Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jaký použít regulátor na regulaci el. motoru

Od: tomas12345 odpovědí: 13 změna:

Ahoj, potřebuji regulovat otáčky elektromotoru tak, aby byl zachován jeho točivý moment. Koupil jsem si tedy regulátor se zpětnou vazbou, ale čím pomaleji se motor točí, tím menší má kroutící moment, což je úplně špatně. Elektromotor je ze stěračů ze Škody Felicia. Motor je se šnekovým převodem, takže už tak by měl mít sílu. Takže bych potřeboval poradit, jestli by někdo nevěděl, jestli to může být motorem, jestli už má v základu tak malý točivý moment, nebo jestli je to tím regulátorem. Děkuji za rady.

 

 

13 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

0x

Ten regulátor se mi nezdá. Myslím, že vhodnější by byla tyristorová regulace.


doplněno 27.11.17 19:40:

@tomas12345: Pokud mé znalosti sahají, tak k bezztrátové regulaci komutátorového ss motoru (mj. motor stěračů) je tyristorový, popř. triakový (u ss motoru celkem zbytečné) regulátor nejvhodnější. Tato regulace by neměla mít vliv na kroutící moment. Přesto i já budu rád, když má slova někdo potvrdí.

tomas12345
hodnocení

Aha, a víte to určitě, já jen abych nevyhazoval peníze :). Totiž někdo mi poradil v elektrodiskuzi před nějakým časem, že když chci regulovat otáčky el. motoru tak, aby zůstal kroutící moment, tak si mám koupit regulátro se zpětnou vazbou.

A ta zpětná vazba ve Vašem případě vypadá jak?

Ano, regulátor se zpětnou vazbou u střídavých komutátorových motorů...např. vrtaček; sám jsem takový dlouhou dobu používal, než přišly vrtačky s regulací otáček. Dejte typ regulátoru, který jste použil k DC motoru...snad použít PWM regulátor...záleží, co chcete pohánět, zda ten motor má dostatečný výkon pro dané požití...chcete snížit otáčky výstupu (s převodovkou) nebo využíváte motor bez převodovky?


doplněno 27.11.17 19:56:

Pár informací kolem regulace otáček motorů

tomas12345
hodnocení

Ten motor je ze škodovky z feliny, tý z devadesátých let ze stěračů, má šnekový převod. Potřebuji to na jden strojek co jsem si vyrobil, nepotřebuji zase nějakou extra mamutí sílu, ale když dám ten regulátor na minimální otáčky, tak ten motor zastavím prstem, to mi přijde divné, když to má šnekový převod. Ano chci snížit otáčky na výstupu, aby se ten motor točil co nejpomaleji, ale neztrácel na kroutícím momentu. Obrázek přikládám.

Jaký použít regulátor na regulaci el. motoru

Tak znovu, kde je ta zpětná vazba?

 

hodnocení

0x
A ten regulátor co používáš je co zač? PWM? To by bylo divný že by to bylo slabé... Zkusím si to o víkendu doma jak se to chová...

 

rqwu
hodnocení

0x

Neni podstatné z jakého auta motorek je, ale jaký je to typ. Jak má zapojená vinutí, buzení a kotvy. Něco si o tom přečtěte. Motor může mít permanentní magnety, můžou být vinutí zapojena sériově, paralelně... Klidně může být i nutné ho předělat - buzení napájet zvlášť, vždyť v tom autě přece žádnou spojitou regulaci neměl, tak nečekejte vhodné zapojení.

 

hodnocení

0x
avatar wlezley

Regulátor na fotce je klasický PWM regulátor, žádnou zpětnou vazbu tam nevidím, stejně jako ra252. Čím to napájíte? Pokud to připojíte na autobaterii, tak ten regulátor funguje jak má. Máte slabý nebo nevhodný zdroj.

tomas12345
hodnocení

No napájím to přes autobaterii.

 

hodnocení

0x

Dlouhá léta používám motorek stěračů ze škody 100 na míchání při vaření džemů a kečupů v 15 litrovém hrnci s lopatou točící se těsně nad dnem proti připálení. Rešil jsem otáčky změnou napětí a funguje to bez závad desítky let. V roce 1968 jsem si dělal nabíječku kterou desítky let používám k míchání zavařenin. Použil jsem dost masivní transformátor původně ze stavební míchačky 500 litrů na 24 V. Odvinul jsem sekundární vinutí a počítal závity. Počet závitů : 24 jsem zjistil kolik závitů je třeba na 1 Volt (pokud si dobře pamatuji bylo to někde mezi 1 až 2 závity) Navinul jsem zpět sekunder na 7 voltů a bez přerušení vinutí jsem přiletoval na patřičné místo odbočku, místo spojení jsem zatřel bezbarvým lakem a zaizoloval textilní izolačkou, Takto jsem postupoval po jednom voltu s odbočkami do 15 voltů, jednotlivé vrstvy vinutí jsem oddělil původním impregnovaným papírovým pásem. Přepínač jsem si vyrobil z masivních kontaktů a s přepínáním kličkou, neboť tam teče velký proud a zahřívá se. Za přepínač jsem dal čtyři křemíkové diody KY 710 umístěné na chladiče v můstkovém zapojení a z usměrňovače jsem vyvedl na mosazné šrouby k připojení kabelů + a -

Nabíječku jsem používal zprvu k nabíjení 6 až 12 V baterií, ale na míchání dřemů ji používám asi od roku 1975 doposud.cca 15 x do roka. Výkon se změnou napětí příliš nemění, otáčky však ano. Přesto že motorek dostává pořádně zabrat jak zatížením, tak teplotou nad vařícím se džemem, měnil jsem pouze 1 x uhlíky..

No ten motůrek byl kvalitní, s ohledem na to, že není určen k trvalému provozu (stěrače neběží stále) a tudíš nemá vrtuli k ochlazování, jako běžné motory.

 

pavelka*
hodnocení

0x
Buď máte slabé přívodní kabely,vadnou baterii nebo motorek K.O...motorek od stěračů má zpřevodovanou sílu na "ustřižení prstu"!

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]