Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Zapojení motoru D / Y

Od: nelkon odpovědí: 12 změna:

Dobrý den,

zajímalo by mě u 3F motorů je na štítku vždy menší napětí pro D a větší pro Y? Je to tak vždy?

Poté bych se chtěl zeptat, proč je někdy na štítku motoru psáno napětí 690V? Takové napětí se někde používá?

Můžete mi to prosím vysvětlit?

 

 

12 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

dusger*
hodnocení

3x

Taky se to dá vysvětlit jinak. Jednotlivá vinutí jsou stavěná na určitá napětí. Při zapojení do trojúhelníka je na koncích jednotlivých cívek plné sdružené napětí, kdežto při hvězdě jsou cívky zapojené jakoby v sérii, pro dosažení plného výkonu by bylo potřeba vyšší napětí (690V), které samozřejmě nemámě, je to jen teoretická možnost, ale přesto se to na štítek píše.

 

hodnocení

2x
avatar mikihans

Ano, je to tak vždy. Takové napětí se nikde běžně nepoužívá, ale používá se právě při zapojení do hvězdy na 400V krátkodobě na rozběh (protože motor nemá plný výkon a tak není proudový ráz při spuštění tak velký, až potom se přepne do trojúhelníka, kdy má na 400V svůj jmenovitý výkon).

 

hodnocení

2x

Vysvětlím to lajcki - tak jak to chápu já:

Motory jsou konstruované na určité napětí.

Motory do velikosti 3kW se můžou připojovat k elektrické síti "na přímo", protože nemají tak velký rozběhový proud. Proto jsou motory do výkonu 3kW v provedení 230V (při zapojení do trojúhelníku) a 400V (při zapojení do hvězdy).

Motory nad 3kW se používají s napájecím napětím 400V (trojúhelník) / 690V (hvězda). Takže se motory nejprve roztočí se zapojením do hvězdy napětím 400V (tehdy má motor asi třetinový vákon a tedy i třetinový odběr proudu) a po roztočení motoru se přepíná do trojúhelníku s napětím 400V = tím má motor plný výkon uvedený na štítku.

A menší napětí pro D a vyšší napětí Y je proto, že u proudu je to přesně obráceně. Aby motor měl uvedený výkon, tak při nižším napětí odebírá vyšší proud a obráceně.

Snad ti to takhle stačí.

 

vernon
hodnocení

2x
Y 690V/D 400 - motor má cívky na 400V a zapojuje se do trojuhelníka, nebo pro rozběh hvězda/trojuhelník.
Y 400V/D 230V - motor má cívky na 230V a zapojuje se do hvězdy. Do trojuhelníka se zapojit nesmí.
Platí pro evropskou třífázovou soustavu 230V/400V.

 

nelkon
hodnocení

Aha, takže těch 690V se už nepoužívá?

Když je na motoru psáno Y 690V / D 400V , zapojuje se motor na 400V v hězdě i v trojúhelníku?

Děkuji

Když je tohle na štítku, tak se motor při normálním běhu zapojuje na 400V do trojúhelníka a má tam taky svoje štítkové parametry.

U větších výkonů (cca 4 kW a více) by byl proud při spuštění přímo do trojúhelníka moc velký, tak se motor při startu zapojí do hvězdy (má asi třetinu výkonu a tím i nižší proud) a až se rozběhne (za několik málo sekund, záleží na zátěži), teprve se přepne do trojúhelníka, kdy má svůj jmenovitý výkon.

Motor se vždycky zapojuje podle toho jaký má výkon a podle toho jaké napětí máš k dispozici.

Když budeš připojovat 1,5kW motor na 400V tak ho připojiš podle symbolu který je uveden u napětí 400V.

Když budeš připojovat 7,5kW motor na 400V tak ho připojíš přes přepínač hvězda/trojúhelník na napětí 400V.

Ty vyšší napětí se mohou používat někde v průmyslu pro snížení odebíraného proudu. Možná někde ve světě jsou i jiné napěťové soustavy. O tom ale přehled nemám.

Myslím si že v Americe na jednofázové napětí 110V a třífázové napětí 220V. Takže tam bys musel motory připojovat podle symbolu pro napětí 230V a nebo objednat motor na konkrétní napětí.

 

nelkon
hodnocení

Jo aha tak to je, super.

Co se chci zeptat, kdyby tam bylo Y 400V / D 230V, jak bych připojil do trojúhleníku těch 230V? To ještě nějak nechápu? Z 3fázové zásuvky? nebo 1 fázové? napíšete mi prosím?

Připojil bys to tak, že by sis z Ameriky natáhl kabel s napětím 3x230V a zapojil motor do trojúhelníku a nebo bys to připojil na 400V do hvězdy. Vyber si co je pro tebe jednodušší.


doplněno 29.12.16 22:06:

Samozřejmě můžeš motor připojit přes frekvenční měnič. Potom si na frekvenčáku nastavíš výstupní napětí a podle toho zvolíš zapojení D nebo Y. Ale to už je úplně jiná liga.

jiri007

Ještě jste zapoměl uvést u zapojení motoru na D 230V zapojení jednofázově pomocí kondenzátoru. Pro tazatele tedy sděluji že motor Y 400V/D 230V jde provozovat i na jednu fázi 230V a není nutný žádný měnič a ani kabel z ameriky. Přeji hezký den.

dusger*

Máme sdružené napětí 3x400V. Proto taky u takového motoru nesmíš použít trojúhelník, protože by byl přetížený.

Zapojení motoru D / Y

 

hodnocení

0x

Jedno číslo je menšie a druhé je väčšie preto lebo to súvisí zo zapojením cievok.Ak či sú zapojené ako fáza proti fáze tak je napätie medzi nimi 400 V a ak je fáza voči nuláku tak je tam 240 V.Nulák pri trojfázovom motore nieje potrebný,no zapojením do hviezdy sa vytvorí bod ktorý má nulové napätie pretože fázy sú posunuté o 120 stupňov voči sebe.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]