Elektronický měřič spotřeby

Od: Datum: 31.01.17 11:28 odpovědí: 7 změna: 12.02.17 21:42
avatar

Rád bych se poradil s profesionály:

již delší dobu mám a příležitostně použiji elektronický měřič spotřeby energie. Je to přístroj, který se zasouvá do zásuvky, na těle má indikátor, ovládací tlačítka a zásuvku na připojení měřeného spotřebiče. Německý výrobek u nás prodávaný i s českým návodem. Art.Nr. 27163-5 (duewi.de).

Běžně jsem nikdy nezjistil žádné problém či rozdíly od očekávaných hodnot.

Nyní mne ale překvapilo, že při kontrole příkonu nového televizoru ten elektronický měřič v režimu standby vykazuje trvale kolísající hodnoty mezi 6 až 9 W, což je přirozeně extrémně vysoký údaj. Český distributor se hájí tím, že výrobek odpovídá standardu A+ a dokládá to protokolem, kde je měřena spotřeba 0,23 W. Tuto hodnotu bych já bezvýhradně akceptoval. Uvádí, že problém může ýt v tom že komerční přístroje jsou v nižších hodnotách nespolehlivé.

Je možné, že ten můj elektronický měřič spotřeby má tak velkou nepřesnost v měření, že místo třebas 1 W naměří 6 W?

V české části návodu v kapitole Přesnost je psáno:

Výkon +/- 5 % naměřené hodnoty +/- 10 VA.

Poznámka: v návodu a v nabídkových přehledech spotřeba standby není vůbec uvedena, ačkoli u jiného typu téhož výrobce (Gogen) je uvedena 0,23 W.

Mám ten problém nechat plavat a věřit tomu, že v klidovém režimu 20 hod denně mi televizor nespotřebuje více, než za 4 hod aktivního provozu? Nechci prošvihnout lhůtu 14 dní pro vrácení výrobku zakoupeného v e-shopu.

Děkuji za kvalifikované odpovědi


doplněno 02.02.17 23:21:

Závěr:

Myslím, že to můžeme uzavřít. Jednoduché měřiče spotřeby skutečně hodnoty pod 10 W neumí spolehlivě změřit, zvláště jedná-li se o spínaný zdroj a nesinusoidní průběh proudu. Abych se přesvědčil, že nový televizor ve standby režimu má skutečně neměřitelnou spotřebu (pod 1W) vyřadil jsem v bytovém rozvodu vše, mimo předmětný zásovkový okruh ve kterém byla spící televize a sledoval dění na digitálním bytovém elektroměru EM211: na elektroměru se rozsvítila červená LED, signalizující nulový odběr. Tak se mi ulevilo : televizor naprázdno žere jen neměřitelné a ten měřič spotřeby má význam jen pro vyšší hodnoty.

Děkuji za všechny podnětné úvahy


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 31.01.17 12:04
zkusil bych spotřebu změřit i normálním multimetrem, ale věřím že ten váš merak nelže.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: rv
Datum: 31.01.17 12:19

Kdo ví, jak se takové měřáky vypořádají s jiným, než odporovým zatížením. A navíc ještě na spodní hranici měřitelnosti. Jeho udávaná chyba +-10 VA znamená, že to, co jste naměřil může být ve skutečnosti 0 - 19 W.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: 111®
Datum: 31.01.17 13:00

nevhodný měřící přístroj pro daný účel, chcete po něm něco, co je mimo jeho možnosti , jak je z tolerance vidno, měří nejméně od 10W. Navíc to co se děje na přívodní šň§ře k TV není sinusové. Použijte klasický Avomet , analogový přístroj ručičkový a ten vám změří průměrný proud obvodem. Příkon si dopočítáte.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: duu
Datum: 31.01.17 14:12

Napadá mě jedna věc: nemůže být ta extra spotřeba vznikat v 230V AC - xx V DC zdroji? (Pokud televize má napájecí zdroj) Je možné že vychaný výrobce udával spotřebu měřenou na DC zdroji. Nebo je možné, že DC zdroje jsou různé kvality, jsou odebírány od jiného OEM velkododavatele. Dalo by se změřit regulovaným zdrojdem DC napětí.

Je možné, že bedna skutečně žere víc, třeba není uplně standby. Měřák může mít i offestovou chybu, třeba jako u passthrough USB měřičů (-30mA) za 55 korun ze ebay, tak jsem ho reklamoval, vrátil peníze a nechtěl ani číňan zboží zpět.

Multimetrem to je možné změřit, ale jsou tu 2 možné problémy (jak multimetry, tak měřáky spotřeby)
zda umí true rms
-zda se vyrovná s jiným účiníkem, to by musel měřit napětí i proud.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 31.01.17 17:32

Nemá ta televize dva "režimy startu"? Rychlý a eko?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: sergejan
Datum: 12.02.17 21:11

Dobrý den,

samozřejmně zásuvkový měřič nemůže zaznamenat spotřebu menší než 1W, na to není takové zařízení stavěné. Sám jsem dělal kontrolní měření a porovnání zásuvkového měřiče FK1499 se statickým elektroměrem ZE112. S odporovou zátěží jsem se dostal v rozmezí 2 - 400W do rozdílu max. 2 %, vzhledem k samotné přesnosti elektroměru 2 - 3%, nelze výsledek měření brát jako nepřesnost měřiče FK1499. Při indukční zátěži vzrostly rozdíly v rozsahu 2 - cca 30W asi na 5 %, nad 30W už rozdíly klesly pod 3%. Dělal jsem porovnání se spínaným zdrojem s příkonem 5W, rozdíl měření byl rovněž pod 5%. Tím ovšem netvrdím, že ostatní zásuvkové měřiče jsou takto "přesné".

Osobně si myslím, že na kontrolu spotřeby v rozsahu 5 -?2000W není potřeba kupovat zařízení za desítky tisíc, jak bylo uvedeno na stránkách ebastlírny.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: dam®
Datum: 12.02.17 21:42

Uff, ještě, že jsi dopsal měřící přesnosti, jinak by to byl guláš. Pro neznalé - samotné měření spotřeby je problém už se samotnými měřidly, pokud nejsou laboratorní. 2,5% měřící jistoty je jen běžně vnímatelný rozptyl, jen není laboratorní, pouze oznamující hodnotu s daným procentuálním rozptylem +-.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2017 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.