Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
po asi 10 sekundách vysávání se z vysvače zakouřilo a přestal. Nádoba na smětí a filtry se zdají být průchozí. Po rozebrání jsem u motoru našel desku plošných spojů a na ní asi přepálenou (uprostřed začouzenou, a vypadá že tam není vlákno) "trubicovou"pojistku na níž je PSE NEW 12A (B)
Rozměry má 6x22mm
Na GME ale takový rozměr nevidím prodávat a nevím kde ještě může být problém a co/kde hledat / změřit multimetrem. Protože pojistka může být důsledek ne příčina?
Deska plošných spojů ze spodu není nijak zakouřena.
Stává se, když někdo (omylem) vysává bez sáčku a prach se dostane do ložisek a motoru a ložiska se zadřou.
Na takovéto opravy, kde očekávám zkrat, používám "rozdvojku", přes kterou napájím porouchaný přístroj. Ten je zapojený v sérii s nějakým spotřebičem přiměřeného výkonu - teď tam mám žárovku, protože jsem opravoval mini věž, kterou si značkovala kočka, až z ní šlehaly plameny. Pro vysavač bych místo žárovky zapojil žehličku. Takto nevyhodím pojistky, obvykle závadu nezhorším a mám co měřit.
Mám stejnou šňůru akorát z toho NEvedou červené dráty ani žádné jiné a nakonci mám nástavec se dvěma zásuvkami, to ale není to zapojení sériové ale paralelní počítám. Musel bych si něco takového zhotovit a nebo jestli se to neprodává. Nebo neprodává nějaká alternativa tohoto aby to šlo použít za stejným účelem. Elektřině moc nerozumím, takže nevím jak moc bych to použil.
Jako neznalý v elektřině nerozumím ale tomu proč by mělo dojít ke zkratu a jak by pomohl ten druhý spotřebič který bude v té době odebírat proud.
Znova opakuju: RUCE PRYČ OD ELEKTRIKY! To na obrázku si vyrobil rv sám, rozhodně to nikde nekoupíte, odporuje to veškerým možným předpisům a použít to si může dovolit jen člověk, který ví přesně, co dělá.
Děkuji, už jsem napsal zprávu dvěma servisům a výsledek je že oprava by byla asi nerentabilní, což mi tedy vadí a přijde mi jako plýtvání materiálem celé to rozdělat a dát na recyklaci. Když takto varujete před prací s elektřinou, počítám, že není možné/jednoduché napsat nebo odkázat na seznam věcí kterých se vyvarovat (přičemž elektřině rozumím více méně na úrovni základní školy). Už jsem tu zjistil (domnvám se) že je:
- nebezpečné na multimetru nastavit proud (A) a přiložit elektrody multimetru na baterii
- nebezpečné vůbec manipulovat s otevřenou elektřinou od nějakých 12V (dotyk nějakého kovového vodiče)
- zkratované součástky mohou bouchnout a možná způsobit zranění
Počítám, že je mnohem více zásad při jejichž nedodržení mohu zničit elektroniku a nebo se vystavit riziku zranění (výbuch. popálení). Myslel jsem si že proměřit tu desku plošných spojů bude jednodušší a více méně bezpečné když budu dbát na to abych se ničeho nedotkl rukou.
"Myslel jsem si že proměřit tu desku plošných spojů bude jednodušší..."
A co byste na té desce naměřil? Když chci měřit elektroniku, musím vědět, kam strčit měřicí hroty a co tam mám naměřit. Když tam naměřím něco jiného, musím vědět (nebo aspoň odhadnout), proč jsem tam naměřil něco jiného a která součástka by to mohla způsobovat. To se technici učí několik let a na závěr skládají odbornou zkoušku.
"Počítám, že je mnohem více zásad při jejichž nedodržení mohu... ...se vystavit riziku zranění".
Ano, těch zásad je celá řada a není možné je tady citovat. Vyučení elektrikáři absolvují každé 3 roky školení a přezkoušení před státní komisí. Elektrika skutečně není záležitost pro laika, který si koupí v supermarketu multimetr.
Tak pokud ta pojistka odešla tímhle způsobem, je to 100% důsledek nějaké vážnější poruchy. Tomu nasvědčuje i ten kouř, ani z takhle brutálně přepálené pojistky by se určitě nekouřilo. Výměna pojistky bez zjištění závady nemá smysl. Pokud není závada na pohled vidět, nezbyde Vám, než navštívit servis. Sám to asi nezjistíte.
Najprv ten plošák očisti od prachu.Potom zmeraj ten (pravdepodobne ) tyristor.(na obrázku označené šípkou )
Zmeraj tie svetlé škatuľky -kondenzátory.A dufaj že tam nájdeš závadu-skrat.Ak nie tak bude pravdepodobne vadné niektoré vinutie v motore.
> Najprv ten plošák očisti od prachu.
stalo se
> Potom zmeraj ten (pravdepodobne ) tyristor
Zkoušel jsem měřit napětí na něm i na další elektrosoučátce ale 0, nevím jestli měřít V nebo A a jeslti má být mezi držáky pojitky nějaký vodič? Nemám náhradní pojistku. A dále to má být zapojeno v zásuvce a bezpečně tak abych se nemohl ani náhodou dotknout žádného vodiče.
> dufaj že tam nájdeš závadu-skrat
jak ho poznám? a pokud ho naměřím, tak to znamená že je vadná daná součátka? Děkuji za příp. rady.
