Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,prosím nějakého chlapa o radu.
Z důvodu úmrtí v rodině si nevím rady.Potřebuji nabít 12v/24Ah/20Hr baterii do zahradního traktoru.
Našla jsem tuto starou nabíječku,ale nerozumím značení .Mohu jí nabít tuto baterii?A mám zapnout obě ty páčky?
Děkuji předem za vaše rady.
Rád bych poradil, ale takovou nabíječku baterií neznám. Je to domácí výroba, takže budu pouze hádat.
Přepínač vpravo pod popisem 2A nabíjí proudem 2 ampéry.
Přepínač vlevo nabíjí 3/2A nabíjí proudem 3 ampéry a později 2 ampéry.
Při přepnutí obou přepínačů platí prostřední štítek a tedy nebíječka nabíjí proudem 5 ampér a později proudem 2A.
Já bych toto zařízení nepoužíval. Pokud máš možnost si od sousedů nebo od známých půjčit nějakou modernejší nabíječku, tak to udělej. Toto zařízení může baterii spíše uškodit. Dnešní nabíječky mají vyspělejší elektronickou regulaci, jsou menší, lehčí a fungují spolehlivě.
A pokud chceš nabíječku použít, tak s ní zajdi za nějakým elektrikářem, ať ti řekne svůj názor případně změří parametry nabíječky.
Když o nabíječce nic nevíte, raději ji nepoužívejte, i když jistě fungovala a možná i funguje. Nejlepší by asi bylo poprosit nějakého souseda s nabíječkou na jeho autobaterii, aby vám vaši nabil.
Pokud chcete mít vlastní nabíječku, jsou různé drahé i levné, například v Lidlu mívají automatickou nabíječku se snadnou obsluhou ULTIMASPEED jak pro auta tak pro motocykly.
S vaší nabíječkou vám možná poradí nějaký kutil ze sousedství, ale elektrotechnik vás asi varuje, že nemá žádné osvědčení o kvalitě a bezpečnosti a doporučí vám ji nepoužívat (i když sám by ji jistě přezkoušel zda je bezpečná, a používal).
Přepínače na nabíječce asi nabízejí různé možnosti přepínání velikosti nabíjecího proudu (možná levé jeden proud, pravá, jiný proud a oba nahoře opět jiný proud...? ale to by se muselo změřit a nehádat).
Poznámka: colombo byl rychlejší a dal dobrou odpověď, kdybych to věděl, nedával bych svůj příspěvek, je to jen v podstatě opakování colombova.
Vypadá to na nabíječku domácí výroby, která nabíjí stálým proudem, což je docíleno zapojenými kondenzátory. Také jsem takovou měl a měla jednu velkou nevýhodu : Jakmile někdo odpojil při zapnuté nabíječce kabel od akumulátoru, tak vzniklo rezonancí na svorkách transformátoru tak vysoké napětí, že to prorazilo jeho izolaci a bylo po ptákách
Pokud je to nabíječka s kondenzátory,jak píše @aloisb,jako že téměř jistě je,tak není až tak důležité výstupní napětí.Pokud je navržena např.na 24V akumulátory,lze s ní nabíjet i 12V nebo 6V akumulátory.Jenom je třeba dbát na to,aby se za provozu neodpojil akumulátor,potom hrozí totální kolaps.
Záleží jaká ta baterie do traktoru je. Pokud baterka má zátky, které se dají odšroubovat a jimi je vidět přímo hladina tekutého elektrolytu uvnitř a dá se jimi doplňovat, máte olověnou startovací baterii starého typu. Tu nabijete prakticky vším, co má dostatečné napětí, pro 12 V baterku nad cca 15 voltů a dává při zapojení příslušný proud. Nepotřebujete ani žádné pomůcky, nabití poznáte podle plynování baterky.
Pokud tam zátky nemáte, máte takzvanou bezúdržbovou baterku. Tam je nejlepší používat speciální nabíječku určenou přímo výrobce či prodejcem. Minimálně musíte nabíjení předtím, než baterka dosáhne napětí, kdy intenzívně plynuje, ukončit, protože by se baterka poškodila, nejspíš by povolila tlaková pojistka a baterka by se zničila.
