bude dělat rámus a že je to (aspoň u toho mého to bylo) dost znát coby přibržďovač. Když jsem dynamo posunul tak, aby neklouzalo po plášti, zas mi do něj rylo drážku. :)

Jak jsem psal, možná na zenerky ani nedojde (když nebudeš dobíjet i za dne; když budeš ale dobíjet jen v noci, zase třeba ani nedobiješ spotřebu). Ale kdybys třeba baterku odpojil a jel se zapnutým dynamem, půjde přes ně všechno. Kouknul jsem do GME a řada BZY u nich patří mezi ty nejvýkonnější (2 W). Ono se obvykle přece jen stabilizuje jinak, než pálením výkonu na zenerkách.

Ohledně kondenzátorů - toto není zdroj nastavitelný kondenzátory. Kdybys dal malé, asi by to mělo nějaký vliv na výstup, ale spíš takový, že by se dobře nepřenášela energie a málo by to dobíjelo (něco jako bez zdvojovače napětí, možná by se kondenzátory i přepólovávaly a dělaly podobné psí kusy a tak).

 

hodnocení

2x

Stačí vynechat Zenerky a použít běžný dvoucestný usměrňovač, popř. tzv, Graetzův můstek s jedním elytm cca 1G na výstupu. Pak budeš mít na výstpu cca 8V bez zbytečných ztrát na Zenerkách.


doplněno 08.06.18 21:05:

Pokud si něco pamatujete z fyziky, pak víte že ze 6V st po dvoucestném usměrnění a vyhlazení kondenzátorm dostanete ideálně 6 x 1,41 = 8,46V naprázdno. Jak moc je bicyklové dynamo tvrdý zdroj nevím, ale těch 8V při použití Schotkyho diod pro usměrnění a malém zatížení to dá určitě.


doplněno 09.06.18 07:41:

Pb aku 6V dobíjený 8V bude trvale přebíjený a projeví se to na jeho životnosti. Proto jsou v autech regulátory napětí, které jsou nastavené na +/- 14V (pro 6V by mělo být +/- 7V). Sice je to jen teorie, v praxi se ten akumulátor díky velmi slabému dobíjecímu zdroji nejspíš přebíjet nebude, ale dovolil jsem si jen upozornit na další nedostatek vašeho nápadu.

destik*
hodnocení

Myslíte klasický dvousměrný usměrňovač a za ním kondík? To by přece z 6V∼ dělalo 6V DC. Nebo myslíte napětí naprázdno?

 

jentak*
hodnocení

1x

Vykašli se na ty zenerky.Zachovej jen ty usměrňovací diody a elyty a za to dej nějaký dc/dc konvertor. např něco takového:

hezkyden.cz/...


doplněno 08.06.18 08:56:

Pozor na upozornění prodejce: "Chraňte vstup proti přepěťovým špičkám (např. transilem nebo varistorem), protože jinak při překročení maximálního vstupního napětí se řídicí obvod zničí."

To by šlo zařídit jednou zenerkou s Uz= cca 24V.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]