Měření na pólech kde chybí přepálená pojistka:
Multimetr mám na měření napětí (V) (asi stejnosměrné) a hodnota 20, tak na displeji problikává 0- 0.40
Když to dám na měření napětí (V) a u toho vlnovka (střídavé?) a hodnota 200 tak na displeji je 120.0
postcd - Auau... Když to tak čtu, bude lepší, když zapomete, že existuje nějaký multimetr a nějaká elektrika a odnesete vysavač do servisu (či sběrného dvora). Očividně Vám chybí základní elektrotechnické vědomosti, takže byste do elektrospotřebičů vůbec neměl lést. Jinak pravděpodobně naděláte víc škody, než užitku. POZOR! Elektrika je potvora a dokáže být velmi krutá!
Do sítě jsem to už nepřipojil, ale zkusil jsem proměřit ty větší součástky jako tiristor (tranzistor?) odpory a další. Akorát jsem nic nenaměřil u toho černého kulatého na nožičkách (ZNR1 - zinc oxide nonlinear resistor) co je na obrázku dole pod bílou škatulkou. 2 Bílé velké škatulky jsou na 3 nohou, když u nich měřím odpor, tak to z "1 ." se začnou míhat čísla a zkončí to na 0.000. V poloze multimetru měření diod se zobrazí .0001. U malé bílé škatulky (je na 2 nohou) nenaměřím nic. (odpor, napětí, poloha zkoušení diody >|-)
S tím sběrným dvorem bych nespěchal, že se do opravy nechce pouštět servis je (bohužel) dneska běžná praxe. Sice to na ten motor vypadá, ale to mohl servis těžko poznat z e-mailu. Já jsem Vám sice doporučil do toho nešťourat vlastníma rukama, ale pokuste se nají někoho, kdo má základní elektrotechnické znalosti a požádejte ho, jestli by se na to nepodíval. Už se mi párkrát stalo, že mi servis odmítl opravu spotřebiče s tím, že je věc neopravitelná (přitom ani neodšroubovali kryt) a pak se ukázalo, že je to prkotina, oprava za pár korun.
Nevím proč bych kupoval nový motor. Jeho cena tvoří nejspíš víc než polovinu ceny nového vysavače. Jde mi jen o to zjistit která elektoro komponenta je vadná. Pokud zjistím, že žádná tak bude problém v motoru a to znamená že vysavač rozeberu a dám na recyklaci. Počítám, že náhradní součásti motoru (nemám na mysli malé elektro součástky) nebudou běžně k dostání a nenajdu nikoho kdo by je vvyměňoval. Ještě jsem psal výše nějaké dodatečné info v komentářích, snad mi někdo odpoví.
Jeníčku, nikdo z rádců motor neviděl a to ani na fotce. Natož aby se shodli na tom, že je vadný. Jediné, v čem vládne všeobecná shoda, je, že je nad tazatelovi schopnosti vysavač opravit.
Děkuji, rozumím, že motor nový asi neseženu, spíše mi teď jde o to naučit se otestovat tu desku plošných spojů co je u toho abych a) se naučil otestovat i další podobné přístroje b) mohl říci že problém určitě není v desce ale v motoru
Už jsem si prohlédl na youtube pár vidí jako:
Radši mi neodpovídejte. Výše mě uživatel "magdon" odrazuje a na jiné stránce čtu "Nesnažte se sami opravovat elektrická zařízení, kterým nerozumíte. Opravy a revize mohou provádět pouze kvalifikovaní specialisté. Nesnažte se o to ani když zařízení není pod proudem. Pokud přístroj špatně opravíte, můžete při jeho aktivaci dostat elektrický zásah. Neriskujte! "
> "Pokud přístroj špatně opravíte, můžete při jeho aktivaci dostat elektrický zásah"
toto nevím jak by se mohlo stát
Ale zásah bych asi mohl dostat tím, že např. při opravě počítačového zdroje (odpojeného od elektřiny) připojil dotykem do obvodu velkého kondenzátoru nabitého nedávno AC? A to může být i smrtelné?
" ...spíše mi teď jde o to naučit se otestovat tu desku plošných spojů..."
Tak už fakt jen poslední připomínka. Přihlašte se někam do učňáku, či na střední školu věnující se elektrotechnice, absolvujte 3 - 4 ročníky studia, vykonejte úspěšně závěrečnou zkoušku (případně maturitu) a budete umět takovou a podobnou desku otestovat a případně opravit. Jistě, někdo se to dokáže naučit i amatérsky, ale to musí být fanda, který se o elktriku zajímá od útlého mládí a něco o ní ví. Nic ve zlém, ale to Vy asi nebudete.
Tečka.
Rozumím a děkuji. Škoda že Vaše doporučení nemohlo bt podpořeno nějakými příklady jakých chyb se může amatér (nevzdělaný v oboru) např. dopustit a jaké jsou následky.
Následky? Když půjdu do extrému, tak třeba takovéhle (i když tenhle úraz asi nebyl při opravě vysavače, ale stačí popálené prsty). Jinak ale třeba zničená elektronika, zničený měřící přístroj, případně požár. Fakt žádná sranda.
A možné chyby? Měření zkratového proudu autobaterie multimetrem, neznalost vlastností elektrosoučástek, používání nevhodného nářadí, podcenění nebezpečí (elektrika není vidět)... Těžko všechny možnosti vyjmenovat, ale je jich hodně.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.