Jaký je tento motor?

Od: Datum: 21.08.16 19:29 odpovědí: 15 změna: 26.08.16 12:22
Jaký typ motoru je tento druh?A jak funguje a na co je ta cívka a jaktože nemá rozběhový kondenzátor.Díky

Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 21.08.16 20:17
avatar

Je to jednofázový asynchronní motor, funguje na principu točivébo magnerického pole, které vytváří ta cívka, která je statorovým vinutím a kondenzátor nepotřebuje, protože má fázový posun řešen typem navinutí - indukčností.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: orasis
Datum: 21.08.16 22:04
No a jak to přesně funguje?fáze s nulou mi jde na tu cívku a ta je spojená se statorem("obdelnikem")?
Datum: 22.08.16 09:22
avatar

Cívka není s ničím spojená, cívka vytváří střídavé magnetické pole v plechovém jádru - statoru. Toto magnetické pole následně indukuje proud ve vinutí rotoru. Nenechte se zmást, že vinutí rotoru není vidět - skutečně tam je, jenom nevypadá jako vinutí. Proud ve vinutí rotoru vytváří magnetické pole, které na sebe vzájemně s polem statoru působí a rotor roztáčí. Je to klasický motor s "kotvou na krátko".

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.08.16 09:47

Snáď vám táto stránka pomôže v orientácii. http://www.markab.sk/MARKAB-html/downloads/T11b-Elektricke%20stroje-tocive.pdf .Ten váš typ motora je tam tiež.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ja1
Datum: 23.08.16 13:18

je to jednofázový asynchronní motor se stíněným pólem tvořeným jedním závitem silného vodiče spojeného nakrátko kolem části pólového nástavce hlavního pólu.

V závitu nakrátko se indukuje napětí a vzniklý proud je fázově/časově posunutý oproti magn. poli hlavních pólů a tím vytváří fázově posunuté magnetické pole. Na základě působení magnetického pole hlavních pólů a pole od závitu nakrátko vzniká eliptické magn. pole které postačuje k roztočení rotoru. Nelze změnit směr otáčení - rotor se vždy rozeběhne směrem k rozštěpení v pólu - k závitu nakrátko.

Na třezí fotce, v pravé horní části motorku je vedle stahovacího nýtku jádra vidět ten závit nakrátko a jeho svař. spoj.

Ten samý závit je i na druhém pólu, je skrytý pod levým polovyšroubovaným šroubkem

Ohodnoceno: 1x
 
Od: orasis
Datum: 23.08.16 21:23
Chápau dobře že té "cívce" se řiká závit na krátko,nebo nad cívkou a pod cívkou jsou ty závity nakrátko?
Datum: 24.08.16 07:25
avatar

Cívka je cívka, ta nemá se závitem na krátko nic společného. Závit na krátko je jeden uzavřený závit, který má spojený konec se začátkem (do zkratu - na krátko). Bývá umístěný v drážce plechového jádra a nebývá ani přes celý průřez jádra. Při běžném pohledu si ho ani nevšimnete (zvášť pokud je zalakovaný).

Nic ve zlém, ale pokud máte zájem o elektrotechniku, bylo by dobré začít od začátku a něco si o ní přečíst. My vám tady samozřejmě rádi poradíme, ale vysvětlovat úplné základy je nad možnosti téhle poradny.


doplněno 24.08.16 07:40:

Obrázek je sice mizerný (lepší jsem nenašel) a není to motor, ale jádro stykače, ale při troše dobré vůle na něm 2 závity na krátko uvidíte (u stykače mají trochu jinou funkci).


doplněno 24.08.16 08:23:

Ve Vašem případě je závit nakrátko pravděpodobně zde.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: orasis
Datum: 24.08.16 09:30
Tak sem si otom neco precetl a zkouknul nejaka videa.Pochopil jsem ze ta civka tam je proto aby pomohla k fazovemu posunu a tim padem k vytvoreni jiz nekolikrat zminenyho eliptickeho mag.pole a tim padem roztoceni kotvy.
Datum: 24.08.16 09:40
avatar

