Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, najdese dobrá duše co pomůže? Nějaký elektrotechnik( znalý v elektokolech). Stavím si elektrokolo z vlastních součástek. Motor z elektrického vozítka model ZY7712-12VDC-200W a baterie SHIMATSU NP 7.2-12V, 12V-7,2Ah a vodiče na výkon 200W, slabší se přehřívaly, spínač na 12V. Motor jsem chtěl sehnat silnější, než 200W, ale v ČR jsem nanašel jiný, a u daného bylo napsáno že se používá u elektrického vozítka pro invalidy, byl nový a za cenu 1300kč, což bylo dle mého rozpočtu. A pokuď takový motor utáhne váhu přes 120kg (vozík+člověk), tak by to mělo stačit, má váha i s kolem 95kg. Celou sestavu jsem chtěl pořídit max do 4000kč, nejlevnější elektro sada v obchodech je kolem 6500kč. A baterie 12V, jelikož motor byl na 12V. Když jsem uviděl několik videii na youtube, tak tam měli slabší kapacity baterii, tak jsem zvolil o něco víc - 7,2Ah. Vše jsem sestavil a na podstavci na prázdno bez zátěže vše funguje. Původně jsem tam měl i PVM regulátor s displejem 6-30V/8A, ale tan se spálil, nevím proč, když v GM-elektroniks uváděly, že snese danou zátěž -parametry. Když jsem nasedl a zapl ele. pohon, tak jsem jel sotva krokem a asi 100m. Přitom by rychlost měla být větší než 20km/h. Baterii jsem zapl do nabíječky a jak byla plná, tak jsem jí znovu připojil, ale opět jsem jel jen krokem 100m a pak konec, dál to nejelo. Ví někdo v čem je chyba? Nejsem eletrotechnik, ale udělal jsem to stejně jak to dělali v návodech ve videiích. Jim to fungovalo a mě né. Dát tam silnější baterii, nebo připojit další seriově?
Je dost zvláštní, že nemáš vůbec znalosti o elektrice a chceš sestavit elektrický pohon kola.
Já jsem si myslel, že takové pokusy dělají buď lidé, kteří mají znalosti a dokáží si spočítat alespoň základní parametry a nebo lidé, kteří nemají znalosti ale zato nají velké finanční možnosti. Ty namáš ani jedno.
Řekl bych, že musíš našetřit na sadu na přestavbu kola na elektrokolo a pak to můžeš začít zkoumat.
Ale stylem pokus/omyl tě to vyjde strašně draho a stejně to nebude fungovat.
Takže: 200W motor, 12V napájení. Pokud by měl dát tento výkon, poteče jím při 12V, 200:12=cca 17A. Píšete, že máte regulátor 8A. Takže za prvé, nestíhá regulátor.
Aku 7,2Ah, ze které budete brát 16A, jednak půjde brzo do háje, protože ta vaše na to nejspíš nebude stavěná(nevím co máte za typ a jak je stará), a za druhé kapacitu 7,2Ah vycucá teoreticky cca za 20min, v praxi spíš dříve.
Vodiče, nejlépe silikonové, průřez min 4mm2.
Výkon je síla krát rychlost. Pokud má kolo valivý odpor srovnatelný s tím vozíkem a budete požadovat i stejnou stoupavost, pak i rychlost bude stejná. Mimochodem - co převody? Má motor požadované otáčky? Není přetížený a nekouří se z něj?
Holt za málo peněz je málo muziky.
Motor ZY7712 Google bez problémů najde třeba na Ebay a podle všeho to je, za ty peníze, levný komutátorový motor ( s uhlíky) s rotorem s permanentními magnety. Tedy jako motor nic moc a kromě toho, díky tomu, že komutátor znamená spínání proudu napevno ve všech režimech, má takový motor svou účinnost poutze v úzkém rozmezí otáček a zatížení, +- řekněme 20. možná 40 %. To znamená, že bez více rychlostní převodovky se u kola může zapomenout na rychlost 20 kilometrů, protože s takovým převodem na rychlo bude motor v rychlostech pod cca 10 kilometrů či při vyšším zatížení do kopce prakticky k ničemu. Podle mně je u takového motoru reálné nastavit převod tak, aby optimální otáčky motoru byly mezi 5 - 10 kilometry rychlosti kola, vyšší rychlost než 10 kilometrů bez vícerychlostní převodovky už nebude moc vhodná. Na vozíkách pro invalidy to nevadí, protože tyto vozíky obvykle mívají jen jednu rychlost, rychlost chůze 3 - 6 kilometrů za hodinu. Kvalitnější motorky na elektrokolo mívají na statoru třífázové vinutí a bezkontaktní (bezkartáčové) spínání do vinutí ovládané mikroprocesorem, které je optimalizované v širokém okruhu otáček a zatížení od nuly po maximum, takže motorky mají v celém rozsahu velký záběr (točivý moment) a současně jsou dostatečně úsporné.
Co se týká regulátoru rychlosti, nějaký u kola musí být. Musí to být ale regulátor určený pro tyto komutátotorové motory, to znamená pro indukční zátěž. Musí si poradit s jiskřením na uhlíkách - přepětím, proměnným odběrem nic- maximum a tak asi až dvojnásobným proudem než je jmenovitý proud motorku při rozběhu motorku, případně pokud bude časem komutátor ve špatném stavu, tak i s občasnými minizkraty při běhu motorku.
A kromě toho celý systém musí být odrušený, což částečně souvisí s tím, že regulátor musí být pro indukční zátěž. Bez odrušení může takový motor rušit příjem televize, rozhlasu a počítačových sítí až na vzdálenost dečsítek metrů.
Co se týká akumulátoru. ano, současné akumulátory pro elektrokola mají často menší kapacitu než 7.2 Ah, ale zase jsou na vyšší napětí, 36 nebo 48 voltů. Tudíž i při odběru menšího proudu mají dostatečný výkon pro rychlou jízdu. Tady předpokládám, že byl použit akumulátor Shimastu NPG7,2-12, 12V 7,2Ah, u kterého přímo GM - prodejce píše :
!Trakční olověný akumulátor 12 V, kapacita 7,2 Ah, VRLA AGM, který je schopen dodávat nižší proud po delší dobu jeho vybíjení (obecné využití pro solární systémy, UPS, nouzové osvětlení).V případě využívání akumulátoru pro pohon motorických zařízení, hrozí poškození akumulátoru většími odběrovými proudy a ztráta záruky.!"
Prodejce, GM nabízí taky ke stáhnutí datasheet akumulátor a tam se najde v grafu, že při odběru 21 ampér se akumulátorvybije už za cca 8 minut, přitom k významnému poklesu napětí dojde díky vnitřnímu odporu akumulátoru v podstatě ihned po připojení zátěže, kdy místo jmenovitého napětí 13,2 V je tam rovnou napětí asi 11,6 Voltů. Neboli tento akumulátor je pro tento pohon absolutně nevhodný, pokud by se použil akumulátor ze stejkné řady, muse by se použít buď jeden s kapacitou 35 - 45 Ah nebo dát aspoň 5 takových akumulátorů paralelně. Pokud by se vyřešily problémy, které při paralelním spojování akumulátorů nastávají.
Takže celkově je celý záměr levná koupě, která vyšla zatraceně draho.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.