Co se týká fotky té nabíječky, variant, jak z toho co "dům dal" vyrobit nabíječku, je nespočetné množství. Zvláště za socíku, kdy takové věci šly obtížně koupit a dělaly se svépomocí z toho, co šlo "sehnat" v zaměstnání, bude vnitřek nabíječky silně ovlivněn tím, jaký to byl podnik a co se v něm dělalo. Proto z fotky kovové krabice s vypínači, světýlky a nápisy nelze nic odvodit, musí to dostat do ruky nějaký člověk znalý elektriky a elektroniky a podívat se dovnitř.
Co se týká vlastní baterky, pokud ležela pár let někde v traktoru nebo kůlně, bude určitě zničená. Bude třeba koupit novou a při té příležitosti můžete koupit i jednoduchou nabíječku. Pokud byla naposledy používána loni a má nějaké napětí , aspoň 8 voltů ( žárovka 12 V svítí aspoň žlutě), pravděpodobně bude ještě dobrá.
Na začátelk pro jistotu odšroubujete víčka sekcí a podívejte se, jestli budou desky ponořené v elektrolytu. Pokud ne, je třeba dolít destilovanou vodu. nejspíš ale budou ponořené. Baterie o kapacitě 24Ah by se měla nabíjet proudem 2,4 Ampér nebo menším a úplně vybitá se nabije proudem desetiny kapacity, tady 2,4 A za asi 12 - 15 hodin. Vyšším proudem se obvykle už příliš hřeje a snižuje se životnost. Sarší baterie a poškozená baterie hlubokým vybitím se nabíjí rychleji, protože má nižší kapacitu. Úplně vybitá 12V baterka má napětí 8 voltů, níž se nesmí vybíjet, nabíjením napětí postupně stoupá. Při cca 13 - 14 voltech baterka začíná plynovat, plně nabitá při maximálním plynování ( veškerý proud z nabíječky pouze rozkládá vodu v elektrolytu na vodík a kyslík) má napětí nějak 15 - 16 V nebo i víc. Po odpojení nabíjení a uniknutí bublinek klesne napětí plně nabité olověné baterie na asi 14,4 voltů.
Doporučený průběh nabíjení je, když se nejdřív nabíjí konstatním proudem desetiny kapacity, , při začátku plynování se proud začne zmenšovat až při dosažení plného plynování 15 - 16 Voltů je proud minimální. Taková nabíječka prakticky nepotřebuje dohled, protože nabitá baterka může zůstat na takové nabíječce třeba i pár dnů .Dá se ale nabíjet pořád konstatním proudem, potom je třeba zajistit, aby plynování netrvalo déle než nějakou hodinu.
Pokud tedy věříte tomu, že ta nabíječka je v pořádku, má dobrou nezvlhlou izolaci a ochranu podle norem, neprobíjí, můžete tamn zkusit nastavit ty dva ampéry a nabíjet.
Pokud ne, můžete baterku nabíjet:
Historicky třeba legendárním zdrojem pro vláčky z bývalé NDR F2, ten dává proud asi půl ampér, je třeba přepínačem nastavit napětí tak, aby ještě nereagovala bimetalová pojistka. Nebo zvonkovým trafem a zdvojovačem ( elektronik ví), trafo dává asi 7 - 9 voltů, zdvojovač to zvýší na dvojnásobek, omezení proudu na asi 0,15 A je dáno elektrolytickými kondenzátory ve zdvojovači o hodnotě cca 100 mikro. Nebo síťovým trafem sekundáru 15 V a proudem 2 ampéry, získaným jako náhradní díl nebo z elektronického šrotu plus příslušně dimenzovaný usměrňovač, omezení proudu je dáno zapojenou žárovkou 12V 21 watt ( z blinkru auta), tato nabíječka má skoro ideální průběh a nabíjecí proud ke dvěma ampérům. Nebo trafem 18 - 24 volt s usměrňovačem a žárovkou 24 voltů 21 watt, toto je spíš proudový zdroj o hodnotě něco pod 1 ampér. Nebo "trafíčkem" 15 voltů, 0,2 - 0,3 Ampár s usměrňovačem a žárovkou 12V 2 W, nabíjí asi 0,15 ampéry...
Dnes by se doma v šupleti mohl najít třeba vhodný zdroj k notebooku s parametry 14,5 - 18 voltů - 2 - 3 ampéry zase plus příslušná žárovka...a spousta dalších možností.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.