Ta cívka ničemu nepomáhá, ta vytváří magnetické pole v plechovém jádru (průchodem střídavého proudu jejím vinutím). Je to nejdůležitější a základní část motoru. K fázovému posunu pak dochází vlivem toho závitu na krátko. Přikládám ještě jeden detailní obrázek Vašeho motorku (pravděpodobně z axiálního ventilátorku). Závit na krátko je označen šipkou. V tomhle případě jsou to 2 samostatné závity (jeden přes 1/4, druhý přes 1/2 průřezu jádra) a jsou v jednom bodě vodivě spojeny. *uf*


doplněno 24.08.16 12:49:

"...kdyby zde nebyly zavity nakratko ale byl by zde rozbehovy kondenzator,roztocilo by mi to kotvu?"

Ano, ale motor by musel mít trochu (dost) jinou konstrukci. V tomhle provedení není ani kam ten kondenzátor připojit.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: orasis
Datum: 24.08.16 10:41
Tak teď uz tomu rozumim!Je semnou práce noTakze nebejt tam zavity nakratko nevytvoril by se fazovy posun a tím pádem ani elipticke mag.pole.Ještě jedna otázka.Teoriticky kdyby zde nebyly zavity nakratko ale byl by zde rozbehovy kondenzator,roztocilo by mi to kotvu?Díky za trpelivost
Od: ja1
Datum: 24.08.16 12:05

- pokud by tam nebyly ty závity nakrátko vzniklo by jen stojaté střídavé mag. pole. Motorek by se sám nerozeběhl, když už tak pouze roztočením rukou, pak už by se "chytnul" a točil sám. Po vypnutí proudu, zastavení rotoru a opětném zapnutí by se zase sám nerozeběhl

- potom by motorek musel mít další, pomocné vinutí, napájené ze sítě přes kondenzátor a umístěné na dalších pólech, které by musely být úhlově pootočené vůči pólům hlavního vinutí. Kondenzátor způsobí fázový posun proudu a tím i mag. pole.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: orasis
Datum: 25.08.16 18:37
Ještě mam jednu laickou otázku(ať nemusim zakládat novej topic).Před časem jsem vymontoval ze starší ždímačky jednofázovej motor s rozběhovym kondikem.Na přepínači byly různé rychlosti a moje otázka zní:jakou součástkou u těchto motorů se dá řídit buzení el.proudu a tím pádem navyšovat/snižovat otáčky kotvy.Díky.PS:Toto je opravdu poslední otázka z elektrotechniky(alespoň pro tento týden).
Od: ja1
Datum: 25.08.16 19:29

přepínání rychlosti se dělá změnou počtu pólů motoru - dvoupólový má synchronní otáčky 3000, čtyřpólový 1500, šestipólový 1000 atd.


doplněno 25.08.16 19:47:

ns= (60*f)/ p

ns - synchronní otáčky = otáčky mag.pole

f - kmitočet sítě

p - počet pólových dvojic, to je polovina počtu pólů ( dvoupólový motor má jednu pólovou dvojici, čtyřpólový motor dvě, šestipólový tři atd.)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: orasis
Datum: 26.08.16 11:04
Takze tim prepinacem vlastne zapujuji do obvodu vice polovych dvojic.A jedna se vtomto pripade o hlavni poly nebo pomocny?A odber ze site je stale stejny pri zapojeni jedne pol.dvojice stejne jako pri zapojeni tri polovych dvojic?Diky
Od: ja1
Datum: 26.08.16 12:22

U praček s dvourychlostním asynchr. motorem to bývá provedeno tak, že motorek má na statoru navinuta dvě různá samostatná vinutí, jedno (hlavní+pomocné) pro vyšší otáčky a druhé (hlavní+pomocné) pro nižší otáčky. Každé vinutí má svůj kondenzátor.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.